@Dionysos man kan tänka på en klocka på tre olika sätt:
1: Det är en accessoar, som man väljer på samma sätt som man väljer sina kläder. Det ska passa ihop, följa en stil (och stilen kan givetvis vara vad som helst). Här spelar kanske färg och form större roll, än varumärke och pris.
2: Klockan ska signalera vem jag är - eller vanligare, vem jag vill vara. Därav så många dykar-, äventyrs-, sport-, lyxklockor (inklusive plagiat). Klocka och klädsel behöver inte hänga ihop. Tvärt om kanske, om klädseln signalerar ngt annat än vad klockan gör, så blir klockan ännu viktigare. Vem vill inte framstå som en utforskare, atlet, äventyrare, rik, etc, etc.
3. Klockan är ungefär som glasögon är för många; en praktisk nödvändighet. Det duger att den är tillräckligt snygg/bra/billig. (Ja, glasögon finns också som kategori 1 och 2 ovan…). Alltså bär man det man har. Till allt.
Utifrån detta kommer svaren i den här tråden att bli spretiga, om man inte också håller koll på utifrån vilket perspektiv svaret kommer.
Personligen tror jag kategori 2 och 3 är vanligare än 1. Hatten av för de som löser ettan. Och hatten av för de som
på riktigt använder sin dykarklocka, eller Garmin.
För egen del är jag en mix av 1 och 2. Och 3 när det gäller glasögon.