• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

NÄgon som har tips pÄ var man hittar vintage Seikos ? Catawiki har en hel del, men fÄr för mig att andelen Frankensteins dÀr Àr ganska hög

6105-8119 1974
IMG_20200102_160606.jpg

VÀldigt vÀldigt lite om jag förstÄtt det rÀtt. SÄ dutta den, mÀt och dutta igen om det behövs.
Jag testade och det gick över förvÀntan. Efter tips hjÀlp av en tandpetare och flyttade pinnen sÄ lite som jag bara kunde (inte helt enkelt dÄ det krÀvdes lite kraft för att den skulle röra pÄ sig). Nu efter 48h har klockan gÄtt totalt endast +5 sekunder jÀmfört med tidigare -35 sekunder per dygn(!).

Jag testade och det gick över förvÀntan. Efter tips hjÀlp av en tandpetare och flyttade pinnen sÄ lite som jag bara kunde (inte helt enkelt dÄ det krÀvdes lite kraft för att den skulle röra pÄ sig). Nu efter 48h har klockan gÄtt totalt endast +5 sekunder jÀmfört med tidigare -35 sekunder per dygn(!).

Lysande ju! Resten kan man fÄ ner genom att lÄta klockan ligga i olika lÀgen under natten, kommer inte pÄ rak arm pÄ vilket lÀge som saktade men Google har en massa info om det.

Lysande ju! Resten kan man fÄ ner genom att lÄta klockan ligga i olika lÀgen under natten, kommer inte pÄ rak arm pÄ vilket lÀge som saktade men Google har en massa info om det.
Ja, jag hade tÀnkte anvÀnda klockan normalt under en vecka nu och kolla dagligen hur vÀl den hÄller tiden. DÀrefter fÄr jag se om jag ska pilla lite mer pÄ den eller om det rÀcker med att lÀgga den pÄ nÄgot speciellt sÀtt över natten.

Tror inte du skall pilla mer pÄ den om den hÄller +5spd.dÄ kommer du förmodligen bara fÄ ett sÀmre resultat. Mina klockor ligger oftast +3 till +5spd och det Àr jag otroligt nöjd med nÀr det Àr mekaniskt. Gillar man att labba sÄ kan man pilla med vilolÀge tycker jag

Jag har haft den inne hos en urmakare nu för genomgÄng, men enl dem hade Seiko inte reservdelar lÀngre... Ngn som gör reparationer privat?
2016-03-12 17.56.24.jpg
Köpte som novis denna 7002-700A (A19) med serienummer 560483 pÄ Ebay. Efter nÄgra Är med modest anvÀndande har den problem. Den stannar ibland, kronan lossnar och det kÀnns som att det Àr nÄgon form av glapp. Finns det nÄgon som kan titta pÄ den, och se om det Àr lönt att fixa? SjÀlvklart ersÀtts Àven titten, Àven om det visar sig att det inte nÄgon idé att reparera. Jag gissar att tavlan inte Àr original, och kanske Àr jag grundlurad...
2016-03-12 17.56.24.jpg

Senaste nyförvÀrv & grail! 6139-6005 frÄn juni 1976, komplett pÄ original Stelux-lÀnk.
Är faktiskt överraskad över hur grym den hĂ€r klockan Ă€r. Den lever verkligen upp till hypen tycker jag. Episk tavla, fĂ€rgerna, perfekt storlek, helt enkelt otrolig.
MVIMG_20200104_195144.jpg

Tillbaka
Topp