• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Behöver lite input ifrÄn er SeikorÀvar.

Har igenom mitt klockintresse bara haft en Seiko, skx007. Fantastisk klocka men lÀnken hade mycket övrigt att önska, just lÀnken Àr en springande punkt för mig pÄ en sportklocka.

Hur som, under senaste Ären har klockintresset legat lite i trÀda men tÀnkte ta mig tillbaka och har spanat en del pÄ Seiko igen. Har nÄgra favoriter i olika prisklasser, men hur upplevs lÀnkarna? Klockorna gillar jag oavsett, men kommer jag vara missnöjd med lÀnken om jag börjar i nedre prisklassen? Ska jag direkt hoppa pÄ de dyrare klockorna?

HÀr Àr nÄgra av de jag kikat pÄ:

Sista frÄgan, bra Seiko-webbshop?
Seiko Àr ju kÀnd för att göra bra klockor men dÄliga lÀnkar. Om lÀnk Àr viktigt för dig, dÄ ta och testa klockorna i butik innan köp Àr mitt tips! Jag har nog Àgt över 100 olika Seikon, och jag har alltid blivit besviken pÄ lÀnken. Dock var lÀnken pÄ SLA073 en positiv överraskning, lÀnken Àr (enligt mig) bÀsta lÀnken Seiko tillverkat. Jag tycker den lirar pÄ samma nivÄ som lÀnkar hos Tudor, Omega, m.m.
40188479-E74F-4800-AE4A-068C1D043FB8.jpeg
F4F711AA-71C9-4333-A182-30FD487B0107.jpeg

Det Ă€r det. Tycker dock det kĂ€nns mer som gummi Ă€n segeldukđŸ€·đŸŒâ€â™€ïž men beskrivningen sĂ€ger sailcloth. Jag gillar! Jag formade det i hett vatten blev đŸ‘ŒđŸŒMin handled Ă€r 15cm ca.
Det hÀnder inte sÄ fort för mig, men nu har jag ocksÄ fÄtt mig ett sailcloth frÄn @Royal Straps . Jag har ocksÄ format det lite med hjÀlp av varmt vatten. Den korta modellen kÀnns pÄ grÀnsen med min handled pÄ 17 cm. Jag anvÀnder tredje hÄlet, de tvÄ sista kÀnns knappt anvÀndbara om man ska fÄ in bandet i hÄllaren. Funderar pÄ att ta bort den andra hÄllaren helt.

Det kÀnns dock bra pÄ armen, jag tycker det kÀnns bÀttre Àn original gummi. Jag Àr Àven nöjd med svart med grÄ söm till den hÀr klockan. Det kÀnns egentligen lite smalt till klockan, men tillverkarna av band kan ju inte hjÀlpa att Seiko bara har 19 mm mellan bandhornen pÄ den hÀr modellen (SLA039).

IMG_6050.jpeg

IMG_6042.jpeg

IMG_6044.jpeg

De hÀr bandstiften som man inte behöver verktyg för var ju smidiga att montera, men det kÀnns inte helt bra att de var sÄ smala. NÀr jag tog av gummit sÄ sÄg jag att det har ovanligt tjocka bandstift. Jag monterade det nya armbandet med de som sitter i, men funderar pÄ att byta. Det kanske inte har nÄgon praktisk betydelse, med med klockan av sÄ gÄr det att kÀnna att det glappar dÀr. Tog en bild för att försöka visa skillnaden.

IMG_6028.jpeg

Tar en bild till pÄ klocka med armband ocksÄ.

IMG_6048.jpeg

Spinner vidare pÄ förra inlÀgget. Inaktiv hÀr pÄ sistone pga olika anledningar, men kikade in pÄ Hagströms igÄr och testade nya SJE117. Satt ju helt galet bra och jag tyckte den osade hög kvalitet. Trodde den skulle vara lite grönare i fÀrgen live, men i varje fall lite grÄgrön i nyansen.
20240806_165357.jpg
20240806_165347.jpg

Spinner vidare pÄ förra inlÀgget. Inaktiv hÀr pÄ sistone pga olika anledningar, men kikade in pÄ Hagströms igÄr och testade nya SJE117. Satt ju helt galet bra och jag tyckte den osade hög kvalitet. Trodde den skulle vara lite grönare i fÀrgen live, men i varje fall lite grÄgrön i nyansen.
20240806_165357.jpg
20240806_165347.jpg

Mycket snyggt ur.

De hÀr bandstiften som man inte behöver verktyg för var ju smidiga att montera, men det kÀnns inte helt bra att de var sÄ smala. NÀr jag tog av gummit sÄ sÄg jag att det har ovanligt tjocka bandstift. Jag monterade det nya armbandet med de som sitter i, men funderar pÄ att byta. Det kanske inte har nÄgon praktisk betydelse, med med klockan av sÄ gÄr det att kÀnna att det glappar dÀr. Tog en bild för att försöka visa skillnaden.

IMG_6028.jpeg

Tar en bild till pÄ klocka med armband ocksÄ.

IMG_6048.jpeg
Ja du ska försöka hitta tjockare bandstift. Det finns stift med tjocka spetsar och utan "flÀnsar" men som Àr 2 mm tjocka istÀllet för 2.5 mm som Àr Seikos original. Watchwear.se har dessa 2 mm stift. Ofta kan man fÄ in dem dÀr det suttit quick release springbars

Ja du ska försöka hitta tjockare bandstift. Det finns stift med tjocka spetsar och utan "flÀnsar" men som Àr 2 mm tjocka istÀllet för 2.5 mm som Àr Seikos original. Watchwear.se har dessa 2 mm stift. Ofta kan man fÄ in dem dÀr det suttit quick release springbars
Tack, fÄr köpa nÄgra sÄdana.

Tillbaka
Topp