Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Klockan som tĂ€nde mitt klockintresse! Ăven om det inte Ă„ker pĂ„ fullt lika ofta lĂ€ngre sĂ„ kommer den för alltid ha en given plats i samlingenMin första SKX!![]()
![]()
Hej. Jag skulle tro att mÄnga inte servar sina Seiko i de lÀgre prisklasserna. Om klockan gÄr bra utan allt för stor avvikelse sÄ skulle jag inte oroa mig. Dom gÄr mÄnga Är utan service.Tjena!
Lurar lite pÄ att slÄ till pÄ en Presage cocktail time som jag kan ha som dressare.
Har sett ett flertal begagnade, bland annat pÄ sÀljforumet hÀr, för ca 2500 sek. Ofta har de dÄ 3-4 Är pÄ nacken.
Eftersom att jag aldrig haft en automatare förut Àr jag lite fundersam över det hÀr med service, speciellt nÀr det gÀller sÄ pass billiga ur.
En ny Presage gÄr ju att fÄ tag pÄ för ca 4000.
SĂ„ hur ofta brukar ni serva era seikos? Ăr det tĂ€tare serviceintervall i de billigare urverken och vad brukar ni fĂ„ betala i runda slĂ€ngar? Hade varit tacksam för lite input sĂ„ hĂ€r i början av klockkarriĂ€ren![]()
Jag Àger ett flertal seiko klockor, har aldrig servat nÄgon av de, tror inte heller att jag kommer. Oftast Àr det billigare att köpa en ny klocka (om den fortfarande Àr i produktion) eller byta hela urverket. Skulle det visa sig vara fel pÄ klockan vid köp eller 1-2 Är efter köp sÄ tÀcker garantin oftast det, nÄgot man tappar om man köper grÄ eller begagnat.Tjena!
Lurar lite pÄ att slÄ till pÄ en Presage cocktail time som jag kan ha som dressare.
Har sett ett flertal begagnade, bland annat pÄ sÀljforumet hÀr, för ca 2500 sek. Ofta har de dÄ 3-4 Är pÄ nacken.
Eftersom att jag aldrig haft en automatare förut Àr jag lite fundersam över det hÀr med service, speciellt nÀr det gÀller sÄ pass billiga ur.
En ny Presage gÄr ju att fÄ tag pÄ för ca 4000.
SĂ„ hur ofta brukar ni serva era seikos? Ăr det tĂ€tare serviceintervall i de billigare urverken och vad brukar ni fĂ„ betala i runda slĂ€ngar? Hade varit tacksam för lite input sĂ„ hĂ€r i början av klockkarriĂ€ren![]()
Hur funkar det om man byter ett urverk med unik rotor? Kan urmakaren byta ut den pÄ det nya urverket?Jag Àger ett flertal seiko klockor, har aldrig servat nÄgon av de, tror inte heller att jag kommer. Oftast Àr det billigare att köpa en ny klocka (om den fortfarande Àr i produktion) eller byta hela urverket. Skulle det visa sig vara fel pÄ klockan vid köp eller 1-2 Är efter köp sÄ tÀcker garantin oftast det, nÄgot man tappar om man köper grÄ eller begagnat.
Menar du om de Ă€r en limiterad utgĂ„va tex? Ăr ingen urmakare men de borde vĂ€l gĂ„. Jobbiga biten Ă€r nog bara att hitta urverken.Hur funkar det om man byter ett urverk med unik rotor? Kan urmakaren byta ut den pĂ„ det nya urverket?
Fick du nÄt svar?Var köper jag bandstift till 6105-8110? Mina ser ut att vara för tunna i Àndarna.
NopeFick du nÄt svar?
Mega!NopeJĂ€vla sopigt tycker jag
NopeJĂ€vla sopigt tycker jag
Tack![]()
STANDARD 2.5mm Fat Boy Spring Bars (19/20/22mm)
Uncle's notes This is for 2.5mm fat boy standard spring bars. The 19mm, 20mm and 22mm spring bars are 2.5mm thick with 1.1mm tips and feature collared ends for easy removal. **If you plan to use the Uncle Seiko rubber straps with a non-diver watch, you will need the CUSTOM spring bars found...www.uncleseiko.com
Jag har haft en spb185 och det Ă€r förutom fĂ€rger och material pĂ„ bezelen en likadan klocka. För att vara âMarinemasterâ boetten sĂ„ bĂ€rs den ganska liten och smidig, den Ă€r ju nĂ„gra millimeter mindre i omkrets Ă€n tidigare varianter och Ă€ven höjden Ă€r lĂ€gre. FĂ„r du tag i en fin begagnad sĂ„ kĂ€nns den som en ganska exklusiv klocka för pengen.Go afton fellow Seikonerds. Man gĂ„r i investeringstankar, Ă€r det nĂ„gon hĂ€r i gĂ€nget som har nĂ„gon att sĂ€ga om SPB187?
