Haft klockan nĂ„gra veckor nu. Först gillade jag inte den pĂ„ lĂ€nk, tĂ€nkte slĂ€ppa den direkt, bytte sedan till ett canvasband i svart. Det Ă€r min första klocka med polerat stĂ„l, brukar ha matta material som titan eller borstatstĂ„l. SĂ„ det lite blingiga fick jag vĂ€nja mig vid. DĂ€refter vĂ€xer klockan tycker jag. Bra storlek, bĂ€rs mycket mindre Ă€n sina 44mm. Snarare motsvarande 41-42mm. Upplevs inte som sĂ„ hög och klumpig som vissa andra dykarur, tack vare boettens utformning. Absolut inte âtopptungâ. Sedan kommer vi till tavlan. Den blĂ„ tavlan Ă€r specielI. I dĂ„ligt ljus, Ă€r den mörkblĂ„ och i direktljus skiftar den fĂ€rg mot ljusare petroleum blĂ„. Mycket bra liv i tavlan och det gör en speciell karaktĂ€r. Det gör att den passar in bland mina övriga vĂ€nner.
Vad Ă€r negativt? Priset Ă€r högt. 15 000kr Ă€r dyrt. Finns mycket bra i den prisklassen. Och sĂ„ tidshĂ„llningen som Ă€r ok men inte perfekt. Min Squale eller Sinn har bĂ€ttre precision. Kan dock inte jmf med dyrare klockor Ă€n sĂ„. Ăr du en OWG, sĂ„ ta en funderare pĂ„ om det Ă€r rĂ€tt för dig. Som komplement, Ă€r den bra.
Ă
ngrar jag köpet? Nej, det Àr en bra dykare, unik tavla, som Àr mycket bekvÀm som helgklocka.
Edit: hela namnet:
Seiko SPB083J1 Prospex Automatic Diver Great Blue Hole Special Edition