Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Fråga till er med automatiska speedys: Låter rotorn på något särskilt sätt? Med största sannolikhet en helt omöjlig fråga att svara på, men upplever att min klocka kan nästintill "vibrera" av den inre rotorn vid rörelse i något högre tempo än vanligt och då låta en del med... Skulle det var något går det ju i vilket fall på garantin, men hade varit skönt att veta! Inte van vid klocka med "stängd" bakboett.
PS: Fan vad snygga era klockor är.
Jag skulle säga att dessa visare är luminova så troligen inte original. Men ett par tritium borde inte vara alltför svårt att hitta i vettigt skick. Vilket år är klockan från?Visarna är nog inte original ändå, eller vad tror ni experter?
![]()
96. Får jaga liteJag skulle säga att dessa visare är luminova så troligen inte original. Men ett par tritium borde inte vara alltför svårt att hitta i vettigt skick. Vilket år är klockan från?
Nämen då har jag tillbaka i tråden
![]()
Hör dig! Jag har varit en extrem periodare på Speedy under mitt nu 5-åriga intresse för klockorMånga som lämnar denna tråd men min känsla säger att nästan lika många som hittar tillbaka, givetvis plus alla som hittar hit för första gången.
Jag undrar om det finns en annan klocka med mer eller samma både mjuka och hårda värden för likvärdig peng som Månklockan. Jag kan hur som helst inte pinpointa någon vettigt utmanare.
Blev ett längre inlägg än jag tänkte men grattis och välkommen tillbaka in i värmen! Det givna valet är ibland det bäst![]()
Min första post på klocksnack :>![]()
Min första post på klocksnack :>![]()
Stark öppning! Gärna mer bilder på den!
De kommer ut rätt regelbundet här på KS så håll utkik. Chrono24 är ingen bra plisreferens eftersom det är mest handlare där som ofta har klockor som ligger osålda länge p.g.a. fantasipriser. Du bör hitta en fin 145.022 för ca 35-40kkr
Det verkar överlag som marknaden på vintage Speedy har svalnat något men grovt höftat för ex i bra skick med länk skulle jag gissa 90-110k för 105.003, 70-90k för 105.012 och 60-80k för 145.012.Vad ligger prisintervallet på de äldre vintage Speedmasters 105.003, 105.012 och 145.012 om man exkluderar Chrono24?
Jag brukar ha den här sidan som guideline:Vad ligger prisintervallet på de äldre vintage Speedmasters 105.003, 105.012 och 145.012 om man exkluderar Chrono24?
@StarMan hann före mig och utrycker sig lite på annat sätt än vad jag gör men jag känner att budskapet vi kommer med är i stort sett detsammaDet verkar överlag som marknaden på vintage Speedy har svalnat något men grovt höftat för ex i bra skick med länk skulle jag gissa 90-110k för 105.003, 70-90k för 105.012 och 60-80k för 145.012.
Sen finns det alltid extremt fina ex eller med full set som kan sticka iväg betydligt högre.
Jag tycker Williams prislista är bra att använda som guide, han har grym koll. Dock får man ofta trimma av några procent om man har tänkt sälja i Sverige verkar det som.@StarMan hann före mig och utrycker sig lite på annat sätt än vad jag gör men jag känner att budskapet vi kommer med är i stort sett detsamma
Det verkar överlag som marknaden på vintage Speedy har svalnat något men grovt höftat för ex i bra skick med länk skulle jag gissa 90-110k för 105.003, 70-90k för 105.012 och 60-80k för 145.012.
Sen finns det alltid extremt fina ex eller med full set som kan sticka iväg betydligt högre.
Bra lista. Något att utgå ifrån.Jag tycker Williams prislista är bra att använda som guide, han har grym koll. Dock får man ofta trimma av några procent om man har tänkt sälja i Sverige verkar det som.
Jag brukar ha den här sidan som guideline:
https://speedmaster101.com/price-chart-2/
William som driver siten är en mycket högt aktad Speedmaster samlareSen så är ju den eviga frågan vad som är en "good" Speedy vs. en "very good" osv.
Dessutom så upplever jag och säkert med andra att de priser som står där inte är riktigt tillämpbara på vad vi här på KS är beredda/villiga att betala
![]()
Gör det, förutom prislistan så finns det en massa att läsa om man vill förkovra sig i "Speedmaster-träsket"Tack. Ska läsa där. Får börja någonstans. Bli lite mer påläst.
Glömde poängtera att priserna i listan är för klockor head-only. Som exempel så ligger en 1039/516 länk i bra skick på ca 20k SEK bara denGör det, förutom prislistan så finns det en massa att läsa om man vill förkovra sig i "Speedmaster-träsket"![]()
Glömde poängtera att priserna i listan är för klockor head-only. Som exempel så ligger en 1039/516 länk i bra skick på ca 20k SEK bara den
Mycket bra val av klocka!Min första ”rediga” klocka blev tillslut en speedy efter en herre och fd speedy-ägare på forumet fick mig ur mina Aqua Terra-tankar. Han var så övertygande i sin argumentation för klockan att han övertalade sig själv och köpte en han också.