• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

SÄ hÀr ser min originallÀnk ut. Mittenbitarna Àr ju ihÄliga men de yttre ser solida ut. Hur ser lÄset ut pÄ din?
1635877744164308489335988021011.jpg
Efter lite reasearch sÄ har jag kommit fram till att det ej Àr en Skx-lÀnk. LÀnken kunde inte ens ta Skx-bandstift.
BC1BFE58-B089-4A87-84B7-FA0F7CDED46C.jpeg

Tjena! Vad tycker ni om de "nya" Seiko "5KX" modellerna? Efter mÄnga om och men tog jag och Àntligen skaffade en SRPD75 trots att jag redan har en SKX009 och ocksÄ haft en SKX007. Tyckte de mest "basic" fÀrgerna kÀndes lite onödiga dÄ SKX modellerna fanns sÄ lÀtt tillgÀngliga, men blev sjÀlv intresserad nÀr jag sÄg modeller med t.ex. vit "chapter ring" som ger snygg kontrast tillsammans med urtavlan. BestÀmde mig sjÀlv för denna olivgröna modell eftersom jag gillade beigefÀrgade indexerna tillsammans med gröna fÀrgen.

Jag förstÄr nog varför mÄnga blev irriterade pÄ Seiko, dÄ dessa slÀpptes ut ungefÀr samtidigt som Seiko informerade att SKX modellen inte lÀngre ska tillverkas. Trots det sÄ tycker jag att SRPD modellerna finns för en helt annan orsak Àn SKX modellerna och att mÄlgruppen Àr totalt olik. SjÀlv hoppas jag att Seiko lyckas fÄ sÄ mÄnga nybörjare som möjligt att skaffa en Seiko 5 istÀllet för en DW eller annan modeklocka :) DÀrför hÄller jag inte riktigt med den allmÀnna "dissen" som "5KX" modellerna fÄr.

Uttrycker mina tankar vidare pÄ min video-recension om Seiko SRPD75 klockan:

Hej!

SvĂ€rmor hittade sin morfars gamla Seiko och frĂ„gade mig om jag kunde ta fram mer info om den.. men hittar nada. NĂ„gon som kan lista ut Ă„rtal eller annan info? 😊

ref: 721114

D8852D67-B57A-491C-B1C7-1C00B6BA1863.jpeg

73FE4A5D-A2C6-49AC-871E-968FC83BDD3E.jpeg

Tack!

Tjenare!
TÀnkte se om nÄgon har tips pÄ var man kan hitta ett jubilee som passar till ett Sary055.
Har ett nu frÄn tid o ting, men Àr inte 100% fit till lugsen.
NĂ„gon vet vilka modeller som har samma dimensioner som denna modell?
5C632369-3EB5-4A01-B6A8-0D0BC1426AF9.jpeg

Hej!

SvĂ€rmor hittade sin morfars gamla Seiko och frĂ„gade mig om jag kunde ta fram mer info om den.. men hittar nada. NĂ„gon som kan lista ut Ă„rtal eller annan info? 😊

ref: 721114

D8852D67-B57A-491C-B1C7-1C00B6BA1863.jpeg

73FE4A5D-A2C6-49AC-871E-968FC83BDD3E.jpeg

Tack!
Det du skrivit som referens Àr dess serienummer vilket daterar den till februari 1977. Första siffran Àr Ärtalet och andra mÄnaden. SÄ man mÄste alltsÄ Àven kolla upp referensen som pÄ din klocka Àr 7009-8081 för att se nÀr den tillverkades dÄ Ärtalet inte avslöjar vilket Ärtionde. Googlade snabbt pÄ referensen och fick upp en artikel om en liknande som ocksÄ Àr frÄn 1977: https://www.worthpoint.com/worthopedia/vintage-seiko-7009-8081-automatic-543248023

Det du skrivit som referens Àr dess serienummer vilket daterar den till februari 1977. Första siffran Àr Ärtalet och andra mÄnaden. SÄ man mÄste alltsÄ Àven kolla upp referensen som pÄ din klocka Àr 7009-8081 för att se nÀr den tillverkades dÄ Ärtalet inte avslöjar vilket Ärtionde. Googlade snabbt pÄ referensen och fick upp en artikel om en liknande som ocksÄ Àr frÄn 1977: https://www.worthpoint.com/worthopedia/vintage-seiko-7009-8081-automatic-543248023

ah sÄ trög, tÀnkte lite fel!

Tack för hjÀlpen!

Hej Seiko-proffs!
Min sambo hittade hennes bortgÄngne pappas gamla Seiko. Jag tÀnkte lÀmna in den för ett batteribyte för att fÄ liv i den sÄ hon kan börja anvÀnda den. Jag har aldrig nÄgonsin sjÀlv Àgt en Seiko och kan inget om mÀrket. Kan nÄgon vÀnlig och kunnig sjÀl hÀr kanske berÀtta mer om modellen. Gissar att den heter SA eftersom det ser ut som det stÄr det med snirkliga bokstÀver pÄ tavlan. GÄr det pÄ nÄgot sÀtt ett ta reda pÄ frÄn vilket Är den Àr?
A945E997-DB36-4262-B00E-D5AA46C7ABA6.jpeg

Hej Seiko-proffs!
Min sambo hittade hennes bortgÄngne pappas gamla Seiko. Jag tÀnkte lÀmna in den för ett batteribyte för att fÄ liv i den sÄ hon kan börja anvÀnda den. Jag har aldrig nÄgonsin sjÀlv Àgt en Seiko och kan inget om mÀrket. Kan nÄgon vÀnlig och kunnig sjÀl hÀr kanske berÀtta mer om modellen. Gissar att den heter SA eftersom det ser ut som det stÄr det med snirkliga bokstÀver pÄ tavlan. GÄr det pÄ nÄgot sÀtt ett ta reda pÄ frÄn vilket Är den Àr?
A945E997-DB36-4262-B00E-D5AA46C7ABA6.jpeg
SQ stÄr det, betyder vÀl bara seiko quartz om jag fattat rÀtt. Kollar du baksidan borde det finnas ett 8-teckens referensnummer i stil med 0x00-1234. testa att söka efter det pÄ internet.

Tillbaka
Topp