• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
20220428_150112.jpg
 

Flecktarn

Audemars
2-Faktor
God morgon! I dag blir det nypremiĂ€r för ett gammalt loppisfynd. Fick aldrig ordning pĂ„ den dĂ„ och sedan har klockan legat i en lĂ„da – lĂ€nge. Men fick ett ryck i gĂ„r och bestĂ€mde mig för att prova igen. Det Ă€r en H357-502A, samma modul som i Bond-klockan men ett annat case. Inte lika cool... men gillar den verkligen Ă€ndĂ„. HĂ€rlig blĂ„ sunbursttavla som ofta ser svart ut.
220429 seiko 1.jpg


Jag lyckas inte fÄ liv i den övre puschern, vilket var orsaken till att jag gav upp förra gÄngen. Men det visar sig att man kan stÀlla in tid och datum med den undre knappen och multifunktionskronan. SÄ det Àr bara kronografen och larmet som inte funkar, det kan man leva med! (Tack alla hjÀltar som laddar upp gamla instruktionsböcker pÄ nÀtet!)

220429 seiko 2.jpg

220429 seiko 3.jpg


Den satt pÄ ett Àckligt lÀder men tycker den blev riktigt fin pÄ en Tid&ting-lÀnk. Har lite 70-talslÀnkar som nog ocksÄ kan se bra ut. Behövs en liten tvÀtt till ser jag, men trevlig klocka att lÀgga in i rotationen!
 

Watchie

Patek
2-Faktor
God morgon! I dag blir det nypremiĂ€r för ett gammalt loppisfynd. Fick aldrig ordning pĂ„ den dĂ„ och sedan har klockan legat i en lĂ„da – lĂ€nge. Men fick ett ryck i gĂ„r och bestĂ€mde mig för att prova igen. Det Ă€r en H357-502A, samma modul som i Bond-klockan men ett annat case. Inte lika cool... men gillar den verkligen Ă€ndĂ„. HĂ€rlig blĂ„ sunbursttavla som ofta ser svart ut.
220429 seiko 1.jpg


Jag lyckas inte fÄ liv i den övre puschern, vilket var orsaken till att jag gav upp förra gÄngen. Men det visar sig att man kan stÀlla in tid och datum med den undre knappen och multifunktionskronan. SÄ det Àr bara kronografen och larmet som inte funkar, det kan man leva med! (Tack alla hjÀltar som laddar upp gamla instruktionsböcker pÄ nÀtet!)

220429 seiko 2.jpg

220429 seiko 3.jpg


Den satt pÄ ett Àckligt lÀder men tycker den blev riktigt fin pÄ en Tid&ting-lÀnk. Har lite 70-talslÀnkar som nog ocksÄ kan se bra ut. Behövs en liten tvÀtt till ser jag, men trevlig klocka att lÀgga in i rotationen!
Riktigt cool, 70’s och 60’s Seikos Ă€r grymma
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Är det nĂ„gon som vet var jag kan bestĂ€lla en seiko prospex srpc41k1? Hellst inom EU. Svenska Ă„terförsĂ€ljare verkar ha slutat sĂ€lja denna modellen.

Bild pÄ referensen enligt nedan:

KLOCKA SEIKO.JPG
Ville bara uppdatera er i trĂ„den att jag hittade ett stĂ€lle i Irland som hade den kvar i lager đŸ˜đŸ‘đŸŒ.
Tog 10 dagar sÄ hade jag den hemma.
803E3FC7-50CB-437E-9EE6-BF79C57F4FA7.jpeg
 

NKS

Omega
2-Faktor
Sarb035 gifter sig vÀl med Uncle Seiko Jubilee. SmÀcker och avsmalnande lÀnk som i mitt tycke balanserar boetten bÀttre Àn originallÀnken och mÄnga andra alternativ. LÄset Àr dock inget att skriva hem om men fyller sin funktion.
E08B2DAB-538B-4B9C-AF55-22FA631B64F8.jpeg
 

Senpai

Cartier
2-Faktor

Det gĂ„r mycket inflation i det uttrycket. Jag tycker inte alls det dĂ€r ser ut som resultatet man önskar att uppnĂ„ med ”Zaratsu”-polering - en yta som reflekterar utan förvrĂ€ngning. En helt plan yta, som en spegel.

