• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Önskar er en snabb jul!

Bilagor

• AEAE12F8-9367-4179-A692-1F69E55E6096.jpeg
    AEAE12F8-9367-4179-A692-1F69E55E6096.jpeg
    811.8 KB · Visningar: 1
extremt varierat, classic varianten med 2 fingerspetsar:
Nackdelen med denna medtod är ju att i slutet av full wind så slirar fingertopparna, då kronan är sylvass blir det mer ”Fan av jag saknar automatic:rage:

Andra varianten är den du beskriver med böjt finger, dock hinner det inte utvecklas elefanthud på vintern utan här kan kronan slira och flaga upp huden.

En annan variant som jag provat men som dock tar bort WiSkänslan är att dra kronan längs med ovandelen på denna stols kant då tar det cirka 6-10 sekunder full wind :D
B7C0AA67-025B-425E-B4DB-1B4214EF5992.jpeg
Haha skönaste varianten!!:cool:

Så - någon urkunnig :D som kan svara på ursprungsfrågan?
Hur drar ni upp era Speedys?
Som bekant är Speedyns krona ökänt litet som ett tajt stjärthål och svår att dra upp varför man försöker hitta förenklade metoder för att dra upp den.

Jag brukar köra tummen eller sidan av ena fingret och bara tryck åt "ena sidan" så att säga. Tänk er att man har klockan face-up, och med pekfingrets insida drar neråt upprepade gånger tills det är klart.
Jag tycker att tummen + pekfinger tar alldeles för lång tid.

Gör detta någon långsiktig skada på kronan pga trycket åt "ett håll"?

Bifogar bild för maximal pedagogik:
BD722CC7-1321-45DB-8918-AB22DBBCA396.jpeg

Om ni tycker att 321/861/1861 och motsvarande är tröga att dra upp så ska ni nog inte skaffa er en Speedy med 3861 verket :D Min Apollo XI 50th Anniversary är fruktansvärt trög att dra upp, att den har hacking uppväger med nöd och näppe trögheten vid uppdrag :) Undrar med intresse vilken liknelse @Parabellum skulle ha dragit till med för att beskriva den kronan :D

Kör tumme och pekfinger. Men kronan känns inte precis anpassad för manuellt uppdrag...
På tal om trög krona; har märkt att kronan sakta snurrar tillbaka en bit efter varje uppdrag på min Speedy. Uppskattningsvis ett halvt varv cirka. Är det normalt?

jag gör som du med pekfingret ibland! Osså ser jag framför mig hur packningen blir bananformad formad, får lite dåligt samvete och börjar stötta med tummen också!

Jag kör också bara med ett finger..

Hur drar ni upp era Speedys?
Som bekant är Speedyns krona ökänt litet som ett tajt stjärthål och svår att dra upp varför man försöker hitta förenklade metoder för att dra upp den.

Jag brukar köra tummen eller sidan av ena fingret och bara tryck åt "ena sidan" så att säga. Tänk er att man har klockan face-up, och med pekfingrets insida drar neråt upprepade gånger tills det är klart.
Jag tycker att tummen + pekfinger tar alldeles för lång tid.

Gör detta någon långsiktig skada på kronan pga trycket åt "ett håll"?

Bifogar bild för maximal pedagogik:
BD722CC7-1321-45DB-8918-AB22DBBCA396.jpeg
Jag använder både tumme och pekfinger. Har aldrig upplevt att det skaver.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp