• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

20220615_173614-01.jpeg

Hej! Jag Àr lite ny pÄ klockor överlag och har blivit sugen pÄ en dykarklocka. Har kollat pÄ antingen en skx007 eller en spdr variant. Det vÀger Ät en skx007 men den verkar svÄr att fÄ tag pÄ.

Har ni nÄgra tankar och preferenser kring valet seiko5/spdr vs skx007?

Budade hem den hÀr lite pÄ chans. NÄgon som har koll pÄ nÀr den kan vara ifrÄn? Gissar sent 50-tal..?
Screenshot_20220604-183842_Buyee.jpg
Sen pÄ bollen

Bra köp, du har god smak.
Cronos började tillverkades 58 och sen en bit in pÄ 60-talet.
S mÀrket fanns bara pÄ dom tidiga och din Àr nog frÄn 58 eller 59.
Jag har en precis likadan som Àr frÄn augusti 58 som du kan se pÄ nedersta bilden.

Min.

B4C1B9CD-565A-495C-A105-09EED2D15494.jpeg

D11273F2-0673-42E1-8933-9408429B7E98.jpeg

Hej! Jag Àr lite ny pÄ klockor överlag och har blivit sugen pÄ en dykarklocka. Har kollat pÄ antingen en skx007 eller en spdr variant. Det vÀger Ät en skx007 men den verkar svÄr att fÄ tag pÄ.

Har ni nÄgra tankar och preferenser kring valet seiko5/spdr vs skx007?
Jag Àr ju sjÀlv precis som du vÀldigt förtjust i just dykaruren. Har i huvudsak sÄna. En skx007 har ju varit en given startpunkt under mÄnga Är men de har blivit litet dyrare sen de slutade tillverkas 2019 sÄ jag tycker att man kan fÄ mer för sina pengar om man gÄr pÄ nÄt annat. Jag skulle titta pÄ Turtle och Samurai hos Seiko. DÀr har du nog det verkligt prisvÀrda alternativet i dagslÀget och de Àr bÄda objektivt sett bÀttre klockor Àn skx.

Blivit riktigt sugen pÄ en SPB143 som isf skulle bli min första Seiko :). NÄn som vet hur man kan fÄ tag pÄ en första generations modell, endast begagnat som gÀller dÄ tro?

Sen pÄ bollen

Bra köp, du har god smak.
Cronos började tillverkades 58 och sen en bit in pÄ 60-talet.
S mÀrket fanns bara pÄ dom tidiga och din Àr nog frÄn 58 eller 59.
Jag har en precis likadan som Àr frÄn augusti 58 som du kan se pÄ nedersta bilden.

Min.

B4C1B9CD-565A-495C-A105-09EED2D15494.jpeg

D11273F2-0673-42E1-8933-9408429B7E98.jpeg
Men vad hĂ€ftigt att du hade en likadan men kanske inte sĂ„ otroligt Ă€ndĂ„ med tanke pĂ„ din samling 😃 Och tack för info och bilder. Jag har inte vĂ„gat öppna upp baklocket för att kika pĂ„ verket sĂ„ det var kul att fĂ„ se. Jag har snöat in pĂ„ Seikos av lite tidigare Ă„rsmodeller för tillfĂ€llet, 50-talare och dĂ„ öppnades ju en helt ny vĂ€rld av Seiko Marvel, Cronos etc.

Senast Àndrad:
007:an tillbaka (?) eller missar jag nĂ„got? DagsfĂ€rsk skĂ€rmdump frĂ„n Seiko’s internationella sida.

250F85AF-EAD2-44C2-A279-C08A13FC1ABC.jpeg

007:an tillbaka (?) eller missar jag nĂ„got? DagsfĂ€rsk skĂ€rmdump frĂ„n Seiko’s internationella sida.

250F85AF-EAD2-44C2-A279-C08A13FC1ABC.jpeg
Ifall den Àr tillbaka sÄ hoppas jag dom har lyssnat pÄ Seikofansen. Fansen vill ha safirglas, hack and winding. SÄ safirglas och 4R36 Àr vad krÀvs för att den ska sÀlja som smör.

Edit: Hittar inte den pÄ Seikos hemsida, kan du lÀnka?

Ifall den Àr tillbaka sÄ hoppas jag dom har lyssnat pÄ Seikofansen. Fansen vill ha safirglas, hack and winding. SÄ safirglas och 4R36 Àr vad krÀvs för att den ska sÀlja som smör.

Jag tog ju dumt nog bara en hastig skÀrmdump utan att kopiera lÀnken och nu hittar jag inte heller nÄgra SKX pÄ sidan lÀngre. Ska grÀva i min webbhistorik nÀr jag fÄr en stund över idag men tills vidare kanske vi fÄr anta att det Àr nÄgon form av uppdaterings-glich pÄ hemsidan?

NĂ„gon som kan identifiera denna Seiko??

Bilagor

• 317CFF78-2E1A-48BF-9D38-9095A6E88B8C.png
    317CFF78-2E1A-48BF-9D38-9095A6E88B8C.png
    332.5 KB · Visningar: 4
Senast Àndrad:
Men vad hĂ€ftigt att du hade en likadan men kanske inte sĂ„ otroligt Ă€ndĂ„ med tanke pĂ„ din samling 😃 Och tack för info och bilder. Jag har inte vĂ„gat öppna upp baklocket för att kika pĂ„ verket sĂ„ det var kul att fĂ„ se. Jag har snöat in pĂ„ Seikos av lite tidigare Ă„rsmodeller för tillfĂ€llet, 50-talare och dĂ„ öppnades ju en helt ny vĂ€rld av Seiko Marvel, Cronos etc.

Inga problem att öppna, bara att trycka in en kniv i den lilla skÄran Ä sÀger det plopp, men om du inte gjort det förut kanske bÀttre att börja med en som inte Àr NOS.

Blev sugen att köra 50-talare sÄ slet fram en Automatic i morse men den gick riktigt dÄligt upptÀckte jag efter nÄn timme sÄ jag fick byta till en back up jag hade i vÀskan.
Lustigt nog gÄr den bÀttre nu pÄ eftermiddagen.

5EADC3C5-ACA6-47A4-AED2-A3C34EEDFACA.jpeg

Servad för bara 12 Är sen sÄ borde gÄ som ett spjut.

139EB057-4126-4E03-A375-A7D419B8B40C.jpeg

Tror att 007&009 Àr kvar pÄ hemsidan pga manualer mm. Mig veterligen har klockorna aldrig tagits bort frÄn hemsidan?
Jag tog ju dumt nog bara en hastig skÀrmdump utan att kopiera lÀnken och nu hittar jag inte heller nÄgra SKX pÄ sidan lÀngre. Ska grÀva i min webbhistorik nÀr jag fÄr en stund över idag men tills vidare kanske vi fÄr anta att det Àr nÄgon form av uppdaterings-glich pÄ hemsidan?

Tillbaka
Topp