• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Jag Àr skeptiskt mot den diagnosen. LÄter inte som typisk magnetisering. (Det vanligaste Àr att den helt enkelt gÄr för fort dÄ.)

Om vi ÀndÄ Àr inne pÄ anekdotisk bevisning, jag har en 6R35 (i en SPB155). Funkar utmÀrkt, inga problem. GÄr lite för fort bara (+10 kanske), men inom spec. Men nÄgra 15-20 tusen har jag förstÄs inte betalat för den, det vore galet. Mindre Àn hÀlften snarare.

Jag Àr ocksÄ lite skeptisk till att det Àr hela förklaringen och att urmakaren kanske bara gjorde det lÀtt för sig. TyvÀrr fÄr man oftast inte prata direkt med utmakaren utan bara okunniga sÀljare sÄ blir ingen vidare kommunikation. Dock kan dom gÄ bÄde fort och lÄngsamt, enligt Seiko sjÀlva i alla fall. Vet att för fort Àr vanligast. https://www.seikowatches.com/my-en/customerservice/faq/care-maintenance-5
 
Jag Àr ocksÄ lite skeptisk till att det Àr hela förklaringen och att urmakaren kanske bara gjorde det lÀtt för sig. TyvÀrr fÄr man oftast inte prata direkt med utmakaren utan bara okunniga sÀljare sÄ blir ingen vidare kommunikation. Dock kan dom gÄ bÄde fort och lÄngsamt, enligt Seiko sjÀlva i alla fall. Vet att för fort Àr vanligast. https://www.seikowatches.com/my-en/customerservice/faq/care-maintenance-5
Det lÄter onekligen mÀrkligt att magnetism skulle göra sÄ den tappar vid datumskifte, lÄter vÀldigt ologiskt i mina öron. DÀremot har jag förstÄtt att hur uppdragen den Àr pÄverkar gÄngen, pga den lÄnga gÄngreserven. Och en oregelbunden gÄng Àr det sÀmsta, kan leva med att klockan plussar eller gÄr minus nÄgra sekunder/dygn bara man har lite hum om att det hÄller sig stabilt.
 
Bar denna godingen under hela kvĂ€llen igĂ„r - Grymma mĂ„tt och hĂ€rlig nĂ€rvaro đŸŒ
380B548F-4A78-4F68-BC9D-BDFA96159785.jpeg
 
Visste inte att ett gruppköp var pÄ G. Trevligt! Men nya Pogue-varianten ser ut att vara 42mm stor i diameter om jag inte har fel?
41.4mm 😊
Yes, den Àr större varianten av Speedtimer. Dock 0.3 mm tunnare.
Jag har sjÀlv inte haft nÄgon Speedtimer men blev intresserad av denna!
 
41.4mm 😊
Yes, den Àr större varianten av Speedtimer. Dock 0.3 mm tunnare.
Jag har sjÀlv inte haft nÄgon Speedtimer men blev intresserad av denna!

Speedtimer har varit i min lista lÀnge. Den har bara inte blivit av.

41.4mm Àr verkligen inte för stor. Men nÀr det finns 39mm som ett alternativ dÄ Àr det det som lockar mest.

Nya Pouge-varianten Ă€r ett super kul slĂ€pp och det kommer bli lyckad - ska fundera under kvĂ€llen 🙂
 
  • Like
Reactions: Ncs
Speedtimer har varit i min lista lÀnge. Den har bara inte blivit av.

41.4mm Àr verkligen inte för stor. Men nÀr det finns 39mm som ett alternativ dÄ Àr det det som lockar mest.

Nya Pouge-varianten Ă€r ett super kul slĂ€pp och det kommer bli lyckad - ska fundera under kvĂ€llen 🙂
Har ocksĂ„ spanat lĂ€nge pĂ„ modellen, men inte slagit till. Är som sagt sugen nu, men har inte skrivit upp mig pĂ„ gruppköpet.. Ă€n.
 
Det lÄter onekligen mÀrkligt att magnetism skulle göra sÄ den tappar vid datumskifte, lÄter vÀldigt ologiskt i mina öron. DÀremot har jag förstÄtt att hur uppdragen den Àr pÄverkar gÄngen, pga den lÄnga gÄngreserven. Och en oregelbunden gÄng Àr det sÀmsta, kan leva med att klockan plussar eller gÄr minus nÄgra sekunder/dygn bara man har lite hum om att det hÄller sig stabilt.

Det Àr inte alltid vid datumskifte den tappar sÄ den Àr lite irrationell. Kan ha varit magnetiserad samtidigt som det ev finns nÄgot annat problem. Annars ljuger urmakaren.

Ja, att den inte gÄr exakt kan jag ta nÀr det gÀller en Seiko. Ska testa den ett tag till. Hur mÄnga varv drar ni upp den? Testade runt 60 igÄr, annars brukar det bli runt 30.
 
