• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Fredriks89

Cartier
2-Faktor
Om någon sitter på en Ed White och är på jakt efter en Omega flat link från 60-talet så verkar det ligga en ute på k&s...
 

Lauda

Patek
2-Faktor
-Sedan januari i år då jag plockade ut min drömklocka har nästan varenda morgon har sett ut såhär, uppdragning av Speedmaster vid kaffe. Kan inte tänka mig att det finns en mysigare rutin än denna och ett annat sätt där klockan blir bokstavligen en del av ens liv.

Ha en fin fredag och helg Speedy-fredag!

B0179414-CCC3-4C56-8BAE-21FA392A7ACC.jpeg
 

Principal

Omega
2-Faktor
-Sedan januari i år då jag plockade ut min drömklocka har nästan varenda morgon har sett ut såhär, uppdragning av Speedmaster vid kaffe. Kan inte tänka mig att det finns en mysigare rutin än denna och ett annat sätt där klockan blir bokstavligen en del av ens liv.

Ha en fin fredag och helg Speedy-fredag!

B0179414-CCC3-4C56-8BAE-21FA392A7ACC.jpeg
För mig är den bara en månad gammal men i övrigt håller jag med 💯 Hoppas det håller i sig 😊
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Tim och minutvisare
Jag tror att tim-, minut- och chronovisarna är utbytta och inte orginal för klockan från fabrik. Timvisaren och minutvisaren ser ut att vara NOS tritium. Om man tittar noga på dem kan man se att lysmassan har expanderat lite på mitten av dem vilket jag sett är vanligt på NOS visare (se bild nedan för exempel). Här bör man testa med en UV lampa med klockan i hand och se hur snabbt ljuset försvinner. Edit: Ah såg nu "utbytta/målade visare".

Chronohanden
Chronohanden tror jag är en fixad servicehand som man har fixat till lysmassan på. Den är lite kortare än en original drophand (pilens spets, drop delen). Edit: Ah såg nu "utbytta/målade visare".

Boetten / Boettlocket
Jag tror jag sett det boettlocket tidigare men kan inte plasera den. Jag skulle kolla extra på borstningen på boetten med, live.

Tavlan
I och med att händerna är som de är och tavlan inte ser ut att vara i lika gott skick skulle jag titta väldigt noga på lysmassan. Förstår inte hur kaplans kan ha så zoomat men ändå inte få med bra detaljrikedom i bilderna. Notera även att tavlan har skrap vid 28min

Men den har rätt bezel, rätt krona och tryckknappar och trevlig.

Exempel på NOS visare där lysmassa expanderat:
s-l1600 (5).jpg
Tänkte samma om boetlocket. Vet att jag också sett den förut. Tror den sålts tidigare på Kaplans / Bukowskis men kunde inte hitta den...
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
-Sedan januari i år då jag plockade ut min drömklocka har nästan varenda morgon har sett ut såhär, uppdragning av Speedmaster vid kaffe. Kan inte tänka mig att det finns en mysigare rutin än denna och ett annat sätt där klockan blir bokstavligen en del av ens liv.

Ha en fin fredag och helg Speedy-fredag!

B0179414-CCC3-4C56-8BAE-21FA392A7ACC.jpeg
En riktigt trevlig och mysig rutin att dra upp klockan på morgonen!
Grymt stiligt band du har på också! Blir lite gentleman känsla över speedyn, snyggt! 👍😍
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Riktigt fin länk! Vilken är det och vart har du köpt den? Riktigt sugen att skaffa en sån..

Där har du den :)

Jag har denna: https://www.uncleseiko.com/store/p2..._for_Omega_Speedmaster_in_19mm_and_20mm_.html
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Hur kommer det sig egentligen att speedmastern redan på 60-talet var hela 42mm?
Var det en anpassning till NASA eller finns det en annan anledning?
De gick ju från straight lug boetten på ref. 105.003 som saknade kronskydd och där diametern på bezeln var 39,7mm till den asymetriska boetten på ref. 105.012 som då blev 42mm iom. kronskydden på boetten. Om det var krav från NASA har jag inte koll på. När man läser om det är det uttryckt som att Omega själva valde att göra den förändringen.

Runt 40mm var nog rätt vanligt på kronografer den tiden men Omega var som du är inne på rätt tidigt ute med 42mm. Heuer och andra kom sen med sina större cushion case på 70-talet
 
Topp