• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

HÀr kommer en newbiefrÄga.
Hur dÄlig Àr den hÀr klockan? https://www.uret.se/seiko-solar-svart-stal-o43-mm-p-283982.html

jag har fastnat för det estetiska men tycker den verkar vÀl billig. Och lite stor. Behöver en vardagsklocka som tÄl en del.

Med vÀnlig hÀlsning, kristoffer

33D804A9-F671-4624-A95D-A2C20B704842.jpeg
DÄ du ÀndÄ hittat hit, tyder det ju pÄ ett visst intresse för klockor.
Med det i beaktning skulle jag hellre rekommendera nĂ„got frĂ„n Seikos mer ”klassiska” utbud; en skx eller varför inte nya 5an? Bra size, robusta, lĂ€tta att tycka om och lĂ€tt att passa vidare om det skulle vara sĂ„.
Lite dyrare ocksÄ sÄ slipper du oroa dig för det. ;)
 
Tack för förslag!
Fina ur och visst har jag sneglat pÄ dem. Men jag tror att de Àr lite för rejÀla för min vardag.
Gillade den lite mer nedtonade dykarkÀnslan.
Skulle gÀrna hitta en dressad dykare kring 40 mm. Med Quartz. Eller solar. Tror det passar mig bÀttre. 1-3000 nÄnstans, gÀrna beg. Har kollat lite pÄ sports 150, som rekommenderades i annan trÄd.
Men detta med klockor Àr rÀtt nyttbehov sÄ jag Àndrar mig sÀkert snart igen.
Vill gÀrna att uret ska kÀnnas stadigt och gediget i alla fall. Hade en tissot prc 200 en gÄng tiden och gillade den. Har inte haft nÄgon ordentlig klocka efter.
Har ingen önskning om att betala mycket men har gÀrna en gedigen klocka.
Omega har flera vintage ”enklare” dykarur som jag tycker Ă€r riktigt fina.
TyvÀrr alldeles för lÄngt bort rent prismÀssigt.

och Àr en dykarklocka generellt tÄligare Àn en mer dressad klocka?
seiko har mÄnga fina som sarb tex. Men Àr rÀdd att jag snabbt skulle krascha dem.
 
Senast Àndrad:
Tack för förslag!
Fina ur och visst har jag sneglat pÄ dem. Men jag tror att de Àr lite för rejÀla för min vardag.
Gillade den lite mer nedtonade dykarkÀnslan.
Skulle gÀrna hitta en dressad dykare kring 40 mm. Med Quartz. Eller solar. Tror det passar mig bÀttre. 1-3000 nÄnstans, gÀrna beg. Har kollat lite pÄ sports 150, som rekommenderades i annan trÄd.
Men detta med klockor Àr rÀtt nyttbehov sÄ jag Àndrar mig sÀkert snart igen.
Vill gÀrna att uret ska kÀnnas stadigt och gediget i alla fall. Hade en tissot prc 200 en gÄng tiden och gillade den. Har inte haft nÄgon ordentlig klocka efter.
Har ingen önskning om att betala mycket men har gÀrna en gedigen klocka.
Omega har flera vintage ”enklare” dykarur som jag tycker Ă€r riktigt fina.
TyvÀrr alldeles för lÄngt bort rent prismÀssigt.

och Àr en dykarklocka generellt tÄligare Àn en mer dressad klocka?
seiko har mÄnga fina som sarb tex. Men Àr rÀdd att jag snabbt skulle krascha dem.
Oj!
Om skx’en kĂ€nns för gedigen och du tror att du kommer att ”krascha” en sarb sĂ„ blir det nog lite svĂ„rt...
MÄnga funderingar: Dykare tÄl ju Ätminstone mer vatten...och
spontant kÀnns batteriklocka lite trÄkigt imo.
En annan tanke Àr ju att det blir mer vÀrt att vÄrda det som Àr lönt att ta hand om... Dvs det kanske mÄste svida lite i lÀdret.
SlÀnger in en Seiko alpinist som nÄgot sista mittemellan förslag. Kör!
 
:)Ok.
Har hittat en som utseendemÀssigt vÀckte nÄgot i mig.
Kan inte riktigt formulera varför men den kÀndes jÀkligt enkel och ren. Inte sÄ mycket smÄ prickar och sÄnt. Vet ni varför jag gillar den? =)
Tror helheten. Proportioner mellan bezeln och tavlan, hela boetten. Wow. nyfrÀlst. Men den Àr för stor.
Den ligger ute i köp och sÀlj nu.

DÄ undrar jag om ni vet om det finns nÄgon klocka som har samma tavla och bezel och kanske t.o.m. armband, men med lite mindre diameter och Quartz eller solar?
 

