• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Den riktiga Speedyn är på helservice! Gick inte igång längre vid uppdrag. Så var väl dags, inköpt dec -17.

Får nöja mig med låtsas-speedy till dess the real deal är åter 🥰
IMG_3168.jpeg

Någon som lyktas med att slå av den nedre tryckknappen som på min klocka? Knappen hittade jag men dessvärre är stiftet brutet, nollställningen av tidtagningen funkar fortfarande om man trycker på kvarvarande stift. Så till min fråga, någon som kan rekommendera någon bra urmakare i Göteborgsområdet?

Speed.jpg

IMG_1697.jpeg

Hej på er alla kunniga, har en fråga angående denna märkningen på en 1171 länk med 633 ändlänkar. Hittar ingen info om den. Tänkte om någon är duktig på detta. Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning, Erik

Hej Speedy-gänget!

Funderar på att joina er inom kort med en stålvariant efter att ha haft MoonSwatchen som till slut fick lämna då den väger för lätt. Jag har spanat in Reduced för att komma undan lite billigare för att få se/klämma på designen så nära Moonwatchen det går innan jag isåfall tar steget.

Men ffter lite googling så har ett par frågor dykt upp som ni kanske kan hjälpa till med kopplat till serice och urverk.
Ni som har koll, stämmer det att Omega byter DD modulen på urverken mot ett refurbed vid service snarare än att plocka isär? Eller är det olika och spelar det egentligen någon roll vilket som ifall det är Omega som servat den?

Påverkar det andrahandsvärdet något på dessa att hela verket är bytt på dessa? Mig spelar nytt/gammalt inte så stor roll på standardgrejjer men betalar ogärna "för mycket" om koncensus är att original även på eta verket med DD modul pårverkar reduced modellen.

Bör man akta sig för service gjord från andra urmakare, jag har hört/läst (bl.a. här) att de ibland bara servar ETA verket och inte modulen (för den är svår)?
Kanske helt enkelt är så att är det inte specat på kvittot så ska man dra öronen åt sig!

Trevlig kväll!

Funderar på att joina er inom kort med en stålvariant efter att ha haft MoonSwatchen som till slut fick lämna då den väger för lätt. Jag har spanat in Reduced för att komma undan lite billigare för att få se/klämma på designen så nära Moonwatchen det går innan jag isåfall tar steget.

Det er sikkert andre som kan svare fornuftig på resten av spørsmålene dine, men hvis du vil ha Speedmaster Pro ville jeg ikke surret rundt med en reduced først. Det er ikke så stor prisforskjell på reduced og de billigste professional-modellene hvis du kjøper brukt, og hvis du angrer deg på Moonwatch er det ikke så vanskelig å selge den igjen.

Det er sikkert andre som kan svare fornuftig på resten av spørsmålene dine, men hvis du vil ha Speedmaster Pro ville jeg ikke surret rundt med en reduced først. Det er ikke så stor prisforskjell på reduced og de billigste professional-modellene hvis du kjøper brukt, og hvis du angrer deg på Moonwatch er det ikke så vanskelig å selge den igjen.
Tack! Är det främst att skillnaden är så liten dom gör att många skriver att man skall skippa reduced?

hittar på diverse andra forum/reddit just en ”skit i reduced”-inställning men utan vidare utläggning kring varför.

Tack! Är det främst att skillnaden är så liten dom gör att många skriver att man skall skippa reduced?

hittar på diverse andra forum/reddit just en ”skit i reduced”-inställning men utan vidare utläggning kring varför.

Jeg vet ikke hvordan markedet er i Sverige, men for noen år siden kunne man i Norge kjøpe reduced for under 10 000 kroner brukt mens pro kostet fra 25 000 og oppover. I dag ser jeg (optimister) legge ut reduced for 35 000, samtidig som man kan være heldig og få tak i en pro for rett rundt 40.

1752140035021.png

1752140091801.png

I "gamle dager", da Professional kostet over det dobbelte av en reduced, kan jeg skjønne at folk heller kjøpte den. Jeg har ikke noe imot reduced selv om jeg har Professional selv, men siden du skriver at du uansett har mest lyst på en Professional tenker jeg det er litt bortkastede penger å ikke kjøpe den du har mest lyst på med en gang. Særlig når prisforskjellen ikke lenger er så stor i prosent. Det blir litt som de kjøper all verdens hommage-klokker for titusenvis av kroner før de uansett ender opp med Submarineren de drømte om for ti år siden. Hvis du likte størrelsen på Moonswatch tenker jeg uansett du vil føle at reduced blir liten.

Du kan jo også lese litt her :)
https://twobrokewatchsnobs.com/omega-speedmaster-reduced-vs-professional-moonwatch/

Hej Speedy-gänget!

Men ffter lite googling så har ett par frågor dykt upp som ni kanske kan hjälpa till med kopplat till serice och urverk.
Ni som har koll, stämmer det att Omega byter DD modulen på urverken mot ett refurbed vid service snarare än att plocka isär? Eller är det olika och spelar det egentligen någon roll vilket som ifall det är Omega som servat den?

Påverkar det andrahandsvärdet något på dessa att hela verket är bytt på dessa? Mig spelar nytt/gammalt inte så stor roll på standardgrejjer men betalar ogärna "för mycket" om koncensus är att original även på eta verket med DD modul pårverkar reduced modellen.

