Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Det lÄter mÀrkligt. Strapcode visar ju att samma Crafter Blue band passar pÄ bÄde kingen och gamla Sammurajen.NÄn som har koll pÄ om King samurai har annorlunda boett Àn de övriga?
Skulle bestÀlla en MiltatlÀnk men dom sÀger den gamla inte passar.
Jabbar kÀnner samma men fick svar lÀnken inte passar verkar skumt.Det lÄter mÀrkligt. Strapcode visar ju att samma Crafter Blue band passar pÄ bÄde kingen och gamla Sammurajen.
Ser ut som kondens..om klockan blivit utsatt för varmt och kallt för snabbt. Och om den inte Àr tillrÀckligt tÀt..lÀmna till urmakare be dom ta bort samt byt packningar asap..rekommenderar Klockmaster i Globen..Hej!
Har en frÄga gÀllande belÀggning pÄ insida glas hos Àldre Seiko-dykare som nÄgon sÀkerligen har svaret pÄ. Fick hem en 7548-7000 igÄr. Har Àntligen hittat en frÄn "rÀtt" Är och mÄnad (dec -81)! Skicket Àr sÄdÀr lagom bra sÄ att klockan utan problem kan brukas och överleva en ding eller tvÄ utan att bÀraren behöver bekymra sig nÀmnvÀrt.
Nu till frÄgan:
Som (hjÀlpligt) synes pÄ bilden nedan finns en belÀggning pÄ insida glas. Vad Àr detta? Fukt? Gammal olja? Fenomenet finns faktiskt pÄ samtliga tre Seiko-dykare (klockan i denna post, en 7548-700b samt en 6458-700c) jag förfogar över, alla tillverkade -81.
Tacksam för svar!
HĂ€lsningar
Robert Grandin
Tack för svar! Min första tanke var ocksÄ kondens, men Àr det troligt att samtliga tre klockor lider av detta? Min erfarenhet av kondens Àr att den försvinner om klockan lÀmnas med kronan utdragen under en tid (detta ÄtgÀrdar sÄklart inte sjÀlv grundproblemet), men sÄ Àr inte fallet.Ser ut som kondens..om klockan blivit utsatt för varmt och kallt för snabbt. Och om den inte Àr tillrÀckligt tÀt..lÀmna till urmakare be dom ta bort samt byt packningar asap..rekommenderar Klockmaster i Globen..
Grejen men vintage klockor Àr att Àven om man byter packningar pÄ dom blir dom inte 100% tÀta...lÀst om det pÄ mÄnga olika forum.. men sen om det stÀmmer vet jag ej..vet faktiskt inga urmakare i GBG...Tack för svar! Min första tanke var ocksÄ kondens, men Àr det troligt att samtliga tre klockor lider av detta? Min erfarenhet av kondens Àr att den försvinner om klockan lÀmnas med kronan utdragen under en tid (detta ÄtgÀrdar sÄklart inte sjÀlv grundproblemet), men sÄ Àr inte fallet.
Ett besök hos urmakare Àr nog inte sÄ dumt hur som helst! Tips pÄ urmakare i Göteborg som inte Àr rÀdda för att serva Àldre kvartsur?
Grejen men vintage klockor Àr att Àven om man byter packningar pÄ dom blir dom inte 100% tÀta...lÀst om det pÄ mÄnga olika forum.. men sen om det stÀmmer vet jag ej..vet faktiskt inga urmakare i GBG...
HÀr kommer en uppdatering pÄ Àmnet belÀggning pÄ insida glas pÄ Àldre Seiko-dykare.Hej!
Har en frÄga gÀllande belÀggning pÄ insida glas hos Àldre Seiko-dykare som nÄgon sÀkerligen har svaret pÄ. Fick hem en 7548-7000 igÄr. Har Àntligen hittat en frÄn "rÀtt" Är och mÄnad (dec -81)! Skicket Àr sÄdÀr lagom bra sÄ att klockan utan problem kan brukas och överleva en ding eller tvÄ utan att bÀraren behöver bekymra sig nÀmnvÀrt.
Nu till frÄgan:
Som (hjÀlpligt) synes pÄ bilden nedan finns en belÀggning pÄ insida glas. Vad Àr detta? Fukt? Gammal olja? Fenomenet finns faktiskt pÄ samtliga tre Seiko-dykare (klockan i denna post, en 7548-700b samt en 6458-700c) jag förfogar över, alla tillverkade -81.
Tacksam för svar!
HĂ€lsningar
Robert Grandin
Kul att det ordnade sig, men var noga med vad du fÄr för glas. Möjligt att det gÄr att bestÀlla ett generiskt med samma dimensioner, men olika fasning kan ge den ett annat utryck. Vill minnas att 7548 har frostade sidor, och att Kleinvintagewatches sÀljer reproduktioner av dessa. Personligen skulle jag inte lukta i eller röra en tavla med gammal radioaktiv lysmassa, Àven om den avtagit i styrka (Promethium 147 i mÄnga Seiko frÄn 80-tal och bakÄt). Kanske det som skadar glaset? Eller luktar fisk? Sönderfall av lysmassan över lÄng tid, inkapslad i boetten. Bara en tanke. Vad det gÀller Àldre mekaniska Seiko sÄ Àr det ibland svÄrt att fÄ tag pÄ delar, men mÄnga av verken i sig enkla att jobba med som jag förstÄr. Stor variation hÀr sÄklart.HÀr kommer en uppdatering pÄ Àmnet belÀggning pÄ insida glas pÄ Àldre Seiko-dykare.
