• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Glad snabbtisdag!

Tänkte att för en gång skull visa lite baksida av Speedmaster och i detta fall så 2st så kallade "pre-moon" Speedmasters.

"Pre-moon" är de klockor som har en baksida som inte refererar till månlandningen från första 2915-1 (1957) fram till och med en bit in i referens 145.022-69 (fram till 1971). Alltså ca 2 år efter första månlandningen (1969) och med andra ord refererar "pre-moon" inte till själva månlandningen som en del felaktigt refererar det till.

Här ser ni en med dubbelt steg och en med bara ett steg (på bilden 2998-3 och 105.012-66).
  • Den med dubbel kom med på referens 2915-3 fram till och med 105.012-65.
  • Singel steg kom först på 105.012-66 och kom med på klockorna en bit in på 145.022-69 referebsen. (dvs en bit in i 145.022-69 produktionen och kallas för 145.022-69 "Pre-moon").
  • På 2915-1 och -2 var Spedmaster texten istället graverad på dubbelsteget. Flesta utan sjöhäst vissa med på mitten.
2998-105_012-66.png

Tack för ett intressant inlägg och vilket skick på baklocket på 66:an! :)
Håller helt med @StarMan :happyhappy: Måste erkänna att jag kände mig lite oroad över att ha "kapat" tråden med berättelserna om min Speedy resa (jobbar med avsnitt 4), kul att se posten från @105.012 :)

Håller helt med @StarMan :happyhappy: Måste erkänna att jag kände mig lite oroad över att ha "kapat" tråden med berättelserna om min Speedy resa (jobbar med avsnitt 4), kul att se posten från @105.012 :)
Ser gärna fortsättningsvis poster med enbart fina bilder på Speedys i denna tråd men den har fått ett annat djup i kunskap, information och diskussioner de senaste veckorna vilket jag välkomnar. Inte minst med bidrag från @Hasse Varg och @105.012 :)

Ser gärna fortsättningsvis poster med enbart fina bilder på Speedys i denna tråd men den har fått ett annat djup i kunskap, information och diskussioner de senaste veckorna vilket jag välkomnar. Inte minst med bidrag från @Hasse Varg och @105.012 :)
Tack, ja en mix av bilder på fina Speedys och deras tillbehör med lite poster med information/diskussion tycker jag är bra :) Det ena utesluter ju inte det andra tycker jag :)

Då har jag hämtat ut min 105.012-66 från urmakaren efter att den fått sig en justering. Den gick annars bra men hade lite hög haltning (beat error), låg på 2.9 och ska ju helst ligga på 0. På lappen ser ni hur den ligger eftet besöket. Det är tydligen inte lika lätt att justera haltningen på 321 verken som på 861 där man i princip bara kan justera lika enkelt som en ruckning.
20200519_151831.jpg

Trevlig duo, du får gärna visa bild på framsidan av din 2998-3, en sån står högt upp på min önskelista :)
Har ju postat tidigare ;) men självklart kan jag bjuda på en till. Om det är någon av mina klockor jag är kär i så är det denna. Inte perfekt men en riktigt härlig karaktär i sig och jag kan komma på mig själv beundra dess yttre :heart:

Självklart ska du försöka hitta en 2998. Det är modellen enligt mig som är helt klart snyggast, lollipop och alpha sub-händer gör den inte sämre ;)
DSC07958.jpg

DSC07769 - Copy.jpg

Tack för ett intressant inlägg och vilket skick på baklocket på 66:an! :)
Ja överlag grymt bra skick på den, dock en skavank på sub-minutvisaren.
DSC07973-Enhanced.jpg

Nejdå, det inspirerar bara. Som du ser så börjar jag att dela mer detaljer. Jag tänkte köra min resa snart också.

