• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

HolyCrap

Basic
Har dÄlig koll pÄ GMT överlag, men man kan inte stÀlla GMT-visaren som du vill?
Man kan stÀlla den i hela timmar bara. Den hoppar, lite som datumhjulet.

Är det en traveller gmt sĂ„ gĂ„r det inte, du kan inte flytta GMT-visaren direkt utan den rör sig med dom andra visarna nĂ€r du stĂ€ller in tiden.
Tror det Àr den typen som kallas caller/office GMT dÀr GMT-visaren kan stÀllas separat, dock som sagt bara i hela timmar.
 

HolyCrap

Basic
Lite googlande antydde att detta kan intrÀffa ibland och att antingen ska korrigera sig automatiskt efter en tid eller att man kan fixa det genom att trixa lite nÀr man stÀller tiden.

Jag valde att avvakta och redan nu tycker jag att det ser bÀttre ut.

IMG_5031.jpeg
 

HolyCrap

Basic
Lite googlande antydde att detta kan intrÀffa ibland och att antingen ska korrigera sig automatiskt efter en tid eller att man kan fixa det genom att trixa lite nÀr man stÀller tiden.

Jag valde att avvakta och redan nu tycker jag att det ser bÀttre ut.

IMG_5031.jpeg
Igen med lite mer precision.
GMT/visaren nÀstan exakt pÄ minutmarkeringen nÀr klockan var 24 min över.

IMG_5032.jpeg


Första bilden igen för jÀmförelse.

IMG_5027.jpeg
 

rickards

Guld
2-Faktor
Igen med lite mer precision.
GMT/visaren nÀstan exakt pÄ minutmarkeringen nÀr klockan var 24 min över.

IMG_5032.jpeg


Första bilden igen för jÀmförelse.

IMG_5027.jpeg
Men Ă€r det inte bra weird om GMT-visaren inte snurrar med i en jĂ€mn takt eller vad man nu ska sĂ€ga. KĂ€nner mig lite retarderad men förstĂ„r inte ens hur det Ă€r möjligt om inget glappar? đŸ€·â€â™‚ïž
 

HolyCrap

Basic
Men Ă€r det inte bra weird om GMT-visaren inte snurrar med i en jĂ€mn takt eller vad man nu ska sĂ€ga. KĂ€nner mig lite retarderad men förstĂ„r inte ens hur det Ă€r möjligt om inget glappar? đŸ€·â€â™‚ïž
Nej jag begriper det inte heller.
Jag förestÀller mig att det Àr nÄgot glapp, eller kanske marginal, i kopplingen som förbinder GMT-komplikationen med urverket som gör att den kan hamna lite ur position. Antagligen relaterat till instÀllningsfuktionen som ju Àr diskret 24-delad (vilket gör det jobbigt med Indisk tidszon bland annat som ju Àr UTC+05:30).
Men jag Àr inte urmÀstare sÄ jag svamlar mest.

SÄ lÀnge den rÀttar till sig utan ÄtgÀrd utifrÄn sÄ kan det kvitta.

Edit: ska förtydliga att det blev knas nÀr klockan stÄtt still ett par dagar och jag drog upp och stÀllde tiden. Det hÀnde inte under gÄng sÄ att sÀga.
 
Senast Àndrad:

Viskan

Silver
2-Faktor
Stiligt ritat!
GMT-visaren Àr stÀlld pÄ Japansk tid. :)
DĂ„ borde det skilja 7 timmar mellan den ”vanliga” timvisaren och gmt-visaren om du vill visa Svensk och Japansk tid eller jag kanske har missuppfattat vad problemet Ă€r?

Edit: Glöm mitt svammel. Nu förstÄr jag vad problemet Àr. En sÄdan klocka hade jag lÀmnat tillbaka eller krÀvt att det ÄtgÀrdas. Det kan inte vara normalt att gmt-visaren ibland inte stÀmmer helt. Det Àr vÀl inte direkt nÄgon utav Seikos billigaste modeller heller?!
 
Senast Àndrad:

HolyCrap

Basic
DĂ„ borde det skilja 7 timmar mellan den ”vanliga” timvisaren och gmt-visaren om du vill visa Svensk och Japansk tid eller jag kanske har missuppfattat vad problemet Ă€r?

