• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Ja marknaden kryllade ju inte direkt av prisvÀrda, fungerande men slitna ex. Du fÄr hÄlla utkik bara.
NÀÀÀ....
Om inte nÄn med erfarenhet av dessa sÀger att det inte kommer hjÀlpa att sÀtta i ett fÀrskt batteri sÄ testar jag nog, för det kostar <100 spÀnn och ser om den kan fortsÀtta sin trogna tjÀnst ett tag till.
Löser inte det problemet sÄ satsar jag pÄ nÄt nytt.
Ibland fÄr man slÀppa sargen och gÄ vidare...

Tack, vad tycker du om denna kombo? :D
PicsArt_12-06-09.17.17.jpg
PicsArt_12-06-09.16.46.jpg
PicsArt_12-06-09.16.20.jpg
PicsArt_12-06-09.15.49.jpg
PicsArt_12-06-09.15.21.jpg
Jag e ju sucker för grönt men kanske lite vÀl grönt för min smak :)

NÄn som har stenkoll pÄ Seikos Perpetual Celendars?
Jag har en sÄ som gjort trogen tjÀnst i mÄnga Är. Borde bli 20 Är till vÄren.
I förrgÄr sÄg jag att datumet stod pÄ 25 och Älderssynt som jag blivit nu efter 40 sÄ hade jag inte sett det innan, trots att vi var framme pÄ 6 dec.
Jag vÀntade ett dygn och konstataterade att den stod still. DÄ drog jag ut kronan helt och tryckte in den och dÄ började sekundvisaren göra 5 snabba skutt var femte sekund ungefÀr.
Jag lÀt en urmakare byta batteri pÄ den för ca 3-5 Är sedan och det ska ju hÄlla ungefÀr 10 Är. Det förra gick i 11-12 tror jag (nÀr den var ny krÄnglade den tvÄ gÄnger och blev ÄtgÀrdad pÄ garanti och fick nytt verk sista gÄngen den var inne). Men nÀr batteriet tagit slut förut har jag för mig att sekundvisaren bara hoppat dubbelsteg och att resten funkat. Nu Àr den sÄ gammal sÄ jag tÀnker inte lÀmna in den mer och jag vet inte heller om det bara Àr batteriet eller om den helt enkelt gett upp.
Med Youtubes hjÀlp tog jag reda pÄ hur man stÀller en sÄn.
NÀr man satt i nytt batteri ska man visst kortsluta AC-kontakten mot batteriets pluspol för att den ska hoppa igÄng. Om den dÄ gÄr som den ska sÄ kan det visst vara ok. Men Àr kalendern fel mÄste den resettas och dÄ kunde man visst kortsluta 0-kontakten mot pluspolen och dra ut kronan som jag gjorde och trycka in den för att den skulle börja hoppa fem-skutt sÄdÀr och det indikerar visst att kalendern Àr resettad och behöver ÄterstÀllas,.
Jag testade att försöka stÀlla datum, mÄnad och skottÄr, men jag fÄr inte datumskivan att röra sig hur jag Àn kortsluter dessa smÄ kontaktbleck mot pluspolen.
NĂ„gon som har koll pĂ„ om det kan finnas nĂ„n rĂ€ddning för en Perpetual Calendar som datumskivan stannat av sig sjĂ€lv pĂ„? Är det nĂ„n idĂ© att bestĂ€lla hem ett nytt batteri för en hundring, eller ska jag lĂ€gga den pengern i potten för nyinköp?
GÄr det att rÀdda den sÄ gillar jag den fortfarande och vill gÀrna ha den kvar, men Àr den trasig fÄr jag vÀl gÄ vidare och leta upp nÄgot nytt...

Kanske den hÀr videon kan hjÀlpa?

