• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Ser kul ut JaTack, pÄ ett bra sÀtt alltsÄ. Sunburst-tavla och hÀnder som liknan sumons + det nya urverket för ett grymt bra pris. UtgÄ ifrÄn att lÀnken suger sÄ lÀr du inte bli besviken.

Gillar sumon, och tanken var att den skulle bli min första Seiko. Men efter att ha letat lite sÄ hittade jag denna igÄr och blev kÀr direkt. Kollade dock upp storleken idag och den Àr i största laget, sÄ jag hoppas att den inte kommer se för maffig ut.

Jag skickade faktiskt ivĂ€g en order precis, sĂ„ nu Ă€r det bara att vĂ€nta. Är det ebay som gĂ€ller nĂ€r man ska hitta ett passande armband till klockan? (Är nĂ„got av en nybliven "klockoman") Jag har inte hittat nĂ„gon information om klockans storlek pĂ„ armband Ă€n, sĂ„ jag fĂ„r nog vĂ€nta med det tills det att klockan har kommit hem.

Googlade och det verkar vara 22, sÄ nu ska jag leta fram nÄgot fint. Kommer definitivt att testa nato/zulu pÄ klockan.

Tack för lÀnken, hittade en del fint som skulle passa en Àrvd Omega som jag har liggandes hÀr hemma.

Funderar lite pÄ att skaffa en SKX007/09 som dykare/beater. Hur stÀller sig dessa i jÀmförelse med motsvarande klockor i samma prisklass? :)

Funderar lite pÄ att skaffa en SKX007/09 som dykare/beater. Hur stÀller sig dessa i jÀmförelse med motsvarande klockor i samma prisklass? :)
Efter att ha lÀst pÄ en hel del sÄ verkar SKX007/09 vara tvÄ av de bÀsta klockorna i sin prisklass. Enda anledningen till att jag inte köpte en av dem var för att jag föll för en Seiko 5 variant istÀllet. Men gillar du utseendet pÄ dem sÄ kör.

Kan nÀmnas att andrahandsvÀrdet pÄ SKX Àr högt, sÄ om du inte vill ha kvar klockan kommer du knappt backa pÄ affÀren :)

Jag valde mellan SKX och Orient Ray som min första klocka. Köpte SKX007 och blev förvÄnad över hur prisvÀrd den Àr. Klassiskt tidlöst utseende som passar till det mesta. Orient Ray Àr det sÀkert inget fel pÄ heller och jag har hört mycket gott om den, men jag tyckte mer om utseendet pÄ SKX och att det var lite mer riktig "dykarurskÀnsla" över den.

En stor fördel med SKX Àr ju eftermarknaden dÀr det finns en uppsjö av olika armband och utbytesdelar om man skulle vilja modda senare :)

SvÄrt att fÄ mer klocka för pengarna. En 007:a och köp till ett wjean superoyster - dÄ har du en grym klocka som tÄl allt (och har du tur sÄ gÄr den inom cosc) och lÀnken Àr minst lika bra som de Àldre rolexlÀnkarna.

En stor fördel med SKX Àr ju eftermarknaden dÀr det finns en uppsjö av olika armband och utbytesdelar om man skulle vilja modda senare :)

Precis! BÄde nÀr det gÀller lÀnkar, urtavlor, visare och massvis med fler delar. Om man inte gillar att tim-markeringarna saknar silverkanter, sÄ kan man köpa en skx171 och byta vridring. Vips sÄ har man en skx007 med en lite stiligare tavla.

Precis! BÄde nÀr det gÀller lÀnkar, urtavlor, visare och massvis med fler delar. Om man inte gillar att tim-markeringarna saknar silverkanter, sÄ kan man köpa en skx171 och byta vridring. Vips sÄ har man en skx007 med en lite stiligare tavla.

NÀr vi ÀndÄ trillat in pÄ detta; var köper man lösa tavlor och andra delar till SKX? Hur svÄrt Àr det att byta för en nybörjare utan att paja hela klockan, behövs specialverktyg osv?

Detta har avhandlats massvis med gÄnger innan och det finns minst en guide i hemslöjdsdelen.
10watches.com Àr enklast att handla frÄn.

Fick hem denna idag. Riktigt nöjd Àn sÄ lÀnge. LÀnken rasslar rejÀlt sÄ den byts snart mot ett trevlig Nato. Hoppas 4R36 verket snurrar pÄ bra.

SRP165J1
srp165j1.jpg

NÀsta köp blir en orange Sumo! :)

Jag har ocksÄ köpt en klocka med det urverket sledger sÄ rapportera gÀrna vad du tycker om det. Snygg klocka du har köpt hur som helst!

