• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Hej, min pappa gick bort för en mÄnad sedan och lÀmnade efter sig sin Seiko 7625-7003. Ingen raritet men betyder mycket för mig och jag undrar om det finns nÄgon bra urmakare som tar sig an Seiko i Stockholm ? Eller nÄgon pÄ KS kanske? Behöver service och ruckning.

Bilden jag bifogar innehÄller Àven min egen 6530-5070 som köptes hos Bo Berggren ur 1984 dÄ tunna klockor (Lassale) var pÄ modet...

image.jpg
 
Tjenare,


För ett par mĂ„nader sedan sĂ„ införskaffade jag min första Seiko (Sumon) och verkligen ÄLSKAR den. Detta har gjort att jag har suttit och lĂ€st och dreglat pĂ„ Grand Seiko klockorna. Det var en speciell Grand Seiko som fastnade lite mer Ă€n de andra, och denna Ă€r sbga003. Jag har under en ganska lĂ„ng tid letat lite efter en sĂ„dan, men har upptĂ€ckt att den inte Ă€r direkt vanlig hĂ€r i Sverige (nu pratar jag begagnad). SĂ„ jag undrar, ni som hĂ€nger hĂ€r i Seiko trĂ„den, var ska man leta efter sĂ„dana? Jag letar ganska frekvent i chrono24 och watchrecon, men det Ă€r inte ofta man ser varken den eller nĂ„got liknande dĂ€r. Bör man lĂ€gga ut en trĂ„d pĂ„ "köp" delen och hoppas pĂ„ det bĂ€sta?

Tack pÄ förhand!
 
Tjenare,


För ett par mĂ„nader sedan sĂ„ införskaffade jag min första Seiko (Sumon) och verkligen ÄLSKAR den. Detta har gjort att jag har suttit och lĂ€st och dreglat pĂ„ Grand Seiko klockorna. Det var en speciell Grand Seiko som fastnade lite mer Ă€n de andra, och denna Ă€r sbga003. Jag har under en ganska lĂ„ng tid letat lite efter en sĂ„dan, men har upptĂ€ckt att den inte Ă€r direkt vanlig hĂ€r i Sverige (nu pratar jag begagnad). SĂ„ jag undrar, ni som hĂ€nger hĂ€r i Seiko trĂ„den, var ska man leta efter sĂ„dana? Jag letar ganska frekvent i chrono24 och watchrecon, men det Ă€r inte ofta man ser varken den eller nĂ„got liknande dĂ€r. Bör man lĂ€gga ut en trĂ„d pĂ„ "köp" delen och hoppas pĂ„ det bĂ€sta?

Tack pÄ förhand!
Tror ingen pÄ KS Àger en sÄdan och köpesannonser Àr luriga. Orkar du sÄ köp en beggad frÄn Japan. Risky frakt, men det brukar funka ganska smidigt. Har Àgt en sÄdan och det Àr en kanonklocka Àven om jag tyckte den var snÀppet för stor.
DSC_0519_zps3516917a.jpg

null_zpsb98bb2fc.jpg
 
Som Hr. Y notera sÄ Àr SBGA003 lite stor sÄ lÄt mig introducera "lillebror" SBGA085: (Arkivbild)

Df6soCY.jpg


Med sina 39mm blir den riktigt bra, som nackdel sÄ har den 3-delat lÀnk, som fördel raka index vilket jag föredra, dessutom ingen safir pÄ baksidan vilket kan ses som bÄda och.

TÀnk en Exp2 med bÀttre tidshÄllning och finish sÄ har du bilden.

Dock Àr denna inte enkel att fÄ ta pÄ, den introducerades hösten 12, försvann efter ca. ett Är men kom tillbaka som Master Shop Model 2014.

//Bosse
 
Visste faktiskt inte att den tillfÀlligt varit borta ut sortimentet Bosse . Inte alls omöjligt att det blir en sÄdan nÄgon gÄng. Glasbaksida skiter jag i, men den 5-delade lÀnken vÀger ju som sagt till SBGA003s fördel.

