• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

815941A9-86A7-4AB9-BD59-E115C424D93A.jpeg

Jag Ă€r pĂ„ jakt efter Ă„rsklocka (1971) och har mĂ€rkt att SEIKO Skyliner dyker upp dĂ„ och dĂ„ till rimliga priser. Är det nĂ„got sĂ€rskilt man borde tĂ€nka pĂ„ med dessa? Är det vanligt med kopior? Är det en ok vintageklocka för den oinvigde (oskuld vad gĂ€ller sĂ„vĂ€l SEIKO som vintage)? Vilken tidshĂ„llning kan man förvĂ€nta sig?

De hÀr pÄ KS som har en verkar nöjda, vilket ju kÀnns bra.

FrÄn 1971 finns mycket trevliga modeller att jaga rÀtt pÄ. Kolla lite kataloger och se vad som fanns runt denna tid: Seiko Catalogues (just -71 verkar saknas, men mÄnga modeller överlappade frÄn 70-72)

Skyliner var en instegsmodell (i ordningen Lord Matic, King Seiko, Grand Seiko) som var i produktion frÄn 60-talet och framÄt. Det du bör tÀnka pÄ Àr att priset för att serva Seiko vintage ibland överstiger inköpspriset, sÄ leta efter ett riktigt bra exemplar, eller betala ett premium och köp frÄn en som redan gjort jobbet Ät dig tex: hubcityvintage

Det som Àr sÄ kul med Seiko Àr ju att du kan pricka in mÄnaden ocksÄ, men det krÀver ju en del letade :)

SkÀrmavbild 2021-01-12 kl. 21.06.42.png

NĂ„gon som har eller har provat en Seiko Chronograph SSB269P1?

Jag Àr sugen pÄ min första Chronograph och har fastnat för denna. Ser bÀttre ut i verkligheten om man googlar pÄ modellen. Men hittar inte nÄgra givande svenska recensioner om den. Tack pÄ förhand.

Chrono.jpg

MÀrkligt. Har dom sagt nÄgot kring detta?
Ja det verkar som att de glömde skicka med ett.
Som jag har förstÄtt det sÄ kommer inte J modeller med cert lÀngre. I allafall var det de som gnomonwatches sa till mig nÀr jag köpte en sarb017 och inte fick cert.
mÀrkligt.. jag fick cert pÄ min SPB117J1, men den köpte jag förvisso i sverige

Kan vara sÄ att det Àr Àndrat, eller att Gnomon lurade mig :happyhappy:
Sen Àr det vÀl iofs skillnad pÄ J och JDM.
1610626419816.png
Ja, JDM betyder helt enkelt Japan Domestic Market. Vad J i modellbeteckningen betyder verkar vara lite oklart, men det Àr uppenbarligen inte samma sak, eftersom de sÀljs över hela vÀrlden.

Jag försökte nyligen ta reda pÄ om det Àr nÄgot system i Seikos modellbeteckningar, men det verkar vara dÄligt med det. NÄgon som försökt reda ut det trodde att J ev. kan betyda att den Àr tillverkat i Japan, men det verkar i sÄ fall inte vara konsistent. Ibland tycks det ev. ange vilken typ av armband det Àr... och numreringen verkar inte heller hÀnga ihop pÄ nÄgot systematiskt sÀtt. Det enda som verkar vara nÀstan sÀkert Àr att det alltid Àr ett "S" först. :)

Tillbaka
Topp