• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Vasaloppet frÄn soffan.
20190303_095549.jpg

Eftersom det inte finns en SLA025-trÄd sÄ offentliggör jag den hÀr. Nr 723.

IMG_20190221_214907.jpg
Efter att ha hÀngt anonymt pÄ forumet ett par Är har jag Àntligen gÄtt med och skaffat min första dinka. Det tog ett tag att bestÀmma sig. Det skulle ju vara Rolex, men jag hade fasligt svÄrt att hitta en som jag kÀnde nÄgot för. Jag ville att den skulle sticka ut lite och jag hittade Milgauss. Tyckte den var riktigt cool, men nÀr jag provade den var det inte direkt kÀrlek. NÀ, kÀndes inte rÀtt helt enkelt.

Provade suben. Samma sak, fin – visst, men nĂ€.

Suck. Letade vidare, lÀste pÄ klocksnack, Hodinkee, Watchuseek, överallt. DÄ dök den upp. Panerai 682. Satt som en smÀck, men det var nÄgot som inte stÀmde men jag kunde inte sÀtta fingret pÄ det. Sekundvisaren?

Leta igen. Hittade drömklockan, Blancpain Fifty Fathoms Bathyscape. SÄ cool. Men. KÀndes inte bra pÄ armen, nÄgot stÀmde inte. Proportionerna mellan bezel och urtavla? VÀldigt stor tom yta. Men urtavlan i sig Àr ju hur fin som helst.

Suck och stön. Leta igen. Men nu var jag sÀker pÄ att jag ville ha en dykare. DÄ dök Seiko sla025 upp.

Men, en japansk klocka för 60k? Och stor. Tyckte att Blancpain var pÄ grÀnsen. Gled in pÄ Nymans och provade BP:n igen. SÄ snygg, men, nÀ. F-n ocksÄ.

Seikon lÄg och malde i bakskallen, sÄ jag drog till Klockmaster i Globen och provade den. Allt stÀmde, blev frÀlst. Underbart trevlig och kunnig personal. Service deluxe. Sov oroligt i flera veckor, sÄ drog dit igen och slog till. Tack Chris och ni andra pÄ Klockmaster Globen, jag ska aldrig köpa en klocka av grÄhandlare. Lovar det.

YES!
Återkommer med egna bilder inom kort. Bilderna ovan Ă€r hĂ€mtade frĂ„n nĂ€tet.

EDIT: Eh, mitt första inlÀgg. Kunde tydligen inte lÀgga in bilder. :)

Senast Àndrad:
0653
EDIT:
653 Àr ett udda tal, lite som klockan - lite udda.
653 Àr ocksÄ ett primtal och har dÀrför inga andra delare Àn 1 och talet sjÀlv. Jag och klockan och inget annat.
653 Àr Àven ett glatt tal, precis som jag :happyhappy:
KĂ€lla: wikipedia.se

Senast Àndrad:
För diskussioner med mig sjÀlv angÄende vem av dom som ryker, mycket pekar pÄ SKX pga kÀnns helt plötsligt för stor vid jÀmförelse av de resterande. Jag vill testa en 7a28 :pompus: :pompus:
IMG_20190304_145234.jpg

-Seikos som jag har haft runt handleden idag:

SSC701P1
44CC2F07-6B5C-4C37-A004-50D537FCDA04.jpeg

SPC235P1
EE9B94A5-8A1B-412B-9048-0BB03F195929.jpeg

6139-6002 ( @TH4L1N )
743E7B22-3B57-433B-B5B0-4BBF81371AB1.jpeg

SSA361J1
9420FDE7-5C9D-4E39-9FC9-BC00DEB258BD.jpeg

:seiko::seiko::seiko:
Har du kvar alla? Bra smak, snygga allihop.

Jag tĂ€nkte köpa den isblĂ„ Presage med Power Reserve pĂ„ tavlan. Men den kĂ€nns sĂ„ tjock? Är den vĂ€rd det? Tycker de Ă€r snygga men funderar pĂ„ att spara ihop lite till nĂ„t annat. Det jag ogillar Ă€r tjockleken, inte safir och bara 5 bar WR plus att jag vill ha pĂ„ lĂ€nk sĂ„ blir lite dyrare dĂ„ att köpa en schysst lĂ€nk till. Starlight Ă€r dock den snyggaste.

Aja bestÀllde nyss min tredje Seiko 5. Kollar runt pÄ alla möjliga klockor men kommer ofta tillbaka till 5orna.

Har du kvar alla? Bra smak, snygga allihop.

Jag tĂ€nkte köpa den isblĂ„ Presage med Power Reserve pĂ„ tavlan. Men den kĂ€nns sĂ„ tjock? Är den vĂ€rd det? Tycker de Ă€r snygga men funderar pĂ„ att spara ihop lite till nĂ„t annat. Det jag ogillar Ă€r tjockleken, inte safir och bara 5 bar WR plus att jag vill ha pĂ„ lĂ€nk sĂ„ blir lite dyrare dĂ„ att köpa en schysst lĂ€nk till. Starlight Ă€r dock den snyggaste.

