• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Presage idag 🙂
20210313_113241.jpg

LÀttjobbat idag nÀr man fick hem den hÀr trevliga pjÀsen igÄr.
Supernöjd Àven om den troligtvis skulle behöva lite omvÄrdnad, service osv. NÄn hÀr som pysslar med sÄnt??

Edit: klockan va lite av en Fieko, men allt Ă€r ordnat och uppklarat. Fortfarande glad. 😌

Senast Àndrad:
Vad tycker du om lÀnken?
Har du lust sĂ„ fĂ„r du gĂ€rna posta fler bilder dĂ€r man ser mer av lĂ€nken. Letar efter en vettig lĂ€nk till mina sammys😀
Jag har inte sÄ mycket att jÀmföra med, det hÀr Àr första klockan jag köper pÄ evigheter. Jag gillar inte den blÄa fÀrgen pÄ den rubber strap som följer med sÄ var tvungen att hitta nÄgot annat.

LÀnken Àr vÀl bra för priset 708 kr + 176 för Seiko endlinks. Ingen tull eller moms, och supersnabb leverans.

Den har fÄtt bra betyg av andra pÄ sajten. Jag tycker den Àr ser rÀtt standard och trÄkig ut, den har ingen snabbjustering heller och den Àr lite rasslig eller vad man nu sÀger. Jag ville egentligen ha deras Warrington som ser grym ut, men den Àr slut i 22 mm för nÀrvarande.

Postar lite nya bilder imorgon med bÀttre bilder pÄ lÀnken.

Jag har inte sÄ mycket att jÀmföra med, det hÀr Àr första klockan jag köper pÄ evigheter. Jag gillar inte den blÄa fÀrgen pÄ den rubber strap som följer med sÄ var tvungen att hitta nÄgot annat.

LÀnken Àr vÀl bra för priset 708 kr + 176 för Seiko endlinks. Ingen tull eller moms, och supersnabb leverans.

Den har fÄtt bra betyg av andra pÄ sajten. Jag tycker den Àr ser rÀtt standard och trÄkig ut, den har ingen snabbjustering heller och den Àr lite rasslig eller vad man nu sÀger. Jag ville egentligen ha deras Warrington som ser grym ut, men den Àr slut i 22 mm för nÀrvarande.

Postar lite nya bilder imorgon med bÀttre bilder pÄ lÀnken.
Warrington Ă€r jubileelĂ€nken va? VĂ€ntar pĂ„ den men verkar ta evigheter innan de fĂ„r hem den :( TĂ€nkte tröstköpa denna men aldrig sett den pĂ„ en Samurai. Vore kanon med lite bilder imorgon.👍

Vad roligt! Jag fick hem denna idag. 😃
2021_0311_08400100-01.jpeg
Vad gÄr en sÄdan pÄ?
De senaste har gÄtt för 2500kr hÀr pÄ KS men sÄg nÄgon som sÄldes för 5600kr pÄ Tradera nyligen.

För att förtydliga rör det sig om flera modeller som brukar klumpas ihop under "Poor Man's 62MAS". Det Àr tidigare 7005-8050, 7005-8052 och de senare 7005-8099 och 7025-8099. Slutligen finns ocksÄ ett okÀnt antal 7005-8140 som gavs till Iranska officerare.

De tidigaste (före -71) har mÀrkningen "Proof" pÄ tavla och baklock, och bör enligt mig betinga ett högre samlarvÀrde dÄ de hade en kortare produktionsperiod.

Det Àr fortfarande vÀldigt mÄnga frÄgetecken kring vilka marknader de var Àgnade, jag har sökt i kataloger frÄn tidsperioden men inte funnit en enda bild. De dyker vÀldigt sÀllan upp i Japan, vilket indikerar att samtliga var exportmodeller. Den senaste 7005-8052 "Resist" som blev sÄld pÄ auktion dÀr, med slitet index och utan lÀnk, hamnade pÄ 71.000 yen. $500-600 i bruksskick utan lÀnk Àr priser jag sett pÄ internationella marknaden.

Saker att tÀnka pÄ:

Icke orginala delar (framförallt tavlor och vridrings-inlÀgg, bör man undvika)
Lysmassan (ska vara grönaktig och Àr typisk för Daini-fabriken vid tiden, "ruttnar" lÀtt, och mörknar)
LĂ€nk (En raritet)

Av nÄgon konstig anledning verkar det finnas relativt mÄnga i Sverige, och informationen Àr sÄ begrÀnsad bland samlare att prisnivÄn Ànnu Àr lÄg. Det finns ocksÄ ett fÄtal med kronmÀrkning, och i nÄgot dokument som cirkulerat pÄ forumet med information frÄn FVM sÄ levererades dessa 1973.

SjÀlv tycker jag en fungerande, original "Resist" under 5k Àr ett bra köp. En "Proof" i gott skick, med lÀnk bör ligga nÀrmare 10k, men dyker upp sÄ sÀllan att det Àr svÄrt att spekulera.

Fyll gÀrna pÄ: @Mazdak @Staafen @Quaker @jmalmsjo @Seikosthlm

Senast Àndrad:
Tackar! SvÄrt detta. Ska man vÀnta tills de fÄr in jubileelÀnken?

I know 😃 VĂ€ntar/Letar efter brunt tropic 😎
Watchgecko har men har inte lust att betala +200 kr för transport

Kan tipsa om att det Àr gratis frakt om du plockar ihop grejer för över £100, och du fÄr 10% med koden WELCOME. Ingen tull eller moms till Sverige, och deras leverans var den snabbaste jag varit med om. Nej, jag jobbar inte dÀr :)

Senast Àndrad:
Tillbaka
Topp