Ska du köpa en orange sumo snart eller Àr det ett lÄngsiktigt mÄl? :)

Återkommer med intryck senare nĂ€r jag burit denna ett tag. Sumon kommer nog inhandlas ganska snart om jag kĂ€nner mig sjĂ€lv rĂ€tt. :)

Seiko vÀnner!
Nu mÄste jag skriva av mig lite...

LÄt mig presentera min första Seiko.

Hittade den precis och fick genast en massa hÀrliga minnen frÄn förr.

Jag Àr toppendÄlig pÄ Ärtal men det bör varit runt 15-17 Är sedan jag och min far gick in pÄ den lokala klockaffÀren.
-inte den affÀren som sÄlde Omega, utan den mittemot som sÄlde "mer prisvÀrda" klockor (enl. min far)...

Jag fick vÀlja fritt. Jag som bara hade Àgt GUL klockor med frÀsiga kardborrband innan ville ha nÄgot mer "dressigt" att flasha i skolan.

SÀljaren drog fram den hÀr; -"special fÀrg frÄn Japan. Brun tavla finns inte hÀr egentligen..."
rynabe9a.jpg

Du behöver inte ens Àndra datum pÄ den, det har de redan gjort klart i Japan! -fortsatte sÀljaren. Vips. Jag var sÄld.

Kommer ihÄg att jag fick mycket komplimanger för den hÀr klockan och jag skröt med den limiterade bruna tavlan.

Tavlan Àr faktiskt vÀldigt fin. Fint borstad i höstbrun fÀrg.
emaqady8.jpg

VÄg pÄ baksidan 10 bar.
# 8N0329
4ebevagu.jpg

Den mÀter 40mm inkl den pyttelilla kronan och sitter overkligt bra, vet inte vad jag ska vÄga jÀmföra med.
LÀnken(4893-B-I) sitter som en smÀck!

Jag hittar dock ingen mer info om den. Vill veta mer!

Finns det nÄgon som kan hjÀlpa mig med mer info om denna modell och hade sÀljaren rÀtt? Var den Japan only eller har jag ljugit mig igenom skolan?

BĂ€sta!

Daniel.N

Sent from my iPhone using Tapatalk

Glömde ref: BF32-5010.

Om serie nr börjar pÄ 8N sÄ Àr vÀl det 1998 november. Var inte helt galet ute i min tidsuppfattning...

Hojta till eller pm om ni vet nÄgot mer. Tack!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Verkar som att mĂ„nga hĂ€r har handlat frĂ„n watchubs eller creationwatches. Visst Ă€r det sĂ„ att man inte fĂ„r nĂ„gon "seiko world wide waranty" utan deras egna garanti? Varför Ă€r det sĂ„? Är det för att de inte Ă€r ADs? Tacksam för svar!

Verkar som att mĂ„nga hĂ€r har handlat frĂ„n watchubs eller creationwatches. Visst Ă€r det sĂ„ att man inte fĂ„r nĂ„gon "seiko world wide waranty" utan deras egna garanti? Varför Ă€r det sĂ„? Är det för att de inte Ă€r ADs? Tacksam för svar!

Nu har jag inget vidare svar pÄ alla dina frÄgor, men nÀr jag handlade dÀrifrÄn i höstas sÄ kunde man vÀlja "1 year internatonal warranty" för ett pristillÀgg. Hur vÀl den garantin fungerar vet jag dock inte och jag valde den inte. Verkar bara vara möjligt pÄ vissa klockor, t.ex. denna: http://watchhubs.com/en/diver-s-watches/183-seiko-divers-mens-jubilee-band-skx009k2-skx009.html

Annars Àr det nÄgon slags egen garanti hos dem man fÄr som jag förstÄtt det.

Nu har jag inget vidare svar pÄ alla dina frÄgor, men nÀr jag handlade dÀrifrÄn i höstas sÄ kunde man vÀlja "1 year internatonal warranty" för ett pristillÀgg. Hur vÀl den garantin fungerar vet jag dock inte och jag valde den inte. Verkar bara vara möjligt pÄ vissa klockor, t.ex. denna: http://watchhubs.com/en/diver-s-watches/183-seiko-divers-mens-jubilee-band-skx009k2-skx009.html

Annars Àr det nÄgon slags egen garanti hos dem man fÄr som jag förstÄtt det.

Tack för svar! Kanske inte Àr ett problem, bara att man skickar tillbaka dem till de man köper av, istÀllet för att knalla ner till första bÀsta seiko AD. Mest nyfiken pÄ varför de INTE har standard garanti, som brukar följa med samtliga klockor man köper( eller???)

Kanske inte Àr ett problem, bara att man skickar tillbaka dem till de man köper av, istÀllet för att knalla ner till första bÀsta seiko AD.

Detta borde ju iallafall förklara skillnaden mellan In-house och International Warranty hos watchhubs:
Saxat frÄn watchhubs hemsida:
"WatchHubs offers every watch free repair service for a period of 24 months
 Customers just need to use postal service with tracking ID to send watches to our address and bear the return postage."