Har en liten frÄga, kanske riktad till @yonsson !
Är lite sugen pĂ„ en Seiko Presage och 3 modeller har jag fastnat för:
Seiko SPB047 med 6R15 verk, kostar 7730:-
Seiko SPB059 med 6R27 verk, kostar 8000:-
Seiko SSA355 med 4R38 verk, kostar 3200:-

Hur mycket skillnad Àr det mellan verken?
Är emaljtavlan nĂ„got att satsa pĂ„?
Finns det nÄgot annat att tÀnka pÄ nÀr man jÀmför dessa modeller?
Finns andra bra modeller med liknande sepcar (39-41mm, vit tavla, 100wr minst, safirglas) som jag har missat?

Tack pÄ förhand.

Har en liten frÄga, kanske riktad till @yonsson !
Är lite sugen pĂ„ en Seiko Presage och 3 modeller har jag fastnat för:
Seiko SPB047 med 6R15 verk, kostar 7730:-
Seiko SPB059 med 6R27 verk, kostar 8000:-
Seiko SSA355 med 4R38 verk, kostar 3200:-

Hur mycket skillnad Àr det mellan verken?
Är emaljtavlan nĂ„got att satsa pĂ„?
Finns det nÄgot annat att tÀnka pÄ nÀr man jÀmför dessa modeller?
Finns andra bra modeller med liknande sepcar (39-41mm, vit tavla, 100wr minst, safirglas) som jag har missat?

Tack pÄ förhand.
6R har bÀttre tidhÄllning och lÀngre gÄngreserv Àn 4R Àven om de bygger pÄ samma basverk.
Det finns massa olika emalj-tekniker, hÀr kan du lÀsa mer: https://www.seikowatches.com/global-en/products/presage/specialpage

Är SKX original jubileen ocksĂ„ ett avslutat kapitel? BestĂ€llde ett utifall, borde gjort det för lĂ€nge sen egentligen men sĂ„g det fanns nĂ„gra kvar pĂ„ klockmagasinet.

Hej, Àr ny pÄ forumet och funderar pÄ att köpa en ny vardagsklocka och har sett Seiko modellen Sarb035 som ser fin ut! ( Por mans Grand Seiko ) Var köper man en sÄdan idag till ett bra pris?
Har tidigare ett par Seiko och Ă€ven en fin Seiko Prospex som Ă€r köpt i Japan för 5-6 Ă„r sedan. Även en Sjöö & Sandström Royal Steel med original stĂ„llĂ€nk nyköpt av mig 1999 finns i klocksamlingen :)
/Lennart

Hej, Àr ny pÄ forumet och funderar pÄ att köpa en ny vardagsklocka och har sett Seiko modellen Sarb035 som ser fin ut! ( Por mans Grand Seiko ) Var köper man en sÄdan idag till ett bra pris?
Har tidigare ett par Seiko och Ă€ven en fin Seiko Prospex som Ă€r köpt i Japan för 5-6 Ă„r sedan. Även en Sjöö & Sandström Royal Steel med original stĂ„llĂ€nk nyköpt av mig 1999 finns i klocksamlingen :)
/Lennart

https://klocksnack.se/threads/sarb035-var-köpa.122492/

MĂ„ste sĂ€ga att Seiko Ă€r verkligen ett av mina favorit mĂ€rken. Allt frĂ„n billiga till dyra, coola, snygga GS. Gillar verkligen skx samt dom nya Seiko 5. Min första, uppfattning av nya, Seiko 5 var att dom försökte vara nĂ„gon "ny generations" dykare (fast dom ej Ă€r nĂ„gon dykare) och ersĂ€ttare till skx. Men efter jag testat och Ă€gt en, fastnade jag Ă€ven för dom. Finns sĂ„ sjukt snygga fĂ€rger mm. Även om dom bara Ă€r 100m vattentĂ€ta och inte har nĂ„gon skruvad krona, kan man bada med dom utan problem. Enda nackdelen enligt mig Ă€r lĂ€nken. Inge fel pĂ„ den sĂ„, men gillar inte utseendet bara. VĂ€ntar pĂ„ min sbsa011 (kanji) som kommer snart och Ă€ven bestĂ€llt en Miltant jubilee till den. Och bĂ„de skx och nya 5:eek:rna Ă€r riktigt snygga pĂ„ gummi. Tex Isofrane /Borealis. HĂ€r kommer 2 bilder pĂ„ min skx007 pĂ„ Isofrane, ser riktigt "toolig" ut.. :D
PicsArt_12-11-11.52.01.jpg
PicsArt_12-11-11.52.28.jpg

