• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Go'Lörda Seikogubbar!
Behöver en ny kran pÄ Seikodelar. Behöver en krona/stam till 6309-7040 snarast. Skulle precis lÀgga ut den till försÀljning sÄ lossnade kronan frÄn stammen....blÀÀÀÀ.

Allt Gott

/Pope

Är inte det hĂ€r en udda 6309 sĂ„ sĂ€g. Antar att dom aldrig gjordes med grön urtavla för det första men datum pĂ„ arabiska?
NĂ„gon som vet mer? Är det ett hemmabygge?

wpmZ2BG.jpg

Är sugen pĂ„ ett gummiarmband till min SKX007. Vill nog gĂ€rna ha ett original Z-22 dĂ„ jag tycker de passar bĂ€st. Dock funderar jag lite om man ska "flat vent" eller "wave vent". Har hört mĂ„nga som tycker att wave Ă€r stelt och obekvĂ€mt, och jag antar att det blir vĂ€rre om man har smĂ„ handleder som jag. Är det nĂ„gon som har koll pĂ„ om flat vent Ă€r bĂ€ttre i det avseendet?

BonusfrÄga: Vilken variant tycker du passar bÀst pÄ en SKX007? :)

Är sugen pĂ„ ett gummiarmband till min SKX007. Vill nog gĂ€rna ha ett original Z-22 dĂ„ jag tycker de passar bĂ€st. Dock funderar jag lite om man ska "flat vent" eller "wave vent". Har hört mĂ„nga som tycker att wave Ă€r stelt och obekvĂ€mt, och jag antar att det blir vĂ€rre om man har smĂ„ handleder som jag. Är det nĂ„gon som har koll pĂ„ om flat vent Ă€r bĂ€ttre i det avseendet?

Flat went alla dagar i veckan. Personligen tycker jag Bonnetti's (stavning?) version Àr mycket bÀttre Àn original.

Limpas, man kan koka gummit sÄ det passar handleden bÀttre. Gjorde under med mitt mm300-gummi. Sök pÄ koka gummi och kryssa i att det ska vara skrivet av mig.

Tack för tipset, yonsson! Ska spana in det.

Molle, trodde bonettogummit skulle vara dyrare men det var ju t om billigare Àn original. Jag har ju trots allt smala handleder sÄ ett mjukare gummi skulle nog inte skada. Tack för hjÀlpen!

Även fast Molle Ă€r Seikoguru sĂ„ kĂ€nner jag att jag vill lĂ€gga mig i diskussionen ;).

Jag tycker personligen att wave mest symboliserar dykare, ja det Àr hÄrt i början mot handlederna, du kan dock koka i vatten och böja till sÄ det bli mer följsamt.

Jag tycker presidentlÀnk pÄ Seikodykare Àr det som smakar mest smultron :D

Även fast Molle Ă€r Seikoguru sĂ„ kĂ€nner jag att jag vill lĂ€gga mig i diskussionen ;).

Jag tycker personligen att wave mest symboliserar dykare, ja det Àr hÄrt i början mot handlederna, du kan dock koka i vatten och böja till sÄ det bli mer följsamt.

Jag tycker presidentlÀnk pÄ Seikodykare Àr det som smakar mest smultron :D

Jag tycker inte hÄrdheten Àr problemet utan att wave inte Àr sÄ snyggt. :)
President e fint! Om man vill ha lÀnk.

Zackarias Dullfiere
Jo, jag förstÄr vad du menar. Riktade in mig pÄ flat för att jag hade lÀst att wave var sÄ stelt. MisstÀnkte att det inte skulle funka dÄ jag har smala handleder. SKX007 kommer vÀl med wave om man bestÀller med gummi?

NÀr jag tittat runt sÄ verkar mÄnga gummiband vara vÀldigt lÄnga (över 20cm). Med mina smala handleder sÄ misstÀnker jag att det inte blir sÄ jÀttebra. NÄgon som har tips pÄ ett snyggt gummi till SKX007 som inte Àr sÄ förbaskat lÄngt?

Edit: Eller det kanske bara Àr att kapa det?:)

Zackarias Dullfiere
Jo, jag förstÄr vad du menar. Riktade in mig pÄ flat för att jag hade lÀst att wave var sÄ stelt. MisstÀnkte att det inte skulle funka dÄ jag har smala handleder. SKX007 kommer vÀl med wave om man bestÀller med gummi?

NÀr jag tittat runt sÄ verkar mÄnga gummiband vara vÀldigt lÄnga (över 20cm). Med mina smala handleder sÄ misstÀnker jag att det inte blir sÄ jÀttebra. NÄgon som har tips pÄ ett snyggt gummi till SKX007 som inte Àr sÄ förbaskat lÄngt?

Edit: Eller det kanske bara Àr att kapa det?:)

Ja den kommer med wave. Jag tycker det Àr absolut bÀst att köpa med gummi och dÀrefter vÀlja en lÀnk frÄn wjean tex som har riktigt fin Oyster. Nu har dock min smak skiftat till president, men oyster Àr vÀl mest poppis.

Jag har sjÀlv ganska smala handleder och hÄller med angÄende lÀngden, för mig fungerar det Àven fast det Àr pÄ grÀnsen och jag har runt 17.

