• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Fin :)
D68BDB70-13A5-46D6-8C21-FD3A8E0D1550.jpeg

@Hasse Varg @105.012 eller någon annan: Jag är lite sugen på att köpa Uncle Seikos flatlink när den kommer tills jag hittat/sparat till en bra 1039. Han gör dock ändlänkarna så de passar moderna speedys, vet ni om man hade behövt modda ändlänkarna för att få den att lira med en 145.012?
Ska vara samma mått på nya som gamla professional boetter mellan luggarna så det ska passa.

Side note: Kan inte tänka mig att Uncle Seiko skulle göra som Omegas nya flatlink ändlänkar (till 50 års LE (Limited edition) modellerna) som har en lite annorlunda läpp som sticker in under boetten som gör att de inte passar hundra på de vanliga professional boetterna.

Ska vara samma mått på nya som gamla professional boetter mellan luggarna så det ska passa.

Side note: Kan inte tänka mig att Uncle Seiko skulle göra som Omegas nya flatlink ändlänkar (till 50 års LE (Limited edition) modellerna) som har en lite annorlunda läpp som sticker in under boetten som gör att de inte passar hundra på de vanliga professional boetterna.
Precis så jag resonerade! Tack för svar :)

@Hasse Varg @105.012 eller någon annan: Jag är lite sugen på att köpa Uncle Seikos flatlink när den kommer tills jag hittat/sparat till en bra 1039. Han gör dock ändlänkarna så de passar moderna speedys, vet ni om man hade behövt modda ändlänkarna för att få den att lira med en 145.012?
Oj, jag har tyvärr ingen aning om det :( Däremot så har jag gjort tvärtom och det gick alldeles utmärkt. Satte på en 1039/516 på den Speedy Tuesday LE II Ultraman jag hade ett tag, såg ut så här:
IMG_1194.jpeg
IMG_1195.jpeg

Rent spontant så borde det väl gå bra? Jag vet dock inte hur de ändlänkarna ser ut, får titta på bilder på länken senare ikväll

Sorry, tänkte inte på att det kanske behöver förklaras. Det avser hur nära "T" i "T SWISS MADE T" är minut 28 respektive minut på tavlan. Så här ser de ut:
Screenshot 2020-04-21 at 13.54.06.png
Screenshot 2020-04-21 at 13.54.24.png

Edit: Hoppas författarna till det eminenta verket "Moonwatch Only" har förståelse för att jag använder deras bilder i rent utbildningssyfte i ett watch-community, jag har ju med källan i bilderna...

Fint exemplar du har @105.012 :) Vad gäller om HF case eller CB case är de vanligaste så vet jag inte, tycker dock att på de 105.012-66 som man ser så ser alla ut som HF, antar att det som är karaktäristiskt för CB case har polerats/nötts bort under årens gång?
HF (Huguenin Frères) är det vänstra i bilden nedan och CB (Centre Boites) är det högra:
IMG_3460.jpeg

Som ni ser så har CB en liten "platå" på ovansidan av luggen vilken HF saknar. Bild igen lånad från Moonwatch Only :)

Edit: Läste på lite och boken tar upp att många kan ha tyckt att CB var mindre attraktiva än HF så därför polerades/filades platån bort. Synd, jag hade gärna haft en 105.012-66 med CB som har platån kvar, jag tycker det är coolt :)

Det är bra att du är realist här och ser till att folk förstår vad vi kastar ur oss för detaljbenämningar. Kudos till sig @Hasse Varg

ang. CB vs. HF på 105.012-66 ska vara ärlig att jag inte har fakta utan bara har gått på vad William (speedmaster101) sagt att han har uppfattat CB boetter som vanligare på just 105.012-66.

Ser man över hela spektrat så är CB case såklart mycket ovanligare då den bara gjordes med referens 105.012-66.

För allmän info så är HF och CB olika tillverkare som gjorde boetter till Omega.

Oj, jag har tyvärr ingen aning om det :( Däremot så har jag gjort tvärtom och det gick alldeles utmärkt. Satte på en 1039/516 på den Speedy Tuesday LE II Ultraman jag hade ett tag, såg ut så här:
IMG_1194.jpeg
IMG_1195.jpeg

Rent spontant så borde det väl gå bra? Jag vet dock inte hur de ändlänkarna ser ut, får titta på bilder på länken senare ikväll
Just det ja! Minns ju att jag kommenterade och tyckte det var en jättesnygg kombo :) Tack för din input, det gjorde mig tryggare, då borde det inte vara några bekymmer. Läste någonstans att lughålen satt på olika ställen mellan vintage/nya speedy men ditt experiment dementerade i princip det argumentet.