Den hÀr klockan Àr 52 Är gammal och full av mÀrken, fotograferad med Àldre mobilkamera, men ÀndÄ kan man se tanken bakom tekniken. Hade det varit en helt oanvÀnd boett frÄn den hÀr tiden skulle de mörka linjerna pÄ bandhornen inte vara dÀr. DÄ Àr övergÄngarna inte ens synliga.

F8CCE18A-1371-4D30-A66F-30F08F4C3F97.png
 
Senast Àndrad:

Watchie

Patek
2-Faktor
Det gĂ„r mycket inflation i det uttrycket. Jag tycker inte alls det dĂ€r ser ut som resultatet man önskar att uppnĂ„ med ”Zaratsu”-polering - en yta som reflekterar utan förvrĂ€ngning. En helt plan yta, som en spegel.

Den hÀr klockan Àr 52 Är gammal och full av mÀrken, fotograferad med Àldre mobilkamera, men ÀndÄ kan man se tanken bakom tekniken. Hade det varit en helt oanvÀnd boett frÄn den hÀr tiden skulle de mörka linjerna pÄ bandhornen inte vara dÀr. DÄ Àr övergÄngarna inte ens synliga.

F8CCE18A-1371-4D30-A66F-30F08F4C3F97.png

Är inte riktig med, har fn 2 Zaratsu polerade klockor, som just Seiko / GS Ă€r kĂ€nda för med grym polishing, vilket det 100 procent Ă€r pĂ„ mina, utan ngn inflation
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Är inte riktig med, har fn 2 Zaratsu polerade klockor, som just Seiko / GS Ă€r kĂ€nda för med grym polishing, vilket det 100 procent Ă€r pĂ„ mina, utan ngn inflation
Jag ska försöka förklara vad jag menar med inflation i uttrycket "Zaratsu". FrĂ„n början en benĂ€mning pĂ„ den poleringsmaskin och teknik som tillĂ€t implementeringen av ett nytt formsprĂ„k och nya designregler. Första modellen som lanserades med det fullt utvecklade formsprĂ„ket (benĂ€mns som "Grammar Of Design") var Grand Seiko 4420-9000, 1967. Kommande Ă„r genomsyrar detta stora delar av modellutbudet hos GS och letar sig ner i flera linjer. Även 6159 som SLA025 vĂ€l Ă€r inspirerad av. Idag tycker jag bĂ„da uttrycken anvĂ€nds lite slĂ€ngigt om modeller som mer liknar vanlig poleringsteknik, eller som pĂ„minner om designreglerna Taro Tanaka och hans team utvecklade men inte nödvĂ€ndigtvis representerar dess fulla potential.

DÄ kommer vi tillbaka till bilden pÄ SLA025. För mig finns det dÄ ett par alternativ.

1. Seiko har anvÀnt Zaratsu-tekniken men klarar idag inte att Äterskapa samma nivÄ av finish, utan mjuka övergÄngar, distorsion.
2. Seiko har anvÀnt en annan teknik, andra maskiner och strÀvar inte efter att uppnÄ samma resultat pÄ den hÀr modellen.

HÀr ska jag försöka visa i bild vad jag menar. Kolla pÄ skarpa övergÄngarna, de helt plana ytorna. Det Àr Zaratsu-polering och "GOD" i sin urpsungliga form.

Skärmavbild 2022-05-01 kl. 11.14.39.png

GS 4420-9000, thegrandseikoguy: https://www.instagram.com/p/CYOsVeyJnYW/

JÀmnför sedan med de mjuka linjerna hos SLA025.
1651399539299.png

1651399549158.png


Ordens betydelse urvattnas och det tycker jag Àr synd. Det gÀller nog Àven Seiko och deras egen marknadsföring ocksÄ. I övrigt en mycket snygg klocka!
 
