• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Det Àr inte alltid vid datumskifte den tappar sÄ den Àr lite irrationell. Kan ha varit magnetiserad samtidigt som det ev finns nÄgot annat problem. Annars ljuger urmakaren.

Ja, att den inte gÄr exakt kan jag ta nÀr det gÀller en Seiko. Ska testa den ett tag till. Hur mÄnga varv drar ni upp den? Testade runt 60 igÄr, annars brukar det bli runt 30.
Är inte sĂ„ noga med hur mkt klockan dras upp, brukar ha samma klocka nĂ„gra veckor och dĂ„ drar oftast inte upp dem alls utan lĂ„ter de gĂ„. Vet inte om det finns nĂ„gra direktiv pĂ„ vad som Ă€r bĂ€st?

Är inte sĂ„ noga med hur mkt klockan dras upp, brukar ha samma klocka nĂ„gra veckor och dĂ„ drar oftast inte upp dem alls utan lĂ„ter de gĂ„. Vet inte om det finns nĂ„gra direktiv pĂ„ vad som Ă€r bĂ€st?

Generellt krÀver vÀl lÀngre gÄngreserv lite mer uppdrag tror jag.

Dagens Seiko. Min Àlskade 143a med otroligt dÄlig tidshÄllning.
LĂ„ter inter orimligt, Ă„ andra sidan verkar inte konkurrenterna med powermatic 80 urverk inte ha det bekymret alls.
DSC06034_VSCO.jpeg

God kvÀll!

Trillade över den hÀr sidan nÀr jag bildgooglade nyss.

Vafalls, ett seikospÀnne med 5mm extra som jag aldrig sett förut?

Screenshot_20240708-225345~2.png

LÀnken ovan gÄr till manualen för verket 4r57, som tydligen sitter i nÄgon presagemodell? FÄr inga andra trÀffar Àn presage nÀr jag bildgooglar verket.

NÄgon som har sett det hÀr förr?

Bilderna i manualen ser inte sÄ lovande ut, men funderingen blir ju sÄklart om spÀnnet kan passa andra seikolÀnkar eller tredjepartslÀnkar..

God kvÀll!

Trillade över den hÀr sidan nÀr jag bildgooglade nyss.

Vafalls, ett seikospÀnne med 5mm extra som jag aldrig sett förut?

Screenshot_20240708-225345~2.png

LÀnken ovan gÄr till manualen för verket 4r57, som tydligen sitter i nÄgon presagemodell? FÄr inga andra trÀffar Àn presage nÀr jag bildgooglar verket.

NÄgon som har sett det hÀr förr?

Bilderna i manualen ser inte sÄ lovande ut, men funderingen blir ju sÄklart om spÀnnet kan passa andra seikolÀnkar eller tredjepartslÀnkar..
Baserat pÄ lÀnkens design gissar jag den Àr till en Astron!

Ni som servat eller fÄtt era 6R35 kollade, hur har ni gÄtt tillvÀga? Har som sagt ett 6R35 som tappar massor av tid, oftast i samband med datumskifte.

Butik 1. SÀger att verket var magnetiserat och sÀger att dom avmagnetiserade. Löste inte problemet.
Butik 2. Tar 500 kr för att skicka klockan för felsökning/service hos Optura. Kunde inte lÀmna vidare prisuppgifter.

Har tÀnkt sÀlja klockan (SPB259) sÄ kanske lika bra att sÀlja den oservad istÀllet. Finns vissa som pillar sjÀlva eller sÀtter in andra verk som det verkar.

Ni som servat eller fÄtt era 6R35 kollade, hur har ni gÄtt tillvÀga? Har som sagt ett 6R35 som tappar massor av tid, oftast i samband med datumskifte.

Butik 1. SÀger att verket var magnetiserat och sÀger att dom avmagnetiserade. Löste inte problemet.
Butik 2. Tar 500 kr för att skicka klockan för felsökning/service hos Optura. Kunde inte lÀmna vidare prisuppgifter.

Har tÀnkt sÀlja klockan (SPB259) sÄ kanske lika bra att sÀlja den oservad istÀllet. Finns vissa som pillar sjÀlva eller sÀtter in andra verk som det verkar.

Skulle sÀtta in ett NH35 istÀllet.

Paket frÄn Japan :cool:
IMG_1324.jpeg

Via Buyee köpte jag en 7C43-6010 frÄn december 1992, som sÄg fin ut.
Alltid lika spĂ€nnande/nervöst att handla frĂ„n Japan tycker jag đŸ‡ŻđŸ‡”
IMG_1330.jpeg

JĂ€ttenöjd 😃

Varit utan Seiko i flera mĂ„nader, men nu kĂ€nns det bra igen 🙏

Betalde 105 kr extra till Buyee för ompaketering och jösses vad vÀl dom packade!
IMG_1327.jpeg

Vis
Paket frÄn Japan :cool:
IMG_1324.jpeg

Via Buyee köpte jag en 7C43-6010 frÄn december 1992, som sÄg fin ut.
Alltid lika spĂ€nnande/nervöst att handla frĂ„n Japan tycker jag đŸ‡ŻđŸ‡”
IMG_1330.jpeg

JĂ€ttenöjd 😃

Varit utan Seiko i flera mĂ„nader, men nu kĂ€nns det bra igen 🙏

Betalde 105 kr extra till Buyee för ompaketering och jösses vad vÀl dom packade!
IMG_1327.jpeg
Visa gÀrna nÄn mer bild, finns nog inte mer Àn en handfull pÄ forumet

IMG_0408.jpeg

Mums! OförskÀmt frÀsch.
JodÄ, men jag undrar om inte 6458-6000/6020 Àr snÀppet vassare i design, dÀr Àr visarna blanka istÀllet för vitmÄlade och matchar index. Men verket var en ÄtervÀndsgrÀnd medans 7C43/46 tuffade pÄ. Men nÀr det gÀller Seiko midsize dykare Àr de hÀr kvartsarna svÄrslagna.

JodÄ, men jag undrar om inte 6458-6000/6020 Àr snÀppet vassare i design, dÀr Àr visarna blanka istÀllet för vitmÄlade och matchar index. Men verket var en ÄtervÀndsgrÀnd medans 7C43/46 tuffade pÄ. Men nÀr det gÀller Seiko midsize dykare Àr de hÀr kvartsarna svÄrslagna.
Blir nog en smakfrÄga. Jag kÀnde inte till skillnaden men gillar spontant att visarna poppar mot index pÄ din. Mer kontrast. NÄgon gÄng mÄste jag dock verkligen ha en kanji quartz Seiko-dykare frÄn 1987, av uppenbara skÀl. (Ärsklocka).

Tillbaka
Topp