• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Ibland Àr enkla ur de bÀsta. Gillar verkligen Seiko 5 och dess simpla design som ÀndÄ sticker ut pÄ sitt sÀtt.
NĂ€ nu ska jag sĂ€tta mig i badet med klockan och leka dykare đŸ„Ž
8E5AAD04-26B6-4981-9503-4E7A24A8BB83.jpeg

Ibland Àr enkla ur de bÀsta. Gillar verkligen Seiko 5 och dess simpla design som ÀndÄ sticker ut pÄ sitt sÀtt.
NĂ€ nu ska jag sĂ€tta mig i badet med klockan och leka dykare đŸ„Ž
8E5AAD04-26B6-4981-9503-4E7A24A8BB83.jpeg
Inget fel pÄ dom dÀr, finns i flera olika modeller. Alltid hittar man nÄgon. PrisvÀrd och bra klocka skulle jag gissa utan att ha Àgt en, men planen pÄ en dylik i gummi har slagit mig som beater.

Vad Àr det för PR pÄ de dÀr? Och hur hÄller din tiden?

Inget fel pÄ dom dÀr, finns i flera olika modeller. Alltid hittar man nÄgon. PrisvÀrd och bra klocka skulle jag gissa utan att ha Àgt en, men planen pÄ en dylik i gummi har slagit mig som beater.

HÄller tiden fint. Har inte riktigt kollat dÄ det Àr en beater. Priset ligger mellan 2500-4000 tror jag om jag inte missminner mig.
Armbandet Ă€r som vanligt en aningen sĂ€mre pĂ„ Seiko dĂ„ de satsat mer pĂ„ verket antar jag đŸ€·â€â™‚ïž
38FBE38F-7E80-4EF5-A915-C0675E422672.jpeg

Senast Àndrad:

Leker numera med lÀder vilket blev helt ok
1732D683-2835-4B25-AEB4-3A6CEB082B17.jpeg
640C036C-AD03-4A2D-95ED-F58F46B6D15D.jpeg

4EBEA47E-9D39-44A5-B1AE-C93C838B637E.jpeg

Behöver hjÀlp av nÄgon vintage-Quartz-kunnig. Köpte denna 5H23-8A50 och serienumret ihop med verksnummer sÀger 76, 86 eller 96. Givet den lilla/gömda suwa-loggan och SQ-mÀrket gissade jag sjÀlv pÄ 86, men Àr inte helt sÀker - fick jag vÀlja skulle jag hellre ha den tillverkad 76. :) Har plöjt gamla Seiko-kataloger online men hittar faktiskt knappt nÄgon som Àr mÀrkt SQ-pÄ tavlan. Har nÄgon koll pÄ nÀr suwa börjades gömmas undan, nÀr SQ blev det vanligaste mÀrket pÄ tavlan etc? NÄgon som orkar sig pÄ en gissning, 76 eller 86?
Tjusig! Sent svar, men Àr rÀtt sÀker pÄ att SQ mest var för den internationella marknaden medan JDM-Seikos hade quartzsymbolen istÀllet (jÀmför exempelvis Tuna-modeller dÀr JDM inte har SQ pÄ tavlan). MisstÀnker att du mest kikat pÄ gamla japanska kataloger.
Hursomhelst sÄ Àr jag rÀtt sÀker pÄ att quartzverken under 70-talet var fyrsiffriga, fram till omkring mitten pÄ 80-talet, dÄ det blev en siffra-en bokstav-tvÄ siffror. SÄ 1986 stÀmmer nog fint.

En ny rackare införskaffades idag. Vet inte ifall den fÄr stanna lÀnge till, klickar inte med den. Tror jag bör hÄlla mig till Seikodykare istÀllet.
17B3809B-6999-4CAF-9E30-896090FA4211.jpeg
Försök testa den pÄ nÄgot trevligt band innan du bestÀmmer dig. LÀnken Àr tyvÀrr inte sÄ kul och jag tycker den passar klockan dÄligt överlag.

En polare har hittat sin farsas gamla Seiko navigator GMT frÄn 70 talet (tror jag, kÀnns mer 70 Àn 80). GÄr ej att vrida upp och behöver sannolikt nytt plexiglas. Vart fixar man bÀst detta för inte en allt för dyr peng i Göteborg? @yonsson kanske vet?

Han har redan ringt gastons men han verkar inte ta emot Seiko av principiella skÀl (han sa dock att det inte fanns reservdelar att tillgÄ).

Edit: bild lÄnad
DSC_2264-600x481.jpg

Senast Àndrad:
En polare har hittat sin farsas gamla Seiko navigator GMT frÄn 70 talet (tror jag, kÀnns mer 70 Àn 80). GÄr ej att vrida upp och behöver sannolikt nytt plexiglas. Vart fixar man bÀst detta för inte en allt för dyr peng i Göteborg? @yonsson kanske vet?

Han har redan ringt gastons men han verkar inte ta emot Seiko av principiella skÀl (han sa dock att det inte fanns reservdelar att tillgÄ).
DSC_2264-600x481.jpg
Den ser vĂ€ldigt vĂ€lbevarad ut. Dom Ă€r ganska eftertraktade dom dĂ€r. Verket gĂ„r inte att dra upp för hand, du mĂ„ste skaka i gĂ„ng den(”the Seiko shuffle”). Service Seiko i Göteborg har jag dĂ„lig koll pĂ„ men den lĂ€r ju behöva det om den legat lĂ€nge.

Den ser vĂ€ldigt vĂ€lbevarad ut. Dom Ă€r ganska eftertraktade dom dĂ€r. Verket gĂ„r inte att dra upp för hand, du mĂ„ste skaka i gĂ„ng den(”the Seiko shuffle”). Service Seiko i Göteborg har jag dĂ„lig koll pĂ„ men den lĂ€r ju behöva det om den legat lĂ€nge.
Det var en lÄnad bild. Fick dom riktiga bilderna nu. GÄr varken igÄng av skakning eller uppvisning. Oklar för mig om 6117 verket gick att vrida upp överhuvudtaget?
IMG-20220125-WA0003.jpg
IMG-20220125-WA0005.jpg

Det var en lÄnad bild. Fick dom riktiga bilderna nu. GÄr varken igÄng av skakning eller uppvisning. Oklar för mig om 6117 verket gick att vrida upp överhuvudtaget?
IMG-20220125-WA0003.jpg
IMG-20220125-WA0005.jpg
Ok ja den sÄg lite mer hÀrjad ut men den borde gÄ att fÄ ordning pÄ. Lysmassan ser ju hyfsat vit, det brukar va ett bra tecken. Nej det verket gÄr inte att vrida upp med kronan. Kul att den har proof tavla, dÄ Àr den troligtvis frÄn 1969.

Senast Àndrad:
Tillbaka
Topp