Efter lite sökande pĂ„ forumet hittade jag rekommendationer om Gastons Urmakeri som numer huserar i Partille utanför Göteborg. Ăgaren (Gaston?) tog emot klockan och plockade direkt isĂ€r den. Hans teori, efter 40+ Ă„r som urmakare, var att lösningsmedlet frĂ„n lacken pĂ„ tavlan med tiden orsakar belĂ€ggningen pĂ„ glaset. Tydligen luktar dessa klockor fisk nĂ€r de öppnas upp... NĂ„gon fukt verkar alltsĂ„ tack och lov inte förekommit! Dock fick han inte bort belĂ€ggningen varför han rekommenderade ett glasbyte, nĂ„got som jag accepterade.
Jag hade Ă€ven med mig en 7548-700b som Ă€ven den fĂ„r nytt glas. Dessutom lĂ€mnades en Scubapro 500 quartz in för service, ytterligare en annan dykare provtrycktes med godkĂ€nt resultat och en Glycine Airman med ljudlig rotor öppnades upp men konstaterades felfri. SĂ„ för att summera har jag, trots att den började med ovisshet, haft en fantastiskt klockdag och kan verkligen rekommendera Gastons Urmakeri! Oerhört kunnig, hjĂ€lpsam och trevlig man! Dock verkar han inte vara sĂ€rskilt förtjust i Seikos lite Ă€ldre automatiska urverk. Ădets ironi att dagen började i just denna trĂ„d...?
Sorry för ett lite vÀl off topic inlÀgg. Allt gott!
HĂ€lsningar
Robert
Det Àr tuffa tider nu Jens...NÀr man vill ha en ny GS men Àr för snÄl...
Fett tuffa tider. Köper amerikansk löjrom istÀllet för svensk, vÀljer alkoholdryck per alkohol per krona osv.Det Àr tuffa tider nu Jens...
Bra att det ordnade sig och att det inte var nÄgot större problem...HÀr kommer en uppdatering pÄ Àmnet belÀggning pÄ insida glas pÄ Àldre Seiko-dykare.
Efter lite sökande pĂ„ forumet hittade jag rekommendationer om Gastons Urmakeri som numer huserar i Partille utanför Göteborg. Ăgaren (Gaston?) tog emot klockan och plockade direkt isĂ€r den. Hans teori, efter 40+ Ă„r som urmakare, var att lösningsmedlet frĂ„n lacken pĂ„ tavlan med tiden orsakar belĂ€ggningen pĂ„ glaset. Tydligen luktar dessa klockor fisk nĂ€r de öppnas upp... NĂ„gon fukt verkar alltsĂ„ tack och lov inte förekommit! Dock fick han inte bort belĂ€ggningen varför han rekommenderade ett glasbyte, nĂ„got som jag accepterade.
Jag hade Ă€ven med mig en 7548-700b som Ă€ven den fĂ„r nytt glas. Dessutom lĂ€mnades en Scubapro 500 quartz in för service, ytterligare en annan dykare provtrycktes med godkĂ€nt resultat och en Glycine Airman med ljudlig rotor öppnades upp men konstaterades felfri. SĂ„ för att summera har jag, trots att den började med ovisshet, haft en fantastiskt klockdag och kan verkligen rekommendera Gastons Urmakeri! Oerhört kunnig, hjĂ€lpsam och trevlig man! Dock verkar han inte vara sĂ€rskilt förtjust i Seikos lite Ă€ldre automatiska urverk. Ădets ironi att dagen började i just denna trĂ„d...?
Sorry för ett lite vÀl off topic inlÀgg. Allt gott!
HĂ€lsningar
Robert
Kul att det ordnade sig, men var noga med vad du fÄr för glas. Möjligt att det gÄr att bestÀlla ett generiskt med samma dimensioner, men olika fasning kan ge den ett annat utryck. Vill minnas att 7548 har frostade sidor, och att Kleinvintagewatches sÀljer reproduktioner av dessa. Personligen skulle jag inte lukta i eller röra en tavla med gammal radioaktiv lysmassa, Àven om den avtagit i styrka (Promethium 147 i mÄnga Seiko frÄn 80-tal och bakÄt). Kanske det som skadar glaset? Eller luktar fisk? Sönderfall av lysmassan över lÄng tid, inkapslad i boetten. Bara en tanke. Vad det gÀller Àldre mekaniska Seiko sÄ Àr det ibland svÄrt att fÄ tag pÄ delar, men mÄnga av verken i sig enkla att jobba med som jag förstÄr. Stor variation hÀr sÄklart.
Vad Àr det för ref?NÀr man vill ha en ny GS men Àr för snÄl...
SDGM003Vad Àr det för ref?
Modellnamn?En snabb paketöppning i bilen medans jag vÀntade pÄ frugan.
SRPE37k1Modellnamn?