• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Lite Ananta spring drive .
IMG_20181220_130413.jpg
 
Slog till pÄ min första Padi och kÀrlek uppstod ögonblickligen, magisk tavla!
Tack till en mycket sympatisk och trevlig forumvÀn som lÀt denna byta Àgare!:)

D91FA8AB-B258-4F1A-977E-EA22FD00C1CB.jpeg
Det pratas mycket om att denna modell ska ha keramisk ring men jag hittar inget frÄn Seiko som faktist bekrÀftar detta. NÄgon som vet mer?
 
Har en gammal Seiko 5 som jag fÄtt frÄn min morfar. DessvÀrre har plexiglaset en spricka i sig och det verkar vara svÄrt att hitta ett nytt eftersom det inte Àr runt.

Är det nĂ„gon som har koll pĂ„ vart man kan vĂ€nda sig för att hitta ett sĂ„dant plexiglas?
 

Bilagor

  • B804E70A-2E4F-4398-8784-E40EA9A765FF.jpeg
    B804E70A-2E4F-4398-8784-E40EA9A765FF.jpeg
    135.3 KB · Visningar: 2
Det pratas mycket om att denna modell ska ha keramisk ring men jag hittar inget frÄn Seiko som faktist bekrÀftar detta. NÄgon som vet mer?
Har vÀldigt svÄrt att tro att den Àr keramisk, SEIKO anvÀnder ytterst sÀllan keramiska inlÀgg. Keramisk coating i sÄ fall.
 
Har vÀldigt svÄrt att tro att den Àr keramisk, SEIKO anvÀnder ytterst sÀllan keramiska inlÀgg. Keramisk coating i sÄ fall.
PĂ„ temat uppgifter om material i Seikos klockor...

Jag har verkligen mer och mer gÄtt i gÄng pÄ Seiko, speciellt de i högre segmentet. Noterar dock att det Àr vÀldigt svÄrt att fÄ fram viss information om exempelvis material. Jagade runt kring vilket material min nya reissue Tuna 1978 insert Àr gjort av. Inget pÄ nÀtet. KlockmÀster sÀger keramik, Optura vet inte men gissar pÄ metall. Pratade med en auktoriserad verkstad som verkligen försökte fÄ fram info. De kom sÄ lÄngt som att fÄ fram att det gamla originalet hade en risinplastinsert av nÄgot slag sÄ de fastslog att det Àr nÄgon form av plast. GÀllande coatingen sÄ gÄr uppgifterna isÀr. PVD nuförtiden enligt vissa. Titaniumnitrid sÀger andra. Seiko gör grymma klockor, nen varför Àr det sÄ svÄrt att fÄ fram info? Kanske bara jag som bryr mig om dessa saker men jag Àr intresserad. Grymma klockor men som sagt svÄrt att fÄ fram annat Àn Titan, keramik och stÄl som det stÄr pÄ baksidan...
 
PĂ„ temat uppgifter om material i Seikos klockor...

Jag har verkligen mer och mer gÄtt i gÄng pÄ Seiko, speciellt de i högre segmentet. Noterar dock att det Àr vÀldigt svÄrt att fÄ fram viss information om exempelvis material. Jagade runt kring vilket material min nya reissue Tuna 1978 insert Àr gjort av. Inget pÄ nÀtet. KlockmÀster sÀger keramik, Optura vet inte men gissar pÄ metall. Pratade med en auktoriserad verkstad som verkligen försökte fÄ fram info. De kom sÄ lÄngt som att fÄ fram att det gamla originalet hade en risinplastinsert av nÄgot slag sÄ de fastslog att det Àr nÄgon form av plast. GÀllande coatingen sÄ gÄr uppgifterna isÀr. PVD nuförtiden enligt vissa. Titaniumnitrid sÀger andra. Seiko gör grymma klockor, nen varför Àr det sÄ svÄrt att fÄ fram info? Kanske bara jag som bryr mig om dessa saker men jag Àr intresserad. Grymma klockor men som sagt svÄrt att fÄ fram annat Àn Titan, keramik och stÄl som det stÄr pÄ baksidan...
D65CE194-A2B0-4A38-8530-127B448BA289.jpeg

Man mÄste Àven skilja pÄ genomgÄende material eller ytbehandling. Tonfisken du har boett i titan med titan-nitrid coating pÄ boett och vridring. Shrouden Àr i titan med keramisk coating, inlÀgget har med största sannolikhet en keramisk coating.
 
