• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Rum Runner

Patek
2-Faktor
For the Love of Speedy.:happyhappy:
IMG_2670.JPG
 

bombadill

Omega
2-Faktor
Vad tycker ni om skicket på denna speedy?
https://klocksnack.se/threads/vintage-speedy-mk3-telstar-chrono.79950/
Är tacksam för all hjälp och input jag kan få :)

Den är cool! Jag har en Seamaster kronograf som är av samma caliber. Kan tillägga där att det är en caliber som har en del speciella komplikationer vilket gör att många urmakare har svårigheter med att serva och försöker undvika den. En service kan med andra ord bli ganska kostsamt. Jag har dock hittat en urmakare i England som ska ta sig an min:) lång väntekö dock...
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Som vissa av er redan märkt har jag snöat in mig mer och mer på en Speedmaster. Dock osäker på vad man ska välja. Tekniknörd som man (också) är är man vad vid att alltid köpa senaste modellen, för den "är ju mycket bättre". Nu är det dock inte samma sak med klockor och enda skillnaden mellan nuvarande ref .005 och tidigare 3750 är att den förstnämnda har skruvade länkar.

Den nya länken kan väll inte påverka helhetsintrycket, eller kan man köra på äldre ref med gott samvete och spara de sista slantarna till något annat trevligt?
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Som vissa av er redan märkt har jag snöat in mig mer och mer på en Speedmaster. Dock osäker på vad man ska välja. Tekniknörd som man (också) är är man vad vid att alltid köpa senaste modellen, för den "är ju mycket bättre". Nu är det dock inte samma sak med klockor och enda skillnaden mellan nuvarande ref .005 och tidigare 3750 är att den förstnämnda har skruvade länkar.

Den nya länken kan väll inte påverka helhetsintrycket, eller kan man köra på äldre ref med gott samvete och spara de sista slantarna till något annat trevligt?
Nytt i all ära, men väldigt lite har förändrats på speedyn de senaste 20-30 åren förutom lume och armbandet. Jag äger själv ingen speedy pro, men sneglar på en äldre modell som redan är inkörd och fått sina repor.
En 10-15 år gammal som är nyservad får du ju för runt 27-29.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Nytt i all ära, men väldigt lite har förändrats på speedyn de senaste 20-30 åren förutom lume och armbandet. Jag äger själv ingen speedy pro, men sneglar på en äldre modell som redan är inkörd och fått sina repor.
En 10-15 år gammal som är nyservad får du ju för runt 27-29.
Vilket fantastiskt trevligt svar att få! (Precis vad jag ville höra:D)
Precis som du säger, nytt i all ära, men jag är inte intresserad av den där gigantiska kofferten med tillhörande krims-krams som jag ändå inte kommer använda (även om Omega NATOt hade varit trevligt) och kan man då komma undan billigare blir det såklart en liten extra bonus!
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Vilket fantastiskt trevligt svar att få! (Precis vad jag ville höra:D)
Precis som du säger, nytt i all ära, men jag är inte intresserad av den där gigantiska kofferten med tillhörande krims-krams som jag ändå inte kommer använda (även om Omega NATOt hade varit trevligt) och kan man då komma undan billigare blir det såklart en liten extra bonus!
För mig handlar det inte så mycket om att spara pengar utan att få ett ex som redan är lite lent och repigt. Ångesten över den första repan går inte att underskatta :)
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
För mig handlar det inte så mycket om att spara pengar utan att få ett ex som redan är lite lent och repigt. Ångesten över den första repan går inte att underskatta :)
Jag är tvärt om istället, älskar att se den gå från perfekt till insliten på handleden. Att varje märke på klockan är skapat av mig tror jag kommer vara extra kul när klockan får några mer år på nacken. När jag sitter gammal och grå ska jag sitta och vrida och vända på den och minnas alla äventyr vi delat tillsammans :D
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag är tvärt om istället, älskar att se den gå från perfekt till insliten på handleden. Att varje märke på klockan är skapat av mig tror jag kommer vara extra kul när klockan får några mer år på nacken. När jag sitter gammal och grå ska jag sitta och vrida och vända på den och minnas alla äventyr vi delat tillsammans :D
Alltså, jag har ju min speedy Mk II och min planet ocean som jag sliter på från nyskick. Uppskattar definitivt den aspekten, men det skulle kännas bra att ha en skönt sliten speedy utan att behöva vänta 10 år. Det är dock långtifrån köpläge än på ett tag :)
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Tack för era tankar, jag förstår alla argument och det kommer att ta ett tag innan jag kan bestämma mig helt. Med det sagt så sparar jag gärna in några kronor och lägger det på en trevlig semester att komplettera klockan med:D
Är det rimligt att pruta ner en ny Speedy Pro till 35k hos AD?
Kort svar, ja! Med lite snyggt förhandlande borde du inte ha några större problem att pruta ner den till det.
 
Topp