• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Lovar att jag slutar spamma imorgon... :rolleyes:
9C0F3DB1-8472-4D9A-A27B-541FFE94147F.jpeg
Helst inte, vi vill se mer! :D

Har ett gĂ€ng quartzare som legat och stannat i lĂ„dan... Bland annat en Citizen Aqualand, modell Ă€ldre med tre batteri. Öppnade upp den igĂ„r, och dĂ„ hittade jag inget tretal, utan tvĂ„ Maxell och ett Camelion!? Gissa vilket som börjat lĂ€cka:) Nu efterlyser jag lite input pĂ„ batteritillverkare som Ă€r vettiga. Hoppas jag hamnat pĂ„ rĂ€tt avdelning!?

Vill verkligen ha denna modell... Men ska returnera denna. Den Àr sne! BestÀllt en ny och hoppas den Àr bÀttre.

Men vad tror ni, fixar Seiko detta pÄ garantin annars? Har frÄgat AD (inte fÄtt svar Àn) men tÀnkte om nÄgon hÀr gjort det via garantin? Tydligen ett vanligt problem just med STO. Men det Àr ju just den jag vill ha sÄ vill ha det ÄtgÀrdat för har ingen annan klocka i sikte nu.

20200124_091019.jpg
20200124_090953.jpg

Vill verkligen ha denna modell... Men ska returnera denna. Den Àr sne! BestÀllt en ny och hoppas den Àr bÀttre.

Men vad tror ni, fixar Seiko detta pÄ garantin annars? Har frÄgat AD (inte fÄtt svar Àn) men tÀnkte om nÄgon hÀr gjort det via garantin? Tydligen ett vanligt problem just med STO. Men det Àr ju just den jag vill ha sÄ vill ha det ÄtgÀrdat för har ingen annan klocka i sikte nu.

20200124_091019.jpg
20200124_090953.jpg
Det Ă€r tyvĂ€rr vanligt pĂ„ alla (nya) Turtle, frĂ„n SRP77x och framĂ„t. Jag har haft Ă„tskilliga och tittat pĂ„ dem i butik nĂ€r tillfĂ€lle funnits. VĂ€ldigt sĂ€llsynt - och ren tur - att hitta en som Ă€r linjerad. UngefĂ€r som att ha turen att fĂ„ ett 6R-verk som bara diffar nĂ„n sekund, kĂ€nns det som. Jag har sjĂ€lv returnerat eller sĂ„lt alla jag haft enbart pga detta. Även den som jag postade ovan som nĂ€stan var helt i linje (vid 12). För det verkar inte bara vara att den sitter snett, utan att de inte heller linjerar med varandra sĂ„ att sĂ€ga.

Jag har frÄgat tidigare om det gÄr att fÄ pÄ garanti, men inte fÄtt nÄgot svar att den skulle göra det. Enda gÄngen jag kunnat reklamera Àr nÀr visarna inte linjerat (nÀr timvisaren stod pÄ hel timme var minutvisaren 5-6 minuter i!).

TyvÀrr. :(

Det Ă€r tyvĂ€rr vanligt pĂ„ alla (nya) Turtle, frĂ„n SRP77x och framĂ„t. Jag har haft Ă„tskilliga och tittat pĂ„ dem i butik nĂ€r tillfĂ€lle funnits. VĂ€ldigt sĂ€llsynt - och ren tur - att hitta en som Ă€r linjerad. UngefĂ€r som att ha turen att fĂ„ ett 6R-verk som bara diffar nĂ„n sekund, kĂ€nns det som. Jag har sjĂ€lv returnerat eller sĂ„lt alla jag haft enbart pga detta. Även den som jag postade ovan som nĂ€stan var helt i linje (vid 12). För det verkar inte bara vara att den sitter snett, utan att de inte heller linjerar med varandra sĂ„ att sĂ€ga.

Jag har frÄgat tidigare om det gÄr att fÄ pÄ garanti, men inte fÄtt nÄgot svar att den skulle göra det. Enda gÄngen jag kunnat reklamera Àr nÀr visarna inte linjerat (nÀr timvisaren stod pÄ hel timme var minutvisaren 5-6 minuter i!).

TyvÀrr. :(
Okej. Fan ocksÄ. Var typ min drömklocka utseendemÀssigt. FÄr vÀl köpa frÄn annat mÀrke (typ Orient) men vill ju ha STO tavlan... Fick dock svar frÄn AD att de kan kolla pÄ det och kanske fixa till det. Men vÀntar pÄ den nya först.

Okej. Fan ocksÄ. Var typ min drömklocka utseendemÀssigt. FÄr vÀl köpa frÄn annat mÀrke (typ Orient) men vill ju ha STO tavlan... Fick dock svar frÄn AD att de kan kolla pÄ det och kanske fixa till det. Men vÀntar pÄ den nya först.
FörstÄr precis. Helt underbar tavla!

Hoppas de löser det för dig.

20200124_091019.jpg
20200124_090953.jpg

Hade en Samurai som jag skickade in för Ă„tgĂ€rd av icke-linjerad chapterring. ÅtgĂ€rdades utan kostnad och tog ett par veckor ungefĂ€r. Skickades frĂ„n butik hĂ€r pĂ„ Åland, köptes pĂ„ KM globen.

Senast Àndrad:
Hade en Samurai som jag skickade in för Ă„tgĂ€rd av icke-linjerad chapterring. ÅtgĂ€rdades utan kostnad och tog ett par veckor ungefĂ€r. Skidades frĂ„n butik hĂ€r pĂ„ Åland, köptes pĂ„ KM globen.
Tack för svar! KM globen tar 350 spÀnn dÄ klockan inte Àr köpt dÀr. GÄr det att skicka nÄn annanstans och slippa den avgiften? De sa nÄt om Seiko Norge?