D65CE194-A2B0-4A38-8530-127B448BA289.jpeg

Man mÄste Àven skilja pÄ genomgÄende material eller ytbehandling. Tonfisken du har boett i titan med titan-nitrid coating pÄ boett och vridring. Shrouden Àr i titan med keramisk coating, inlÀgget har med största sannolikhet en keramisk coating.
Tack - bilden Àr vÀl originalet frÄn 70-talet? Inte för att jag tvivlar pÄ dig, men var har du hittat uppgifter om bezeln och att reissuen Àr nitrid? Har inte funnit nÄgot sjÀlv...
 
Hej
Jag blev inspirerad av era fina klockor sÄ jag bestÀllde precis en SRPC35K1 min första Seiko. Jag tÀnkte Àven köpa ett par natoremmar men jag blev osÀker pÄ vilken bredd som passar Àr set nÄgon som vet?
 
Tack - bilden Àr vÀl originalet frÄn 70-talet? Inte för att jag tvivlar pÄ dig, men var har du hittat uppgifter om bezeln och att reissuen Àr nitrid? Har inte funnit nÄgot sjÀlv...
72310322-461F-4D13-BEDB-75EBA9614002.jpeg

Det ser du ju pÄ den. De guldiga tonfiskarna har alltid varit titan-nutridbehabdlad titan. DÀr det stÄr limited edition och serienumret har de graverat genom nitriden sÄ du ser titanet under.
 
72310322-461F-4D13-BEDB-75EBA9614002.jpeg

Det ser du ju pÄ den. De guldiga tonfiskarna har alltid varit titan-nutridbehabdlad titan. DÀr det stÄr limited edition och serienumret har de graverat genom nitriden sÄ du ser titanet under.
Aha - intressant. Hittade nu pĂ„ en site att guldfĂ€rgen endast var en bieffekt dĂ„ man ville Ă„t hĂ„rdbehandlingen som rĂ„kade vara guldfĂ€rgad. Å andra sidan ser man exempel pĂ„ guldtunas med rĂ€tt mycket slitage, sĂ„ hur effektiv belĂ€ggningen Ă€r vet man vĂ€l inte. Men stort tack för svaret!
 
Aha - intressant. Hittade nu pĂ„ en site att guldfĂ€rgen endast var en bieffekt dĂ„ man ville Ă„t hĂ„rdbehandlingen som rĂ„kade vara guldfĂ€rgad. Å andra sidan ser man exempel pĂ„ guldtunas med rĂ€tt mycket slitage, sĂ„ hur effektiv belĂ€ggningen Ă€r vet man vĂ€l inte. Men stort tack för svaret!
Titan-nitrid Àr en rÀtt hÄrd belÀggning, jag skulle sÀga tvÀrtom att man ser mÄnga med knappt slitage pÄ belÀggningen. VÀl vÀrt att tÀnka pÄ att detta Àr grova bruksklockor som fÄr stÄ ut med en hel del. Tillskillnad frÄn de dressare frÄn samma tid med enkel guldbelÀggning som nöts ut trots att de inte fÄr stÄ ut med lika mycket skit som en dykare :)
 
Ok vi fÄr se vad detta tar vÀgen. För 1 vecka sen köpte jag min första Seiko, den s.k blumo. Nu har jag bestÀllt en svart samurai . Jag hoppas det tar stopp dÀr.:oops:
20181218_201702.jpg
 
Tillbaka
Topp