Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Låter såIdag på morgonen när jag skulle vrida upp min Speedmaster så märkte jag att det aldrig tog stopp. Dags för service?
Bjuder på en bild också.
![]()
Får pudla lite.. Vred åt fel hållLåter såmen jösses vad fin den är!!
Så det kan bliFår pudla lite.. Vred åt fel hållFörstod att nåt var fel när den plötsligt stannade, ungefär 48 timmar sedan jag vred upp den senast. Skyller på att det var tidigt på morgonen
![]()
Schysst att bli nämnd tillsammans med speedygurus som Hasse och 105.012 - 105.012 och en annan polare har lärt mig typ allt jag kanKallar alla Speedmaster-experter i tråden. @steffe @Hasse Varg @105.012 med flera
Vad säger ni om den här auktionen? Den går under radarn i rubriken men jag gissar att samlarna kommer att sniffa reda på den trots det.
Två saker som jag reagerade på:
Hur som helst så blir det spännande att se vad priset landar på.
- Typsnittet på "Speedmaster" stämmer inte överens med andra 2915-1
- Serienummer är så pass lågt att det inte ger någon träff nånstans
https://www.ebay.co.uk/itm/RARE-VINTAGE-321-OMEGA-321-CHRONO/133530847631
Ps. Ber om ursäkt om nån här tänkt att buda hem den i smyg
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Intressant. Ja, något kändes off.Schysst att bli nämnd tillsammans med speedygurus som Hasse och 105.012 - 105.012 och en annan polare har lärt mig allt jag kan
Tyvärr är den inte korrekt och har varit ute på ebay några gånger nu.. https://omegaforums.net/threads/speedmaster-2915-1-popped-up-on-ebay.117807/ - lite mer info här!
Tavlan är fake, pushers är fel och baklocket var enligt OF också fake. Case och urverk vettifasen, kanske från en seamaster 321?
Ett vanligt italienskt kalvskinnsbandTrevligt strap! Vad är det för något?
Härligt att ni som kan detta uppmärksammar det! Inte för att jag var på Auctionen men det är ju bra för oss/mig okunniga att kunna få lite hjälpSchysst att bli nämnd tillsammans med speedygurus som Hasse och 105.012 - 105.012 och en annan polare har lärt mig typ allt jag kan
Tyvärr är den inte korrekt och har varit ute på ebay några gånger nu.. https://omegaforums.net/threads/speedmaster-2915-1-popped-up-on-ebay.117807/ - lite mer info här!
Tavlan är fake, pushers är fel och baklocket var enligt OF också fake. Case och urverk vettifasen, kanske från en seamaster 321?
Kallar alla Speedmaster-experter i tråden. @steffe @Hasse Varg @105.012 med flera
Vad säger ni om den här auktionen? Den går under radarn i rubriken men jag gissar att samlarna kommer att sniffa reda på den trots det.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ja, det är en riktig otäcking det härSchysst att bli nämnd tillsammans med speedygurus som Hasse och 105.012 - 105.012 och en annan polare har lärt mig typ allt jag kan
Här kommer jag med lite benzin till dein feuer!Då jag suttit och stört mig på att "120" på Tachymetre-skalan på min senaste Speedy varit ocentrerad/misaligned så har jag lagt märke till att det är rätt många Speedies som har samma.
Men det förvånade mig ännu mer när jag såg detta produktfoto på en modernare Speedy som exempel, med kraftigt misaligned 120:
![]()
Jag pratar alltså centreringen av 120 kontra "6"ans index.
Så min fråga är: Är det normalt med att tachymetre på detta sättet? I början funderade jag på att göra ett garantiärende av det hela men vrider man på ringen/inlägget en aning för att matcha 6'an så kommer det bli fel någon annanstans
(@Chucktaggar dig för frågan är intressant även för dig vet jag.)
Men alla siffror mellan 13:30-16:30 dåDå jag suttit och stört mig på att "120" på Tachymetre-skalan på min senaste Speedy varit ocentrerad/misaligned så har jag lagt märke till att det är rätt många Speedies som har samma.
Men det förvånade mig ännu mer när jag såg detta produktfoto på en modernare Speedy som exempel, med kraftigt misaligned 120:
![]()
Så min fråga är: Är det normalt med att tachymetre på detta sättet? I början funderade jag på att göra ett garantiärende av det hela men vrider man på ringen/inlägget en aning för att matcha 6'an så kommer det bli fel någon annanstans
Magnetism och Speedmaster Pro samt koppling till hemma-jobb (beskrivning av min vardag)?
