• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Hej,
Hur Àr egentligten kvaliteten i en SBDC011? Hur stÄr de sig mot en SBDX011 Àr det samma kaliber i olika kostym?
Finns ngn kÀnd spelare i Europa som sÀljer?
//Peder

Tack igen!
Har mailat chronograph.com och frÄgat om Z22, sÄ fÄr se va dom svarar och vad sheiya har nÀr han öppnar igen.. :)

Den hÀr Àr ju skitsnygg :)
oeRkHBQ.jpg

Bilden lÄnad

Hej,
Hur Àr egentligten kvaliteten i en SBDC011? Hur stÄr de sig mot en SBDX011 Àr det samma kaliber i olika kostym?
Finns ngn kÀnd spelare i Europa som sÀljer?
//Peder
Det Àr ganska stor skillnad. SBDX011 har samma urverk som sbdx001 (8L35), monoque case och klarar 1000m, medan SBDC011 har 6R15-urverk och klarar 200m. SBDC saknar Àven saffirglas.

OK,
Enklare verk och plexi?
Var fÄr jag tag pÄ en sÄn tror Du?
//Pastorn
Enklare verk, boett och mineralglas. SNDC Àr ingen dykarklocka. SBDX Àr en "professionell dykarklocka". Finns pÄ watchhubs.com tror Àven monsterwatches.eu sÀljer dem.

Edit: Och klockan pÄ bilden Àr en Grand Seiko SBGM001

Skarpa bandhorn stÄr högt i kurs har jag sett i andra sammanhang hÀr pÄ KS, sÄ jag vill bjuda pÄ ett:

xRw8QoZ.jpg

//Bosse

:gs: --Àr detta inte men nÀra...

Var pÄ KlockmÀster vid Globen igÄr och rekade lite Grand Seiko inför min resa till Sapporo..
Och jag mÄste sÀga att dom Àr fantastiskt fina, vilket hantverk och vilka detaljer...

Tre frÄgor slog mig ganska snabbt:

Spring drive eller "vanligt" mekaniskt verk? Jag mÄste medge att Springdriverns exakthet pÄ +-1s/dygn Àr imponerande och den flytande sekundvisaren grymt cool.

Service/garanti, hur gör man med den? KlockmÀster skickar sina klockor till japan för service. OsÀker pÄ om det ligger i deras intresse att förmedla egenimporterade GS pÄ service till Japan. Tydligen hÄller Grand Seiko pÄ att bygga upp en ny serviceorganisation i Europa (Tyskland) sÄ eventuellt kan man vÀnda sig dit nÀr det Àr dags.

Priset, dÄ det troligtvis Àr svÄrt att köpa begagnat i Japan som en icke Japansktalande turist och dessutom pÄ en vecka, som i första hand Àr avsatt för skidÄkning Àr det sannorlikt nytt som gÀller (om det inte finns affÀrer som sÀljer/förmedlar begagnat). Hur Àr prisbilden i Japan pÄ GS? GÄr det som turist att dra av motsvarande vÄran moms vid uttrÀde ur landet?

Tacksam för input...
/i

MÄnga frÄgor.
1: Spring drive Àr sjÀlvklart det optimala urverket. Mer info om SD finns pÄ GS hemsida, i Seiko referenstrÄden, eller i min recension av SBGA003. Min diffar i princip 1 sekund/mÄnad.

2: Spring fdeive och 9s-urverken kan servas i UK och NederlÀnderna. Det Àr inte sÄ dyrt och man kan skicka direkt dit om man vill. LÀmnar man i butik i Sverige, sÄ skickas ALLT via Norge och sedan till Japan.

3: GarantiÀrenden ska inte vara nÄgot problem. För förfarande, se punkt 2 ovan.

4: Det gÄr sÀkert bra att köpa beg i Japan. De flesta sÀljare har utmÀrkt engelska. I annat fall anvÀnd en översÀttningsapp.

5: PrisnivÄn ser du lÀtt genom att söka pÄ Rakuten.

6: Jag brukar inte orka meka med moms och skatteavdrag nÀr jag handlar i/frÄn Japan. Har för mig det Àr under 10%.

Edit:
7: Service centret i Tyskland Àr det som ska byggas ut, men jag har mailat den om detta och de hade ingen aning om det, sÄ antingen Àr Globenkillen (som jag ocksÄ pratat med) felinformerad, eller sÄ ligger det lÀngre fram i tiden.

Det enda som inte kan göras inom EU idag Àr polering, samt 36000bph-urverken.

Tack för snabbt svar Yonsson.

Skrev ett lÄng inlÀgg men det bara "poff" försvann... grrr.
Orkar inte skriva om det nu :(

Vill dock tacka för den grymma recensionen pÄ SBGA003, jag har lÀst den tidigare och den bidrog helt klart till att jag blev sugen pÄ en GS. Intresset för Spring drive vaknade dock för nÄgot Är sedan efter jag sett en snygg film frÄn Seiko om Ananta.

/i

Igge
Det enda som kan konkurrera med spring drive ur Ă€garperspektiv Ă€r HAQ. SD finns ju med bĂ„de GMT, chrono och mĂ„nfas. Å andra sidan finns ju inte SD pĂ„ samtliga GS-modeller, sĂ„ mitt rĂ„d Ă€r att vĂ€lja klockmodell framför urverk. Samtliga GS-urverk Ă€r ju bra. Det enda jag saknar med SD Ă€r evighetskalender.

Molle kan svara pÄ hur GMT-SD-urverken fungerar, men jag tror att de har huvudtimvisare som kan stÀllas stegvis precis som pÄ min SBGM001.

Tror inte den finns utan datum.

Chino Watch köpte jag frÄn före jul.

BestÀllde sent pÄ fredagen, klockan skickades pÄ lördagen och jag kunde hÀmta den pÄ tisdagen!

Bra service!

Edit! Grabben sover sÄ jag tjuvade hans för ett kvickt handledsskott!

WjLSv2c.jpg

Jim

Är den dĂ€r en automat?
Skapligt lik min SNZG15J1 som jag har men den Àr ju en Seiko5 och alltsÄ automat, den fick för övrigt ny ELUIT-rem nu i höst och det blev sÄ bra sÄ!
Bild kan ordnas om önskemÄl sÄ finnes!

Tillbaka
Topp