• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

”Att använda klockan så som det är avsett”

Anpassar du val av klocka efter situation?

• Nej, töntigt! Man får ha vilken klocka man vill.

Röster: 41 35.7%
  • Ja! Rätt klocka på rätt plats!

Röster: 74 64.3%

• Totala väljare
    115
Stör ni er på att de har en dykare till kostym så säg bara upp bekantskapen, de kommer inte sakna er!

Säger man upp bekantskapen med folk för att man ogillar deras val av klocka har man nog större problem man borde bearbeta. Likaså om man säger upp bekantskapen med folk som ogillar ens eget val av klocka. Låter inte som en frisk inställning till relationer.

Senast ändrad:
Jag tänker så här...
Om man gillar klockor (pluralis), och som du beskriver det, är intresserad av vett & etikett, bör det inte vara så svårt att hålla sig med åtminstone 2 klockor som var för sig passar vardag eller fest. Är man ointresserad av vett & etikett tillsammans med att man lagt alla sina sparade slantar på "den enda klockan" så bär man den även om etiketten skulle rekommendera något annat. De du ser med sina Subs till kostymen på festen är alltså mindre, eller helt, ointresserade av vett & etikett. Möjligen även av klockor i pluralis.
Om man skulle lägga just fest åt sidan, och fundera på alla andra tillfällen som kan vara gynnade av ett anpassat ur blir det enklare tycker jag. Vardagsklockan ska passa MIN vardag, vad den nu innehåller. Fritidsklockan ska passa vad JAG gör på fritiden osv. Och är man väldigt investerad i vad etiketten kräver i olika sammanhang, men inte lika ekonomiskt investerad i klockor anpassade därefter, så kan man faktisk avstå att bära klocka vid just det tillfället.
Många är gångerna under mina yngre år (då man bara bar EN klocka) då klockan togs av vid olika tillfällen. Mecka med bilden, rensa avlopp, busa med hunden, bada i saltvatten... Listan kan göras lång av tillfällen som krävde att den då så moderna tunna guldklockan på läderband åkte av.
Idag kan man väl sätta dykare i samma fack som SUVar med allt vad det kan innebära ;)
Jag hör vad du säger och håller delvis med - det borde åtminstone vara så.

Dock menar jag att det inte är så enkelt. Jag upplever att många av männen som använder sub etc till kostym både är stilmedvetna och intresserade av ”vett och etikett” som du väljer att kalla det. Det är egentligen här det blir intressant. Det känns snarare som att gängse uppfattning är att ”sport-rolex” är alltid rätt - oavsett kläder eller sammanhang.

Många av ovanstående bekanta vet jag också äger fler än en klocka - men då företrädelsevis ännu fler sportstål med enligt mig samma användningsområde.
I många fall hade det som du är inne på sätt bättre ut att strunta helt i klocka i så fall.

Tror du är spot on här TS, sen tror jag också många bara drar parallellen dyrt = stiligt.

För min egen del så är hela poängen med klocksamlingen att ha passande klockor för de allra flesta tillfällen utan att äga allt för många.
Jag tror tyvärr att du har rätt och att det är där vi båda slår huvudet på spiken. Att folk resonerar som så att en dyr klocka från ett välkänt märke automatiskt blir stiligt, även om modellen på klocka egentligen är gjord för att dyka i grottor.

Pluspoäng till dig som anpassar klockgarderoben såväl som den vanliga efter aktivitet och tillfälle 😉

Jag tror Rolex är en stor bov i dramat här. Rolex har ju varit ledande i återfödseln av mekaniska ur efter kvartskrisen genom att ompositionera mekaniska ur som en lyxprodukt. Men Rolex har ju en uttalad sport/äventyrs-profil och har marknadsfört dessa sportur som den yttersta lyxen även tillsammans med kostym som reklamen tidigare illustrerar, vilket fick ett genomslag på 80-talet. Därmed är det många som associerar blänkade länkar till lyx och dressade situationer - jag har till och med sett de som påstår att ”länk till uppklätt, läder till vardags”… tyvärr finns det en slags 80-talsvulgaritet och noveau riche-anda över det hela. Stealth wealth och diskret elegans är ju mer principen, eller i alla fall har varit, i kretsar med gamla stålar…
Amen 🙏🏻

Jag hör vad du säger och håller delvis med - det borde åtminstone vara så.

