• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Lyden

Panerai
Seiko SBCM023 - en Seiko-graal!

SKX’en som inte Ă€r en SKX.. men formen pĂ„ boetten Ă€r samma men nĂ„got mindre Ă€n 007. I mitt tycke den ultimata storleken pĂ„ en dykare - 39mm, 12mm tjock, 20mm mellan luggarna och borrade lugghĂ„l.

I klockan sitter ett 8F35-verk med en tidsavikelse pÄ +/- 20 sekunder per Är, Perpetual Calendar (evighetskalender) som vet nÀr den ska byta datum med mÄnader mindre Àn 31 dagar & skottÄr och avslutningsvis 8 Ärs batteritid.

Den introducerades 2003 för den japanska marknaden och slutade tillverkas 2010. Levereras original med en oyster-lĂ€nk - men alla vet att Seiko’s jubilee Ă€r den absolut skönaste lĂ€nken som nĂ„gonsin har gjorts.

Har nu rockat den runt handleden varje dag i snart tvÄ mÄnaders tid och den har fortat sig 0,5 sekunder under tiden - vilket Àr helt klart godkÀnt!

DSC010302.jpg
 

BorisTheSpider

Cartier
2-Faktor
Seiko SBCM023 - en Seiko-graal!

SKX’en som inte Ă€r en SKX.. men formen pĂ„ boetten Ă€r samma men nĂ„got mindre Ă€n 007. I mitt tycke den ultimata storleken pĂ„ en dykare - 39mm, 12mm tjock, 20mm mellan luggarna och borrade lugghĂ„l.

I klockan sitter ett 8F35-verk med en tidsavikelse pÄ +/- 20 sekunder per Är, Perpetual Calendar (evighetskalender) som vet nÀr den ska byta datum med mÄnader mindre Àn 31 dagar & skottÄr och avslutningsvis 8 Ärs batteritid.

Den introducerades 2003 för den japanska marknaden och slutade tillverkas 2010. Levereras original med en oyster-lĂ€nk - men alla vet att Seiko’s jubilee Ă€r den absolut skönaste lĂ€nken som nĂ„gonsin har gjorts.

Har nu rockat den runt handleden varje dag i snart tvÄ mÄnaders tid och den har fortat sig 0,5 sekunder under tiden - vilket Àr helt klart godkÀnt!

DSC010302.jpg
Ojoj riktigt bra den dÀr. Men svÄrfÄngad.
 

Ironlung

Cartier
2-Faktor
Efter tvÄ veckor av att be olika europeiska ÄterförsÀljare skicka bilder pÄ sina SRPE03K1 hittade jag Àntligen en dÀr bezel, innerbezel och index linjerar samt datumbubbla som Àr ok placerad. NÀr allt detta stÀmmer Àr king turtle svÄrslagen!
20210729_134230.jpg
20210729_134235.jpg
 

Psykel

Patek
Är det nĂ„gon som har en SUP880 (lĂ€nk nedan) och har nĂ„gra kommentarer om kvalitet pĂ„ den, allmĂ€nna tankar om den samma och hur den kĂ€nns storleksmĂ€ssigt?
Funkar solladdningen bra och hÄller batteriet lÀnge med hjÀlp av detta?
Är rĂ€nderna som syns tydligt i produktbilder tydliga Ă€ven i verkligheten?

Tavlan Àr typ rÀfflad snarare Àn randig. Hittade denna bild pÄ google, dÀr man kan se rÀfflorna i blÀnket:
maxresdefault.jpg

SÀkert inget fel pÄ kvalitén för vad man betalar, kanske tillochmed kÀnns dyrare Àn den Àr. Batteriet ska hÄlla lÀnge, tror det snackas om ett antal mÄnader i totalt mörker nÀr det Àr fulladdat. Enligt Seikos amerikanska hemsida (verkar vara en modell för amerikanska marknaden) Àr den 28,5mm bred, vilket jag personligen kan tycka Àr lite i största laget för en tank. Utöver storleken tycker jag att den ser bra ut i förhÄllande till priset.
HÀr finns en video som sÀkert kan vara till hjÀlp:
 
Tavlan Àr typ rÀfflad snarare Àn randig. Hittade denna bild pÄ google, dÀr man kan se rÀfflorna i blÀnket:
maxresdefault.jpg