MĂ„ste sĂ€ga att Seiko Ă€r verkligen ett av mina favorit mĂ€rken. Allt frĂ„n billiga till dyra, coola, snygga GS. Gillar verkligen skx samt dom nya Seiko 5. Min första, uppfattning av nya, Seiko 5 var att dom försökte vara nĂ„gon "ny generations" dykare (fast dom ej Ă€r nĂ„gon dykare) och ersĂ€ttare till skx. Men efter jag testat och Ă€gt en, fastnade jag Ă€ven för dom. Finns sĂ„ sjukt snygga fĂ€rger mm. Även om dom bara Ă€r 100m vattentĂ€ta och inte har nĂ„gon skruvad krona, kan man bada med dom utan problem. Enda nackdelen enligt mig Ă€r lĂ€nken. Inge fel pĂ„ den sĂ„, men gillar inte utseendet bara. VĂ€ntar pĂ„ min sbsa011 (kanji) som kommer snart och Ă€ven bestĂ€llt en Miltant jubilee till den. Och bĂ„de skx och nya 5:eek:rna Ă€r riktigt snygga pĂ„ gummi. Tex Isofrane /Borealis. HĂ€r kommer 2 bilder pĂ„ min skx007 pĂ„ Isofrane, ser riktigt "toolig" ut.. :D
PicsArt_12-11-11.52.01.jpg
PicsArt_12-11-11.52.28.jpg
Kan vi inte fÄ se en wristshot med isofrane;)

Hur Àr lÀnkarna pÄ seiko 5 sport? LÀst lite blandat!

Edit:
LĂ€ste precis Vincents tankar om dem.
AlltsÄ dom Àr okey.. Inga speciella. LÀnkbitarna Àr "tryckta" ihop, men pÄ ett snyggt sÀtt. LÀnken Àr lÀtt, lite lagom rasslig. Men vÀldig bekvÀm pÄ armen. Vill man ha bra lÀnkar bör man bestÀlla miltants lÀnkar till dom. Om man inte ska bÀra dom pÄ nato eller gummi.

En gammal 7002-7001 som dammades av och frÀschades upp. Efter att ha svingat den runt min egen axel i 5-6 minuter sÄ hoppade den igÄng!
IMG_20191212_104311.jpg
Fresh!
MÀrkligt. Skapade konto hÀr för nÄn mÄnad sedan för att efterforska lite innan ett köp. DÄ var tooliga robusta dykare för mig helt ointressant. SÀrskillt i grÀlla fÀrger. Men ju mer jag exponeras för dem desto mer gillar jag dem. Undrar vart detta ska sluta.

Fresh!
MÀrkligt. Skapade konto hÀr för nÄn mÄnad sedan för att efterforska lite innan ett köp. DÄ var tooliga robusta dykare för mig helt ointressant. SÀrskillt i grÀlla fÀrger. Men ju mer jag exponeras för dem desto mer gillar jag dem. Undrar vart detta ska sluta.
Haha jag kÀnner igen mig! Jag har lÀnge varit helt emot allt som inte Àr svart/grÄtt/mörkblÄ osv. Men fallit mer och mer för fÀrgglada rackare! Blev ruskigt nöjd över den gula tavlan faktiskt! SÄ snart sitter du dÀr med en ocksÄ ska du se! ;)

NÄgon som vet eller orkar mÀta inserten pÄ skx007/9?
Jag har en 5h26-7a10 som vill ha ny insert men hittar ingen pÄ nÀtet. SÄ dÄ ÄterstÄr att hitta annan klocka (vanligare) som har samma mÄtt. Min insert mÀter ca ytterdia 35,5 mm, inner ca 30mm. FÄr vÀl börja nÄgonstans.
Vore mycket glad och tacksam för hjÀlp! Tips om andra lösningar mottages oxÄ tacksamt!

