• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Trevlig helg alla! :)
IMG_20200307_153252.jpg

Äntligen fått hem min 105.012-66(eller 67) köpt av originalägaren. Den har aldrig blivit polerad, helt skarpa kanter. Fantastisk känsla. Slår alla klockor jag någonsin haft. Jag är lycklig!
Detta är väl den som låg på annons på KS? Ser bättre ut än vad som visades i annonsen, grattis! Har bezel lite lila ton i visst ljus?

Förresten är det en 105.012-66 HF (105.012-67 finns inte) och med största sannolikhet kom den från fabrik 1967.

Vad det gäller just ref. 105.012-66 så är troligen HF-case ovanligare än CB-case men CB är ovanligare överlag ;)

Senast ändrad:
Detta är väl den som låg på annons på KS? Ser bättre ut än vad som visades i annonsen, grattis! Har bezel lite lila ton i visst ljus?

Förresten är det en 105.012-66 HF (105.012-67 finns inte) och med största sannolikhet kom den från fabrik 1967.

Vad det gäller just ref. 105.012-66 så är troligen HF-case ovanligare än CB-case men CB är ovanligare överlag ;)

Hej! Tack för ditt meddelande och informationen.
Känns betryggande att få info från någon som har samma namn som min klocka, haha!
Det är mycket riktigt den som låg på annons här.
HF-case stämmer det med.

Tjena gänget!
Fått nys om lite ny info angående nya modellen av Speedmaster 321:an från svensk AD. Modellen är ej limiterad som tidigare nämnts i gruppen, men endast 80 klockor kommer tillverkas per år, vidare kommer de endast säljas i flaggskeppsbutikerna. Möjligheten till att få tag i en denna klocka är därför väldigt svårt.

Hur tror ni gamla 321-klockor påverkas av nya 321-klockan?
Lättare att få den servad (dvs kommer det finnas större tillgänglighet på delar iom att de tillverkar urverket på nytt)?
Prispåverkan på vintage cal 321 - upp, ner eller oförändrat?

Tjena gänget!
Fått nys om lite ny info angående nya modellen av Speedmaster 321:an från svensk AD. Modellen är ej limiterad som tidigare nämnts i gruppen, men endast 80 klockor kommer tillverkas per år, vidare kommer de endast säljas i flaggskeppsbutikerna. Möjligheten till att få tag i en denna klocka är därför väldigt svårt.
Menar du denna? För 150k lär dom inte sälja slut direkt. Ser att man kan förhandsboka den på Erikson urhandel så den verkar gå att få tag på hos vanliga AD.
https://www.eriksonurhandel.se/omeg...moonwatch-chronograph-397-mm-kaliber-321.html
Screenshot_20200308-121711.png

Tjena gänget!
Hört annat...Ca 1000 st / år . Kommer säljas av Omega AD och inte enbart flaggskepps affärer. Vart fall infon som gått ut till AD.

Senast ändrad:
Tjena,
Ny här och inte jättevass på ämnet men är helt inne på att köpa en Speedmaster och behöver lite hjälp. :)

Vad tror ni om denna, är det ett bra köp? https://www.blocket.se/annons/alvsborg/omega_speedmaster_day_date_chrono_toppskick/88269207

Kul att du är inne på speedmaster! Spontant känns den lite dyr, de modellerna tillhör kanske inte de populäraste bland speedmasters och andrahandsvärdet brukar vara därefter. Själv gillar jag speedmaster professional men då hamnar du runt 30-sträcket men det kan vara värt det om du vill flippa i framtiden. Är det just blå tavla och lite mindre size du är ute efter?

Tack för svaret.
Ja då är det helt klart Pro som gäller då :) Gillar svarta tavlan också så inte avgörande. Har typ 17-18cm runt handleden så känns som att <42 mm hade passat bäst?

Storleken är ju subjektiv men hitintills har jag inte stött på en handled där 42mm speedmaster pro inte passat. Om du vill ha lite mindre så är Omega FOIS riktigt fin, den ligger på 39,7mm:
https://www.omegawatches.com/watches/speedmaster/moonwatch/first-omega-in-space/product

Tack för svaret.
Ja då är det helt klart Pro som gäller då :) Gillar svarta tavlan också så inte avgörande. Har typ 17-18cm runt handleden så känns som att <42 mm hade passat bäst?

K&s är köp och sälj här på forumet :)

Jag kan rekommendera show commerce på sidan jag länkade till. Har köpt några klockor där utan några problem. Frakten vill jag minnas var ganska saftig, 120 euro, men priset på speedmastern är riktigt bra ändå. Har för mig att det även var 2% i pålägg om man betalar med kort (som man slipper med banköverföring). Tull och moms slipper man eftersom det är inom EU.

Kanon! k&s? Vars är bästa sidan om man vill köpa från utlandet och hur mkt får man lägga till i merkostnader i tullavgift m.m?

Fick tag i en sådan här, men inser att jag inte är hiphoppare. Är det totalt helgerån att försöka ”vika” skärmen och ta bort klistermärket? Jag är ju en snart gubbe, så hur fel gör jag :)

Det svart/vita var annars klockrent jmf med den vanliga röda.

30ED9829-E9AB-4B93-B65C-BF8165CD99E0.jpeg
Najs! Vill du bli av med den? ;)

Jag tycker sådant ska vara kvar och inte böjas, men du gör såklart som du vill med kepsen :banghead: ;)

K&s är köp och sälj här på forumet :)

Jag kan rekommendera show commerce på sidan jag länkade till. Har köpt några klockor där utan några problem. Frakten vill jag minnas var ganska saftig, 120 euro, men priset på speedmastern är riktigt bra ändå. Har för mig att det även var 2% i pålägg om man betalar med kort (som man slipper med banköverföring). Tull och moms slipper man eftersom det är inom EU.
Vart riktigt sugen på den du skickade :) Såg att det var 100euro i fraktkostnad. Men det stod inte så mkt info, tänkte vilket glas det är på den.

Tillbaka
Topp