• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

IMG_2216.jpg

Reduced + mocka.

Fråga till er med automatiska speedys: Låter rotorn på något särskilt sätt? Med största sannolikhet en helt omöjlig fråga att svara på, men upplever att min klocka kan nästintill "vibrera" av den inre rotorn vid rörelse i något högre tempo än vanligt och då låta en del med... Skulle det var något går det ju i vilket fall på garantin, men hade varit skönt att veta! Inte van vid klocka med "stängd" bakboett. :D

PS: Fan vad snygga era klockor är.

Jag har en automatisk Speedy från slutet av 90-talet och rotorn låter väldigt mycket om jag lyssnar väldigt nära. Tycker att det låter som att rotorn är trasig men det jag har kunnat läsa mig till är att det tydligen är normalt. Ska lämna in klockan på service framöver så vi får väl se vad dom säger :)

Nämen då har jag tillbaka i tråden :cool:

IMG_20200923_163349.jpg

Många som lämnar denna tråd men min känsla säger att nästan lika många som hittar tillbaka, givetvis plus alla som hittar hit för första gången.
Jag undrar om det finns en annan klocka med mer eller samma både mjuka och hårda värden för likvärdig peng som Månklockan. Jag kan hur som helst inte pinpointa någon vettigt utmanare.
Blev ett längre inlägg än jag tänkte men grattis och välkommen tillbaka in i värmen! Det givna valet är ibland det bäst ;)

Många som lämnar denna tråd men min känsla säger att nästan lika många som hittar tillbaka, givetvis plus alla som hittar hit för första gången.
Jag undrar om det finns en annan klocka med mer eller samma både mjuka och hårda värden för likvärdig peng som Månklockan. Jag kan hur som helst inte pinpointa någon vettigt utmanare.
Blev ett längre inlägg än jag tänkte men grattis och välkommen tillbaka in i värmen! Det givna valet är ibland det bäst ;)
Hör dig! Jag har varit en extrem periodare på Speedy under mitt nu 5-åriga intresse för klockor

De kommer ut rätt regelbundet här på KS så håll utkik. Chrono24 är ingen bra plisreferens eftersom det är mest handlare där som ofta har klockor som ligger osålda länge p.g.a. fantasipriser. Du bör hitta en fin 145.022 för ca 35-40kkr

Vad ligger prisintervallet på de äldre vintage Speedmasters 105.003, 105.012 och 145.012 om man exkluderar Chrono24?

Vad ligger prisintervallet på de äldre vintage Speedmasters 105.003, 105.012 och 145.012 om man exkluderar Chrono24?
Det verkar överlag som marknaden på vintage Speedy har svalnat något men grovt höftat för ex i bra skick med länk skulle jag gissa 90-110k för 105.003, 70-90k för 105.012 och 60-80k för 145.012.

Sen finns det alltid extremt fina ex eller med full set som kan sticka iväg betydligt högre.

Jag brukar ha den här sidan som guideline:
https://speedmaster101.com/price-chart-2/
William som driver siten är en mycket högt aktad Speedmaster samlare :) Sen så är ju den eviga frågan vad som är en "good" Speedy vs. en "very good" osv. :pompus: Dessutom så upplever jag och säkert med andra att de priser som står där inte är riktigt tillämpbara på vad vi här på KS är beredda/villiga att betala ;)

Det verkar överlag som marknaden på vintage Speedy har svalnat något men grovt höftat för ex i bra skick med länk skulle jag gissa 90-110k för 105.003, 70-90k för 105.012 och 60-80k för 145.012.

Sen finns det alltid extremt fina ex eller med full set som kan sticka iväg betydligt högre.
@StarMan hann före mig och utrycker sig lite på annat sätt än vad jag gör men jag känner att budskapet vi kommer med är i stort sett detsamma

Tack! Jag har ingen koll där, men försöker få en uppfattning om nivåerna. Det är inte helt enkelt om man inte har följt med utvecklingen. Nu när Omega har börjat nytillverka 321 urverket och en ny release på Ed White kanske det uppstår spekulation. Det gör det hela svårare.

Jag brukar ha den här sidan som guideline:
https://speedmaster101.com/price-chart-2/
William som driver siten är en mycket högt aktad Speedmaster samlare :) Sen så är ju den eviga frågan vad som är en "good" Speedy vs. en "very good" osv. :pompus: Dessutom så upplever jag och säkert med andra att de priser som står där inte är riktigt tillämpbara på vad vi här på KS är beredda/villiga att betala ;)

Tack. Ska läsa där. Får börja någonstans. Bli lite mer påläst.

Min första ”rediga” klocka blev tillslut en speedy efter en herre och fd speedy-ägare på forumet fick mig ur mina Aqua Terra-tankar. Han var så övertygande i sin argumentation för klockan att han övertalade sig själv och köpte en han också.

Bilagor

• C4A8C884-FD35-47D2-9716-295789B3302F.png
    C4A8C884-FD35-47D2-9716-295789B3302F.png
    1.1 MB · Visningar: 2
Glömde poängtera att priserna i listan är för klockor head-only. Som exempel så ligger en 1039/516 länk i bra skick på ca 20k SEK bara den

Schysst. Det är väl det som är saken om man nu väljer att köpa en vintage Speedmaster. Man vill få tag i en som är komplett. Kan tänka mig att det är ett snårigt träsk precis om med vintage Rolex. Att komplettera med rätt delar senare är inte helt enkelt.

Tillbaka
Topp