• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Seiko Bell-Matic, ref. 4006-7010.
7EC4D12F-AD2C-4208-A727-CD25DAA2BE63.jpeg

Blir inte klok pĂ„ detta och behöver vĂ€gledning. Jag har en trasig Seiko 8123-XXXX hemma dĂ€r urverket fĂ„tt sig en smĂ€ll. Skulle behöva delar alt ett helt nytt urverk. Var hittar man detta och hur vet man vilket som passar? Ni fĂ„r gĂ€rna PM:a! 🙏

Blir inte klok pĂ„ detta och behöver vĂ€gledning. Jag har en trasig Seiko 8123-XXXX hemma dĂ€r urverket fĂ„tt sig en smĂ€ll. Skulle behöva delar alt ett helt nytt urverk. Var hittar man detta och hur vet man vilket som passar? Ni fĂ„r gĂ€rna PM:a! 🙏

jag har haft liknande problem. Lösningen blev att hitta en donator frÄn Italien via eBay. Tog ett tag men löste sig till slut sÄ sÀtt en bevakning pÄ bÄde eBay och tradera. 8123 Àr sjÀlva urverket, de efterföljande siffrorna Àr case-number och det Àr irrelevant för ditt problem som jag har förstÄtt det. lÀttaste Àr att bara byta hela urverket istÀllet för att försöka byta enstaka delar, speciellt nÀr man gör det sjÀlv. Du behöver bara lyfta av visarna och tavlan istÀllet för att hÄlla pÄ och finlira i urverket. HÀr har du en bra guide: https://klocksnack.se/threads/instruktion-byte-krona-visare-och-urtavla.89/

HÀr Àr klockan jag faktiskt har pÄ mig idag :)

8560DD02-E325-403E-A91D-545A908E518F.jpeg

jag har haft liknande problem. Lösningen blev att hitta en donator frÄn Italien via eBay. Tog ett tag men löste sig till slut sÄ sÀtt en bevakning pÄ bÄde eBay och tradera. 8123 Àr sjÀlva urverket, de efterföljande siffrorna Àr case-number och det Àr irrelevant för ditt problem som jag har förstÄtt det. lÀttaste Àr att bara byta hela urverket istÀllet för att försöka byta enstaka delar, speciellt nÀr man gör det sjÀlv. Du behöver bara lyfta av visarna och tavlan istÀllet för att hÄlla pÄ och finlira i urverket. HÀr har du en bra guide: https://klocksnack.se/threads/instruktion-byte-krona-visare-och-urtavla.89/

HÀr Àr klockan jag faktiskt har pÄ mig idag :)

8560DD02-E325-403E-A91D-545A908E518F.jpeg
Thnx! Dags att leta dÄ. TyvÀrr Àr det ingen idé att leta delar dÄ nÄgon tidigare Àgare slitit i urverket vid batteribyte. Plast som saknas etc. Har du ngn riktlinje pÄ pris?

Thnx! Dags att leta dÄ. TyvÀrr Àr det ingen idé att leta delar dÄ nÄgon tidigare Àgare slitit i urverket vid batteribyte. Plast som saknas etc. Har du ngn riktlinje pÄ pris?
Du fÄr en fungerande 8123 för nÄgra hundringar. De har dock gÄtt upp lite i pris pÄ senaste, sÄg att nÄgon la ut sin Seiko SQ för typ 1000 spÀnn hÀr förut. Största problemet Àr att hitta en, priset brukar inte vara sÄ högt iaf. Jag gjorde misstaget att köpa en Seiko som sÄg ut att vara likadan men det var ett annat urverk. Urverket sÄg Àven typ exakt likadant ut bortsett frÄn att hÄlen för tavelfötterna var placerade annorlunda vilket gjorde att det inte funkade. Tipset Àr sÄledes att vÀnta pÄ rÀtt urverk. Kika in pÄ hemslöjdsavdelningen sÄ kanske du kan fÄ hjÀlp ocksÄ.

Du fÄr en fungerande 8123 för nÄgra hundringar. De har dock gÄtt upp lite i pris pÄ senaste, sÄg att nÄgon la ut sin Seiko SQ för typ 1000 spÀnn hÀr förut. Största problemet Àr att hitta en, priset brukar inte vara sÄ högt iaf. Jag gjorde misstaget att köpa en Seiko som sÄg ut att vara likadan men det var ett annat urverk. Urverket sÄg Àven typ exakt likadant ut bortsett frÄn att hÄlen för tavelfötterna var placerade annorlunda vilket gjorde att det inte funkade. Tipset Àr sÄledes att vÀnta pÄ rÀtt urverk. Kika in pÄ hemslöjdsavdelningen sÄ kanske du kan fÄ hjÀlp ocksÄ.
Tack! Jag ska grotta in mig i detta. :)