SÀkert inget fel pÄ kvalitén för vad man betalar, kanske tillochmed kÀnns dyrare Àn den Àr. Batteriet ska hÄlla lÀnge, tror det snackas om ett antal mÄnader i totalt mörker nÀr det Àr fulladdat. Enligt Seikos amerikanska hemsida (verkar vara en modell för amerikanska marknaden) Àr den 28,5mm bred, vilket jag personligen kan tycka Àr lite i största laget för en tank. Utöver storleken tycker jag att den ser bra ut i förhÄllande till priset.
HÀr finns en video som sÀkert kan vara till hjÀlp:

Finns vÀl en damvariant som Àr bÀttre i storlek? Ser exakt likadan ut fast mindre (SUP250)
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Lite vilsen i kobra kaj vÀrlden men chansar pÄ att frÄga hÀr.
Är denna nĂ„got att samla pĂ„.
VĂ€rt 2-3000 head only?

20210730_152818.jpg


20210730_152800.jpg
20210730_152742.jpg
Ja, men fungerar alla funktioner? TidhĂ„llning? 6139 Ă€r ett legendariskt urverk, första automatiska kronografen pĂ„ marknaden, 1969. Den hĂ€r har svenskt daghjul, vĂ€ldigt kul och inte sĂ„ vanligt. Är lumen vit Ă€r det ett bra tecken, den mörknar vid fuktintrĂ„ng. RĂ€kna med service för ett par tusenlappar. Klockan Ă€r frĂ„n februari 1973.
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Ja, men fungerar alla funktioner? TidhĂ„llning? 6139 Ă€r ett legendariskt urverk, första automatiska kronografen pĂ„ marknaden, 1969. Den hĂ€r har svenskt daghjul, vĂ€ldigt kul och inte sĂ„ vanligt. Är lumen vit Ă€r det ett bra tecken, den mörknar vid fuktintrĂ„ng. RĂ€kna med service för ett par tusenlappar.

Tack för svar.
Jag stod dÀr med möjlighet att köpa för en (tycker jag) vettig peng nÀr jag frÄgade.
Den tickade pÄ, kronografen gick och nollstÀllde korrekt, dag/datuminstÀllning fungerade och den sÄg hyfsad frÀsch ut sÄ jag slog till.
Dock Àr jag inte helt pÄ banan pÄ vintage Seiko sÄ risken att göra bort sig finns sÄ klart. :)
TidhÄllningen ÄterstÄr att kolla, kör den i Timegrafern i kvÀll.

20210730_190414.jpg
 

Imre

Panerai
FÄr vÀl flasha till med kvÀllens Seiko. Gilla inte den nÀr jag sÄg den med svart tavla men sen sÄg jag den med grÄ och dÄ blev det köp
 

Bilagor

  • E3A2645A-5AE6-4DB2-A6D1-FC9EB5855DDB.jpeg
    E3A2645A-5AE6-4DB2-A6D1-FC9EB5855DDB.jpeg
    208.6 KB · Visningar: 18

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Tack för svar.
Jag stod dÀr med möjlighet att köpa för en (tycker jag) vettig peng nÀr jag frÄgade.
Den tickade pÄ, kronografen gick och nollstÀllde korrekt, dag/datuminstÀllning fungerade och den sÄg hyfsad frÀsch ut sÄ jag slog till.
Dock Àr jag inte helt pÄ banan pÄ vintage Seiko sÄ risken att göra bort sig finns sÄ klart. :)
TidhÄllningen ÄterstÄr att kolla, kör den i Timegrafern i kvÀll.

20210730_190414.jpg
Jag tyckte det var ett trevligt exemplar du fĂ„tt tag pĂ„! 👍
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Tack för svar.
Jag stod dÀr med möjlighet att köpa för en (tycker jag) vettig peng nÀr jag frÄgade.
Den tickade pÄ, kronografen gick och nollstÀllde korrekt, dag/datuminstÀllning fungerade och den sÄg hyfsad frÀsch ut sÄ jag slog till.
Dock Àr jag inte helt pÄ banan pÄ vintage Seiko sÄ risken att göra bort sig finns sÄ klart. :)
TidhÄllningen ÄterstÄr att kolla, kör den i Timegrafern i kvÀll.

20210730_190414.jpg

Grattis! Finns vĂ€l en 6139-trĂ„d du nu har entrĂ©-biljett till :) Är inte nĂ„n expert pĂ„ dem hĂ€r men den ser â€Ă€rlig ut” i skicket, vilket brukar betyda orginaldelar. HĂ€rlig blĂ„ fĂ€rg.
 
Topp