Bilagor

  • E6C81A22-A9AA-4E7A-A7BC-61B94CBE8B0D.png
    E6C81A22-A9AA-4E7A-A7BC-61B94CBE8B0D.png
    239.8 KB · Visningar: 3
  • 25531E93-FA78-4425-8CA8-113F6E26053F.png
    25531E93-FA78-4425-8CA8-113F6E26053F.png
    239.8 KB · Visningar: 4
Senast Àndrad:
:)Ok.
Har hittat en som utseendemÀssigt vÀckte nÄgot i mig.
Kan inte riktigt formulera varför men den kÀndes jÀkligt enkel och ren. Inte sÄ mycket smÄ prickar och sÄnt. Vet ni varför jag gillar den? =)
Tror helheten. Proportioner mellan bezeln och tavlan, hela boetten. Wow. nyfrÀlst. Men den Àr för stor.
Den ligger ute i köp och sÀlj nu.

DÄ undrar jag om ni vet om det finns nÄgon klocka som har samma tavla och bezel och kanske t.o.m. armband, men med lite mindre diameter och Quartz eller solar?
Ingen Seiko men Orient Mako III har en liknande tavla. NÄgot mindre med 42mm. Den Àr dock ocksÄ mekanisk
orient-RA-AA0002L19B.jpg
 
Tack för förslag!
Fina ur och visst har jag sneglat pÄ dem. Men jag tror att de Àr lite för rejÀla för min vardag.
Gillade den lite mer nedtonade dykarkÀnslan.
Skulle gÀrna hitta en dressad dykare kring 40 mm. Med Quartz. Eller solar. Tror det passar mig bÀttre. 1-3000 nÄnstans, gÀrna beg. Har kollat lite pÄ sports 150, som rekommenderades i annan trÄd.
Men detta med klockor Àr rÀtt nyttbehov sÄ jag Àndrar mig sÀkert snart igen.
Vill gÀrna att uret ska kÀnnas stadigt och gediget i alla fall. Hade en tissot prc 200 en gÄng tiden och gillade den. Har inte haft nÄgon ordentlig klocka efter.
Har ingen önskning om att betala mycket men har gÀrna en gedigen klocka.
Omega har flera vintage ”enklare” dykarur som jag tycker Ă€r riktigt fina.
TyvÀrr alldeles för lÄngt bort rent prismÀssigt.

och Àr en dykarklocka generellt tÄligare Àn en mer dressad klocka?
seiko har mÄnga fina som sarb tex. Men Àr rÀdd att jag snabbt skulle krascha dem.
SÄg denna och tÀnkte pÄ det jag lÀst... LÀnk Enkel tavla, 41mm, insert pÄminner om Sumo och coin edge bezel som pricken över i.
 
B12746D6-7EA8-4D63-A047-195A0718B353.jpeg
Den hĂ€r galna hobbyn har de senaste Ă„ren lett till att klocklĂ„dan expanderat, ocksĂ„ med nĂ„gra betydligt dyrare dinkor Ă€n den hĂ€r. Men av nĂ„gon anledning kommer jag oftast tillbaka till SARBen. Klassiskt rena linjer. Extremt prisvĂ€rd. JĂ€tterolig att byta band pĂ„. Älskar helt enkelt min trogna 033a.
 
B12746D6-7EA8-4D63-A047-195A0718B353.jpeg
Den hĂ€r galna hobbyn har de senaste Ă„ren lett till att klocklĂ„dan expanderat, ocksĂ„ med nĂ„gra betydligt dyrare dinkor Ă€n den hĂ€r. Men av nĂ„gon anledning kommer jag oftast tillbaka till SARBen. Klassiskt rena linjer. Extremt prisvĂ€rd. JĂ€tterolig att byta band pĂ„. Älskar helt enkelt min trogna 033a.
FörstÄr dig helt och hÄllet. Har inte en sarb033 sjÀlv, men den har riktigt snygg och Àr en klassiker.
 
Visst har du ett waffle frÄn Uncle Seiko ocksÄ? Kan du inte fota bÄda tvÄ för jÀmförelse? :snaphappy:
TyvÀrr fick Uncle Seiko följa med en klocka jag bytte bort. SÄ det nÀrmsta jag kommer Àr detta. Rent utseendemÀssigt Àr de identiska med spÀnne och allt. Det som skiljer Àr att cns modell Àr lite lite styvare men riktigt prisvÀrt :) Och med styvare sÄ menar jag inte att det Àr "styvt". Marginell skillnad :happyhappy:
Cheapestnatostraps--------------------------------Uncle Seiko
IMG_20191105_200231.jpg

Edit: FÀrgen Àr densamma, bara olika ljus nÀr foto taget ;)
 
Senast Àndrad:
TyvÀrr fick Uncle Seiko följa med en klocka jag bytte bort. SÄ det nÀrmsta jag kommer Àr detta. Rent utseendemÀssigt Àr de identiska med spÀnne och allt. Det som skiljer Àr att cns modell Àr lite lite styvare men riktigt prisvÀrt :) Och med styvare sÄ menar jag inte att det Àr "styvt". Marginell skillnad :happyhappy:
Cheapestnatostraps--------------------------------Uncle Seiko
IMG_20191105_200231.jpg

Edit: FÀrgen Àr densamma, bara olika ljus nÀr foto taget ;)
Mönstret ser ju ut att vara helt lika. "Typen" av band passar ju grymt bra pÄ 6309/SRP777.
Det kanske fÄr lov att bli ett inköp frÄn CNS :D
Tack för tips/bild.
 
Tillbaka
Topp