Har aldrig kapat, men det bör vÀl fungera ;)

Ja den kommer med wave. Jag tycker det Àr absolut bÀst att köpa med gummi och dÀrefter vÀlja en lÀnk frÄn wjean tex som har riktigt fin Oyster. Nu har dock min smak skiftat till president, men oyster Àr vÀl mest poppis.

Jag har sjÀlv ganska smala handleder och hÄller med angÄende lÀngden, för mig fungerar det Àven fast det Àr pÄ grÀnsen och jag har runt 17.

Har aldrig kapat, men det bör vÀl fungera ;)

Jag köpte min med lÀnk och det Àr jag faktiskt glad för. Tycker förvÄnansvÀrt mycket om lÀnken, hade förberett mig pÄ nÄgot mycket vÀrre. Kanske ska tillÀggas att jag inte provat nÄgon annan lÀnk heller. Oyster har jag aldrig riktigt fastnat för, iallafall inte pÄ SKX. DÄ Àr president bÀttre :)

Blir nog till att bestÀlla ett sÄnt dÀr benetto och hoppas att det passar. Man mÄste ju börja förbereda sig för sommaren :)

Bonusbild ocksÄ, blir sÄ trÄkigt med all text :)
Photo 2014-01-24 16 08 49.jpg

Jag köpte min med lÀnk och det Àr jag faktiskt glad för. Tycker förvÄnansvÀrt mycket om lÀnken, hade förberett mig pÄ nÄgot mycket vÀrre. Kanske ska tillÀggas att jag inte provat nÄgon annan lÀnk heller. Oyster har jag aldrig riktigt fastnat för, iallafall inte pÄ SKX. DÄ Àr president bÀttre :)

Blir nog till att bestÀlla ett sÄnt dÀr benetto och hoppas att det passar. Man mÄste ju börja förbereda sig för sommaren :)

Bonusbild ocksÄ, blir sÄ trÄkigt med all text :)
Photo 2014-01-24 16 08 49.jpg

Du har gjort ett bra köp! JubiléelÀnken Àr helt ok, finns i betydligt "bÀttre" kvalitet, men du fÄr mycket pang för pengarna.
Efter att du har fastnat ordentligt i seikotrÀsket kommer du ha samtliga lÀnkar att byta runt med + ca 1 miljon natos och ett antal Seikos ;) FrÄga Molle ;)

IMG_2713.JPG

Du har gjort ett bra köp! JubiléelÀnken Àr helt ok, finns i betydligt "bÀttre" kvalitet, men du fÄr mycket pang för pengarna.
Efter att du har fastnat ordentligt i seikotrÀsket kommer du ha samtliga lÀnkar att byta runt med + ca 1 miljon natos och ett antal Seikos ;) FrÄga Molle ;)
Jo tack, jag ser redan tendenserna. Dröjde inte lÀnge innan jag köpte mig ett knippe nato och sen en Stargate ocksÄ sÄ att man har nÄgot att byta mellan :) Var inte lÀnge sen jag fick hem ett nytt lÀdernato och det kliar ju i fingrarna sÄ fort man vet att inget Àr pÄ vÀg med posten!

Imponerande samling, Molle! Var hittar man sÄna dÀr waffle-gummin enklast och bÀst? De Àr riktigt snygga pÄ Seikodykare!

Jo tack, jag ser redan tendenserna. Dröjde inte lÀnge innan jag köpte mig ett knippe nato och sen en Stargate ocksÄ sÄ att man har nÄgot att byta mellan :) Var inte lÀnge sen jag fick hem ett nytt lÀdernato och det kliar ju i fingrarna sÄ fort man vet att inget Àr pÄ vÀg med posten!

Imponerande samling, Molle! Var hittar man sÄna dÀr waffle-gummin enklast och bÀst? De Àr riktigt snygga pÄ Seikodykare!
Googla wjean, han gör superbra nyversioner av dessa. Är dock 19mm.

Har sett SKX007 hur mÄnga gÄnger som helst pÄ bild men jag har faktiskt aldrig klÀmt pÄ en. Tittade dock noga pÄ en i skyltfönstret idag och den Àr verkligen mycket snyggare IRL. Ser mindre ut pÄ bilderna men dess 43mm Àr en del av skönheten nÀr man har den i handen, riktigt fin ( iaf som helt ny). Fastnade dock för en annan Seiko, sportura SNP055P1. LÀcker bÄde pÄ lÀnk och band!
image.jpg

NÄgon som har en SNM031/033 och kan berÀtta lite mer om hur de Àr att ha pÄ handleden.

Är den dĂ€r lĂ€nken solid och nĂ„gorlunda inte alltför rasslig?
Mittbitarna och ÀndlÀnkarna Àr inte solida. Rasslighet Àr vÀl lite subjektivt antar jag och jag har dessutom ingen bra referens nÀr det gÀller lÀnkar. Har inte provat sÄ mÄnga, men jag skulle nog sÀga att den Àr rasslig. Dock klart bekvÀm och jag anvÀnder den mycket :)

Fantastisk liten film om hur man fixar en krona pÄ 6309. Högupplösning och otroligt ingÄende filmat i panavision i den makalösa verkstaden hos en mycket pedagogisk urmakare.
Koka lite kaffe....eller snarare, titta pÄ den aspackad. Se och lÀr!

Tillbaka
Topp