• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Stor skillnad på speedy Professional och reduced? Har haft ögonen på en pro länge men är rädd att mina handleder blir för små. Är det i princip samma klocka eller stor skillnad på urverk etc? :)
De är ganska olika. Pro har ett manuell kronografverk baserat på något gammalt verk från Lemania. Reduced har ett automatverk där kronografdelen ligger som en extra modul till det vanliga verket. Man kan se att kronografknapparna sitter i annan höjd än kronan på boettsidan. Reduced är som jag förstått det därför ganska omständig och dyr att serva och jag har fått uppfattningen av att kronografmodulen ofta byts ut istället för att servas vid service. Någon som kan det här bättre får gärna rätta mig om jag har fel :)

Angående storleken är Pro ingen liten klocka. Men jag tycker att en kronograf gott kan få vara lite större. Prova innan du bestämmer dig är mitt tips. Man ska inte köpa en Reduced om man egentligen vill ha en Pro tycker jag.

Glad Tisdag önskar en ung 60 åring:)
1547327B-08CE-4429-A216-92D4434269E8.jpeg

287FFDA2-E5C7-4A14-8F47-39AB7F7D8CA1.jpeg

9FF3ABC1-FCB6-4C03-B25E-2C9DDA7DFAAE.jpeg

CE60C15E-93A0-45C1-ACF9-0BDAD84A67D5.jpeg

4354F2B6-E0CE-4B1D-B06D-7BC0F56A7C4D.jpeg
Snygg Speedy @MH123 :) Är väl i princip så opolerad som den bara kan vara?

De är ganska olika. Pr
De är ganska olika. Pro har ett manuell kronografverk baserat på något gammalt verk från Lemania. Reduced har ett automatverk där kronografdelen ligger som en extra modul till det vanliga verket. Man kan se att kronografknapparna sitter i annan höjd än kronan på boettsidan. Reduced är som jag förstått det därför ganska omständig och dyr att serva och jag har fått uppfattningen av att kronografmodulen ofta byts ut istället för att servas vid service. Någon som kan det här bättre får gärna rätta mig om jag har fel :)

Angående storleken är Pro ingen liten klocka. Men jag tycker att en kronograf gott kan få vara lite större. Prova innan du bestämmer dig är mitt tips. Man ska inte köpa en Reduced om man egentligen vill ha en Pro tycker jag.

o har ett manuell kronografverk baserat på något gammalt verk från Lemania. Reduced har ett automatverk där kronografdelen ligger som en extra modul till det vanliga verket. Man kan se att kronografknapparna sitter i annan höjd än kronan på boettsidan. Reduced är som jag förstått det därför ganska omständig och dyr att serva och jag har fått uppfattningen av att kronografmodulen ofta byts ut istället för att servas vid service. Någon som kan det här bättre får gärna rätta mig om jag har fel :)

Tack för svar! Mycket nyttig info. Uppskattas rejält!

Stor skillnad på speedy Professional och reduced? Har haft ögonen på en pro länge men är rädd att mina handleder blir för små. Är det i princip samma klocka eller stor skillnad på urverk etc? :)
Pro bärs inte så farlig stort för att vara 42mm. Men vill du ha en mindre klocka kolla på FOIS eller 60th anniversary. Då får du samma urverk som Pro men en mindre klocka.

Tack för tips!! Har just nu en oris Aquis date 43mm men tycker att den känns aningen för stor så år rädd att en professionell känns likadant.
Har bara testat aquis date 43mm en gång och det var ett tag sedan men minns att jag upplevde den som betydligt större än speedmaster pro. Men som flera sagt tidigare, testa lite olika varianter i butik :)

Det var inte länge sedan jag kommenterade att jag testat nato några gånger men att länken åkte tillbaka nästan direkt. Av någon anledning fick jag för mig att ge nato ännu en chans och denna gången gillar jag det. Märkligt...

IMG_1512.jpeg
Har exakt samma erfarenhet! Försökte med olika nato men tyckte det såg förjävligt ut, länken åkte på illa kvickt!
Men ger man det en ärlig chans, vänjer sig med tanken och låter natot sitta på en längre stund så är det inte så illa utan riktigt schysst faktiskt! :)

Upptäckte av en slump att min Speedy Pro som är nyköpt i oktober tappar ca fem minuter vid 6 timmars aktiv kronograf.
Anses detta som rimligt??

Tillbaka
Topp