Hittade den hĂ€r lilla Seikon i byrĂ„lĂ„dan. Fantastisk integrerad lĂ€nk med en design som verkligen nĂ€rmar sig Gerald Genta vibes frĂ„n 70 talet, dock Ă€r denna Seiko frĂ„n tidigt 80 tal och inte alls ritad av honom men man vill ju gĂ€rna tro att Mr Genta hade en inspirerande vinkel för troligtvis denna Japan đŸ€·â€â™‚ïž

36mm, 100m vatten, grĂ„ sandborstad tavla, nipple dial timvisare o integrerad lĂ€nk 👌

FE2E2A06-F5EA-4C76-8D58-CCAC8F6E0F13.jpeg
CDEDB0F4-E44A-4619-BE3B-D66979E8DC69.jpeg
IMG_6165.jpeg
 
Senast Àndrad:
Det Àr inte alltid vid datumskifte den tappar sÄ den Àr lite irrationell. Kan ha varit magnetiserad samtidigt som det ev finns nÄgot annat problem. Annars ljuger urmakaren.

Ja, att den inte gÄr exakt kan jag ta nÀr det gÀller en Seiko. Ska testa den ett tag till. Hur mÄnga varv drar ni upp den? Testade runt 60 igÄr, annars brukar det bli runt 30.
Är inte sĂ„ noga med hur mkt klockan dras upp, brukar ha samma klocka nĂ„gra veckor och dĂ„ drar oftast inte upp dem alls utan lĂ„ter de gĂ„. Vet inte om det finns nĂ„gra direktiv pĂ„ vad som Ă€r bĂ€st?
 
Är inte sĂ„ noga med hur mkt klockan dras upp, brukar ha samma klocka nĂ„gra veckor och dĂ„ drar oftast inte upp dem alls utan lĂ„ter de gĂ„. Vet inte om det finns nĂ„gra direktiv pĂ„ vad som Ă€r bĂ€st?

Generellt krÀver vÀl lÀngre gÄngreserv lite mer uppdrag tror jag.
 
God kvÀll!

Trillade över den hÀr sidan nÀr jag bildgooglade nyss.

Vafalls, ett seikospÀnne med 5mm extra som jag aldrig sett förut?

Screenshot_20240708-225345~2.png



LÀnken ovan gÄr till manualen för verket 4r57, som tydligen sitter i nÄgon presagemodell? FÄr inga andra trÀffar Àn presage nÀr jag bildgooglar verket.

NÄgon som har sett det hÀr förr?

Bilderna i manualen ser inte sÄ lovande ut, men funderingen blir ju sÄklart om spÀnnet kan passa andra seikolÀnkar eller tredjepartslÀnkar..
 
God kvÀll!

Trillade över den hÀr sidan nÀr jag bildgooglade nyss.

Vafalls, ett seikospÀnne med 5mm extra som jag aldrig sett förut?

Screenshot_20240708-225345~2.png



LÀnken ovan gÄr till manualen för verket 4r57, som tydligen sitter i nÄgon presagemodell? FÄr inga andra trÀffar Àn presage nÀr jag bildgooglar verket.

NÄgon som har sett det hÀr förr?

Bilderna i manualen ser inte sÄ lovande ut, men funderingen blir ju sÄklart om spÀnnet kan passa andra seikolÀnkar eller tredjepartslÀnkar..
Baserat pÄ lÀnkens design gissar jag den Àr till en Astron!
 
Ni som servat eller fÄtt era 6R35 kollade, hur har ni gÄtt tillvÀga? Har som sagt ett 6R35 som tappar massor av tid, oftast i samband med datumskifte.

Butik 1. SÀger att verket var magnetiserat och sÀger att dom avmagnetiserade. Löste inte problemet.
Butik 2. Tar 500 kr för att skicka klockan för felsökning/service hos Optura. Kunde inte lÀmna vidare prisuppgifter.

Har tÀnkt sÀlja klockan (SPB259) sÄ kanske lika bra att sÀlja den oservad istÀllet. Finns vissa som pillar sjÀlva eller sÀtter in andra verk som det verkar.
 
Ni som servat eller fÄtt era 6R35 kollade, hur har ni gÄtt tillvÀga? Har som sagt ett 6R35 som tappar massor av tid, oftast i samband med datumskifte.

Butik 1. SÀger att verket var magnetiserat och sÀger att dom avmagnetiserade. Löste inte problemet.
Butik 2. Tar 500 kr för att skicka klockan för felsökning/service hos Optura. Kunde inte lÀmna vidare prisuppgifter.

Har tÀnkt sÀlja klockan (SPB259) sÄ kanske lika bra att sÀlja den oservad istÀllet. Finns vissa som pillar sjÀlva eller sÀtter in andra verk som det verkar.

Skulle sÀtta in ett NH35 istÀllet.
 
Tillbaka
Topp