Hej Klocksnackare! :)

Jag gillar att byta armband pÄ min skx007 och vÀxlar mellan lÀnk, lÀder, NATO och mocka.
Bandstiftet Àr som ni sÀkert kÀnner till tjockt, 2.5mm och har större Àndrar 1.1mm och Àr dÀrför ofta svÄrt att anvÀnda pÄ andra band/lÀnkar.
Det finns andra bandstift att köpa vilket jag gjort till till flera band dÀr stiftet Àr smalare, 2mm, fast fortfarande med 1.1mm Àndar samt en krage för att enklare kunna ta bort det.

Dessa funkar för det mesta. Men nu har jag nyligen köpt en oysterlÀnk dÀr 2mm-stiftet inte gÄr att fÄ in genom lÀnkens hÄl.

Googling samt diskussion med ett par personer som sÀljer eftermarknadsband visar att mÄnga kör med "vanliga" smala banstift med smÄ Àndar (typ 0,8 eller vad det nu kan vara). Men samtidigt kan man lÀsa om att folk som pÄstÄr att de har fÄtt hÄlen i boetten förstörda p.g.a just anvÀndandet av för smÄ bandstift.

Bilden visar originalstift överst, ett smalare stift med större Àndar i mitten, samt ett "standardstift" nederst.
Den andra bilden visar ett exempel pÄ hur det kan se ut dÄ hÄlet har töjts (bild lÄnad frÄn google)

springbars_holes.jpg

Är detta nĂ„got som ni reflekterat över och har ni sett nĂ„gra problem med era boetthĂ„l pga anvĂ€ndande av för smĂ„ bandstift?
Funderar pÄ om en sjÀlv Àr överdrivet noggrann eller om det faktiskt Àr sÄ att man pÄ sikt kan vidga hÄlen med andra följdfel...

Det finns sÀkert Ànnu smalare stift med stora Àndar att köpa, men frÄgan Àr om det verkligen Àr vÀrt mödan att gÄ sÄ djupt i sökandet.

NÄgon annan Àn jag som funderat pÄ detta? :)

NÄgon som vet eller orkar mÀta inserten pÄ skx007/9?
Jag har en 5h26-7a10 som vill ha ny insert men hittar ingen pÄ nÀtet. SÄ dÄ ÄterstÄr att hitta annan klocka (vanligare) som har samma mÄtt. Min insert mÀter ca ytterdia 35,5 mm, inner ca 30mm. FÄr vÀl börja nÄgonstans.
Vore mycket glad och tacksam för hjÀlp! Tips om andra lösningar mottages oxÄ tacksamt!

Enligt dagaz Àr det 38mm utsida och 31.5mm insida pÄ deras bezel till skx.
Kanske gÄr att ta bort lite och trycka in. Jag har lyckats modifiera ett skx till lilla 6105 genom lite slipning med sandpapper, tog sin tid dock... :)

Edit: dock ser insert pÄ din ut som mkt mer rundat Àn skx som Àr platt. Men kanske en synvilla?

Hej Klocksnackare! :)

Jag gillar att byta armband pÄ min skx007 och vÀxlar mellan lÀnk, lÀder, NATO och mocka.
Bandstiftet Àr som ni sÀkert kÀnner till tjockt, 2.5mm och har större Àndrar 1.1mm och Àr dÀrför ofta svÄrt att anvÀnda pÄ andra band/lÀnkar.
Det finns andra bandstift att köpa vilket jag gjort till till flera band dÀr stiftet Àr smalare, 2mm, fast fortfarande med 1.1mm Àndar samt en krage för att enklare kunna ta bort det.

Dessa funkar för det mesta. Men nu har jag nyligen köpt en oysterlÀnk dÀr 2mm-stiftet inte gÄr att fÄ in genom lÀnkens hÄl.

Googling samt diskussion med ett par personer som sÀljer eftermarknadsband visar att mÄnga kör med "vanliga" smala banstift med smÄ Àndar (typ 0,8 eller vad det nu kan vara). Men samtidigt kan man lÀsa om att folk som pÄstÄr att de har fÄtt hÄlen i boetten förstörda p.g.a just anvÀndandet av för smÄ bandstift.