Just det ja! Minns ju att jag kommenterade och tyckte det var en jättesnygg kombo :) Tack för din input, det gjorde mig tryggare, då borde det inte vara några bekymmer. Läste någonstans att lughålen satt på olika ställen mellan vintage/nya speedy men ditt experiment dementerade i princip det argumentet.
Ja, jag tyckte att den länken passade bra till klocka. Sen så är det ju den länken som den riktiga Ultraman ska ha vilket inte gör saken sämre

Fint exemplar du har @105.012 :) Vad gäller om HF case eller CB case är de vanligaste så vet jag inte, tycker dock att på de 105.012-66 som man ser så ser alla ut som HF, antar att det som är karaktäristiskt för CB case har polerats/nötts bort under årens gång?
HF (Huguenin Frères) är det vänstra i bilden nedan och CB (Centre Boites) är det högra:
IMG_3460.jpeg

Som ni ser så har CB en liten "platå" på ovansidan av luggen vilken HF saknar. Bild igen lånad från Moonwatch Only :)

Edit: Läste på lite och boken tar upp att många kan ha tyckt att CB var mindre attraktiva än HF så därför polerades/filades platån bort. Synd, jag hade gärna haft en 105.012-66 med CB som har platån kvar, jag tycker det är coolt :)
Diskuterade HF och CB med en klocksamlande vän, han hade svårt att se skillnaden så jag skickade honom bilden med CB:s "platå" inringad, kan kanske behöva förtydligas även här? Det är alltså ingen skugga utan en klart markerad skarp kant
IMG_3460.jpeg

Diskuterade HF och CB med en klocksamlande vän, han hade svårt att se skillnaden så jag skickade honom bilden med CB:s "platå" inringad, kan kanske behöva förtydligas även här? Det är alltså ingen skugga utan en klart markerad skarp kant
IMG_3460.jpeg
Äntligen har jag förstått skillnaden, tack vare ditt inlägg. Läst flertalet beskrivningar men nu föll poletten ned. Tack!

God Afton speedmasterälskare!
funderar på att skaffa mig en Speedmaster.
Har kollat en del på Chrono24. (Samt andra ställen oxå) skiljer ju en del i pris.
Vad är era erfarenheter ang denna sajt,vågar man handla ur där?
Mvh Svenne!

Jag är ju lite rookie i den här svängen och de flesta uren i mitt prissegment saknar ofta box och handlingar. Har dock hittat en fin m box och handlingar men privat säljare, som inte verkar vilja skicka utanför sitt land (här i Europa)
Annars håller du lite koll på säljdelen här på forumet. Speedys dyker upp relativt ofta och det är hyfsat tryggt och smidigt att köpa från forummedlemmar inom Sverige. Är du osäker så ställ gärna frågor om objekt i den här tråden. Finns många här som gärna hjälper till.

Annars håller du lite koll på säljdelen här på forumet. Speedys dyker upp relativt ofta och det är hyfsat tryggt och smidigt att köpa från forummedlemmar inom Sverige. Är du osäker så ställ gärna frågor om objekt i den här tråden. Finns många här som gärna hjälper till.
Tack för tips! Ska kolla lite här oxå :)
Har dragit ett meddelande till säljaren om han/hon kan tänka sig skicka till Sverige, om jag får positivt svar där så postar jag objektet här,så får ni jättegärna hjälpa mig med vad ni tror om det.
Tack/ Svenne:)

1133C213-6617-41A7-B300-BA6EB020C2D2.jpeg
F6B2E1E6-9504-4539-9E29-20739E3E4E3D.jpeg
33F7F26F-417F-4100-B1CC-6EC6F3CB001A.jpeg
Tjena igen! Tar upp gårdagens igen, hittade denna på Chrono24. Kul set. Vad tror ni som har koll? 1996 årsm på uret enl beskr. Funk tillfredsställande. Priset ca 19000:-

Senast ändrad:
1133C213-6617-41A7-B300-BA6EB020C2D2.jpeg
F6B2E1E6-9504-4539-9E29-20739E3E4E3D.jpeg
33F7F26F-417F-4100-B1CC-6EC6F3CB001A.jpeg
Tjena igen! Tar upp gårdagens igen, hittade denna på Chrono24. Kul set. Vad tror ni som har koll? 1996 årsm på uret enl beskr. Funk tillfredsställande.

Är det en automatic du är ute efter?

Många här i tråden rekommenderar Professional istället

Automatic är mindre, billigare att köpa, dyrare att serva och är mindre eftertraktad pga sämre proportioner.

Professional är dyrare men verkar behålla värdet bra

/ P

Är det en automatic du är ute efter?

Många här i tråden rekommenderar Professional istället

Automatic är mindre, billigare att köpa, dyrare att serva och är mindre eftertraktad pga sämre proportioner.

Professional är dyrare men verkar behålla värdet bra

/ P
kollat lite på professional oxå, är ju en del skillnad i peng om man vill ha box och handlingar med. Iof så äts väl skillnaden kanske upp av servicekost på reducen. Jag tyckte kittet var lite kul, visserligen slitet men ändå.

Reduced och automatic är inte samma modell

såhär skrev @Camo00 tidigare i denna tråd

”Om man bortser från Broad Arrow och specialversioner så finns det väl i grunden tre olika varianter:
-Orginalet Speedy Pro, manuellt urverk och 42(?)mm.
-Reduced, 39mm och tillverkas inte längre. Urverk med ganska dåligt rykte vad gäller tex servicekostnad (s.k. piggy-back).
-Automatic/date mfl, med automatiskt urverk, 40 mm och finns en uppsjö av varianter i butik nu. De nyare av dessa har kaliber 1164, som är ett modifierat Valjoux 7750 och således ett betydligt bättre(?) urverk än i Reduced. ”

/ P

Tillbaka
Topp