Senast Àndrad:

Watchie

Patek
2-Faktor
Jag ska försöka förklara vad jag menar med inflation i uttrycket "Zaratsu". FrĂ„n början en benĂ€mning pĂ„ poleringstekniken, och tillĂ€t implementeringen av ett nytt formsprĂ„k och nya designregler. Första modellen som lanserades med det fullt utvecklade formsprĂ„ket (benĂ€mns som "Grammar Of Design") var Grand Seiko 4420-9000, 1967. Kommande Ă„r genomsyrar detta stora delar av modellutbudet hos GS och letar sig ner i flera linjer. Även 6159 som SLA025 vĂ€l Ă€r inspirerad av. Idag tycker jag bĂ„da uttrycken anvĂ€nds lite slĂ€ngigt om modeller som mer liknar vanlig poleringsteknik, eller som pĂ„minner om designreglerna Taro Tanaka och hans team utvecklade men inte nödvĂ€ndigtvis representerar dess fulla potential.

DÄ kommer vi tillbaka till bilden pÄ SLA025. För mig finns det dÄ ett par alternativ.

1. Seiko har anvÀnt Zaratsu-tekniken men klarar idag inte att Äterskapa samma nivÄ av finish, utan mjuka övergÄngar, distorsion.
2. Seiko har anvÀnt en annan teknik, andra maskiner och strÀvar inte efter att uppnÄ samma resultat pÄ den hÀr modellen.

HÀr ska jag försöka visa i bild vad jag menar. Kolla pÄ skarpa övergÄngarna, de helt plana ytorna. Det Àr Zaratsu-polering och "GOD" i sin urpsungliga form.

Skärmavbild 2022-05-01 kl. 11.14.39.png

GS 4420-9000, thegrandseikoguy: https://www.instagram.com/p/CYOsVeyJnYW/

JÀmnför sedan med de mjuka linjerna hos SLA025.
1651399539299.png

1651399549158.png


Ordens betydelse urvattnas och det tycker jag Àr synd. Det gÀller nog Àven Seiko och deras egen marknadsföring ocksÄ. I övrigt en mycket snygg klocka!
Tack, informativt, I am with you, inte lika insatt som dig, men jag har haft hela Rolex Range, Massa Omegas, Breitlings, och i mina ”amatör ögon” sĂ„ har mina GS dinkor, SLA025 samt mina Chronomasters haft överlĂ€gset snyggast och bĂ€st polish, hade Ă€ven en AP dual time, den var samma klass, om inte tom lite vassare
Hur som haver, sĂ„ kommer jag fortsĂ€tta handla Zaratsu dinkor (fĂ„r 2 till nĂ€sta vecka), för de Ă€r grymt vĂ€lgjorda, men dĂ„ kanske bĂ€ttre förr ?
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Tack, informativt, I am with you, inte lika insatt som dig, men jag har haft hela Rolex Range, Massa Omegas, Breitlings, och i mina ”amatör ögon” sĂ„ har mina GS dinkor, SLA025 samt mina Chronomasters haft överlĂ€gset snyggast och bĂ€st polish, hade Ă€ven en AP dual time, den var samma klass, om inte tom lite vassare
Hur som haver, sĂ„ kommer jag fortsĂ€tta handla Zaratsu dinkor (fĂ„r 2 till nĂ€sta vecka), för de Ă€r grymt vĂ€lgjorda, men dĂ„ kanske bĂ€ttre förr ?

Ibland kanske man inte ska jÀmföra för mycket utan uppskatta det för vad det Àr. Designen pÄ din klocka Àr ju fantastisk likt sin föregÄngare, men kanske inte det bÀsta exemplet pÄ vad de kan göra med Zaratsu, det var nog inte avsikten heller eftersom det Àr en dykarklocka. Om det var bÀttre förr (nÀr det gÀller polering) fÄr nog @Molle eller nÄn annan svara pÄ. GS idag hÄller mycket hög kvalité, men det Àr en helt annan produkt.


 
Topp