• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

“Dos and don’ts” inom klockvärlden

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vad då inte roséguld? Du vet inte vad du missar om du tror så. 😎
C13243AC-EC56-4E49-9F85-E4C4E1742F9E.jpeg
Krokodil?
 
Djur som odlas för skinnets skull. Oetiskt o onödigt. Förekommer en hel del hardcore djurplågeri i den branschen.
Inte nödvändigtvis. I södra USA (Louisiana, Florida, Texas, Alabama mfl) är alligatorer skadedjur som attackerar boskap, husdjur och människor. De jagas således för att hålla nere beståndet och säljs sedan för deras skin och kött.
 
Inte nödvändigtvis. I södra USA (Louisiana, Florida, Texas, Alabama mfl) är alligatorer skadedjur som attackerar boskap, husdjur och människor. De jagas således för att hålla nere beståndet och säljs sedan för deras skin och kött.
Det där bandet är från Mississippi alligator och som du skrev, de ses som skadedjur och det bedrivs skyddsjakt på de. Lite som vildsvin i Sverige.
 
Det där bandet är från Mississippi alligator och som du skrev, de ses som skadedjur och det bedrivs skyddsjakt på de. Lite som vildsvin i Sverige.
Dummaste jag hört på länge, går inte att berättiga sånt där översitteri år 2021 (oj det blev visst en regel ändå), sorry.
Tycker du skadedjuren ser ut att må bra medans du göttar i dig dyr sprit?
Yearling-crocodiles-packed-into-pen-EDIT.jpg

 
Dummaste jag hört på länge, går inte att berättiga sånt där översitteri år 2021 (oj det blev visst en regel ändå), sorry.
Tycker du skadedjuren ser ut att må bra medans du göttar i dig dyr sprit?
Yearling-crocodiles-packed-into-pen-EDIT.jpg

Vad har dyr sprit med det att göra?
Att det förkommer såna anläggningar vet jag men en nyhet för dig kanske är att all alligator inte kommer från "fabriker"

Som jämförelse. Det finns fabriksuppföda grisar från Danmark som är helt pumpade med antibiotika och det finns frigående grisar från någon pittoresk lantgård. Allt är upp till vad du är villig att betala men i slutändan, vill du ha det billigaste har djur nog inte haft så trevligt.
 
Vad har dyr sprit med det att göra?
Att det förkommer såna anläggningar vet jag men en nyhet för dig kanske är att all alligator inte kommer från "fabriker"

Som jämförelse. Det finns fabriksuppföda grisar från Danmark som är helt pumpade med antibiotika och det finns frigående grisar från någon pittoresk lantgård. Allt är upp till vad du är villig att betala men i slutändan, vill du ha det billigaste har djur nog inte haft så trevligt.
Rättfärdiga på du, tycker inte det är mer eller mindre ok hur du än vinklar det. Du har ingen aning om var just ditt band kommer ifrån och vad det djuret genomlidit för att få den äran att sitta på din arm. Igen, trodde verkligen folk var mer medvetna nuförtiden men tji fick man där.

(känsliga tittare varnas)
 
Tänk att den här regeltråden skulle eskalera in i en åsiktskorridor av ideal och veganism av alla ställen.

Rannsaka er själva innan ni anklagar andra.
 
Rättfärdiga på du, tycker inte det är mer eller mindre ok hur du än vinklar det. Du har ingen aning om var just ditt band kommer ifrån och vad det djuret genomlidit för att få den äran att sitta på din arm. Igen, trodde verkligen folk var mer medvetna nuförtiden men tji fick man där.

(känsliga tittare varnas)
Men nu är det så att jag vet var bandet kommer ifrån. För jag vill inte köpa något från en "alligator fabrik" Lika lite som jag vill köpa och äta kött från "djur fabriker"

Men undrar fortfarande vad dyr sprit har med det att göra, inte för att jag dricker mycket dyr sprit men du var tvungen att nämna det.
 