Jag har en Speedmaster pro från -85. Köpte den på Kaplans begagnad och insåg snabbt att den behövde service då den saktade sig och hade dålig gångreserv. Servade den förra hösten hos Nymans för den nätta summan ca 8 tkr och den gick efter det som ett spjut. Senaste månaderna har jag noterat att den saktat sig cirka 20s per dag men jag har inte orkat ta tag i det. När jag gick med den till Nymans konstaterade de att den var ganska starkt magnetiserad och efter att de avmagnetiserat den så gick den -1,5s per dag igen. Ett par veckor senare saktar den sig 20s per dag igen och nu undrar jag: Har någon mer upplevt problem med magnetisk och speedmasters och kan det finnas någon koppling till hemmajobb eller annat i min vardag?
Min vardag ser ut ungefär som följande:
Natten: Klockan ligger face up på nattygsbordet cirka 2 dm från mobilen. Jag sätter alltid mobilen på flygplansläge på natten, och oftast även på laddning. Laddaren är cirka 4 dm från klockans nattvila. Stänger av flygplansläge när jag stiger upp.
Lunch/Middag/Måltider: Lagar mat. Har induktionsspis. Använder mycket gjutjärnspannor och en av dessa har även metallhandtag, övriga har trähandtag. Alla kastruller har metallhandtag. Har klockan på mig när jag lagar mat och använder den ofta för att ta tid på pasta och ägg och ris.
Arbetstid: Sitter hemma med laptop. Har en Dell Latitude 7290 om det spelar någon roll. Klockan är på när jag jobbar dvs den är nära laptopen.
Surfa på mobilen: Jag surfar på mobilen, oftast med mobilen i samma hand som klockan. Mobil = Huawei mate 10 pro
Polera plexit: Cirka 1 gång per månad polerar jag plexit med Polywatch och tops+bomullsrondell. Jag handpolerar ibland med skjortan (bomull).
Cykling och löpning: Jag cyklar med klockan i princip dagligen. Löptränar ibland med den på mig.
Dusch&bad: Duschar ibland med klockan, mest för att hålla den fräsch och ren. Badar ibland med den men inte i saltvatten.
4/5G-master/sändare på taket på jobbet: Sitter ibland inne på jobbet och har minst 3 st 4G-master på taket som är våningen ovanför (cirka 3 meter från min arbetsplats rakt uppåt). Foliehatt eller har det någon relevans?
Har försökt ta upp saker jag antar skulle kunna påverka klockan fysiskt. Kom gärna med motfrågor om det är något som saknas.
Gör jag något fullständigt abnormalt som gör att jag inte kan ha en speedmaster och borde skaffa en Railmaster/Milgauss för att vara super-anti-magnetisk?
Vad i mitt liv måste jag förändra?
Tacksam för tips och egna erfarenheter!
Skulle gissa på induktionshällen. Rätt vanligt att klockan magnetiseras den vägen. Har hänt mig också. Enklast är bara att vara försiktig i närheten av induktionshäll.
Jag lagar på induktion också. Har inte sett några problem med det. Saknas antimagnetic skyddet i klockan?Mja, kan hända men jag fixar också mat dagligen på induktionshäll och har inte märkt något på klockorna. Kan ju diffa i vilken spis man har förstås.
Haft induktionshäll (en nomal 60cm och nu en bredare 80cm) i många år och har inte haft problem med någon klocka.Jag lagar på induktion också. Har inte sett några problem med det. Saknas antimagnetic skyddet i klockan?
Kallar alla Speedmaster-experter i tråden. @steffe @Hasse Varg @105.012 med flera
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
När man väl har sansat sig och hittat alla felen så känns det ganska logiskt att det är ett försök till bedrägeri. Men vid första anblick så vill man gärna tro att det är fyndläge, att någon har haft en 2915-1 liggandes i byrålådan och lägger ut den på bukten till ett vrakpris utan någon som helst aning om vad den är värd.När det är så mycket fel så vill man inte ta i den med tång
Däremot så hade jag siktet på att köpa följande klocka och hade satt klockan på 3:20 men visade sig att den avslutades 2:30...Detta är en 2998-3 och ser riktigt bra ut men av någon underlig anledning hade man censurerat loggan på tavlan och på boettlocket... förutom på en bild.
https://www.ebay.com/itm/VINTAGE-OM...ng-Bar-Cover-Selling-AS-IS-READ-/174442913506
![]()
![]()
![]()
Då jag suttit och stört mig på att "120" på Tachymetre-skalan på min senaste Speedy varit ocentrerad/misaligned så har jag lagt märke till att det är rätt många Speedies som har samma.
![]()
Stort grattis! Min säger hejIdag hände det! Efter att ha gått och suktat efter en speedy,sitter den nu på armen. Blev en ny så man får sätta sina egna märken på den.
![]()
![]()
Grattis och välkommenIdag hände det! Efter att ha gått och suktat efter en speedy,sitter den nu på armen. Blev en ny så man får sätta sina egna märken på den.
![]()
![]()
Stort grattis! Min säger hej
![]()
Tackar!Grattis och välkommendet är en speciell känsla!