Hej alla proffs!
NÄgon som Àr sugen pÄ att hjÀlpa en sopa :)
Jag hittade den hÀr (se bilder) i en Seiko-grupp pÄ ansiktsboken och tyckte den var helt grym!
Gjorde ett snabbt sök hÀr pÄ KS och fick inga trÀffar. Samt pÄ chrono24 ligger det bara en med samma referens.
Är det för att det inte Ă€r nĂ„got att ha eller för att den bara Ă€r av ovanligare sort?
GÄr det att bedöma om delarna Àr i original?
Man kan tycka vad man vill om klockan, men snubben som sÀljer vill ha 350 us dollars och det i sig Àr ju ingen jÀttesumma.
Tacksam för hjĂ€lp och stort tack till den som tar sig tid 🙏
5B0EB0D4-DDCB-4785-9891-02C90EEADCA8.png

Bilagor

• 5482049F-BB66-435B-ACA7-27B268782039.png
    5482049F-BB66-435B-ACA7-27B268782039.png
    523.9 KB · Visningar: 7
  • 2629750B-1B75-4C33-A085-95620437EEFA.png
    2629750B-1B75-4C33-A085-95620437EEFA.png
    346.5 KB · Visningar: 6
Tjena gÀnget!!

jag vet inte om detta Àr helt rÀtt forum, men testar och hoppas att admin dirigerar mig rÀtt om det behövs :)

jag köpte precis en alpinist spb197. Jag ör nu pÄ jakt efter en eftermarknadslÀnk i form av jubelee eller president.
Har ni kolla pÄ vilken tillverkare som erbjuder absolut bÀst kvalite pÄ dessa lÀnkar?

stort tack pĂ„ förhand och ha en grym sommar âœŒđŸ»

BestÀllt ett tire tread band till Willarden frÄn Uncle seiko. Leveranstiden Àr 2-4 veckor enligt bekrÀftelse mailet:
”First Class International (2-4 Weeks)”
Har ni erfarenhet av tidigare leverans? 😍

Ett trött nato meanwhile

image.jpg
Jag bestÀllde ett chocolate bar till min Sla033 frÄn den för ca 6 mÄnader sedan och det tog exakt 4 veckor men det var tydligen under en extremt stressig period för dem.

Tac
Jag bestÀllde ett chocolate bar till min Sla033 frÄn den för ca 6 mÄnader sedan och det tog exakt 4 veckor men det var tydligen under en extremt stressig period för dem.
Tackar, nöjd med kvaliten overall? Jag bestÀllde enbart för att originalbandet Àr sÄ sattans lÄngt

Hej alla proffs!
NÄgon som Àr sugen pÄ att hjÀlpa en sopa :)
Jag hittade den hÀr (se bilder) i en Seiko-grupp pÄ ansiktsboken och tyckte den var helt grym!
Gjorde ett snabbt sök hÀr pÄ KS och fick inga trÀffar. Samt pÄ chrono24 ligger det bara en med samma referens.
Är det för att det inte Ă€r nĂ„got att ha eller för att den bara Ă€r av ovanligare sort?
GÄr det att bedöma om delarna Àr i original?
Man kan tycka vad man vill om klockan, men snubben som sÀljer vill ha 350 us dollars och det i sig Àr ju ingen jÀttesumma.
Tacksam för hjĂ€lp och stort tack till den som tar sig tid 🙏
5B0EB0D4-DDCB-4785-9891-02C90EEADCA8.png
Spencer Klein har en video pÄ tuben om en likadan. Enligt honom Àr det en av de ovanligare sportdykarna frÄn Seiko.

Jag Àr oerfaren gÀllande hardlex och undrar om nÄgon kan upplysa mig om dessa repor skulle gÄ att polera bort? Antingen sjÀlv eller via urmakare. Bilder tagna frÄn en annons.

Seiko 2625-0010
Screenshot_20210803-091937_Tradera.jpg

Som jag förstÄtt det; nej gÄr ej att polera bort. Tar dock inte gift pÄ det, kan ha fel :)
Jag Àr oerfaren gÀllande hardlex och undrar om nÄgon kan upplysa mig om dessa repor skulle gÄ att polera bort? Antingen sjÀlv eller via urmakare. Bilder tagna frÄn en annons.

Seiko 2625-0010
Screenshot_20210803-091937_Tradera.jpg
Det gÄr att polera om man har den utrustningen som krÀvs för att göra det. Jag vet i och för sig inte om det gÄr pÄ ett vÀlvt hardlexglas som du verkar ha pÄ den. En kille i Tyskland polerade glaset pÄ min 6138 8010 och det sÄg för jÀvligt ut före polering. Det blev som nytt.
0D34AD25-F933-4D29-A00E-80A7F81F778B.png

Tillbaka
Topp