Fin 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ska vara samma mått på nya som gamla professional boetter mellan luggarna så det ska passa.@Hasse Varg @105.012 eller någon annan: Jag är lite sugen på att köpa Uncle Seikos flatlink när den kommer tills jag hittat/sparat till en bra 1039. Han gör dock ändlänkarna så de passar moderna speedys, vet ni om man hade behövt modda ändlänkarna för att få den att lira med en 145.012?
Precis så jag resonerade! Tack för svarSka vara samma mått på nya som gamla professional boetter mellan luggarna så det ska passa.
Side note: Kan inte tänka mig att Uncle Seiko skulle göra som Omegas nya flatlink ändlänkar (till 50 års LE (Limited edition) modellerna) som har en lite annorlunda läpp som sticker in under boetten som gör att de inte passar hundra på de vanliga professional boetterna.
Oj, jag har tyvärr ingen aning om det@Hasse Varg @105.012 eller någon annan: Jag är lite sugen på att köpa Uncle Seikos flatlink när den kommer tills jag hittat/sparat till en bra 1039. Han gör dock ändlänkarna så de passar moderna speedys, vet ni om man hade behövt modda ändlänkarna för att få den att lira med en 145.012?
Sorry, tänkte inte på att det kanske behöver förklaras. Det avser hur nära "T" i "T SWISS MADE T" är minut 28 respektive minut på tavlan. Så här ser de ut:
![]()
![]()
Edit: Hoppas författarna till det eminenta verket "Moonwatch Only" har förståelse för att jag använder deras bilder i rent utbildningssyfte i ett watch-community, jag har ju med källan i bilderna...
Fint exemplar du har @105.012Vad gäller om HF case eller CB case är de vanligaste så vet jag inte, tycker dock att på de 105.012-66 som man ser så ser alla ut som HF, antar att det som är karaktäristiskt för CB case har polerats/nötts bort under årens gång?
HF (Huguenin Frères) är det vänstra i bilden nedan och CB (Centre Boites) är det högra:
![]()
Som ni ser så har CB en liten "platå" på ovansidan av luggen vilken HF saknar. Bild igen lånad från Moonwatch Only
Edit: Läste på lite och boken tar upp att många kan ha tyckt att CB var mindre attraktiva än HF så därför polerades/filades platån bort. Synd, jag hade gärna haft en 105.012-66 med CB som har platån kvar, jag tycker det är coolt![]()
Just det ja! Minns ju att jag kommenterade och tyckte det var en jättesnygg komboOj, jag har tyvärr ingen aning om detDäremot så har jag gjort tvärtom och det gick alldeles utmärkt. Satte på en 1039/516 på den Speedy Tuesday LE II Ultraman jag hade ett tag, såg ut så här:
![]()
![]()
Rent spontant så borde det väl gå bra? Jag vet dock inte hur de ändlänkarna ser ut, får titta på bilder på länken senare ikväll
Ja, jag tyckte att den länken passade bra till klocka. Sen så är det ju den länken som den riktiga Ultraman ska ha vilket inte gör saken sämreJust det ja! Minns ju att jag kommenterade och tyckte det var en jättesnygg komboTack för din input, det gjorde mig tryggare, då borde det inte vara några bekymmer. Läste någonstans att lughålen satt på olika ställen mellan vintage/nya speedy men ditt experiment dementerade i princip det argumentet.
Är man puritan så är det ok med mesh om det är ett vintage JB Champion. Inte annars.Testar mesh för första gången, gillar det skarpt. Vad tycker ni puritaner, är det ok med mesh?
![]()
Den nya ser ju kalasfin ut. Bra duo!Tack! Lite kul att 105.003:an jag har bara är en månad yngre, juni -67. En väldigt sen straight lug alltså. Dessa två referenser såldes alltså samtidigt under några år tillsammans med 145.012.![]()
Jag gillar mesh. Tycker det framhäver de snygga luggsen bra!Testar mesh för första gången, gillar det skarpt. Vad tycker ni puritaner, är det ok med mesh?
![]()
Diskuterade HF och CB med en klocksamlande vän, han hade svårt att se skillnaden så jag skickade honom bilden med CB:s "platå" inringad, kan kanske behöva förtydligas även här? Det är alltså ingen skugga utan en klart markerad skarp kantFint exemplar du har @105.012Vad gäller om HF case eller CB case är de vanligaste så vet jag inte, tycker dock att på de 105.012-66 som man ser så ser alla ut som HF, antar att det som är karaktäristiskt för CB case har polerats/nötts bort under årens gång?
HF (Huguenin Frères) är det vänstra i bilden nedan och CB (Centre Boites) är det högra:
![]()
Som ni ser så har CB en liten "platå" på ovansidan av luggen vilken HF saknar. Bild igen lånad från Moonwatch Only
Edit: Läste på lite och boken tar upp att många kan ha tyckt att CB var mindre attraktiva än HF så därför polerades/filades platån bort. Synd, jag hade gärna haft en 105.012-66 med CB som har platån kvar, jag tycker det är coolt![]()
Äntligen har jag förstått skillnaden, tack vare ditt inlägg. Läst flertalet beskrivningar men nu föll poletten ned. Tack!Diskuterade HF och CB med en klocksamlande vän, han hade svårt att se skillnaden så jag skickade honom bilden med CB:s "platå" inringad, kan kanske behöva förtydligas även här? Det är alltså ingen skugga utan en klart markerad skarp kant
![]()
Köper du från en handlare via Chrono24 som fått vettiga recensioner, så är det inga problemGod Afton speedmasterälskare!
funderar på att skaffa mig en Speedmaster.
Har kollat en del på Chrono24. (Samt andra ställen oxå) skiljer ju en del i pris.
Vad är era erfarenheter ang denna sajt,vågar man handla ur där?
Mvh Svenne!
Jag är ju lite rookie i den här svängen och de flesta uren i mitt prissegment saknar ofta box och handlingar. Har dock hittat en fin m box och handlingar men privat säljare, som inte verkar vilja skicka utanför sitt land (här i Europa)Köper du från en handlare via Chrono24 som fått vettiga recensioner, så är det inga problem![]()
Annars håller du lite koll på säljdelen här på forumet. Speedys dyker upp relativt ofta och det är hyfsat tryggt och smidigt att köpa från forummedlemmar inom Sverige. Är du osäker så ställ gärna frågor om objekt i den här tråden. Finns många här som gärna hjälper till.Jag är ju lite rookie i den här svängen och de flesta uren i mitt prissegment saknar ofta box och handlingar. Har dock hittat en fin m box och handlingar men privat säljare, som inte verkar vilja skicka utanför sitt land (här i Europa)
Tack för tips! Ska kolla lite här oxåAnnars håller du lite koll på säljdelen här på forumet. Speedys dyker upp relativt ofta och det är hyfsat tryggt och smidigt att köpa från forummedlemmar inom Sverige. Är du osäker så ställ gärna frågor om objekt i den här tråden. Finns många här som gärna hjälper till.
Är det en reduced som du letar efter? Dvs denna är lite mindre än en professional tex. Sen får du gärna lägga med pris så man kan gå efter det med.![]()
Tjena igen! Tar upp gårdagens igen, hittade denna på Chrono24. Kul set. Vad tror ni som har koll? 1996 årsm på uret enl beskr. Funk tillfredsställande.![]()
![]()
Tjena igen! Tar upp gårdagens igen, hittade denna på Chrono24. Kul set. Vad tror ni som har koll? 1996 årsm på uret enl beskr. Funk tillfredsställande.![]()
Lagt till prislappÄr det en reduced som du letar efter? Dvs denna är lite mindre än en professional tex. Sen får du gärna lägga med pris så man kan gå efter det med.
Tycker reducen är trevlig, gillar automatarna.Är det en automatic du är ute efter?
Många här i tråden rekommenderar Professional istället
Automatic är mindre, billigare att köpa, dyrare att serva och är mindre eftertraktad pga sämre proportioner.
Professional är dyrare men verkar behålla värdet bra
/ P
kollat lite på professional oxå, är ju en del skillnad i peng om man vill ha box och handlingar med. Iof så äts väl skillnaden kanske upp av servicekost på reducen. Jag tyckte kittet var lite kul, visserligen slitet men ändå.Är det en automatic du är ute efter?
Många här i tråden rekommenderar Professional istället
Automatic är mindre, billigare att köpa, dyrare att serva och är mindre eftertraktad pga sämre proportioner.
Professional är dyrare men verkar behålla värdet bra
/ P
Tycker reducen är trevlig, gillar automatarna.