"For models come with International Warranty, buyers could visit Brand owner's Service Center for service, check, repair and maintenance in your own country."

Varför de inte har nÄgon internationell "standardgaranti" pÄ alla klockor vet jag dock inte. Kan det vara för att de Àr nÄgon slags grÄhandlare, likt svenska grÄhandlare som ofta erbjuder "ÄterförsÀljargaranti" som innebÀr att man mÄste gÄ via dem vid garantiÀrenden?

Detta borde ju iallafall förklara skillnaden mellan In-house och International Warranty hos watchhubs:
Saxat frÄn watchhubs hemsida:
"WatchHubs offers every watch free repair service for a period of 24 months
 Customers just need to use postal service with tracking ID to send watches to our address and bear the return postage."

"For models come with International Warranty, buyers could visit Brand owner's Service Center for service, check, repair and maintenance in your own country."

Varför de inte har nÄgon internationell "standardgaranti" pÄ alla klockor vet jag dock inte. Kan det vara för att de Àr nÄgon slags grÄhandlare, likt svenska grÄhandlare som ofta erbjuder "ÄterförsÀljargaranti" som innebÀr att man mÄste gÄ via dem vid garantiÀrenden?

Tanken har slagit mig ocksÄ. Har snackats en del om watchhubs pÄ forumet, att de inte Àr officiella seiko-sÀljare. Detta mÄste vÀl betyda att de Àr just grÄhandlare, ergo ingen world wide waranty.

Om nÄgon annan vet bÀttre, rÀtta mig gÀrna

Det Àr vÀl sÄ att de i sin tur köper alla klockor de sÀljer av andra handlare och de i sin tur sÀljer vidare!
Men det Àr min gissning!

Enligt svensk lag ska man kunna ta en felande produkt direkt till kÀllan(Seiko) och hoppa över mellanhÀnderna.

Jag Ă€r inte riktigt sĂ€ker pĂ„ nĂ€r det gĂ€ller, men det ska vara tillĂ€mpligt i de flesta fall. Är nĂ„gon annan sĂ€ker pĂ„ hur det fungerar? Jag skulle kunna kolla upp det annars, men tyvĂ€rr inte denna helgen dĂ„ jag inte Ă€r hemma.

Alla Seikos sÀljs inte med ww-garanti. Vissa modeller sÀljs med regionsgaranti. Det första exemplaret jag stött pÄ som haft detta Àr den mm300 jag precis sÄlde. Det garantikortet gÀller inom europa. Det kanske Àr helt orelaterat till varför de gör som de gör, men i min vÀrld lÄter det inte som ett problem om de stÄr för sitt ord vilket de sÀkert gör. I Sverige skickas ÀndÄ alla Seikos som lÀmnas in först till Norge och dÀrefter till Japan. Det blir ju bÄde smidigare och billigare att skicka klockan direkt till watchhubs eller direkt till ett service-center inom EU.

En liten notis Àr att jag alltid fÄtt olika svar om vad som servas var, sÄ jag har sjÀlv haft kontakt med service-centren i UK och Tyskland, samt den generalimportör i Norge som Klockmaster i Sverige fÄr sina klockor frÄn. Slutsatsen jag drog Àr att det smidigaste i princip alltid Àr att sjÀlv posta klockan till Seiko i UK eftersom de bÄde servar och reparerar de flesta klockor sjÀlva. För polering skickar de till Japan för kundens rÀkning.

Alla Seikos sÀljs inte med ww-garanti. Vissa modeller sÀljs med regionsgaranti. Det första exemplaret jag stött pÄ som haft detta Àr den mm300 jag precis sÄlde. Det garantikortet gÀller inom europa. Det kanske Àr helt orelaterat till varför de gör som de gör, men i min vÀrld lÄter det inte som ett problem om de stÄr för sitt ord vilket de sÀkert gör. I Sverige skickas ÀndÄ alla Seikos som lÀmnas in först till Norge och dÀrefter till Japan. Det blir ju bÄde smidigare och billigare att skicka klockan direkt till watchhubs eller direkt till ett service-center inom EU.

En liten notis Àr att jag alltid fÄtt olika svar om vad som servas var, sÄ jag har sjÀlv haft kontakt med service-centren i UK och Tyskland, samt den generalimportör i Norge som Klockmaster i Sverige fÄr sina klockor frÄn. Slutsatsen jag drog Àr att det smidigaste i princip alltid Àr att sjÀlv posta klockan till Seiko i UK eftersom de bÄde servar och reparerar de flesta klockor sjÀlva. För polering skickar de till Japan för kundens rÀkning.

Intressant, visste faktiskt inte detta. Tack för informationen! :)

Tillbaka
Topp