• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Tack :) Ja, den är verkligen fin, tog en bild av baksidan igår kväll (justerade längden på länken så spännet var isär) som inte är något vidare, kommer här:
IMG_1402.jpg
Tillräckligt bra för att uppbringa en aning gåshud, otroligt mäktigt! Grattis igen :)

Är det ok att ha dyrare klocka än bil man tvingar frugan att pendla i?
Ses det ner på en om man trots denna vetskap fortsätter köpa klockor i stället för att iaf uppgradera hennes åk någorlunda?

*edit: problem med att få in bilden på räsern

Senast ändrad:
Är det ok att ha dyrare klocka än bil man tvingar frugan att pendla i?
Ses det ner på en om man trots denna vetskap fortsätter köpa klockor i stället för att iaf uppgradera hennes åk någorlunda?

*edit: problem med att få in bilden på räsern

Låter fullt rimligt:D man behöver ju iallafall inte vara rädd för bulor och dörruppslag på parkeringar, inte att underskatta!

Till samtliga, kommer detta urverk hamna i samtliga speedys så småningom?

Vill verkligen ha hacking och Chronometer-precision :)
Det är ju svårt att spekulera i men jag håller med dig, även om jag tycker att det finns en charm i att synka sekunden "old school"

Jag tänker att det som talar för är:
- Omega ligger i framkant tekniskt och utvecklar de flesta modeller med nya verk.
- Fanboysen vill ha det
- (1)861 har hängt med länge

Det som talar emot:
- De vill mjölka ur hypen med fler L.E.
- Priset kommer höjas - försäljning går ner
- De vill inte ändra på en klassiker. Speedyn säljs ju ändå.

Men vad vet jag, förmodligen ingenting.

Snygg caseback, men jag stör mig på att det är felciterat även fast det felaktiga citatet är närmre poängen med det ursprungliga uttalandet.
Ja, som jag förstår det är det vad hans manus sa att han skulle säga, men att det blev lite fel ”i stundens hetta”. Det är ju trots allt det han sa, inte det NASA avsåg, som är det berömda citatet.

Det är ju svårt att spekulera i men jag håller med dig, även om jag tycker att det finns en charm i att synka sekunden "old school"

Jag tänker att det som talar för är:
- Omega ligger i framkant tekniskt och utvecklar de flesta modeller med nya verk.
- Fanboysen vill ha det
- (1)861 har hängt med länge

Det som talar emot:
- De vill mjölka ur hypen med fler L.E.
- Priset kommer höjas - försäljning går ner
- De vill inte ändra på en klassiker. Speedyn säljs ju ändå.

Men vad vet jag, förmodligen ingenting.

"All I know is I know nothing" - nån urtida grek.

Nä man kan ju bara spekulera. Jag gillar ju den nya tekniken men blir ändå sne när de förändrar speedyn så jag blir nog aldrig nöjd....

Tack :) Ja, den är verkligen fin, tog en bild av baksidan igår kväll (justerade längden på länken så spännet var isär) som inte är något vidare, kommer här:
IMG_1402.jpg
Nu hoppas jag vi får se ett test av det nya natobandet med! Kanske första ws i världen? Har ännu inte lyckats hitta en enda vettig bild efter att ha finkammat internet :bookworm:

Snygg caseback, men jag stör mig på att det är felciterat även fast det felaktiga citatet är närmre poängen med det ursprungliga uttalandet.

Ja, som jag förstår det är det vad hans manus sa att han skulle säga, men att det blev lite fel ”i stundens hetta”. Det är ju trots allt det han sa, inte det NASA avsåg, som är det berömda citatet.

Vad jag förstår hävdade Armstrong alltid att han sade "... for A man" men att det på något sätt försvann i själva överföringen.

Vad jag förstår hävdade Armstrong alltid att han sade "... for A man" men att det på något sätt försvann i själva överföringen.

Jag har själv för mig att man fastställt att han sagt "a man" och inte enbart "man" så jag sökte lite på nätet och nyare källor, t.ex. den här:
https://time.com/5621999/neil-armstrong-quote/
anser att han säger "a man". Hur som helst sa Neil själv senare att han sagt "a man", hans bror säger att Neil visat honom ett papper med vad han skulle säga när han steg ned på månen. Tydligen så är det relativt vanligt att man i hans Ohio dialekt utelämnar både "for" och "a" i vissa meningar. Lite OT när det gäller Speedys kanske men det är alltid lika kul att nörda ner sig i saker och ting :)

Jag har själv för mig att man fastställt att han sagt "a man" och inte enbart "man" så jag sökte lite på nätet och nyare källor, t.ex. den här:
https://time.com/5621999/neil-armstrong-quote/
anser att han säger "a man". Hur som helst sa Neil själv senare att han sagt "a man", hans bror säger att Neil visat honom ett papper med vad han skulle säga när han steg ned på månen. Tydligen så är det relativt vanligt att man i hans Ohio dialekt utelämnar både "for" och "a" i vissa meningar. Lite OT när det gäller Speedys kanske men det är alltid lika kul att nörda ner sig i saker och ting :)
Alla i den här tråden vet ju att det aldrig hade blivit någon månlandning utan Speedyn, så det är aldrig OT ;)

Det blir nog ingen storflippare av mig. Resonemanget blir att det är en 005, 2år gammal. Det finns massvis att köpa om man skulle ångra sig..Men! Jag har plockat ut denna ny. Det är "mina" swirls/repor och jag känner till brukshistoriken. Så jag får helt enkelt lösa ekonomi på annat håll för fler klockor :D

Bilagor

• 20190817_161915.jpg
    20190817_161915.jpg
    112.9 KB · Visningar: 0
Ahh, helg! Har varit sugen på en speedy ett tag nu och i helgen slog jag till. Blev en helt ny 005 från Lindroos i Helsingfors. Älskar boxen och tillbehören (lupp, bandverktyg, pppersvikt och band). Fick till en rabatt på 20 % och klockan landade på 3840 euro. Min första dyrare klocka, är glad att vara med i gänget!
537C045F-C989-46F2-9FF1-0E0070512983.jpeg

D2655322-6799-456B-AC6A-48D9388C8611.jpeg

A69CC7AD-9654-4F4D-8668-5602CB3C9A89.jpeg

DA9205CC-053C-4119-95C3-37A086729E88.jpeg

Min bättre hälft har länge trånat efter en Gucci le marché des merveilles så slog till på den också. Inte en fantastisk klocka i sig men hon älskar utseendet och får hålla med om att den känns unik och cool.

Tillbaka
Topp