Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
KĂ€nner du till daini lysmassan?![]()
![]()
Du ser vÀl kanterna pÄ index? Gissningsvis allt i och med att fÀrgskalan matchar. NÄgonsin sett Lumibrite med den fÀrgen? KÀnns som en uppenbar relume.
Du fÄr gÀrna upplysa mig, kan bli intressant.KÀnner du till daini lysmassan?
Ne det har jag inte riktigt lust med nÀr du har den attityden. Det finns material att lÀsa pÄ och lyssna om. Skulle du varit genuint intresserad sÄ hade du haft koll pÄ 6105-8009 daini modellerna som gjordes ett tag 68-69. Och dom anvÀnde inte samma lysmassa som suwa.Du fÄr gÀrna upplysa mig, kan bli intressant.![]()
Lite nytt. SĂ„Ă„ SJUKT BALL...(BĂ€ttre bilder kommer)..
![]()
![]()
![]()
Ne det har jag inte riktigt lust med nÀr du har den attityden. Det finns material att lÀsa pÄ och lyssna om. Skulle du varit genuint intresserad sÄ hade du haft koll pÄ 6105-8009 daini modellerna som gjordes ett tag 68-69. Och dom anvÀnde inte samma lysmassa som suwa.
Tackar, trodde den skulle vara för stor men sitter typ som 42-43mm. Inte stor alls..-Grattis!!![]()
Kul med makro, men inte samma klocka alltsÄ?Det Àr oftast mellan april och juli 1968 som har denna lysmassa som daini gjorde. Dessa klockor har detta inre baklocket.
![]()
HÀr har du en till 6105-8009 frÄn maj 68. Med lite mer sliten patina
![]()
![]()
Nej seiko har inte bekrÀftat vad jag vet. Det finns likande daini med 62mas ocksÄ. SÄ det finns i te bara den gröna lumen. Jag hade en med grön tidigare. Den med daini i baklocket har samma lysmassa som jag har pÄ min 6105. HÀr Àr macro pÄ min klockaKul med makro, men inte samma klocka alltsÄ?
Tror du fÄr vÀldigt svÄrt att leda i bevis att lyspastan Àr frÄn Daini och att de hade olika lyspasta till de olika fabrikerna. Tror snarare det har att göra med övergÄngen till Prometium vilken bör skett under mitten/slutet av 60-talet. Att den ena fabriken skulle göra klockor Ät den andra och dessutom ha en annan lyspasta lÄter tokigt. Finns det nÄgon hos SEIKO som har bekrÀftat det?
Klart mycket snyggare!Satte pÄ ett Isofrane. HERREGUD tror jag fick en tÄr... SÄ SJUKT snyggt...![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Blev tufft pÄ riktigtSatte pÄ ett Isofrane. HERREGUD tror jag fick en tÄr... SÄ SJUKT snyggt...![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ser ju asnice ut! Inte alls som pÄ första bilden.Nej seiko har inte bekrÀftat vad jag vet. Det finns likande daini med 62mas ocksÄ. SÄ det finns i te bara den gröna lumen. Jag hade en med grön tidigare. Den med daini i baklocket har samma lysmassa som jag har pÄ min 6105. HÀr Àr macro pÄ min klocka
![]()
![]()
7548-7000 önskar god jul.
![]()
Ja jag vet inte om nÄgon har pratat med nÄgon pÄ seiko om detta. Förmodligen sÄ jobbar vÀl ingen kvar frÄn den tiden heller.Ser ju asnice ut! Inte alls som pÄ första bilden.
Det finns mÄnga teorier pÄ nÀtet som inte stÀmmer, bÀttre att frÄga kÀllan. Jag kan maila en kompis som jobbar pÄ Seikos museum och frÄga om lyspastan, att Daini skulle haft en egen lyspastan och dessutom anvÀnt den pÄ Suwa-tavlor lÄter tokigt.
TackarKlart mycket snyggare!
Yes vart nykÀr faktisktBlev tufft pÄ riktigt![]()
SÀg inte det, Japaner kan bli sjuuuuukt gamlaJa jag vet inte om nÄgon har pratat med nÄgon pÄ seiko om detta. Förmodligen sÄ jobbar vÀl ingen kvar frÄn den tiden heller.
Ăr det 22mm sĂ„ Ă€r det nog ett sĂ„nt hĂ€r:-Vad Ă€r det för gummiband?
Ăr det 22mm sĂ„ Ă€r det nog ett sĂ„nt hĂ€r:
https://www.strapboutique.com/mobile/product.aspx?ProductCode=M22
Ăkta MM gummi finns vĂ€l bara i 20mm?
Nej jag köpte ett begagnat hÀr dÀrifrÄn. Var kortat och det gjorde ingenting för det satt perfekt. Men har lÀst hÀr att folk handlat dÀr och inge missnöje om jag förstÄtt det rÀtt. Finns det inte ett nu till salu? Tyckte jag sÄg ett hÀromdagen.-Kan tyvÀrr inte svara pÄ din frÄga. Jag Àr ute efter ett sÄnt dÀr gummi till Arnie, jag tror att det kommer passa bra
Ăr det sĂ€kert att bestĂ€lla dĂ€rifrĂ„n? Har du handlat pĂ„ Strapboutique?![]()
Otroligt lÀckert, grattis till den!Satte pÄ ett Isofrane. HERREGUD tror jag fick en tÄr... SÄ SJUKT snyggt...![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Jag försöker hellre grÀva Àn att acceptera ett rykte som fakta, speciellt nÀr det inte lÄter troligt. Det finns ett gÀng rÀvar med bra minne som fortfarande har kopplingar till SEIKO och har bra minne, exempelvis Tokunaga. Jag kan höra med honom om inte museet vet. Han började pÄ SEIKO 1970, sÄ det var precis före hans tid.Ja jag vet inte om nÄgon har pratat med nÄgon pÄ seiko om detta. Förmodligen sÄ jobbar vÀl ingen kvar frÄn den tiden heller.
Tackar.. Ahh riktigt bra "första intryck"..Otroligt lÀckert, grattis till den!
Ja det skulle vara roligt veta om dom va insatt i detJag försöker hellre grÀva Àn att acceptera ett rykte som fakta, speciellt nÀr det inte lÄter troligt. Det finns ett gÀng rÀvar med bra minne som fortfarande har kopplingar till SEIKO och har bra minne, exempelvis Tokunaga. Jag kan höra med honom om inte museet vet. Han började pÄ SEIKO 1970, sÄ det var precis före hans tid.