Men nu är det så att jag vet var bandet kommer ifrån. För jag vill inte köpa något från en "alligator fabrik" Lika lite som jag vill köpa och äta kött från "djur fabriker"

Men undrar fortfarande vad dyr sprit har med det att göra, inte för att jag dricker mycket dyr sprit men du var tvungen att nämna det.
Trams.

Det blev bara så talande med din bild och efterföljande putslustiga kommentarer. Skulle kunna utelämna spriten, du har helt rätt och jag ber om ursäkt för det ✌🏼
Blir bara illa berörd av liknande ämnen när djur är inblandade, kalla mig blödig. Du gör precis som du behagar såklart.
 
Trams.

Det blev bara så talande med din bild och efterföljande putslustiga kommentarer. Skulle kunna utelämna spriten, du har helt rätt och jag ber om ursäkt för det ✌🏼
Blir bara illa berörd av liknande ämnen när djur är inblandade, kalla mig blödig. Du gör precis som du behagar såklart.
Vet inte om det är mera trams från dig men du är lite otydlig, är det djur generellt eller är det fabrikerna du inte gillar att vi använder?
Det senare håller jag helt med om, djur ska inte behöva leva så. Jagar själv och har inget problem med att ta livet av ett djur och äta det. Men de ska inte behöva lida genom livet. Tillbaka till alligatorer, något från en farm skulle jag inte köpa.
 
Vet inte om det är mera trams från dig men du är lite otydlig, är det djur generellt eller är det fabrikerna du inte gillar att vi använder?
Det senare håller jag helt med om, djur ska inte behöva leva så. Jagar själv och har inget problem med att ta livet av ett djur och äta det. Men de ska inte behöva lida genom livet. Tillbaka till alligatorer, något från en farm skulle jag inte köpa.
Det finns syntetiska alternativ som garanterar att inget oegentligt har förekommit. Den där dinkan kan man ju dessutom få med gummi eller länk.
96F5AE77-3765-463F-91F0-3FB2E71E8C9C.jpeg
 
  • Like
Reactions: v0n
Jaja. Snart får man väl se kommentarer om köttätande samt användning av fossila bränslen här i trådarna också. Trodde det var en klockforum. Vill jag bli påtvingad åsikter tittar jag på SVT eller åker till Södermalm.
Koolt sagt.
Tvingar inte någon till något och har aldrig gjort. Åsikter har jag, det är korrekt och det går utmärkt att inte hålla med. Klockindustrin är full av BS, varför skulle man inte få lov att snacka om det?
 
Vet inte om det är mera trams från dig men du är lite otydlig, är det djur generellt eller är det fabrikerna du inte gillar att vi använder?
Det senare håller jag helt med om, djur ska inte behöva leva så. Jagar själv och har inget problem med att ta livet av ett djur och äta det. Men de ska inte behöva lida genom livet. Tillbaka till alligatorer, något från en farm skulle jag inte köpa.
Med all respekt så har du har inte den blekaste aning om vilken alligator som fått sätta livet till, hur tydlig ska jag behöva vara? (om du inte dödat den själv 🤔)
 
Det finns syntetiska alternativ som garanterar att inget oegentligt har förekommit. Den där dinkan kan man ju dessutom få med gummi eller länk.
96F5AE77-3765-463F-91F0-3FB2E71E8C9C.jpeg
Både mänsklighetens och djurens största annalkande kris är effekterna av vår hantering av miljön. Är då syntetband verkligen rätt att rekommendera från etikpanelen?
 
Det finns syntetiska alternativ som garanterar att inget oegentligt har förekommit. Den där dinkan kan man ju dessutom få med gummi eller länk.
96F5AE77-3765-463F-91F0-3FB2E71E8C9C.jpeg
Det finns absolut bra alternativ. Men det var inte det som var diskussion, bara för att det finns alligator farms så anser en stolle att allt kommer därifrån.
Men som jag ser det på läder eller kött, inget utrotningshot och inga fabriksuppföda djur, i övrigt har jag inga problem med det.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp