• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Gott, ja nej den där är en mix av massor och det är helt omöjligt att säga vad den startade som.

Uppdaterat...

1. Tavlan, troligen från en 145.022-69 "pre moon" med tanke på att den har en brun ton vilket var vanligt för den referensen.
2. Visare - super luminova, 1997-2021
3. Glas - Från 70 till 90 talet
4. Bezel - Näst senaste bezeln, 2005-2021
5. Tryckare - näst senaste tryckarna, 1968-2021
6. Kronan - kan vara allt från ref. 145.022-69 till idag.
7. Boett - En nyare service boett.
8. Verk - service, oklart från när men just koppar och utan tillverkades mellan 68 och 74 men kan även vara senare om det är så att man bytt delrin bromsen till koppar i efterhand. Koppar tillverkades fram till 87.
9. Boettlock - Service, nyare (notera omega glob på sidan)
10. Antimagnitismlock - oklart, bild behövs
11. Länk/ändlänkar - ändlänkarna är nya, troligen också länken.

Samtidigt tycker jag den fungerar rätt så bra. Visst på pappret kaos, men visuellt tycker jag den är trevlig och alla delarna är genuina.
Det svåra blir om du alltid kommer att påminnas av den besviken så fort du tittar på klockan frammåt. Om det är så forsatt efter ett tag, skulle jag låta den gå vidare även om det svider.
Håller definitivt med dig om att den visuellt funkar bra. Det blir nog som du säger att den kommer få vandra vidare för eller senare. Utöver det vill jag ödmjukast tacka dig för du delar med dig av din kunskap :)
20230210_103931.jpg

Är på jakt efter en Speedy 60th anniversary och blev lite nyfiken när jag dåg din. Har aldrig sett dem med trilogy texten på tavlan tidigare. Finns det med och utan den texten på alla modeller i releasen?
Edit: vad jag förstår efter googlande är det då man köper setet med alla 3, stämmer det?

Gott, ja nej den där är en mix av massor och det är helt omöjligt att säga vad den startade som.

Uppdaterat...

1. Tavlan, troligen från en 145.022-69 "pre moon" med tanke på att den har en brun ton vilket var vanligt för den referensen.
2. Visare - super luminova, 1997-2021
3. Glas - Från 70 till 90 talet
4. Bezel - Näst senaste bezeln, 2005-2021
5. Tryckare - näst senaste tryckarna, 1968-2021
6. Kronan - kan vara allt från ref. 145.022-69 till idag.
7. Boett - En nyare service boett.
8. Verk - service, oklart från när men just koppar och utan tillverkades mellan 68 och 74 men kan även vara senare om det är så att man bytt delrin bromsen till koppar i efterhand. Koppar tillverkades fram till 87.
9. Boettlock - Service, nyare (notera omega glob på sidan)
10. Antimagnitismlock - oklart, bild behövs
11. Länk/ändlänkar - ändlänkarna är nya, troligen också länken.

Samtidigt tycker jag den fungerar rätt så bra. Visst på pappret kaos, men visuellt tycker jag den är trevlig och alla delarna är genuina.
Det svåra blir om du alltid kommer att påminnas av den besviken så fort du tittar på klockan frammåt. Om det är så forsatt efter ett tag, skulle jag låta den gå vidare även om det svider.
Bra och systematisk genomgång!

@ajvar Jag hade nog behållit ett tag med förhoppningen om att den påminner om den branta inlärningskurvan i vintage speedy den gav dig istället för besvikelse.

Hej på er, angående länkar, är sugen på en 1171-1 ett nytt som säljs på Eriksson urhandel, det har ju inte fasta ändlänkar någon som har erfarenhet av den och om det går att få en bra passform på en 005 speedmaster. Har även läst om problem med att länken har lossnat från claspen.

Eller har ni andra förslag på länk till 005, förutom 1450? Gillar som ni förstår inte originallänken alls 🙁

Senast ändrad:
Hej på er, angående länkar, är sugen på en 1171-1 ett nytt som säljs på Eriksson urhandel, det har ju inte fasta ändlänkar någon som har erfarenhet av den och om det går att få en bra passform på en 005 speedmaster. Har även läst om problem med att länken har lossnat från claspen.

Eller har ni andra förslag på länk till 005, förutom 1450? Gillar som ni förstår inte originallänken alls 🙁
Den nya länken funkar finfint, även om 11 000kr är mycket pengar. Klart lyft, se till att du får med microjustering som är nytt på den länken. Annars funkar den rasliga 1171. Det är en helt annan känsla. Mer vintage. Har både på två olika speedys. Har behövt korrigera 1171 en gång då jag fastnade i jackan och drog lite. Det gillade inte länken. Så lite försiktighet men inget extremt.

Den nya länken funkar finfint, även om 11 000kr är mycket pengar. Klart lyft, se till att du får med microjustering som är nytt på den länken. Annars funkar den rasliga 1171. Det är en helt annan känsla. Mer vintage. Har både på två olika speedys. Har behövt korrigera 1171 en gång då jag fastnade i jackan och drog lite. Det gillade inte länken. Så lite försiktighet men inget extremt.
Hej!

Tack för ditt svar!

Har en 3861 med den nya länken som är grym, 005 är min vardagsklocka som jag tänkte ändra lite, hade varit roligt med en originallänk från Omega, eftersom jag haft den på en Uncle Seiko 1450 ett tag nu. Men om räknar bort originallänken från 005 ref så finns det inte så mycket att välja som är original från omega.

Hej!

Tack för ditt svar!

Har en 3861 med den nya länken som är grym, 005 är min vardagsklocka som jag tänkte ändra lite, hade varit roligt med en originallänk från Omega, eftersom jag haft den på en Uncle Seiko 1450 ett tag nu. Men om räknar bort originallänken från 005 ref så finns det inte så mycket att välja som är original från omega.
Har du två, så hade jag tagit 005 på läder eller Nato. Har du testat racing / rally läder?

Hej!

Tack för ditt svar!

Om du redan har 1450 så tror jag inte du får så mycket boost från en 1171. Ok den är original och jag gillar den som fan, jag hade den på min 005 permanent, men det är ju inte någon super-"originallänk" känsla i den som särskiljer den massivt från US. Och den är ju ganska lik 1450.

Om du redan har 1450 så tror jag inte du får så mycket boost från en 1171. Ok den är original och jag gillar den som fan, jag hade den på min 005 permanent, men det är ju inte någon super-"originallänk" känsla i den som särskiljer den massivt från US. Och den är ju ganska lik 1450.
Hej!

Tack för ditt svar, ja det var det jag gissade. Men hur var det med passformen på 1171

Tillbaka
Topp