Dock menar jag att det inte är så enkelt. Jag upplever att många av männen som använder sub etc till kostym både är stilmedvetna och intresserade av ”vett och etikett” som du väljer att kalla det. Det är egentligen här det blir intressant. Det känns snarare som att gängse uppfattning är att ”sport-rolex” är alltid rätt - oavsett kläder eller sammanhang.

Många av ovanstående bekanta vet jag också äger fler än en klocka - men då företrädelsevis ännu fler sportstål med enligt mig samma användningsområde.
I många fall hade det som du är inne på sätt bättre ut att strunta helt i klocka i så fall.
I tråden om skor kryllar det av stilmedvetna som absolut insisterar på att bära sina bruna skor och ljusblå kostym till kvällstillställningen som har klädkod mörk kostym. Button down skjorta till kostymen på bröllop osv… Samtliga anser nog sig själva som stilmedvetna, kanske även av omgivningen. Magdalena Ribbing hade vänt sig i sin grav 😉. Man får helt enkelt bry sig mindre om hur andra för sig och hålla den nivå man önskar själv 😊

Många av dessa gamla stilregler som det hänvisas till är ju ganska förlegade.

Jag tycker det är sjukt snyggt med en kostymklocka! Men tycker likväl att en sub, gmt, seamaster eller whatever funkar bra sålänge det inte bärs till högtidsdräkten.

I tråden om skor kryllar det av stilmedvetna som absolut insisterar på att bära sina bruna skor och ljusblå kostym till kvällstillställningen som har klädkod mörk kostym. Button down skjorta till kostymen på bröllop osv… Samtliga anser nog sig själva som stilmedvetna, kanske även av omgivningen. Magdalena Ribbing hade vänt sig i sin grav 😉. Man får helt enkelt bry sig mindre om hur andra för sig och hålla den nivå man önskar själv 😊
Hehe, försöker att inte dela ut kängor till någon på forumet, men ska ända nämnas att vi bor ändå i ett land (och i åtminstone mitt fall en huvudstad) där vuxna män tillåts komma in på de trendigaste uteställena klädda i kortbyxor… och jämfört med det så känns en sub till kostym rätt okej ändå.. 😂

Kul tråd!

Här är mitt tillvägagångssätt, kalla mig tråkig och traditionell:

Stranden, rabatten, garaget osv: En robust & framförallt vattentät klocka som tål att slitas lite. En Seamaster 300 sitter alltid på handleden när det är vått eller lite 'rough'.

Kontoret: Då jag bär kostym dagligen och gärna är diskret med mina klockor är det 35-37mm som gäller. Alltså någonting som kan halka in under skjortärmen, samt som sitter bekvämt på handleden och inte stör mot skrivbordet eller tangentborden. Antingen på läder eller länk, tänk datejust-kategorin eller vintage omega.

Fritid, socialt, casual: Typiskt någonting lite sportigare, kanske Speedmaster eller någon vintage sportklocka, kanske något kul ur Ploprof familjen. Kan även bli så enkelt som ett vintage ur på läderband. Men jag håller mig borta från kontorsklockorna för att få lite variation & rotation.

Resa över tidszoner: Alltid en GMT av något slag. Det är svårt att beskriva hur 'töntigt' glädjande det känns att faktiskt nyttja GMT funktionen som sig bör.

Formellt: Tunnt vintage ur i roséguld, enkel & elegant, även diskret trots att den är i guld. På mörkbrunt krokodilband.

När jag sover: Har jag någonting på mig under dagen med stark lume, dykare till exempel, så sover jag gärna med den då det kan vara rätt trevligt att vakna till och glänsa på handleden och konstatera att det fortfarande är natt :) Så somnar jag om med lite av ett leende på läpparna.

Gymmet: Bar handled.

