Tack för dina vänliga ordAlltid intressant att läsa dina uppslag. Tack för att du tar dig tid att hjälpa oss andra.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tack för dina vänliga ordAlltid intressant att läsa dina uppslag. Tack för att du tar dig tid att hjälpa oss andra.
Enligt Moonwatch Only (MWO), aka "bibeln", så är de korrekta tryckknapparna till 105.012-66 de som boken benämner som "Type 3. Wide and Short". Dock så finns det två varianter av pushers till caset, de som trycks i och de som skruvas i. I OF tråden du refererar till så tar Archer, mycket välrenommerad medlem av OF som själv är urmakare, upp de två typerna och skriver att de två är de enda som är korrekta för en 105.012-66
![]()
Som synes så har den som skruvas i ett högre huvud, bilden nedan lånad från MWO
![]()
Så utan att veta så antar jag att dina pushers till din 105.012-66 är de som skruvas in då de har ett högre "huvud". Om de inte skruvas in så är de vad jag kan komma fram till inte korrekta för referensen utan är den senaste modellen som benämns "Type 4. Wide & Tall" i MWO och som är de som används sedan 145.012-67.
Det är olika boetter men man kan ju tänka sig att det var några 105.012or som blev hybrider. Dvs de fick 145.012ans boett. Vad börjar ditt serienummer på? Min är HF som du ser ovan med serienummer 24953xxx (narrow Ts)Tack igen för att du tar dig tid och ger ett utförligt svar
Det stämmer att de tryckknappar som sitter på min inte är wide and short. Dock vet jag inte om de är skruvade eller pressade in i boetten. Ska ha min urmakare att kolla eftersom den är inlämnad för ruckning. Det jag inte förstår är hur det kan funka med både pressade och skruvade pushers i samma boett? Har vissa boetter gängor och andra inte eller är det någon gängstam som är ipressad som går att ta bort?
Det vi kan konstatera är i allafall som du säger, och även som skrivs på OF att det finns två typer av pushers som är korrekt. Frågan är då om den skruvade varianten (wide and tall) är en servicedel eller om den satt på vissa ex av referensen från ny?
Bra observerat @105.012Värt att notera här är att bilden visar sevice-pushers.
Här kan ni se skillnaden där man ser att "nacken" är bred på orginal och smalare på service:
![]()
Här kan ni ser hur det ser ut när de sitter på (min till väster):
![]()
Min talkning är att det är olika boetter och man kan ju tänka sig att det var några 105.012or som blev hybrider. Vad börjar ditt serienummer på?
För mig ska 105.012or ha "wide & short" pushers utan gängor. Men som sagt, det skulle kunna vara tex en transitional period mellan 105.012 och 145.012 där gängade boetter användes också.Bra observerat @105.012Ja, nacken är ju klart smalare på service-pusher. Vad gäller bilden jag hittade på OF så ser ju huvudet ut att skilja sig map höjd mellan pressad och skruvad pusher. Har du någon aning om hur det är mellan två original, är det samma skillnad där?
Tack för bra input! Jag fick svar från min urmakare nu och pushers är av typen press-in, dvs. utan gäng och med smal nacke. Med all sannolikhet servicedelar alltså, lika som kronan.Värt att notera här är att bilden visar sevice-pushers.
Här kan ni se skillnaden där man ser att "nacken" är bred på orginal och smalare på service:
![]()
Här kan ni ser hur det ser ut när de sitter på (min till väster):
![]()
Det är olika boetter men man kan ju tänka sig att det var några 105.012or som blev hybrider. Dvs de fick 145.012ans boett. Vad börjar ditt serienummer på? Min är HF som du ser ovan med serienummer 24953xxx (narrow Ts)
Så då är det väl bara att slå till på annonsen om pushers på OF?Tack för bra input! Jag fick svar från min urmakare nu och pushers är av typen press-in, dvs. utan gäng och med smal nacke. Med all sannolikhet servicedelar alltså, lika som kronan.
Serienr. 24952xxx
![]()
![]()
Kan typ inget om dessa men om du vill se vad klockan är någorlunda snabbt så skulle jag avråda att välja kormade visare på vit bakgrund. Lägga gärna med bild nästa gång och kanske ref. lättare för folk att svara då.Första inlägget på forumet för min del är en fråga... Racing Master Chronometern med silver/vit tavla har ju svarta visare och index. Men, på en och annan bild verkar visare och index vara blanka istället (och det gillar jag!) Är det jag som är skumögd eller är det så att alternativet finns/funnits? Allt gott!!
Ja egentligen. Borde köpa en tidsenlig krona också. Står i valet och kvalet om jag ska behålla den eller inte och om jag isf. ska låta en eventuell ny ägare fixa med detta. Den är ju annars rätt fin så hade varit kul om den blev kompletterad med rätt delar.Så då är det väl bara att slå till på annonsen om pushers på OF?
2 Wide & short press fit pushers for a 105.012 with the cap measuring 5mm x 2.7mm, these are NOS. I have 7 of these available at £150 each
Det Archer skriver i OF-länken både jag och @StarMan refererar till är ju faktiskt att de pushers han visar bild på är de enda som är korrekta för just det caset och inte referensen. Då samma case används ända sedan 105.012-63 så är det ju korrekt det han skriver.För mig ska 105.012or ha "wide & short" pushers utan gängor. Men som sagt, det skulle kunna vara tex en transitional period mellan 105.012 och 145.012 där gängade boetter användes också.
Kan ju bara svara för min egen del, jag skulle absolut ha gjort det. En flat-foot krona går på ca 5k SEK, se dock till att du får en helt korrekt en. Talar av egen erfarenhet, köpte en för halva priset på eBay som givetvis visade sig vara felaktigJa egentligen. Borde köpa en tidsenlig krona också. Står i valet och kvalet om jag ska behålla den eller inte och om jag isf. ska låta en eventuell ny ägare fixa med detta. Den är ju annars rätt fin så hade varit kul om den blev kompletterad med rätt delar.![]()
Var ett tag sedan så jag har lärt mig min läxa...Han har precis switchat över till UPS, så det är fortfarande lite oklart. Jag har haft banden nån vecka och fortfarande inte fått någon faktura på tull och moms osv, men jaa, jag förutsätter att jag åker på en smäll som säkert är värre än postnords egna. Sist jag köpte något skrev han ner värdet på paketet till typ en dollar, då betalade jag typ 75 kr hantering + 2,50 kr moms, men det var postnord. Återkommer när det dimper ner en faktura!Antar att det är billigare arbetskraft som gör att de håller lägre priser än t ex Molequin (eftersom det är motsvarande material). Varifrån kommer banden? Tillkommer tull och moms?
Oavsett ser det ut att vara fina band med många valmöjligheter.
Fått mitt nya makro-objektiv idag till min nya kamera. Bilden skapad utifrån 10 separata med olika fokus i varje bild, sk "Focus Stacking". Personligen så tycker jag det är väldigt spännande att fota klockor på det här sättet
![]()
Coolt. Jäkligt praktiskt när man vill studera saker i detalj utöver att det är snyggt.Fått mitt nya makro-objektiv idag till min nya kamera. Bilden skapad utifrån 10 separata med olika fokus i varje bild, sk "Focus Stacking". Personligen så tycker jag det är väldigt spännande att fota klockor på det här sättet
![]()
Ja, det är riktigt coolt tycker jagRiktigt coolt! Staplar den bilderna direkt i kameran eller bildbehandling? Vad använder du för grejer??
Se mitt svar till @Matts, rekommenderar starkt programvaran från HeliconSoft. Finns en lista över de kameror som stöds, enbart Nikon och Canon dockCoolt. Jäkligt praktiskt när man vill studera saker i detalj utöver att det är snyggt.
Bara gjort liknande grejer manuellt med lager och masker, och då bara två bilder. Vissa delar är inte inom skärpedjup, alternativt drabbade av rörelseoskärpa. Medvetet val, eller miss/bugg?
Jäklar vad smidigt!Se mitt svar till @Matts, rekommenderar starkt programvaran från HeliconSoft. Finns en lista över de kameror som stöds, enbart Nikon och Canon dock
Hmm, tror jag missade något i din fråga till mig... Jag satte närmaste fokus på serienumret och det bortersta där pushers nedre del finns. Läst någonstans att programmet inte är 100% korrekt i alla lägen men det beror förmodligen på mig. Jag satte antalet bilder till 10 men det går att ha mycket fler. Den som jag refererade till i nämnd OF-tråd består av 29 bilder och ser ut så här:Coolt. Jäkligt praktiskt när man vill studera saker i detalj utöver att det är snyggt.
Bara gjort liknande grejer manuellt med lager och masker, och då bara två bilder. Vissa delar är inte inom skärpedjup, alternativt drabbade av rörelseoskärpa. Medvetet val, eller miss/bugg?
Snyggt. Vilken tavla på den där. Indexen ser ju nästan 3D skapade ut.Hmm, tror jag missade något i din fråga till mig... Jag satte närmaste fokus på serienumret och det bortersta där pushers nedre del finns. Läst någonstans att programmet inte är 100% korrekt i alla lägen men det beror förmodligen på mig. Jag satte antalet bilder till 10 men det går att ha mycket fler. Den som jag refererade till i nämnd OF-tråd består av 29 bilder och ser ut så här:
![]()
Beror säkert på kamera och objektiv också men jag antar att man med fler bilder får skärpa överallt i objektet
Ahh, förklarar varför övre bryggorna är oskarpa.Hmm, tror jag missade något i din fråga till mig... Jag satte närmaste fokus på serienumret och det bortersta där pushers nedre del finns. Läst någonstans att programmet inte är 100% korrekt i alla lägen men det beror förmodligen på mig. Jag satte antalet bilder till 10 men det går att ha mycket fler. Den som jag refererade till i nämnd OF-tråd består av 29 bilder och ser ut så här:
![]()
Beror säkert på kamera och objektiv också men jag antar att man med fler bilder får skärpa överallt i objektet
Jag är tacksam för alla tips som gör mig till en bättre fotograf, så tack för feedbackAhh, förklarar varför övre bryggorna är oskarpa.
Ja, har den fler lager att jobba med borde den ju göra ett bättre jobb, men det beror även på bländaröppning, brännvidd och objektiv.
Grundregeln för bländaröppning är att använd så låg du kan där allt du vill ha i fokus är i fokus. Nu kommer ju programmet lösa fokusbiten, så jag skulle kanske använda 4,5 eller 5,6. Många gluggar är inte särskillt skarpa på de lägsta värdena så man får ju anpassa lite efter det med.
