• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Sista dagen med Seiko 5:an innan det Àr dags att hÄlla sig till en klocka (kanske) under mars.
image.jpg
Snygg, vad Àr det för armband du kör till den? BestÀllde nyss en SNXS79J1 men nu blir man ju sugen pÄ den hÀr ocksÄ

 

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
Det finns ju flera GMT klockor i högre prisklasser (Sinn, SS, GS m.f.) som inte heller Ă€r ”True GMT” sĂ„ man kan inte klaga pĂ„ Seiko 5 som Ă€ndĂ„ Ă€r den billigaste GMTn med mekaniskt urverk🙂
- HĂ„ller helt med (Ă€ven om jag tror alla GS GMT Ă€r ”true”).
Hur Àr det med tidhÄllningen, hyfsad?
 

Lauda

Patek
2-Faktor
- HĂ„ller helt med (Ă€ven om jag tror alla GS GMT Ă€r ”true”).
Hur Àr det med tidhÄllningen, hyfsad?

-EDIT-
Jag tĂ€nkte pĂ„ SBGN003 som jag Ă€ven Ă€gt nĂ„gon gĂ„ng men jag sa fel. Klart SBGN003 Ă€r en ”true GMT”.

Enligt specen Ă€r det rĂ€tt generös tolerans pĂ„ 5:an (-35sec to +45sec). Jag fick hem den idag sĂ„ det Ă€r tidigt att sĂ€ga. Jag kan Ă„terkomma nĂ€r jag haft den nĂ„gra dagar. Den kommer vara min följeslagare till OWG March sĂ„ den kommer att testas ordentlig i en mĂ„nad🙂
 
-EDIT-
Jag tĂ€nkte pĂ„ SBGN003 som jag Ă€ven Ă€gt nĂ„gon gĂ„ng men jag sa fel. Klart SBGN003 Ă€r en ”true GMT”.

Enligt specen Ă€r det rĂ€tt generös tolerans pĂ„ 5:an (-35sec to +45sec). Jag fick hem den idag sĂ„ det Ă€r tidigt att sĂ€ga. Jag kan Ă„terkomma nĂ€r jag haft den nĂ„gra dagar. Den kommer vara min följeslagare till OWG March sĂ„ den kommer att testas ordentlig i en mĂ„nad🙂
Snyggt val av klocka. Är lite avis
 

Minuten

Cartier
-EDIT-
Jag tĂ€nkte pĂ„ SBGN003 som jag Ă€ven Ă€gt nĂ„gon gĂ„ng men jag sa fel. Klart SBGN003 Ă€r en ”true GMT”.

Enligt specen Ă€r det rĂ€tt generös tolerans pĂ„ 5:an (-35sec to +45sec). Jag fick hem den idag sĂ„ det Ă€r tidigt att sĂ€ga. Jag kan Ă„terkomma nĂ€r jag haft den nĂ„gra dagar. Den kommer vara min följeslagare till OWG March sĂ„ den kommer att testas ordentlig i en mĂ„nad🙂
LÀgger mig i angÄende tidhÄllningen.
Jag har kört den hÀr i 5 veckor, justerat tiden 2 ggr. Dagsavvikelsen har legat pÄ ca +5sek/dygn(utan att göra nÄn större vetenskaplig testning).
20240213_163219.jpg
20240219_155126.jpg
20240220_062845.jpg
 

Minuten

Cartier
- VĂ€ldigt bra förstĂ„s 👍
Ja det tycker jag. Nu hade jag vÀldigt svÄrt att lÄta bli denna klocka sÄ den fick ett annat anvÀndarmönster Àn jag vanligtvis har, dÀrför blev ju avvikelsen nÀr jag justerade tiden över minuten.....vanligtvis har jag ju bytt mellan olika klockor och i ett sÄnt anvÀndande skulle jag inte reflekterat över avvikelsen.
Jag kan rekommendera denna klocka, det enda som stör lite Àr nÄgot för lite lume.
20240122_063428.jpg
20240122_150931.jpg
20240122_165339.jpg
20240122_170002.jpg
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Ja det tycker jag. Nu hade jag vÀldigt svÄrt att lÄta bli denna klocka sÄ den fick ett annat anvÀndarmönster Àn jag vanligtvis har, dÀrför blev ju avvikelsen nÀr jag justerade tiden över minuten.....vanligtvis har jag ju bytt mellan olika klockor och i ett sÄnt anvÀndande skulle jag inte reflekterat över avvikelsen.
Jag kan rekommendera denna klocka, det enda som stör lite Àr nÄgot för lite lume.
20240122_063428.jpg
20240122_150931.jpg
20240122_165339.jpg
20240122_170002.jpg

Mycket bra! HĂ€r kan jag rapportera ca +4sec/24h efter att jag hade den tvĂ„ dagar đŸ„ł
622E4851-F841-482E-ACD6-0001CDAE033C.jpeg
 
Den hÀr SNXS ska levereras i morgon, slutade tillverkas 2019 om jag förstÄtt rÀtt. NÄgon som har nÄgra idéer kring varför Seiko gjort 5-linjen till sportklockor och tagit bort de hÀr rena under 40-mm modellerna som passar utmÀrkt pÄ lÀder? Samma gÀller de Ànnu billigare SUR-referenserna.
 

Bilagor

  • SNXS79K1_LRG.jpg
    SNXS79K1_LRG.jpg
    82.7 KB · Visningar: 3

rickards

Rolex
2-Faktor
Den hÀr SNXS ska levereras i morgon, slutade tillverkas 2019 om jag förstÄtt rÀtt. NÄgon som har nÄgra idéer kring varför Seiko gjort 5-linjen till sportklockor och tagit bort de hÀr rena under 40-mm modellerna som passar utmÀrkt pÄ lÀder? Samma gÀller de Ànnu billigare SUR-referenserna.
HÄller med dig, gillar SNXS-modellerna och tycker det Àr synd att Seiko missar 37-38mm med dagens nya modeller. En SNXS79 med lite modernare urverk och en okej jubileelÀnk hade suttit kalasbra.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
HÄller med dig, gillar SNXS-modellerna och tycker det Àr synd att Seiko missar 37-38mm med dagens nya modeller. En SNXS79 med lite modernare urverk och en okej jubileelÀnk hade suttit kalasbra.
SÄ hÀr fem Är senare efter att modellerna slutat tillverkas sÄ gÄr det fortfarande att köpa nya oanvÀnda. MÄste ha varit sjuka mÀngder av dessa som Seiko producerat.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
SÄ hÀr fem Är senare efter att modellerna slutat tillverkas sÄ gÄr det fortfarande att köpa nya oanvÀnda. MÄste ha varit sjuka mÀngder av dessa som Seiko producerat.
Absolut, visst gör de det. Men hade som sagt gĂ€rna haft ett lite vassare urverk och en duglig lĂ€nk frĂ„n start 😊
 
Topp