• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Kommer ge denna till farsan i sen julklapp, han slarvade bort sin för sÀkert 15 Är sedan. Kommer försöka hitta en likadan men kanske lite mer bruksskick sÄ man vÄgar anvÀnda den. Tror det blir svÄrt att fÄ en i detta skicket till dörren för 1100kr oavsett :p
Helt rÀtt att ge den till din far!

Dagens vintage SQ
3B0038A5-0779-4375-8970-8199F9C5CBAA.jpeg
9CD76711-C7FC-4F4B-BA17-29703B94FA9C.jpeg
Vilket Är Àr den frÄn?

Snygg! Vad Àr det för ref pÄ den dÀr?

Edit: SÄg att du redan svarat pÄ den frÄgan nÀr jag blÀddrade bakÄt i trÄden :)

NÀsta frÄga, hur fÄr jag tag i en?
Tack, jag tycker sjÀlv att det Àr den snyggaste "vintage" Seikon av denna sort. Jag tror att den Àr ganska svÄr att fÄ tag pÄ, söker man tex pÄ Ebay finns inte en enda.

Senast redigerad av en moderator:
StÀmmer att den inte Àr limitet.
Du kan ju tex frÄga @Omega21jul1969 om en minirecension, verkar ju Àga en SBDC065 av nÄgra inlÀgg upp att dömma.

Haft klockan nĂ„gra veckor nu. Först gillade jag inte den pĂ„ lĂ€nk, tĂ€nkte slĂ€ppa den direkt, bytte sedan till ett canvasband i svart. Det Ă€r min första klocka med polerat stĂ„l, brukar ha matta material som titan eller borstatstĂ„l. SĂ„ det lite blingiga fick jag vĂ€nja mig vid. DĂ€refter vĂ€xer klockan tycker jag. Bra storlek, bĂ€rs mycket mindre Ă€n sina 44mm. Snarare motsvarande 41-42mm. Upplevs inte som sĂ„ hög och klumpig som vissa andra dykarur, tack vare boettens utformning. Absolut inte ”topptung”. Sedan kommer vi till tavlan. Den blĂ„ tavlan Ă€r specielI. I dĂ„ligt ljus, Ă€r den mörkblĂ„ och i direktljus skiftar den fĂ€rg mot ljusare petroleum blĂ„. Mycket bra liv i tavlan och det gör en speciell karaktĂ€r. Det gör att den passar in bland mina övriga vĂ€nner.

Vad Ă€r negativt? Priset Ă€r högt. 15 000kr Ă€r dyrt. Finns mycket bra i den prisklassen. Och sĂ„ tidshĂ„llningen som Ă€r ok men inte perfekt. Min Squale eller Sinn har bĂ€ttre precision. Kan dock inte jmf med dyrare klockor Ă€n sĂ„. Är du en OWG, sĂ„ ta en funderare pĂ„ om det Ă€r rĂ€tt för dig. Som komplement, Ă€r den bra.

Ångrar jag köpet? Nej, det Ă€r en bra dykare, unik tavla, som Ă€r mycket bekvĂ€m som helgklocka.

Edit: hela namnet:
Seiko SPB083J1 Prospex Automatic Diver Great Blue Hole Special Edition
9602AB7D-3E3B-4209-A28E-F08A88C93C59.jpeg

797B649B-FF64-4553-83D1-1E187409C9A7.jpeg

Senast Àndrad:
Haft klockan nĂ„gra veckor nu. Först gillade jag inte den pĂ„ lĂ€nk, tĂ€nkte slĂ€ppa den direkt, bytte sedan till ett canvasband i svart. Det Ă€r min första klocka med polerat stĂ„l, brukar ha matta material som titan eller borstatstĂ„l. SĂ„ det lite blingiga fick jag vĂ€nja mig vid. DĂ€refter vĂ€xer klockan tycker jag. Bra storlek, bĂ€rs mycket mindre Ă€n sina 44mm. Snarare motsvarande 41-42mm. Upplevs inte som sĂ„ hög och klumpig som vissa andra dykarur, tack vare boettens utformning. Absolut inte ”topptung”. Sedan kommer vi till tavlan. Den blĂ„ tavlan Ă€r specielI. I dĂ„ligt ljus, Ă€r den mörkblĂ„ och i direktljus skiftar den fĂ€rg mot ljusare petroleum blĂ„. Mycket bra liv i tavlan och det gör en speciell karaktĂ€r. Det gör att den passar in bland mina övriga vĂ€nner.

Vad Ă€r negativt? Priset Ă€r högt. 15 000kr Ă€r dyrt. Finns mycket bra i den prisklassen. Och sĂ„ tidshĂ„llningen som Ă€r ok men inte perfekt. Min Squale eller Sinn har bĂ€ttre precision. Kan dock inte jmf med dyrare klockor Ă€n sĂ„. Är du en OWG, sĂ„ ta en funderare pĂ„ om det Ă€r rĂ€tt för dig. Som komplement, Ă€r den bra.

Ångrar jag köpet? Nej, det Ă€r en bra dykare, unik tavla, som Ă€r mycket bekvĂ€m som helgklocka.