![]()
det blir roligare med bilderâŠ
Det Àr rena lotteriet med Seikos olika verk.Vad har jag att förvÀnta mig av den hÀr typen av urverk....Drar de sig mÀrkbart flera gÄnger i veckan eller ?
HallÄ dÀr, Det finns fler som snöat in pÄ Seiko ser jag, trevligt =)
Min allra första mekaniska klocka bestÀlldes i veckan och det blev en
Seiko 5 Sports. Verkar vara vÀldigt prisvÀrda ! PÄ tisdag gissar jag att har den, dÄ kommer det lite bilder
Vad har jag att förvÀnta mig av den hÀr typen av urverk....Drar de sig mÀrkbart flera gÄnger i veckan eller ?
Precis som SeikoZ sÀger. Har dock haft mer tur med de billigare verken. SÀmst erfarenhet med 6r35 klockor. De har enligt min erfarenhet mÀrkbara variationer i tidshÄllning beroende pÄ i vilken position klockan Àr, upp till -40s/dag i vissa fall.Det Àr rena lotteriet med Seikos olika verk.
Tack för input. Hur var det tidshĂ„llningen? Har inte haft nĂ„got 6R-verk pĂ„ nĂ„gon av mina tidigare Seikos. Finns pĂ„ C24 för dryga 10 med komplett cert, vad det nu kan innebĂ€raâŠJag har haft en spb185 och det Ă€r förutom fĂ€rger och material pĂ„ bezelen en likadan klocka. För att vara âMarinemasterâ boetten sĂ„ bĂ€rs den ganska liten och smidig, den Ă€r ju nĂ„gra millimeter mindre i omkrets Ă€n tidigare varianter och Ă€ven höjden Ă€r lĂ€gre. FĂ„r du tag i en fin begagnad sĂ„ kĂ€nns den som en ganska exklusiv klocka för pengen.
Ok fÄr se hur illa det Àr för mig dÄ.Det Àr rena lotteriet med Seikos olika verk.
Som det beskrivs hĂ€r ovan i en annan diskussion sĂ„ Ă€r det lite hit or miss med Seikos urverk i den prisklassen. Min gick bra, ca. 5-6 sekunder plus.Tack för input. Hur var det tidshĂ„llningen? Har inte haft nĂ„got 6R-verk pĂ„ nĂ„gon av mina tidigare Seikos. Finns pĂ„ C24 för dryga 10 med komplett cert, vad det nu kan innebĂ€raâŠ
JassÄ dÀr ser man ... min kommer med verk, 4r36. Men blir det att man fÄr stÀlla den nÄn gÄng varannan vecka? jag har tÀnkt ha den pÄ mig som bruksklockaPrecis som SeikoZ sÀger. Har dock haft mer tur med de billigare verken. SÀmst erfarenhet med 6r35 klockor. De har enligt min erfarenhet mÀrkbara variationer i tidshÄllning beroende pÄ i vilken position klockan Àr, upp till -40s/dag i vissa fall.
Som det beskrivs hÀr ovan i en annan diskussion sÄ Àr det lite hit or miss med Seikos urverk i den prisklassen. Min gick bra, ca. 5-6 sekunder plus.
Eftersom de flesta urverk stannar nÀr man drar ut kronan sÄ kan man ju stÀlla klockan pÄ sekunden med hjÀlp av till exempel en mobil eller dator en viss tid och kontrollera exakt ett dygn senare hur mÄnga sekunder den dragit sig. Man kan Àven anvÀnda sig av en timegrapher(vibrograf) om man har en.Hur gör ni för att hÄlla reda pÄ sekunder sÄ?
jag tÀnkte bara kolla dÄ och dÄ .. sÄ ser man vÀl om den svÀvat ivÄg nÄgra minuter Ät nÄt hÄll !
haha nu kÀnner jag mig lite lÀtt korkad hÀr !!Eftersom de flesta urverk stannar nÀr man drar ut kronan sÄ kan man ju stÀlla klockan pÄ sekunden med hjÀlp av till exempel en mobil eller dator en viss tid och kontrollera exakt ett dygn senare hur mÄnga sekunder den dragit sig. Man kan Àven anvÀnda sig av en timegrapher(vibrograf) om man har en.
haha nu kÀnner jag mig lite lÀtt korkad hÀr !!
Hehe det kommer snart fler nybörjarfrÄgor ...![]()