Edit: Glöm mitt svammel. Nu förstÄr jag vad problemet Àr. En sÄdan klocka hade jag lÀmnat tillbaka eller krÀvt att det ÄtgÀrdas. Det kan inte vara normalt att gmt-visaren ibland inte stÀmmer helt. Det Àr vÀl inte direkt nÄgon utav Seikos billigaste modeller heller?!
Jag hör vad du sÀger och egentligen hÄller jag med.
Nu Àr klockan inhandlad i Japan sÄ lÀmna tillbaka Àr inte ett alternativ.
Problemet har ocksÄ försvunnit nu, i enlighet med vad internet beskrev, sÄ Àven om det Àr lite mÀrkligt sÄ Àr det inget jag oroar mig för.
Skulle det visa sig strula mer, och inte sjÀlv-lÀka, tar jag garanti-kortet och besöker nÀrmsta Seiko AD.
 

iddqdidkfa

Basic
2-Faktor
Finns det nĂ„gon som sett hur ”diashield”, alltsĂ„ den superhĂ„rda ytbelĂ€ggningen, Ă„ldras över tid vid normal anvĂ€ndning, alltsĂ„ som handledvĂ€rmare i bilen, pĂ„ ett kontor, vid sommarbad, svamp- och bĂ€rplockning osv.?

Bildexempel pÄ typiska mÀrken, skador och slitage vore intressant att se.
 

mega

Guld
Nej jag begriper det inte heller.
Jag förestÀller mig att det Àr nÄgot glapp, eller kanske marginal, i kopplingen som förbinder GMT-komplikationen med urverket som gör att den kan hamna lite ur position. Antagligen relaterat till instÀllningsfuktionen som ju Àr diskret 24-delad (vilket gör det jobbigt med Indisk tidszon bland annat som ju Àr UTC+05:30).
Men jag Àr inte urmÀstare sÄ jag svamlar mest.

SÄ lÀnge den rÀttar till sig utan ÄtgÀrd utifrÄn sÄ kan det kvitta.

Edit: ska förtydliga att det blev knas nÀr klockan stÄtt still ett par dagar och jag drog upp och stÀllde tiden. Det hÀnde inte under gÄng sÄ att sÀga.
Om du stÀller klockan pÄ 24:00 sÄ skall alla visare peka rakt upp, det Àr ett "bra utgÄngslÀge".
StÀll sedan in svensk tid.
Sen kan du stÀlla timvisaren (hacka) fram eller tillbaka, en timme i taget, beroende pÄ om du Àr i en annan tidszon.
GMT-visaren skall alltid visa svensk tid.
Är det inte sĂ„ den Ă€r byggd?
Det kÀnns omöjligt att nÄgonting skulle sjÀlvfixa sig, eftersom det handlar om kugghjul som Àr i ingrepp.
 

HolyCrap

Basic
Om du stÀller klockan pÄ 24:00 sÄ skall alla visare peka rakt upp, det Àr ett "bra utgÄngslÀge".
StÀll sedan in svensk tid.
Sen kan du stÀlla timvisaren (hacka) fram eller tillbaka, en timme i taget, beroende pÄ om du Àr i en annan tidszon.
GMT-visaren skall alltid visa svensk tid.
Är det inte sĂ„ den Ă€r byggd?
Det kÀnns omöjligt att nÄgonting skulle sjÀlvfixa sig, eftersom det handlar om kugghjul som Àr i ingrepp.
Den fungerar tvÀrt om. Man stÀller först tiden och kan sedan justera GTM-visaren. Den hoppar dÄ en timme i taget, likt hur datumhjulet hoppar en dag i taget.
Gissninvsgis Àr det nÄgot i den mekanismen som inte Àr 100% exakt som gör att den hamnar lite fel ibland. Det tycks dock ha justerat sig sjÀlvt efter att en gÄtt ett tag.

Edit: Jag har GMT-visaren stÀlld pÄ Japansk tid.
 

mega

Guld
Den fungerar tvÀrt om. Man stÀller först tiden och kan sedan justera GTM-visaren. Den hoppar dÄ en timme i taget, likt hur datumhjulet hoppar en dag i taget.
Gissninvsgis Àr det nÄgot i den mekanismen som inte Àr 100% exakt som gör att den hamnar lite fel ibland. Det tycks dock ha justerat sig sjÀlvt efter att en gÄtt ett tag.

Edit: Jag har GMT-visaren stÀlld pÄ Japansk tid.
DĂ„ tar jag tillbaka precis allt :)
MĂ„ste genast hitta en video om detta, supersnygg klocka i vilket fall som helst.
Hur mÄnga har vi pÄ KS?
 

HolyCrap

Basic
Har suttit och undrat om jag borde oroa mig över PR pÄ GMT-dykaren. Jag har vridit upp den tillsammans med de andra klockorna i rotationen (utom SKX som inte kan) och ÀndÄ har denna stannat i förtid. Vridit upp alla ungefÀr lika. De andra Àr ett ETA 2824-2 och ett Powermatic 80. Skruvade vÀl ett 20-tal gÄnger.

Gjorde lite research och hittade dÄ detta: "To fully wind the mainspring, turn the crown a minimum of 55 times." - KÀlla
Tar ett tag att lĂ€ra kĂ€nna ett nytt urverk 😄
 
Topp