Edit: hela namnet:
Seiko SPB083J1 Prospex Automatic Diver Great Blue Hole Special Edition
9602AB7D-3E3B-4209-A28E-F08A88C93C59.jpeg

797B649B-FF64-4553-83D1-1E187409C9A7.jpeg
Intressant lÀsning!
Jag Àr nyfiken varför du inte gillar lÀnken dÄ jag personligen tycker att det Àr en av de bÀttre jag haft frÄn Seiko? Kan hÄlla med dig om att den Àr alldeles för dyr dock.
Sett till vad man fÄr för pengarna Àr det egentligen inte mkt bÀttre Àn en Sumo vare sig tekniskt eller till finish. Visst, bÀttre lÀnk, lÄs, safirglas och AR etc men fortfarande 6r15 för drygt 3 gg pengarna.
Jag har den svarta och gillar i princip allt med klockan. Kör den oftast pÄ MM gummit och uppskattar framförallt att den Àr ganska tun.
SPB083 Àr magisk Btw!

Intressant lÀsning!
Jag Àr nyfiken varför du inte gillar lÀnken dÄ jag personligen tycker att det Àr en av de bÀttre jag haft frÄn Seiko? Kan hÄlla med dig om att den Àr alldeles för dyr dock.
Sett till vad man fÄr för pengarna Àr det egentligen inte mkt bÀttre Àn en Sumo vare sig tekniskt eller till finish. Visst, bÀttre lÀnk, lÄs, safirglas och AR etc men fortfarande 6r15 för drygt 3 gg pengarna.
Jag har den svarta och gillar i princip allt med klockan. Kör den oftast pÄ MM gummit och uppskattar framförallt att den Àr ganska tun.
SPB083 Àr magisk Btw!

Tack! Jag skall tillÀgga att jag aldrig bar klockan med lÀnk, den Àr oanvÀnd. SÄ den Àr sÀkert bra. Gillade inte kÀnslan helt enkelt. Tror det har med det polerade stÄlet. Inte lÀtt att gÄ frÄn titan till stÄl :)

HallÄ!
Jag har inte Àgt en Seiko sedan jag hade en 007a under gymnasietiden men nu har jag en bekant som ska ivÀg till Tokyo sÄ jag tÀnkte passa pÄ att göra en bestÀllning pÄ en Seiko. Nu har jag fÄtt för mig att det finns Seiko's som sÀljs endast pÄ den japanska marknaden sÄ det skulle vara roligt att köpa nÄgot som inte sÀljs hÀr i Europa. Min frÄga till er alla Seikoexperter Àr vad det finns för roliga dykarklockor som Àr 42mm eller mindre och i en prisklass pÄ under 15,000kr som inte Àr sÄ vanliga hÀr i Europa.
Tacksam för svar!

HallÄ!
Jag har inte Àgt en Seiko sedan jag hade en 007a under gymnasietiden men nu har jag en bekant som ska ivÀg till Tokyo sÄ jag tÀnkte passa pÄ att göra en bestÀllning pÄ en Seiko. Nu har jag fÄtt för mig att det finns Seiko's som sÀljs endast pÄ den japanska marknaden sÄ det skulle vara roligt att köpa nÄgot som inte sÀljs hÀr i Europa. Min frÄga till er alla Seikoexperter Àr vad det finns för roliga dykarklockor som Àr 42mm eller mindre och i en prisklass pÄ under 15,000kr som inte Àr sÄ vanliga hÀr i Europa.
Tacksam för svar!
GÄr ju att köpa JDM av grÄhandlare Àven utanför Japan. Jag skulle kolla nÀrmare pÄ den hÀr. Emaljtavla för det priset Àr svÄrslaget. https://www.seiyajapan.com/collecti...-presage-sark013-enamelled-dial-made-in-japan

Hej

NÄgon som vet var man köper (eller har) 22x2,5mm Seiko tjockis stift?
Köpte en klocka begagnad dÀr det satt vanliga tunna..
:)

// Jonas

Sett att det finns ett par Zimbe turtles till salu ute i landet. Jag Àr sjukt sugen men undrar vad forumet har för šsikter kring den höga prislappen.. vÀrt?

Hur sugen Àr du? Hade jag vetat hur nöjd jag blev med min ninja hade jag lÀtt kunnat betala mer för den Àn listpriset. Zimben Àr vÀl limiterad ocksÄ sÄ det Àr nog bara att betala.
Sett att det finns ett par Zimbe turtles till salu ute i landet. Jag Àr sjukt sugen men undrar vad forumet har för šsikter kring den höga prislappen.. vÀrt?

Hej!

Vad Àr det som gÀller för Service av klockor med följande urverk: 4R57, 4R36?

‱Var?
‱Tidsintervall?
‱UngefĂ€rlig kostnad?

MVH

Vart fÄr jag tag pÄ bandstift till en mini turtle? Som jag förstÄr det Àr det inte Seikos fat bars som sitter pÄ den utan 2mm tjocka.
MĂ„ste man ha bandstift utan axlar?

Tillbaka
Topp