• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Glasbyte pĂ„ G 😀
D822EE64-3183-4380-85A7-AC56B874062B.jpeg
89FFFE49-4CEA-428B-8AC7-698928C37E81.jpeg

Hej SeikoÀlskare

Jag har precis lagt vantarna pĂ„ en SPB213. Jag skulle nu vilja fĂ„ tag i ett riktig bra gummiband till den. Helst skulle jag vilja ha originalgummit som sitter pĂ„ SPB147 (se bild nedan), men jag lyckas inte hitta det nĂ„gonstans. Är det nĂ„gon som vet var jag kan fĂ„ tag pĂ„ det, eller har ni kanske ett tips pĂ„ ett bĂ€ttre band?

SPB147_3.png

Hej SeikoÀlskare

Jag har precis lagt vantarna pĂ„ en SPB213. Jag skulle nu vilja fĂ„ tag i ett riktig bra gummiband till den. Helst skulle jag vilja ha originalgummit som sitter pĂ„ SPB147 (se bild nedan), men jag lyckas inte hitta det nĂ„gonstans. Är det nĂ„gon som vet var jag kan fĂ„ tag pĂ„ det, eller har ni kanske ett tips pĂ„ ett bĂ€ttre band?

SPB147_3.png
BestÀll hos din lokala AD.

Hej trÄden! Vill bara dela med mig med ett liten trevlig projekt som verkligen blev "soppa pÄ en spik".

Nyligen var jag pÄ en loppis och letade bland annat, efter lite klockor. Utan nÄgra större framgÄngar kom jag till slut fram till ett bord som hade en hög med regal-klockor och trasiga DWs. Jag börjar kolla igenom och högen och hittar till slut en liten Seiko i dammodell! Den verkar ticka som den ska, batteriet har nyligen bytts och klockan Àr faktiskt ganska fin. Dock Àr den fruktansvÀrt smutsig med ingrodd smuts som fick mig att kÀmpa emot kvÀljningarna. Priset? 50kr. Ah varför inte, kan bli ett projekt för denna regniga lördag tÀnkte jag.

Jag kommer hem och skicket Àr som följande bild.
IMG_20220312_144514.jpg

FrÄn detta fyller jag upp en skÄl med diskmedel och vatten samt offrar en tandborste. Jag börjar gnugga och vattnet blir snabbt svart. Jag fortsÀtter tvÀtta det, skrapar bort det vÀrsta med en tandpetare och torkar till slut rent den. Resultatet blev detta, lite repig ÀndÄ fullt fungerande och vackert armbandsur.
IMG_20220312_160714.jpg

Jag personligen har inget behov att ett damur pÄ 32mm, dock ungefÀr samtidigt som jag gjorde detta kom hade en vÀninna till min mor anlÀnt i Sverige efter ha flytt Kiev. Ja tÀnkte det finns nog ingen bÀttre att ge klockan till, och gav den dÀrmed den till min mamma som i sin tur gav över den till sin vÀninna. Uppskattningen var total, och nu Àr det den klocka hon bÀr varje dag!

SÄ frÄn 50kr pÄ en loppis till nÄgons vardagsklocka, soppa pÄ en spik eller vad sÀger ni?

Gnomon kör 10% rabatt pÄ alla Seiko!

En ikon har tillfĂ€lligt gĂ„tt i graven đŸ€Ż
Fick för mig att sjĂ€lv byta glas och mosade urverket nĂ€r kronan skulle tillbaka

Egentligen hĂ€nde det redan i förra veckan men gav de ett försök till idag genom öppna urverket

Urverket finns pÄ Ebay för 25dollar dock utan kanji, blir o köpa ett EU-verk och be en urmakare utföra transplationen.

Guorgoego design will be back trust me đŸ€Ł
DF4E52D2-8B7E-4B7A-AC2C-F539460D5F53.jpeg
AB6F2281-7B67-4A00-8D0F-D033CCA96FF3.jpeg
88ABF031-8FB1-47C5-B3B4-CA6DF6AB69E9.jpeg

En ikon har tillfĂ€lligt gĂ„tt i graven đŸ€Ż
Fick för mig att sjĂ€lv byta glas och mosade urverket nĂ€r kronan skulle tillbaka

Egentligen hĂ€nde det redan i förra veckan men gav de ett försök till idag genom öppna urverket

Urverket finns pÄ Ebay för 25dollar dock utan kanji, blir o köpa ett EU-verk och be en urmakare utföra transplationen.