Tycker Àven 085 ser mer harmonisk ut. Mindre luft pÄ tavlan och en vad jag i alla fall uppfatar som mindre matt tavla Àn den pÄ 003.
 
Har denna fina 6309-7049 pÄ ett grönt zulu/flat-vent för tillfÀllet, men Àr i vÄgen att införskaffa mig ett super oyster för att fÄ lite mer variation. Har kikat runt och det verkar vara Wjean, yobokies och strapcode tidigare trÄdar har pratat om, men finner ingen nÄgorlunda ny trÄd om detta.

Vart har ni köpt era super oyster (det kanske till och med Àr en hÀr som vill bli av med sin)?
/quote] Fin klocka! Kör min pÄ superoyster ibland sjÀlv. Köpte ett hÀr pÄ KSbeggat men vet inte nÄt om tillverkaren. Finns nog nÄgra hÀr pÄ KS sÄ slÀng ut en köpesannons. Verkar som om de flesta ÀndÄ byter tillbaka till gummi eller nylonstronk efter att ha testat sÄ det Àr vÀrt ett försök.
 
Tror ingen pÄ KS Àger en sÄdan och köpesannonser Àr luriga. Orkar du sÄ köp en beggad frÄn Japan. Risky frakt, men det brukar funka ganska smidigt. Har Àgt en sÄdan och det Àr en kanonklocka Àven om jag tyckte den var snÀppet för stor.


Som Hr. Y notera sÄ Àr SBGA003 lite stor sÄ lÄt mig introducera "lillebror" SBGA085:
Med sina 39mm blir den riktigt bra, som nackdel sÄ har den 3-delat lÀnk, som fördel raka index vilket jag föredra, dessutom ingen safir pÄ baksidan vilket kan ses som bÄda och.

TÀnk en Exp2 med bÀttre tidshÄllning och finish sÄ har du bilden.

Dock Àr denna inte enkel att fÄ ta pÄ, den introducerades hösten 12, försvann efter ca. ett Är men kom tillbaka som Master Shop Model 2014.

//Bosse


Tack sÄ hemskt mycket! Det var precis den hÀr typen av info jag var ute efter!

Jag hÄller med att SBGA085 ocksÄ Àr riktigt fin! Men jag antar att priserna pÄ dom inte har sjunkit speciellt lÄngt Àn sÄ lÀnge, och som student sÄ mÄste budgeten hÄllas pÄ en rimlig nivÄ (20.000).

TvÄ följdfrÄgor:
1. Ni tycker att SBGA003 kÀnns "stor", om man har en SUMO och tycker att den sitter perfekt pÄ handleden, dÄ borde det vara helt okej i storlek pÄ sbga003 va?
2. Yonsson, du sĂ€ger begagnat frĂ„n Japan, Ă„t vilket hĂ„ll borde man rikta blickarna? Är det ebay som gĂ€ller?


//

Madsen
 
Madsen
Storleken Àr ju en smaksak som sagt, men jag tyckte den var stor och framförallt tung. AnvÀnde den dock varje dag i tvÄ mÄnader innan jag sÄlde den, sÄ det Àr ju en kanonklocka Àven om jag idag hade valt en 085. 085 Àr billigare Àn 003. Du lÀr knappast hitta en 003 under 20, men en 085 gÄr. Kolla Rakuten och Yahoo Japan för objekt. Jag kan guida dig via PM om du hittar nÄgot och vill handla.
 
Opt
Madsen
Storleken Àr ju en smaksak som sagt, men jag tyckte den var stor och framförallt tung. AnvÀnde den dock varje dag i tvÄ mÄnader innan jag sÄlde den, sÄ det Àr ju en kanonklocka Àven om jag idag hade valt en 085. 085 Àr billigare Àn 003. Du lÀr knappast hitta en 003 under 20, men en 085 gÄr. Kolla Rakuten och Yahoo Japan för objekt. Jag kan guida dig via PM om du hittar nÄgot och vill handla.