Bör man akta sig för service gjord från andra urmakare, jag har hört/läst (bl.a. här) att de ibland bara servar ETA verket och inte modulen (för den är svår)?
Kanske helt enkelt är så att är det inte specat på kvittot så ska man dra öronen åt sig!

Trevlig kväll!

Mitt tips är att om du vill ha en pro satsa på det. Om du köper en reduced så kommer du antagligen inte bli nöjd.

Hälsningar från en som tog 7 år på sig att köpa en Speedy pro. #mrSlow

Hej Speedy-gänget!

Trevlig kväll!
Jag är inne på samma spår som övriga; är det just en "Moonwatch" du vill ha så är det den du ska ha. Är det en Speedmaster du vill ha så har du massor med fina varianter att välja på och av dem så är nog Reduced den sista du ska titta på enligt mitt tycke.

Förslag på band till vit Speedy? Helst gummi, Nato, sailcloth eller canvas i någon rolig färg (således inget läder eller svart, brunt eller vitt)? Bild är ett plus! Dåligt med material på google

Jeg vet ikke hvordan markedet er i Sverige, men for noen år siden kunne man i Norge kjøpe reduced for under 10 000 kroner brukt mens pro kostet fra 25 000 og oppover. I dag ser jeg (optimister) legge ut reduced for 35 000, samtidig som man kan være heldig og få tak i en pro for rett rundt 40.

1752140035021.png

1752140091801.png

I "gamle dager", da Professional kostet over det dobbelte av en reduced, kan jeg skjønne at folk heller kjøpte den. Jeg har ikke noe imot reduced selv om jeg har Professional selv, men siden du skriver at du uansett har mest lyst på en Professional tenker jeg det er litt bortkastede penger å ikke kjøpe den du har mest lyst på med en gang. Særlig når prisforskjellen ikke lenger er så stor i prosent. Det blir litt som de kjøper all verdens hommage-klokker for titusenvis av kroner før de uansett ender opp med Submarineren de drømte om for ti år siden. Hvis du likte størrelsen på Moonswatch tenker jeg uansett du vil føle at reduced blir liten.

Du kan jo også lese litt her :)
https://twobrokewatchsnobs.com/omega-speedmaster-reduced-vs-professional-moonwatch/
Tack för artikeln! Samma info jag letat upp men med ett mer nyanserat tyckande. 👍
Jag formulerade mig dåligt innan tror jag, står i valet och kvalet mellan en mindre Moonwatch look-alike att ha lite som tool för att sen ev. byta upp eller gå direkt på Moonwatch. Det lutar åt det senare.

Håller med kring priserna, man får leta en stund eller pruta stenhårt för att komma ner under 30k (inte på KS skall tilläggas), de jag tittat på utanför har oklar servicehistorik och är ofta inte med box/papper men ändå uppåt 35-40... Bra inspel dock, betalar marknaden uppåt det senare är det nog inte för mig.

När är den senare artikeln utlagd? 39k verkar riktigt billigt?

Mitt tips är att om du vill ha en pro satsa på det. Om du köper en reduced så kommer du antagligen inte bli nöjd.

Hälsningar från en som tog 7 år på sig att köpa en Speedy pro. #mrSlow
Haha hoppas det går fortare för mig att bestämma mig för "rätt"!

Jag är inne på samma spår som övriga; är det just en "Moonwatch" du vill ha så är det den du ska ha. Är det en Speedmaster du vill ha så har du massor med fina varianter att välja på och av dem så är nog Reduced den sista du ska titta på enligt mitt tycke.

Helt klart, är lite mitt i mellan just nu. Därav mina efterforskningar på reduced.
100% för att man skall köpa klockan man vill ha och inte "nästan"-varianten

Kanske helt enkelt bara behöver lite klassisk enablement för att gå på Moonwatch direkt, där är ju KS perfekt som stödgrupp 😊

Senast ändrad:

Det är olika klockor. Reduced är påtagligt mindre och ger inte alls samma känsla på handleden, själv tycker jag den är för liten. Sen ser den i mina ögon för skelögd ut då subdials ligger för nära tavlans kanter och tavlan därför i jämförelse blir oharmonisk (en smaksak förvisso). Jag förstår dom som tycker Pro är för stor och vill ha något mindre men det verkar inte vara därför du är intresserad av Reduced.

Nu är väl Reduced ingen dålig klocka och jag tänker att den där DD-modulen kanske oförtjänt har dåligt rykte? Men tycker man skall köpa det man gillar även om det är lite dyrare, bara att försöka spara ett tag till kanske...

Snodd bild...
1752160217403.jpeg

Förslag på band till vit Speedy? Helst gummi, Nato, sailcloth eller canvas i någon rolig färg (således inget läder eller svart, brunt eller vitt)? Bild är ett plus! Dåligt med material på google
Vill man ha gummi så tycker jag ett svart med struktur och vita sömmar ser bra ut. Finns hos Watchwear och Wristbuddys till lite olika priser.
1752167307576.png

Lite nyfiken på Omegas OEM Moonshinegummi som man kan köpa en vit Speedy på. Rövarpris förstås men kan ju använda mitt befintligta 16mm viklås.
1752167912627.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp