• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

20200424_154337.jpg

Soldränkt

Hej alla.
Var hemma hos min mor och far idag och då gick vi igenom några gamla lådor som tillhörde min farfar.

Jag hittade hans gamla Omega seamaster Cosmic. Pappa visste inte mycket om den tyvärr. Han gissar på att farfar köpt den i mitten/slutet på 60-talet. Tog upp klockan och skakade om den och den började ticka direkt :heart:
Oturligt nog så har pappa och hans syskon slängt lådan, papper mm.

Så, gott folk, kan ni hjälpa mig att identifiera klockan mer i detalj? Värde etc.

Den är inte till salu!

Ha en fin helg.

MVH Robin
IMG-20200424-WA0000.jpg
IMG-20200424-WA0001.jpg

Reduced och automatic är inte samma modell

såhär skrev @Camo00 tidigare i denna tråd

”Om man bortser från Broad Arrow och specialversioner så finns det väl i grunden tre olika varianter:
-Orginalet Speedy Pro, manuellt urverk och 42(?)mm.
-Reduced, 39mm och tillverkas inte längre. Urverk med ganska dåligt rykte vad gäller tex servicekostnad (s.k. piggy-back).
-Automatic/date mfl, med automatiskt urverk, 40 mm och finns en uppsjö av varianter i butik nu. De nyare av dessa har kaliber 1164, som är ett modifierat Valjoux 7750 och således ett betydligt bättre(?) urverk än i Reduced. ”

/ P
Tack för info :)
Tittade lite på Speedmaster Date också, ganska fin modell faktiskt. Däremot så la jag ner alla tankar på att köpa nåt från Asien via Chrono24, när alla moms och oms och skatter och avgifter betalats så kändes rätt meningslöst i mitt prissegment att fortsätta leta så långt österut. Det får bli här hemma/Europa.
Stort tack för all input under dagen :)

Hej alla.
Var hemma hos min mor och far idag och då gick vi igenom några gamla lådor som tillhörde min farfar.

Jag hittade hans gamla Omega seamaster Cosmic. Pappa visste inte mycket om den tyvärr. Han gissar på att farfar köpt den i mitten/slutet på 60-talet. Tog upp klockan och skakade om den och den började ticka direkt :heart:
Oturligt nog så har pappa och hans syskon slängt lådan, papper mm.

Så, gott folk, kan ni hjälpa mig att identifiera klockan mer i detalj? Värde etc.

Den är inte till salu!

Ha en fin helg.

MVH Robin
IMG-20200424-WA0000.jpg
IMG-20200424-WA0001.jpg
Hatar att svara så här men det är tyvärr fel forum och tråd du postar i :( Prova i KS Vintage forum istället, gjorde en snabb sökning på "Omega Seamaster Cosmic" (måste vara Cosmic det står på tavlan, skyms av timvisaren) och hittade bl.a. den här på Buckans 2018:
https://www.bukowskis.com/sv/auctions/E292/lots/1061875-omega-seamaster-cosmic-armbandsur-35-38-mm
Kan kanske vara lite till hjälp? Inte så bra bild du har men det ser ut som om några "lume ploppar" vid time index på tavlan saknas?

Hatar att svara så här men det är tyvärr fel forum och tråd du postar i :( Prova i KS Vintage forum istället, gjorde en snabb sökning på "Omega Seamaster Cosmic" (måste vara Cosmic det står på tavlan, skyms av timvisaren) och hittade bl.a. den här på Buckans 2018:
https://www.bukowskis.com/sv/auctions/E292/lots/1061875-omega-seamaster-cosmic-armbandsur-35-38-mm
Kan kanske vara lite till hjälp? Inte så bra bild du har men det ser ut som om några "lume ploppar" vid time index på tavlan saknas?

Sorry för felpost. Är ny och gör så gott jag kan.
Den klockan du länkade är nog en bit bort.
Fel tavla, fel band, fel baksida.

Jag försöker söka hjälp nån annan stans.

Mvh Robin

Sorry för felpost. Är ny och gör så gott jag kan.
Den klockan du länkade är nog en bit bort.
Fel tavla, fel band, fel baksida.

Jag försöker söka hjälp nån annan stans.

Mvh Robin
Ingen fara, tror dock att din är en variant av den jag länkade till, tyckte att det kanske kunde ge en liten indikation om värdet :) Ok, bättre med den här URL:en kanske?
https://www.collectorsquare.com/en/...omega-seamaster-cosmic-circa-1970-179101.html
Sökte på "Omega Seamaster cosmic roman digits"

Är det någon här som lyssnar på kristian haagens prodcast "8past10" ?

dom hitar i senaste avsnittet att nya speedy 321an verkar vara populär!!
dom berättar att onega bara kan göra 1000 urverk per år och att tydligen så är där redan beställt över 6000 321or i stål!!!!

låter helt sjukt

Godmorgon!

Jag har varit med om en olycka och ramlade med min Speedmaster...
Klockan är köpt 18 hos AD

Har ni några tips/råd hur jag ska reparera den, då den är väldigt skadad.
Glaset ska bytas, men är det värt att byta ring och länk?

/Axel

ZEJgvT5yR5O7dJfbujzJFQ.jpg

Bilagor

• zOSNw+qMS0Gw+CaB2CdPRA.jpg
    zOSNw+qMS0Gw+CaB2CdPRA.jpg
    419 KB · Visningar: 2
Vad säger ditt försäkringsbolag? Har du koll på om du har drulletillägg?
*edit, beklagar olyckan, hoppas det gick bättre med dig än klockan.

Godmorgon!

/Axel

Godmorgon!

/Axel

Aj, gör nästan ont att se på bara. Hoppas att det gick bra för dig i fallet.

Jag skulle bytt ringen också. Länken går nog att polera, även om de djupaste revorna fortfarande kan synas lite även efter en polering.

Godmorgon!

/Axel

Hej,

Usch det där var inte roligt. Gjorde nyligen en praktvurpa med med min cykel. Klockan klarade sig men inte hjälm och kläder.
Kontaktade mitt försäkringsbolag och de tog det utan problem.

Jag hade definitivt kontaktat dem och försökt få bytt så mycket som möjligt. Alltså länk och ring också.
Hoppas du mår bra och lycka till!

Hej,

Usch det där var inte roligt. Gjorde nyligen en praktvurpa med med min cykel. Klockan klarade sig men inte hjälm och kläder.

Jag hade definitivt kontaktat dem och försökt få bytt så mycket som möjligt. Alltså länk och ring också.

vilket försäkringsbolag har du?

Vad säger ditt försäkringsbolag? Har du koll på om du har drulletillägg?
*edit, beklagar olyckan, hoppas det gick bättre med dig än klockan.
Hej,

Får kika med försäkringsbolaget först och ta det den vägen!
Tack så mycket.

Godmorgon!

/Axel

Inga tips tyvärr, känns bara sorgligt att se en speedy så där. Skulle fan gråta om om de var min.

Hej, jag har en fråga som förmodligen kan skapa en evig diskussion. Som student behöver jag gå ner i klockpriser pga annan prio och jag är sugen på en Speedmaster Reduced, yes or no?

Tillbaka
Topp