Hehe, försöker att inte dela ut kängor till någon på forumet, men ska ända nämnas att vi bor ändå i ett land (och i åtminstone mitt fall en huvudstad) där vuxna män tillåts komma in på de trendigaste uteställena klädda i kortbyxor… och jämfört med det så känns en sub till kostym rätt okej ändå.. 😂
OT… Men världen går ditåt, numera kommer man in på restauranger i Italien med kortbyxor. Dom vill ju få gäster så vad skall dom göra? Sen finns det ju kortbyxor av klass från finare märken, en snygg kortärmad skjorta tilll det och passande skor med korta strumpor. Ändå rätt långt från att se ut som att man kommit direkt från stranden.

OT… Men världen går ditåt, numera kommer man in på restauranger i Italien med kortbyxor. Dom vill ju få gäster så vad skall dom göra? Sen finns det ju kortbyxor av klass från finare märken, en snygg kortärmad skjorta tilll det och passande skor med korta strumpor. Ändå rätt långt från att se ut som att man kommit direkt från stranden.
Här har vi pudelns kärna. Jag har en Rolex, en klocka av klass från finare märke. För att folk ska förstå att jag är en människa av klass av finare sort måste denna klocka av klass exponeras så mycket som möjligt. Vilket tillfälle passar bättre än när jag drar på mig min kostym, också den från ett märke av klass och av finare sort (MTM ofc).

Kopierar @3R1K 's kategorier😇:

Stranden, rabatten, garaget osv: G-shock

Kontoret/jobbet: G-shock

Fritid, socialt, casual: G-shock

Resa över tidszoner: G-shock

Formellt: G-shock

När jag sover: G-shock

Gymmet: G-shock

Finns mao en G-shock för ALLA tillfällen 😁👍
Från ultrabeater till värsta uppklädd-klocka.

Haha, tack för din detaljerade översikt, den gav ett gott skratt här på måndag morgon 😂

Många av dessa gamla stilregler som det hänvisas till är ju ganska förlegade.

Jag tycker det är sjukt snyggt med en kostymklocka! Men tycker likväl att en sub, gmt, seamaster eller whatever funkar bra sålänge det inte bärs till högtidsdräkten.
Glömde tillägga.
-Hellre sportstål/dykare till en snygg kostym som sitter bra än ett fint dressur till en taskig kostym som hade behövt diverse justeringar.

Dator/träningsklocka instämmer jag i att det går helt bort till formellare tillfällen.

@Dionysos man kan tänka på en klocka på tre olika sätt:

1: Det är en accessoar, som man väljer på samma sätt som man väljer sina kläder. Det ska passa ihop, följa en stil (och stilen kan givetvis vara vad som helst). Här spelar kanske färg och form större roll, än varumärke och pris.

2: Klockan ska signalera vem jag är - eller vanligare, vem jag vill vara. Därav så många dykar-, äventyrs-, sport-, lyxklockor (inklusive plagiat). Klocka och klädsel behöver inte hänga ihop. Tvärt om kanske, om klädseln signalerar ngt annat än vad klockan gör, så blir klockan ännu viktigare. Vem vill inte framstå som en utforskare, atlet, äventyrare, rik, etc, etc.

3. Klockan är ungefär som glasögon är för många; en praktisk nödvändighet. Det duger att den är tillräckligt snygg/bra/billig. (Ja, glasögon finns också som kategori 1 och 2 ovan…). Alltså bär man det man har. Till allt.

Utifrån detta kommer svaren i den här tråden att bli spretiga, om man inte också håller koll på utifrån vilket perspektiv svaret kommer.

Personligen tror jag kategori 2 och 3 är vanligare än 1. Hatten av för de som löser ettan. Och hatten av för de som på riktigt använder sin dykarklocka, eller Garmin.

För egen del är jag en mix av 1 och 2. Och 3 när det gäller glasögon.

Vilken kul tråd.

Det här att man tycker det är klass bara för att det är dyrt, är ett konstigt fenomen.
Det gäller både kläder och klockor. Tom Fords mysbyxor ligger väl på närmare 10000 kr och det vill man inte se någon gå klädd i när man sitter och äter middag på en trevlig restaurang.
En t-shirt med stort tryck för 2000 kr är mycket fulare än en vit för 50 kr, tycker jag.

Mode och stil/klass får man hålla isär.

Man vill heller inte se någons fötter som är så smutsiga att man tror att människan har jobbat utan skor på en åker med naglar som klor, och spruckna permesan hälar. Förbjud sandaler och linnen på offentliga platser. Det gäller män framförallt. Att se någons håriga armhåla när man sitter och äter middag vill man slippa.