Guorgoego design will be back trust me đŸ€Ł
DF4E52D2-8B7E-4B7A-AC2C-F539460D5F53.jpeg
AB6F2281-7B67-4A00-8D0F-D033CCA96FF3.jpeg
88ABF031-8FB1-47C5-B3B4-CA6DF6AB69E9.jpeg
Donera denna asfula klocka till nÄn bara och köp en Citizen nu Chuckster

God dag SeikovĂ€nner. Jag har letat runt en hel del efter en lĂ€nk till min 7005-8050 (poor man’s 62mas) och har Ă€ven fĂ„tt lite tips frĂ„n olika hĂ„ll. Superbra tips men tyvĂ€rr utan att jag nĂ„tt nĂ„gon större framgĂ„ng. Inser ju sĂ„klart att det Ă€r lite trixigt men Ă€r det nĂ„gon som har nĂ„got förslag pĂ„ var jag kan leta fĂ„r ni gĂ€rna hojta till hĂ€r i trĂ„den.

6687BC41-324A-4CBF-BFAB-F9F18A80BA89.jpeg

Hej SeikoÀlskare

SPB147_3.png
Jag har provat en del alternativ till min Spb147 men originalbandet sitter överlÀgset bÀst. Det fyller ut helt rÀtt mellan bandhornen och Àr riktigt förtroendeingivande. Dessutom Àr det fÄ andra band som tar original fat springbars.

God dag SeikovĂ€nner. Jag har letat runt en hel del efter en lĂ€nk till min 7005-8050 (poor man’s 62mas) och har Ă€ven fĂ„tt lite tips frĂ„n olika hĂ„ll. Superbra tips men tyvĂ€rr utan att jag nĂ„tt nĂ„gon större framgĂ„ng. Inser ju sĂ„klart att det Ă€r lite trixigt men Ă€r det nĂ„gon som har nĂ„got förslag pĂ„ var jag kan leta fĂ„r ni gĂ€rna hojta till hĂ€r i trĂ„den.

6687BC41-324A-4CBF-BFAB-F9F18A80BA89.jpeg
Trevlig modell. Jag letade flera Ă„r (lĂ„gintensivt) efter en passande lĂ€nk till min, och hittade till slut en bra kandidat frĂ„n ebay. LĂ€nkbitarna Ă€r av H-typ med mittled som Ă€r vinklade mot mitten, som en bergstopp. Den sista som fĂ€ster i Ă€ndbiten Ă€r 12mm. Det verkar vara flera Seiko-modeller som har likande lĂ€nk. Ändbitarna var nĂ€sta problem, och dĂ€r köpte jag aftermarket och filade till.

VÀrt det? Förmodligen inte. Jag skulle nog köpa en donatorklocka med original lÀnk eller köra pÄ vintage Tropic istÀllet.

Trevlig modell. Jag letade flera Ă„r (lĂ„gintensivt) efter en passande lĂ€nk till min, och hittade till slut en bra kandidat frĂ„n ebay. LĂ€nkbitarna Ă€r av H-typ med mittled som Ă€r vinklade mot mitten, som en bergstopp. Den sista som fĂ€ster i Ă€ndbiten Ă€r 12mm. Det verkar vara flera Seiko-modeller som har likande lĂ€nk. Ändbitarna var nĂ€sta problem, och dĂ€r köpte jag aftermarket och filade till.

VÀrt det? Förmodligen inte. Jag skulle nog köpa en donatorklocka med original lÀnk eller köra pÄ vintage Tropic istÀllet.
Grymt! Tack, jag har ocksĂ„ hittat ett gĂ€ng som ”typ” verkar passa. Det Ă€r Ă€ndlĂ€nkarna som stĂ€ller till det precis som du sĂ€ger. Jag fĂ„r lite vidare (lĂ„gintensivt) jag med😊 Kör pĂ„ lite olika tropic nu och det Ă€r ju ocksĂ„ najs.

Tillbaka
Topp