20200124_091019.jpg
20200124_090953.jpg
Det dĂ€r Ă€r nog tyvĂ€rr att beteckna som ”Seiko-rakt”. :rolleyes:

Det dĂ€r Ă€r nog tyvĂ€rr att beteckna som ”Seiko-rakt”. :rolleyes:

JÀvligt dÄligt isf. Haft massa andra billigare Seiko som haft bÀttre QC.

sĂ„ jĂ€kla farligt off Ă€r den ju inte, skulle sĂ€ga den ligger normalt för 90% av turtle dĂ€r endast en brĂ„kdel Ă€r helt exakt. Även om det Ă€r störande Ă€r ju problemet kĂ€nt och liten risk en fĂ„r ta. Men om KM globen gör den rak för 350kr och den blir perfekt skulle jag ta det om du Ă€ndĂ„ gillar klockan. Tar nog inga större tider förutsatt du bor nĂ€ra och kan lĂ€mna in den. Om du Ă€ndĂ„ gillar klockan alltsĂ„ annars returnera (om det gĂ„r) dĂ„ det stör dig och har full förstĂ„else för det.

sĂ„ jĂ€kla farligt off Ă€r den ju inte, skulle sĂ€ga den ligger normalt för 90% av turtle dĂ€r endast en brĂ„kdel Ă€r helt exakt. Även om det Ă€r störande Ă€r ju problemet kĂ€nt och liten risk en fĂ„r ta. Men om KM globen gör den rak för 350kr och den blir perfekt skulle jag ta det om du Ă€ndĂ„ gillar klockan. Tar nog inga större tider förutsatt du bor nĂ€ra och kan lĂ€mna in den. Om du Ă€ndĂ„ gillar klockan alltsĂ„ annars returnera (om det gĂ„r) dĂ„ det stör dig och har full förstĂ„else för det.
DÄ Àr "normala" oacceptabelt tycker jag. Trist dÄ jag har mycket bra erfarenhet av Seiko sen tidigare men aldrig Àgt en dykare frÄn mÀrket innan.

Har returnerat den och bestÀllt ny. Bett om ett bÀttre ex. FÄr se, Àr den sne kanske jag lÀmnar in den (om det gÄr pÄ garantin och de tar emot den) för tokdiggar den tavlan.

DÄ Àr "normala" oacceptabelt tycker jag. Trist dÄ jag har mycket bra erfarenhet av Seiko sen tidigare men aldrig Àgt en dykare frÄn mÀrket innan.

Har returnerat den och bestÀllt ny. Bett om ett bÀttre ex. FÄr se, Àr den sne kanske jag lÀmnar in den (om det gÄr pÄ garantin och de tar emot den) för tokdiggar den tavlan.
Visst Àr det mÀrkligt nu nÀr nys Turtle funnits i fyra Är? Har haft flertalet SARB och ett par Samurai och ingen har haft problem men linjeringen. MÀrkligt. (Har hört att SARY055 ska ha en del exemplar med samma fel, men nÀr jag Àgde den svarta varianten var den i alla fall ok.)

Visst Àr det mÀrkligt nu nÀr nys Turtle funnits i fyra Är? Har haft flertalet SARB och ett par Samurai och ingen har haft problem men linjeringen. MÀrkligt. (Har hört att SARY055 ska ha en del exemplar med samma fel, men nÀr jag Àgde den svarta varianten var den i alla fall ok.)
Ja vÀldigt konstigt. SÄ samurajerna Àr bÀttre? Undrar om det Àr dÀrför de sÀljer ut Turtles pÄ stor rea medan Samurai ligger högre.

Listpriset pÄ SRPC91 Àr 495$ DÄ Àr det inte okej. Hade det varit 49$ kanske...

jag hĂ„ller helt med dig. Menar mer att tyvĂ€rr Ă€r sne chapter ring, lite halvcentrerad bezel och dĂ„ligt applicerad lume kĂ€nnetecken för turtlemodellerna Ă€ven fast de sistnĂ€mnda verkar bĂ€ttre nu Ă€n pĂ„ gen 1. NĂ„got som Är sorgligt dĂ„ jag iaf inte upplevde det som ett problem för tio Ă„r sedan pĂ„ seiko budgetdykare men nu ses pĂ„ flertalet modeller (skx, turtle, samurai,sumo etc.)

NĂ€r man vĂ€l fĂ„r ett ex som Ă€r perfekt dĂ„ Ă€r seiko svĂ„rt att slĂ„ i budgetsegmentet men det Ă€r ju sĂ€llan de Ă€r det. Även fast jag har haft ganska tur med de turtle jag Ă€gt dĂ€r endast en stod ut som sĂ€mre Ă€n övriga. Men för egen del har seiko tappat sin toppstatus i budgetsegmentet dĂ„ mĂ„nga mikrodykare helt enkelt Ă€r bĂ€ttre, bĂ„de i avseende finish och verk. Men med det sagt Ă€r jag fortfarande ett fan och köper seikodykare dĂ„ och dĂ„, senast en samurai som var perfekt (sĂ„ finns hopp!) :)

Ja vÀldigt konstigt. SÄ samurajerna Àr bÀttre? Undrar om det Àr dÀrför de sÀljer ut Turtles pÄ stor rea medan Samurai ligger högre.

Listpriset pÄ SRPC91 Àr 495$ DÄ Àr det inte okej. Hade det varit 49$ kanske...
Jag har upplevt samurajerna som bÀttre, men inte perfekta. T ex Àr vridringen ofta lite lös pÄ de ocksÄ, dvs har lite spelrum nÀr de borde vara helt tighta.

Tillbaka
Topp