Är själv märkesbög ska jag tillkännage.

Att inte följa en klädkod man fått är ju dålig stil, riktigt ouppfostrat. När man kör till jobbet kör jag vänster trafik för jag är speciell.

Glömde tillägga.
-Hellre sportstål/dykare till en snygg kostym som sitter bra än ett fint dressur till en taskig kostym som hade behövt diverse justeringar.
Amen på den.

Tycker personligen det är lite förlegat att man ska tänka på att använda klockan så som den var avsedd. Förut så var det ju faktiskt så och då fanns det ett syfte med dykarklockor eller pilotklockor eller vad det nu kan vara.

Idag används klockor som en accessoar och fyller egentligen inget praktiskt syfte för de allra flesta. När det gäller klädkoder så ska man självklart följa dem men jag kan lova att absolut ingen kommer påpeka vad för typ av klocka någon har så länge som klädkoden följs i övrigt.
Hur många "dödliga" tror ni ens märker om någon har en dykare eller en dressklocka under manschetten? För de allra flesta människor så är en klocka en klocka och de förstår inte ens att det finns olika syften med olika typer av klockor.

Hur många "dödliga" tror ni ens märker om någon har en dykare eller en dressklocka under manschetten? För de allra flesta människor så är en klocka en klocka och de förstår inte ens att det finns olika syften med olika typer av klockor.

Det är det som är hela poängen. De förstår inte, men det gör vi. Lite kul måste man väl få ha med de här kunskaperna? När vi sprang på savannen så såg vi väl ner på apan i gruppen som inte var medveten om att pälsen var full av loppor. Nu kan man känna sig förmer för att man har råd med en Rolex eller så kan man känna sig förmer än den som känner sig förmer för att man vet att sådan bär man minsann inte till manschett. Vi har trots allt inte så lång tid på den här planeten, man får passa på att ha roligt medan man kan.

Ja, nu deltar jag med OT-skändande i min egna trådstart, men kortbyxor är kortbyxor och ska i min högst personliga åsikt aldrig bäras på restaurang oavsett modell, även om det såklart finns grader i helvettet.

@Dionysos man kan tänka på en klocka på tre olika sätt:

1: Det är en accessoar, som man väljer på samma sätt som man väljer sina kläder. Det ska passa ihop, följa en stil (och stilen kan givetvis vara vad som helst). Här spelar kanske färg och form större roll, än varumärke och pris.

2: Klockan ska signalera vem jag är - eller vanligare, vem jag vill vara. Därav så många dykar-, äventyrs-, sport-, lyxklockor (inklusive plagiat). Klocka och klädsel behöver inte hänga ihop. Tvärt om kanske, om klädseln signalerar ngt annat än vad klockan gör, så blir klockan ännu viktigare. Vem vill inte framstå som en utforskare, atlet, äventyrare, rik, etc, etc.

3. Klockan är ungefär som glasögon är för många; en praktisk nödvändighet. Det duger att den är tillräckligt snygg/bra/billig. (Ja, glasögon finns också som kategori 1 och 2 ovan…). Alltså bär man det man har. Till allt.

Utifrån detta kommer svaren i den här tråden att bli spretiga, om man inte också håller koll på utifrån vilket perspektiv svaret kommer.

Personligen tror jag kategori 2 och 3 är vanligare än 1. Hatten av för de som löser ettan. Och hatten av för de som på riktigt använder sin dykarklocka, eller Garmin.

För egen del är jag en mix av 1 och 2. Och 3 när det gäller glasögon.

Visst, så kan man förenkla det.

Samtidigt finns det i mina ögon inget motsatsförhållande mellan ”1” och ”2” bland dina exempel.

En klocka måste ju både kunna vara en accessoar som framhäver din stil - OCH signalera vem du vill vara? Det är ju i princip det man gör med sin stil. Om man sen gör ett helt rationellt klockval får du till och med in din punkt ”3”.

Jag behöver nog se vilken G-shock du kör till formella tillfällen.