Optimist som vanligt Hr Y, billigaste 085 pÄ Rakuten/Yahoo just nu Àr 302 000 yen + omkostnader + frakt + moms (suck) vilket mellan tummen och pekfinger blir runt 26 Ksek, jag orkar inte ta fram rÀknaren nu. //Bosse
 
Opt

Optimist som vanligt Hr Y, billigaste 085 pÄ Rakuten/Yahoo just nu Àr 302 000 yen + omkostnader + frakt + moms (suck) vilket mellan tummen och pekfinger blir runt 26 Ksek, jag orkar inte ta fram rÀknaren nu. //Bosse
Jag sa att det GÅR. Har ju blivit erbjuder en 085 för under 20. Har Ă€ven köpt en 003 för 18500kr. SĂ„ det gĂ„r, jag lovar dig. FrĂ„gan Ă€r dock i vilket skick och hur mycket man mĂ„ste anstrĂ€nga sig. Det gĂ„r Ă€ven att fĂ„ bra rabatter pĂ„ nya om man har kontakter. Och moms, please...
 
Madsen
Storleken Àr ju en smaksak som sagt, men jag tyckte den var stor och framförallt tung. AnvÀnde den dock varje dag i tvÄ mÄnader innan jag sÄlde den, sÄ det Àr ju en kanonklocka Àven om jag idag hade valt en 085. 085 Àr billigare Àn 003. Du lÀr knappast hitta en 003 under 20, men en 085 gÄr. Kolla Rakuten och Yahoo Japan för objekt. Jag kan guida dig via PM om du hittar nÄgot och vill handla.

Opt

Optimist som vanligt Hr Y, billigaste 085 pÄ Rakuten/Yahoo just nu Àr 302 000 yen + omkostnader + frakt + moms (suck) vilket mellan tummen och pekfinger blir runt 26 Ksek, jag orkar inte ta fram rÀknaren nu. //Bosse


Återigen sĂ„ tackar jag för oerhört vĂ€rdefull information!
Jag fÄr kanske omvÀrdera min lilla budget dÄ...hehe!
Tack för erbjudandet Yonsson, du kanske fÄr ett PM inom snar framtid!

//

Madsen
 
Blir förhoppningsvis en ny kvarts-SEIKO för mig idag. En modell jag inte Àgt tidigare, men som jag varit nÀra att köpa mÄnga gÄnger. Man mÄste ju ha en brutal sommarklocka, eller hur..? :)
 
Du Àr inte riktigt med i matchen eller? :D
Det dÀr Àr SBGV009 som jag precis postade en bild pÄ. Du kan lÀsa min paketöppningstrÄd för mer info.
https://klocksnack.se/threads/inkommet-kvartsklocka-sbgv009.36239/

Haha ja, jag har inga ursÀkter! Nu nÀr jag sitter vid datorn ser jag det. Hittade en artikel hÀr hos Hodinkee: http://www.hodinkee.com/blog/introducing-the-grand-seiko-limited-edition-quartz-9f-the

Hur kÀnns den nu nÀr du har haft den ett tag yonsson ?
 
Haha ja, jag har inga ursÀkter! Nu nÀr jag sitter vid datorn ser jag det. Hittade en artikel hÀr hos Hodinkee: http://www.hodinkee.com/blog/introducing-the-grand-seiko-limited-edition-quartz-9f-the

Hur kÀnns den nu nÀr du har haft den ett tag yonsson ?
Har sÄlt den. En riktigt grym klocka! Satt som en smÀck och Àlskar lÀnken. Mysig kupning pÄ glaset och grym tavla. Perfekt storlek ocksÄ. SÄlde den enbart för att fÄ pengar till JLC.

 
Tillbaka
Topp