Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
SjÀlv Àr jag imponerad av lÀnken med. Finns mer eller mindre bara en issue med den och det Àr dykarförlÀngningen. Hade den inte varit dÀr skulle det vara perfa för prisklassen!Grymt imponerad av finishen pÄ SPB143. Dock inte imponerad av varken lÀnken eller originalgummit sÄ det fÄr bli lÀder.
Nej, fÄr revidera det jag skrev lite. LÀnken Àr ocksÄ riktigt bra för prisklassen men inte tillrÀckligt bra för att vara bekvÀm Seikos dykarförlÀngning Àr som du skriver inte helt bra och skaver lite och dÄ gÄr det fetbort.SjÀlv Àr jag imponerad av lÀnken med. Finns mer eller mindre bara en issue med den och det Àr dykarförlÀngningen. Hade den inte varit dÀr skulle det vara perfa för prisklassen!
6R35-verket brukar gÄ med rÀtt liten gÄngavvikelse enligt min erfarenhet. Om den diffar med mer Àn 10 sekunder/dygn sÄ skulle jag betrakta det som ovanligt. Minns inte vad seiko specar den till men de tillÄter betydligt större avvikelse Àn sÄ.Hej!
Jag införskaffade en Seiko SPB143 i höstas. Jag Àr vÀldigt nöjd med klockan i sin helhet. KÀnslan, designen och hur den sitter pÄ handleden Àr kanon
Men lite fundersam till vad man kan förvÀnta sig av precisionen i att hÄlla tiden.
Hur mycket felmarginal Àr rimligt pÄ ett nytt verk som detta?
"+25 to -15 seconds per day" enligt Seikos sida (om SPB155J1). Min gick +10/dygn nÀr den var ny.6R35-verket brukar gÄ med rÀtt liten gÄngavvikelse enligt min erfarenhet. Om den diffar med mer Àn 10 sekunder/dygn sÄ skulle jag betrakta det som ovanligt. Minns inte vad seiko specar den till men de tillÄter betydligt större avvikelse Àn sÄ.
-15 till +25 spd Àr vad Seiko törs lova.Hej!
Jag införskaffade en Seiko SPB143 i höstas. Jag Àr vÀldigt nöjd med klockan i sin helhet. KÀnslan, designen och hur den sitter pÄ handleden Àr kanon
Men lite fundersam till vad man kan förvÀnta sig av precisionen i att hÄlla tiden.
MÄttstocken Àr att du ska kunna rotera klockan 180 grader utan att ta av den
MÄttstocken Àr att du ska kunna rotera klockan 180 grader utan att ta av den
DÄ Àr hÀnget [ChuckApproved]!
Min spb147 gÄr +10 spd med urtavlan uppÄt, och +2 spd nÀr jag har den pÄ armen 24/7.Hej!
Usch och fy! Jag som alltid bÀr klockorna sÄ tight att det ibland blir mÀrken efter spÀnnet (dÄ försöker jag i och för sig lossa lite).MÄttstocken Àr att du ska kunna rotera klockan 180 grader utan att ta av den
DÄ Àr hÀnget [ChuckApproved]!
Hej!
Jo det Àr sjukt vad Seiko drar i vÀg, Àr ju delvis ansvarig dÄ jag Àlskar domJÀvlar Àr dom sÄ dyra nu?
FÄr en att vilja impuls köpa en varje gÄng man ser en...
Intressant, Àr precis det jag undrar över dÄ jag funderar pÄ att köpa en. Min nuvarande seiko med 4r36 drar sig nÀstan -30 sek per dygn vilket kÀnns som lite vÀl mkt. LÀgger man lite mer pengar vill man iaf ha lite bÀttre urverk.Hej!
Seiko Classic, har liknande pÄ random Seikos genom Ären. Lite som missalligned vridring osv. De bÀsta Seikos jag köpt saknar vridring och/eller inre chapter ringsupptÀckte idag att datum 16 inte riktigt centrerar pÄ min willard - fler som upplevt samma?
Oj, det ska den inte behöva göra. En urmakare borde kunna rucka den för nÄgra hundra sÄ att du fÄr ett mycket bÀttre resultat.Min nuvarande seiko med 4r36 drar sig nÀstan -30 sek per dygn
Ok, jag trodde det lÄg inom spannet (+45 / -35). Men dÄ ska jag kolla upp det. Klockan Àr ju inte ens ett Är gammal sÄ den borde inte vara i behov av service i alla fall.Oj, det ska den inte behöva göra. En urmakare borde kunna rucka den för nÄgra hundra sÄ att du fÄr ett mycket bÀttre resultat.
4R-verken Àr specade till mellan -15 och +25? Eller Àr det 6R? -35 till +45 lÄter extremt.Ok, jag trodde det lÄg inom spannet (+45 / -35). Men dÄ ska jag kolla upp det. Klockan Àr ju inte ens ett Är gammal sÄ den borde inte vara i behov av service i alla fall.
4R36-07G0 stÄr det. Jo men jag gillar klockan och har inga planer pÄ att göra mig av med den. DÀremot kanske en AD kan mÀta avvikelsen mer exakt och se om det isf skulle ligga utanför spannet?4R-verken Àr specade till mellan -15 och +25? Eller Àr det 6R? -35 till +45 lÄter extremt.
GÄngavvikelsen har nog inte med servicebehov att göra, och gÄr den inom deras ofta vÀl tilltagna toleranser sÄ gÄr det inte pÄ garanti. Men ruckning Àr sÄ pass billigt hos urmakare (ca 3-400) att det Àr vÀrt om det Àr en klocka du Àr fÀst vid, vill anvÀnda och tÀnker behÄlla.
Jag tror att det Àr spÀnnet de tagit frÄn mm300-lÀnken, hela armbandet lÀr knappast passa.Hej! StÀllde frÄgan i en annan trÄd ocksÄ men tÀnker att det kan vara vÀrt att stÀlla Àven hÀr inne. LÀste i en annan trÄd att nÄgon satt en MM-lÀnk pÄ en SPB147. Funkar det verkligen? Verkligen tacksam för svar!
Jag skulle rekommendera ett besök till en urmakare, ja. 36 efter 4R handlar mest om funktioner, datum eller dag/datum. De fyra tecknen efter bindestrecket anger vilken boett klockan har.4R36-07G0 stÄr det. Jo men jag gillar klockan och har inga planer pÄ att göra mig av med den. DÀremot kanske en AD kan mÀta avvikelsen mer exakt och se om det isf skulle ligga utanför spannet?
Jag har inte gjort nÄgra superexakta mÀtningar utan bara synkat tiden en dag. Kollat samma tid nÀsta dag samma tid. DÄ lÄg jag runt 25-30 nÄnstans.