• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Jodisalt

Rolex
GÄr det att hitta Bonetto 284, vaniljgummit i Sverige? @Royal Straps som har sÄlt banden tidigare verkar inte sÀlja dessa lÀngre. 284 var jÀttepopulÀra att ha pÄ SKX/turtle.

Saknar doften av vanilj runt handleden 😂
 

TotteH

Patek
2-Faktor
GÄr det att hitta Bonetto 284, vaniljgummit i Sverige? @Royal Straps som har sÄlt banden tidigare verkar inte sÀlja dessa lÀngre. 284 var jÀttepopulÀra att ha pÄ SKX/turtle.

Saknar doften av vanilj runt handleden 😂
Mig veterligen sĂ„ Ă€r svaret tyvĂ€rr nej. Gillar med dessa band. Watchgecko sĂ€ljer dom men de har höjt priset med det dubbla. Gnomon tar 400kr annars 😊
 

UrVerk

Omega
IMG20240717071333.jpg
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Tjena,
Är tillbaka hĂ€r efter en tids uppehĂ„ll dĂ„ det aktiva klockintresset vilat.
Ett tag nu har jag haft funderingar pÄ ett par olika konceptuella klockor att berika mitt liv med men inte riktigt varit i svÀngen tillrÀckligt aktivt för att faktiskt spana efter kandidater. TvÄ av dessa idéer har varit en "finare" Seiko-dykare samt nÄgon form av GMT. "Finare" i det hÀr fallet avser nÄgot lite högre upp i skalan Àn den SKX007 som för nÀrvarande fyller rollen som rese- och nattklocka.

Anledningen till att skaffa ytterligare en Seiko-dykare av lite finare slag Àr ju sjÀlvklar egentligen. Varför skulle man inte vilja det?
GMT Àr nÄgot jag velat ha nÀr jag reser. Har dock aldrig riktigt kunna komma överens med i sinnet eftersom jag inte kan förestÀlla mig att resa med nÄgot annat Àn en dykare. NÄgot som tÄl alltid den kan stÀllas inför pÄ en resa.

FörrÀn nu! Jag upptÀckte nÀmligen hÀromveckan att SBEJ011 och SBEJ009 (SPB383och SPB381) existerar!!
Blev först kÀr i den gröna men har kommit fram till att den svarta Àr minst lika snygg och jag nog hellre vill ha svart pÄ en klocka som ska passa till allt.

Innan jag ger efter för impulsen och knatar ivÀg och köper en, kan nÄgon dela med sig av erfarenheter och lite Äsikter?
Hur Àr QA? Hur Àr tidshÄllningen? Hur bÀrs den?
Den verkar bÀras mindre Àn sina 42 men jag har bara provat kort i butik en gÄng sÄ svÄrt att fÄ nÄgon riktigt bra uppfattning.
Hur Àr vridringen? Har lÀst mig till att den kan uppfattas som lite lös.

Tacksam för alla intryck!

Prova-pÄ-bild för uppmÀrksamhet
IMG_4413.jpg
Köp den svarta, bra början
 

joh.jonsson

Panerai
Tja!

Nu ska det Àntligen bli av, pappas pouge ska in pÄ service. BestÀllde nytt glas, krona+stam och chrono-knappar idag.

Vilken urmakare servar till skapligt pris? 6,5k lÀt lite hÄrt som jag hittade i uppsala,
Kostar det sÄpass att serva en gammal seiko!?


IMG_9355.jpeg
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Tja!

Nu ska det Àntligen bli av, pappas pouge ska in pÄ service. BestÀllde nytt glas, krona+stam och chrono-knappar idag.

Vilken urmakare servar till skapligt pris? 6,5k lÀt lite hÄrt som jag hittade i uppsala,
Kostar det sÄpass att serva en gammal seiko!?


IMG_9355.jpeg
Priset för en service Àr mest arbetet, och det Àr ganska oberoende av mÀrke, Älder, pris, eller kvalitet pÄ klockan. Det Àr ju i grunden samma konstruktion med ungefÀr samma delar. Komplikationer som kronograf Àr lite mer delar och pyssel, sÄ de kostar lite mer Àn en basmodell med t.ex. bara datum. Men jobbet Àr ju detsamma, ta isÀr, rengöra, sÀtta ihop, och smörja.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Tja!

Nu ska det Àntligen bli av, pappas pouge ska in pÄ service. BestÀllde nytt glas, krona+stam och chrono-knappar idag.

Vilken urmakare servar till skapligt pris? 6,5k lÀt lite hÄrt som jag hittade i uppsala,
Kostar det sÄpass att serva en gammal seiko!?


IMG_9355.jpeg

Skickade min Pogue till Tyskland. Servicen kostade runt 3.8 tkr. Finns flera pÄ forumet som har skickat sina 6319 till honom för service.

 

Heoh1977

Omega
2-Faktor
Är det nĂ„gon i trĂ„den som rĂ„kar ha en bezelfjĂ€der till en spb053 liggandes? Lyckades bĂ€nda loss bezeln vid meck uppe pĂ„ taket och fjĂ€dern Ă€r nu puts vĂ€ck. đŸ€Ș
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor

Ncs

Rolex
2-Faktor
Åsikter om den nya Poguevarianten? Snygg som fan tycker jag! Förmodligen inte helt kosher för den verklige entusiasten..
Jag tycker att den Àr cool, pÄ egen hand. Skulle absolut kunna tÀnka mig en! Att jÀmföra den med originalet blir enligt mig lite skevt. Detta Àr ju en helt annan klocka: Annan boett, andra visare, annan tavla, annat urverk. Om man vill ha en Pogue ska man köpa en Pogue. Tycker man om stilen / fÀrgkombinationen dÄ kan man med gott samvete köpa den nya Speedtimern.
 

Nedomansky

Breitling
Jag tycker att den Àr cool, pÄ egen hand. Skulle absolut kunna tÀnka mig en! Att jÀmföra den med originalet blir enligt mig lite skevt. Detta Àr ju en helt annan klocka: Annan boett, andra visare, annan tavla, annat urverk. Om man vill ha en Pogue ska man köpa en Pogue. Tycker man om stilen / fÀrgkombinationen dÄ kan man med gott samvete köpa den nya Speedtimern.
Du har rÀtt i detta, har inte nÄgon större koll pÄ historiken bakom original Poguen, men förstÄr att det Àr en speciell modell. Den nya som kommit har kanske inte sÄ mycket mer Àn utseendet att komma med, men ibland rÀcker det ju rÀtt lÄngt..
 

HolyCrap

Cartier
Ingen blir vĂ€l förvĂ„nad över att man fattar rĂ€tt beslut 😊

En pÄse kommer lastad.
IMG_4533.jpeg

Fint inslaget paket samt en gÄva kopplad till objektet.
IMG_4534.jpeg

Kanske blir vÀrd nÄt en dag?
IMG_4535.jpeg


IMG_4536.jpeg


IMG_4537.jpeg


IMG_4538.jpeg


IMG_4539.jpeg


IMG_4540.jpeg


Firades med lite mat och dryck senare pÄ kvÀllen.

IMG_4552.jpeg
 
Senast Àndrad:
Topp