Ja, nu deltar jag med OT-skändande i min egna trådstart, men kortbyxor är kortbyxor och ska i min högst personliga åsikt aldrig bäras på restaurang oavsett modell, även om det såklart finns grader i helvettet.
Då får du nog definiera resturang…….
Om du sitter på stranden och blir hungrig. Går du då hem och byter om eller har med sig långbyxor ifall att eller drar du på dig ett par shorts och går och äter?

Mycket snick-snack om stil, vett och etikett. Men stil är i min mening hur man anpassar sig till situationen och omgivningen. Och framför allt aldrig påpekar någons sk. stilbrott.

Då får du nog definiera resturang…….
Om du sitter på stranden och blir hungrig. Går du då hem och byter om eller har med sig långbyxor ifall att eller drar du på dig ett par shorts och går och äter?

Mycket snick-snack om stil, vett och etikett. Men stil är i min mening hur man anpassar sig till situationen och omgivningen. Och framför allt aldrig påpekar någons sk. stilbrott.
OT så det skriker om det, men nåväl - ska jag typ köpa en glass eller en toast att äta på den faktiska stranden då kommer du se mig i kortbyxor eller till och med badbyxor (men alltid med något på överkroppen).
Är det däremot en strandrestaurang med sittplatser, bord, under tak - du fattar vad jag menar, då dyker jag i ett par linnebyxor, enkelt att rulla ihop och ha med samt finns i extremt svala och informella material.
Vill du diskutera det vidare är du hjärtligt välkommen att skicka pm!
Är väl medveten om att jag är en minoritet.

OT så det skriker om det, men nåväl - ska jag typ köpa en glass eller en toast att äta på den faktiska stranden då kommer du se mig i kortbyxor eller till och med badbyxor (men alltid med något på överkroppen).
Är det däremot en strandrestaurang med sittplatser, bord, under tak - du fattar vad jag menar, då dyker jag i ett par linnebyxor, enkelt att rulla ihop och ha med samt finns i extremt svala och informella material.
Vill du diskutera det vidare är du hjärtligt välkommen att skicka pm!
Är väl medveten om att jag är en minoritet.
Skulle säga case in point, man gör alltså vad man är bekväm med, varav jag skulle argumentera att folk borde får bära de klockor de vill som de känner sig bekväma med. Och som jag nämnt så många har bara en klocka och saknar förmodligen möjlighet eller intresse att ha ett flertal olika klockor.
Japp, väldigt mycket OT men det har det ju mer eller mindre varit sedan trådens andra inlägg. 😉

Alla är vi olika. Jag hade hemskt gärna velat ha denna till frack och hög hatt:

02478FC4-5268-49E5-B72B-89911F8D6AA0.jpeg

För @3R1K och @martaSM30 skull kommer en uppdatering här med lite exempelbilder från samlingen😁

Stranden, rabatten, garaget osv: G-shock = GW-M5610, G-9000, GX-56, DW-6900, GW-B5600
IMG_20220413_214145.jpg IMG_20220413_062758.jpg IMG_20220429_192800.jpg IMG_20220521_090321.jpg IMG_20220504_060541.jpg
Kontoret/jobbet: G-shock = GW-B5600, GMW-B5000, G-8900
IMG_20220209_120531.jpg IMG_20220714_195309.jpg IMG_20220520_062107.jpg
Fritid, socialt, casual: G-shock = GW-9400, GWG-100, GG-B100, GA-2100
IMG_20220606_141547.jpg IMG_20220723_153039.jpg IMG_20220627_142958.jpg IMG_20220701_055921.jpg
Resa över tidszoner: G-shock = GA-1000, GWN-1000, GPW-1000
IMG_20220425_083729.jpg IMG_20220526_143000.jpg IMG_20220707_062650.jpg
Formellt: G-shock = MTG-B1000, GMW-B5000 (Rosé eller Tokyo)
IMG_20220409_185051.jpg IMG_20220423_185205.jpg IMG_20220615_174724.jpg
När jag sover: G-shock = GW-B5600, GA2100
IMG_20220421_183236.jpg IMG_20220420_183851.jpg
Gymmet: G-shock = GBD-100, GBD-H1000
IMG_20220202_164441.jpg IMG_20220511_195058.jpg
Finns mao minst en G-shock för ALLA tillfällen 😁👍
Choose your poison: https://shockbase.org/

Tillbaka
Topp