Senast ändrad:
Har ju postat tidigare ;) men självklart kan jag bjuda på en till. Om det är någon av mina klockor jag är kär i så är det denna. Inte perfekt men en riktigt härlig karaktär i sig och jag kan komma på mig själv beundra dess yttre :heart:

Självklart ska du försöka hitta en 2998. Det är modellen enligt mig som är helt klart snyggast, och lollipop gör den inte sämre.
DSC07958.jpg

DSC07769 - Copy.jpg

Ja överlag grymt bra skick på den, dock en skavank på sub-minutvisaren.
DSC07973-Enhanced.jpg

Nejdå, det ispererar bara. Som du ser så börjar jag att dela mer detaljer. Jag tänkte köra min resa med snart.
Ja, jag vet att du har visat den tidigare men jag ville se den igen :) Jag tycker att den är jättefin, lollipop är ju "lök på laxen", mycket trevligt men sällsynt. Skulle kunna "nöja" mig med en utan lollipop faktiskt :D Personligen så tycker jag också att 2998 med dess svarta bezel och alfa-visare är snyggare än 2915. Skulle även kunna tänka mig en 2915-3 med svart bezel och alfa-visare som vissa av dem har (annars så är det ju stål-bezel och "bred-pil" visare som gäller för 2915). Är inte så kräsen angående bezel heller, behöver inte vara en "Base 1000" utan en "base 500" duger mycket väl för min del :D Vad kul att höra/se att jag kunnat inspirera andra att dela med sig av sina Speedy resor :)

@Hasse Varg s makrofoton tvingade mig till att köpa ett macroobjektiv.
Inte hunnit testa så mycket än, och ingen flashig mjukvara, men ett wristshot på Speedy Tuesday får man ju ändå ta och bjuda på.
(För övrigt jäkligt besvärligt att ta wristshots med 160mm objektiv. Gör inte det mina vänner!)
Speedy.JPG

@Hasse Varg s makrofoton tvingade mig till att köpa ett macroobjektiv.
Inte hunnit testa så mycket än, och ingen flashig mjukvara, men ett wristshot på Speedy Tuesday får man ju ändå ta och bjuda på.
(För övrigt jäkligt besvärligt att ta wristshots med 160mm objektiv. Gör inte det mina vänner!)
Speedy.JPG
Ha, ha, kul att jag kunnat inspirera dig till att köpa ett makro :) Ja, det lär bli klart enklare för dig att hantera än ditt 160mm med mellanringarna :D Själv har jag ett litet fotoprojekt på gång som jag hoppas kunna påbörja till helgen :)

Ja, jag vet att du har visat den tidigare men jag ville se den igen :) Jag tycker att den är jättefin, lollipop är ju "lök på laxen", mycket trevligt men sällsynt. Skulle kunna "nöja" mig med en utan lollipop faktiskt :D Personligen så tycker jag också att 2998 med dess svarta bezel och alfa-visare är snyggare än 2915. Skulle även kunna tänka mig en 2915-3 med svart bezel och alfa-visare som vissa av dem har (annars så är det ju stål-bezel och "bred-pil" visare som gäller för 2915). Är inte så kräsen angående bezel heller, behöver inte vara en "Base 1000" utan en "base 500" duger mycket väl för min del :D Vad kul att höra/se att jag kunnat inspirera andra att dela med sig av sina Speedy resor :)
Håller helt med 2915-3 med svart bezel funkar också. Ang min 2998-3 så var det inte så att jag aktivt letade efter en med lollipop och man kan ju inte vara så kräsen när de väl dyker upp ;). "Base 1000" bezel är inget heller som jag direkt suktar efter med tanke på att det är ytterligare typ 100k extra bara för att få det på klockan.

Senast ändrad:
Glad snabbtisdag!

Tänkte att för en gång skull visa lite baksida av Speedmaster och i detta fall så 2st så kallade "pre-moon" Speedmasters.

"Pre-moon" är de klockor som har en baksida som inte refererar till månlandningen från första 2915-1 (1957) fram till och med en bit in i referens 145.022-69 (fram till 1971). Alltså ca 2 år efter första månlandningen (1969) och med andra ord refererar "pre-moon" inte till själva månlandningen som en del felaktigt refererar det till.

Här ser ni en med dubbelt steg och en med bara ett steg (på bilden 2998-3 och 105.012-66).
  • Den med dubbel kom med på referens 2915-3 fram till och med 105.012-65.
  • Singel steg kom först på 105.012-66 och kom med på klockorna en bit in på 145.022-69 referebsen. (dvs en bit in i 145.022-69 produktionen och kallas för 145.022-69 "Pre-moon").
  • På 2915-1 och -2 var Spedmaster texten istället graverad på dubbelsteget. Flesta utan sjöhäst vissa med på mitten.
2998-105_012-66.png

Gör samma & bjuder på baksida. Valet & kvalet om man ska ta bort den färg som är kvar eller fylla i med ny.