Aja bestÀllde nyss min tredje Seiko 5. Kollar runt pÄ alla möjliga klockor men kommer ofta tillbaka till 5orna.

-Tack. Vi var inne pÄ en Klockmaster och provade klockor med en polare.

Starlighten Àr min och Pougen Àr polarens.

Tjockleken var ett dilemma för mig ocksÄ. Sen valde jag att se det som en av klockans egenheter som gör klockan mer unik.

Det Ă€r ju kul med komplikationer pĂ„ klockor, ska man fĂ„ plats med power reserve mĂ€taren i boetten dĂ„ blir boetten lite tjockare. Annars fĂ„r man titta pĂ„ ”enklare” Cocktails utan power reserven. Men de kanske Ă€r inte lite kula (?).

‱Jag hĂ„ller med dig om att glaset kunde ha varit safir istĂ€llet.

‱5 bar WR - Jag Ă€r fine med det. Klockan Ă€r inte avsedd för dykning. Den anvĂ€nds oftast som dresswatch.

‱LĂ€debandet Vs StĂ„llĂ€nk - Det Ă€r ju smaksak. Visst det kostar lite med lĂ€nk frĂ„n Strapcode. Du kan fortfarande köpa klockan och ge lĂ€derbandet en chans. ViklĂ„set pĂ„ bandet Ă€r mycket schyst ocksĂ„. Trivs du fortfarande inte med det dĂ„ kan du kanske köpa lĂ€nk lite senare.
E81A695D-2168-4EE7-81AA-AFCCF00362AE.jpeg
Seiko 5 Àr ett sÀkert kort. Jag har haft ett gÀng 5: or. Vilken har du bestÀllt nu? :)

-Tack. Vi var inne pÄ en Klockmaster och provade klockor med en polare.

Starlighten Àr min och Pougen Àr polarens.

Tjockleken var ett dilemma för mig ocksÄ. Sen valde jag att se det som en av klockans egenheter som gör klockan mer unik.

Det Ă€r ju kul med komplikationer pĂ„ klockor, ska man fĂ„ plats med power reserve mĂ€taren i boetten dĂ„ blir boetten lite tjockare. Annars fĂ„r man titta pĂ„ ”enklare” Cocktails utan power reserven. Men de kanske Ă€r inte lite kula (?).

‱Jag hĂ„ller med dig om att glaset kunde ha varit safir istĂ€llet.

‱5 bar WR - Jag Ă€r fine med det. Klockan Ă€r inte avsedd för dykning. Den anvĂ€nds oftast som dresswatch.

‱LĂ€debandet Vs StĂ„llĂ€nk - Det Ă€r ju smaksak. Visst det kostar lite med lĂ€nk frĂ„n Strapcode. Du kan fortfarande köpa klockan och ge lĂ€derbandet en chans. ViklĂ„set pĂ„ bandet Ă€r mycket schyst ocksĂ„. Trivs du fortfarande inte med det dĂ„ kan du kanske köpa lĂ€nk lite senare.
E81A695D-2168-4EE7-81AA-AFCCF00362AE.jpeg
Seiko 5 Àr ett sÀkert kort. Jag har haft ett gÀng 5: or. Vilken har du bestÀllt nu? :)
Ah okej :)

Mjo Àr vÀl en vanesak. Har provat den i butik en gÄng. LÀr köra pÄ bÄde lÀder och lÀnk. Tyckte lÀdret var fult nÀr man bara kollade pÄ det men var snyggt nÀr man hade pÄ sig klockan. Men vill egentligen ha en klocka med lÀnk. Har Nato och lÀder pÄ de flesta jag har redan. Men ja det lutar Ät att nÀsta klocka blir en Presage.

Köpte en SNKD97. Tog ett tag att bestÀmma fÀrg, blev den blÄ. Den blÄ Àr tyvÀrr inte made in Japan som den svarta och vita men men. Den kommer vara pÄ lÀnk dÄ den Àr integrerad och ska man ha pÄ ett Nato eller lÀder mÄste man klippa och ser inte helt bra ut.

Screenshot_20190303_172458.jpg

-Jag förstÄr, i mitt fall Àr Presagen enda klockan jag har pÄ lÀder...;)

Grattis! Det var en riktigt snygg Seiko 5 och fullt kvalificerad till #bluewatchmonday dessutom :cool:

Lyckades spontanbuda till mig en seiko 7T92OKDO Àr det nÄt som Àr en bra klocka sÄ det Àr vÀrt att kosta pÄ den ett nytt batteri eller Àr det bara nÄt rat?

Bilagor

• 20190304_212357.jpg
    20190304_212357.jpg
    135.3 KB · Visningar: 2
Lyckades spontanbuda till mig en seiko 7T92OKDO Àr det nÄt som Àr en bra klocka sÄ det Àr vÀrt att kosta pÄ den ett nytt batteri eller Àr det bara nÄt rat?
Ett bra tillfÀlle att byta batteri sjÀlv. Köp lite silikonfett till baklockspackningen ocksÄ.

Tillbaka
Topp