Bilden visar originalstift överst, ett smalare stift med större Àndar i mitten, samt ett "standardstift" nederst.
Den andra bilden visar ett exempel pÄ hur det kan se ut dÄ hÄlet har töjts (bild lÄnad frÄn google)

springbars_holes.jpg

Är detta nĂ„got som ni reflekterat över och har ni sett nĂ„gra problem med era boetthĂ„l pga anvĂ€ndande av för smĂ„ bandstift?
Funderar pÄ om en sjÀlv Àr överdrivet noggrann eller om det faktiskt Àr sÄ att man pÄ sikt kan vidga hÄlen med andra följdfel...

Det finns sÀkert Ànnu smalare stift med stora Àndar att köpa, men frÄgan Àr om det verkligen Àr vÀrt mödan att gÄ sÄ djupt i sökandet.

NÄgon annan Àn jag som funderat pÄ detta? :)
Oj vad du oroar dig... :D TÀnk pÄ att det Àr tjockt stÄl vid hÄlen. Och OM DET ens skulle bli förstört skulle det ta fleeera Är. Vi snackar 20-30Är...har kört skx med alla möjliga stift just pga det du skriver att mÄnga band/lÀnkar inte passar annars.. Kör bara, inget och oroa dig för.. :D

Enligt dagaz Àr det 38mm utsida och 31.5mm insida pÄ deras bezel till skx.
Kanske gÄr att ta bort lite och trycka in. Jag har lyckats modifiera ett skx till lilla 6105 genom lite slipning med sandpapper, tog sin tid dock... :)

Edit: dock ser insert pÄ din ut som mkt mer rundat Àn skx som Àr platt. Men kanske en synvilla?

Tack för svar! Fin samuraimod du la upp hÀromdagen btw!
Ok! Är det nĂ„gon lista pĂ„ dagaz? Har inte kollat sidan alls.
Min insert mÀter exakt 36 mm ytter, 30 inner och sÄledes 3 mm bred.
Och den Àr platt. Jaha dÄ faller skx00x bort dÄ. Förslag pÄ annan klocka med aningen mindre bezel?

Tack för svar! Fin samuraimod du la upp hÀromdagen btw!
Ok! Är det nĂ„gon lista pĂ„ dagaz? Har inte kollat sidan alls.
Min insert mÀter exakt 36 mm ytter, 30 inner och sÄledes 3 mm bred.
Och den Àr platt. Jaha dÄ faller skx00x bort dÄ. Förslag pÄ annan klocka med aningen mindre bezel?

Om den Àr platt kan du kanske lyckas fila ned diametern lite runt 2mm. LikasÄ inner utan att det mÀrks extremt dÄ man gÄr runt hela ringen och inte bara pÄ ett stÀlle.

Jag tror jag kan ha ett skx007 insert liggandes nÄgonstans, utan bezelplupp dock, men vill du testa sandpappra ned ett sÄ kan du alltid fÄ det :)

Om den Àr platt kan du kanske lyckas fila ned diametern lite runt 2mm. LikasÄ inner utan att det mÀrks extremt dÄ man gÄr runt hela ringen och inte bara pÄ ett stÀlle.

Jag tror jag kan ha ett skx007 insert liggandes nÄgonstans, utan bezelplupp dock, men vill du testa sandpappra ned ett sÄ kan du alltid fÄ det :)
Tack för erbjudandet! DessvĂ€rre tror jag det blir lite för för smalt dĂ„ min innerdiameter Ă€r mindre sĂ„ jag tappar nĂ„n millimeter dĂ€r. Men klart, Ă€r det ”förbrukat” för dig sĂ„ kan jag alltid prova! Hojta om du hittar det!
TÀnkte dra ivÀg ett Mail till dagaz och kolla, de skriver inte ut mÄtten pÄ alla inserts. Men shiet vilket habegÀr som dök upp efter lite skrollande dÀr!

Tillbaka
Topp