954E5516-BFA8-435B-BAEF-F0569B089497.jpeg

Straight-writing, nice :) Personligen så skulle jag låta caseback vara som det är, dels så syns det inte när du har på dig den och sen så är det ju en del av klockans själ tycker jag. Kan vi få se den framifrån också?

Som synes gick chronovisaren sönder vid service så är en nyare med tritium. Budat hem en bättre matchande men inte fått på den än.

1EDBEE87-33E0-4F92-83CA-7F2332689908.jpeg

Tack, synd att kronovisaren gått sönder :( Har köpt ett NOS tritium-set just in case... Även bra att ha ett om ett objekt dyker upp där visarna inte är vad de borde vara :)

Mycket vanligt att man ser just chronovisare är utbytt men även läst mycket att den inte alltid får samma patina utan är vitare oavsett. Nu är jag ändå nöjd med min ersättare. Tog många månader att hitta.

49B1D138-0515-4D1A-9FBA-6034A989D60F.jpeg

Här är med ursprungschrono som även den faktiskt var lite ljusare men tritium är i synk med de andra.

Speedy.jpg

Hej kamrater!

Länge suktat efter en speedmaster som första riktiga insteget när det kommer till armbandsur, och provade på en ny Speedmaster för några månader sen. Den provsessionen bekräftade dock min misstanke - jag har för små handleder. Dom mäter in på klena 6,5tum (16,5cm omkrets) och jag tycker verkligen inte att det funkar med speedmastern. Skänklarna/Lugsen kommer ut för mycket från handleden.

Med detta faktum fastslaget har jag börjat kolla på speedmaster reduced som jag också gillar utseendet skarpt på, och undrar då lite kort kring erfarenheter kring speedmaster reduced (Referens 3510.50.00)?

Jag vet att många håller sig undan p.g.a. dyr service kostnad (och jag antar rent allmänt från den "stackade" verket(n), men ser personligen inget av dessa som ett problem just för mig då jag dessutom vill komma igång med en lite finare klocka än vad jag historiskt haft.

Finns det några do's/dont's kring Speedmaster reduced som ni lärt genom åren? Min tanke är att antingen köpa någorlunda billig och orörd reduced, och vara redo att betala 7k för service. Eller att hitta vagt dyrare med känd service, och med bra nogrannhet (förhoppningsvis bättre skick på verket).

Tankar?

Mycket tacksam för input :)

Hej kamrater!

Länge suktat efter en speedmaster som första riktiga insteget när det kommer till armbandsur, och provade på en ny Speedmaster för några månader sen. Den provsessionen bekräftade dock min misstanke - jag har för små handleder. Dom mäter in på klena 6,5tum (16,5cm omkrets) och jag tycker verkligen inte att det funkar med speedmastern. Skänklarna/Lugsen kommer ut för mycket från handleden.

Med detta faktum fastslaget har jag börjat kolla på speedmaster reduced som jag också gillar utseendet skarpt på, och undrar då lite kort kring erfarenheter kring speedmaster reduced (Referens 3510.50.00)?

Jag vet att många håller sig undan p.g.a. dyr service kostnad (och jag antar rent allmänt från den "stackade" verket(n), men ser personligen inget av dessa som ett problem just för mig då jag dessutom vill komma igång med en lite finare klocka än vad jag historiskt haft.

Finns det några do's/dont's kring Speedmaster reduced som ni lärt genom åren? Min tanke är att antingen köpa någorlunda billig och orörd reduced, och vara redo att betala 7k för service. Eller att hitta vagt dyrare med känd service, och med bra nogrannhet (förhoppningsvis bättre skick på verket).

Tankar?

Mycket tacksam för input :)

Du kanske kan slänga ett öga på Speedmaster Date? Dom klockorna har inte ett stackat urverk och är betydligt mer humana att serva. Exempelvis som nedan:

59d1d82c-b05b-48e3-868a-1757beee5900.jpg

3511.50

Funderade själv länge på ovan klocka som ett plånboksvänligt alternativ till pro.

Tillbaka
Topp