• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

JohannSebastian

Panerai
2-Faktor
Orange monster med matchande bukett - kunde inte låta bli…

295948F0-EC81-4443-9A6D-CE21EF744DA2.jpeg
 

MKII

Omega
Pledge Member
2-Faktor
Har jag köpt en fake 6309-7040?

För någon månad sedan köpte jag en 81:a här på forumet, denna är mig veterligen helt korrekt och äkta. Se bild för referens:
20211012_133319.jpg

Klickade nyligen hem en till via Tradera. Hade dock inte läst in mig på modellen innan jag köpte dessa, börjar ana ugglor i mossen... :)

Den senaste klockan verkar skum:

• I annonsen stod det att klockan var tillverkad mellan 1990-1999 (med tavlan utbytt mot en mod-tavla, vilket är ok för min del).
• När jag läser om modellen uppfattar jag det som att dessa slutade tillverkas -89. Stämmer det?
• Serienummer matchar med -85 när jag kollar upp (skulle gjort detta innan köp... man lär sig).
• Dessutom tycker jag graveringen ser för bra ut, känns nästan lasergraverad. Är det sannolikt att graveringen blev bättre -85 jämför med -81? Vad säger ni?
Se bild nedan:
20211012_133307.jpg

Tacksam för input!
 

uwabaki

Omega
Har jag köpt en fake 6309-7040?

För någon månad sedan köpte jag en 81:a här på forumet, denna är mig veterligen helt korrekt och äkta. Se bild för referens:
20211012_133319.jpg

Klickade nyligen hem en till via Tradera. Hade dock inte läst in mig på modellen innan jag köpte dessa, börjar ana ugglor i mossen... :)

Den senaste klockan verkar skum:

• I annonsen stod det att klockan var tillverkad mellan 1990-1999 (med tavlan utbytt mot en mod-tavla, vilket är ok för min del).
• När jag läser om modellen uppfattar jag det som att dessa slutade tillverkas -89. Stämmer det?
• Serienummer matchar med -85 när jag kollar upp (skulle gjort detta innan köp... man lär sig).
• Dessutom tycker jag graveringen ser för bra ut, känns nästan lasergraverad. Är det sannolikt att graveringen blev bättre -85 jämför med -81? Vad säger ni?
Se bild nedan:
20211012_133307.jpg

Tacksam för input!
Enligt denna guide: https://www.watchuseek.com/threads/how-to-buy-a-seiko-6309-diver-a-collectors-buying-guide.140799/
Så bör det inte stå Japan A på den där klockan utan bara A. Sen, precis som du säger, ska texten aldrig vara lasergraverad, den är stämplad. Formen på bakstycket känns också för runt om man jämför med din andra. Jag är ingen expert men tycker något ser off ut.
 

MKII

Omega
Pledge Member
2-Faktor
Enligt denna guide: https://www.watchuseek.com/threads/how-to-buy-a-seiko-6309-diver-a-collectors-buying-guide.140799/
Så bör det inte stå Japan A på den där klockan utan bara A. Sen, precis som du säger, ska texten aldrig vara lasergraverad, den är stämplad. Formen på bakstycket känns också för runt om man jämför med din andra. Jag är ingen expert men tycker något ser off ut.
Tack för länken. Ja, du har rätt i att formen är för rund... får kontakta säljaren.
 

Ahlgren_K

Omega
IMG_0535.jpg

SPB147. Första riktiga klockan, väldigt nöjd med valet. Funderar på att komplettera med en oyster-länk, men har lite svårt att bestämma mig för om man ska försöka få tag på en "original"/OEM eller satsa på lämplig eftermarknadslänk
Fin klocka! Jag har en SPB213 som jag antar har samma länk som din SPB417. Jag tycker länken är aningen klumpig och är själv inte överdrivet förtjust i den. Nu vet jag inte hur stor prisskillnaden är, men jag skulle inte nödvändigtvis lägga massa extra för originallänken.
 
Ny på forumet och på klockor. (Inväntar min första klocka, som är en Seiko) jag har snöat in lite på Seiko av någon anledning.

Vad gillar ni med Seiko?
 
Topp