Köpte en handfull pĂ„ eBay frĂ„n en sĂ€ljare i USA. Levererades i vanligt kuvert men med ganska lĂ„ng leveranstid. Dessa bandstift brukar ocksĂ„ kallas âskinny fatâ.Tack, fĂ„r köpa nĂ„gra sĂ„dana.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Köpte en handfull pĂ„ eBay frĂ„n en sĂ€ljare i USA. Levererades i vanligt kuvert men med ganska lĂ„ng leveranstid. Dessa bandstift brukar ocksĂ„ kallas âskinny fatâ.Tack, fĂ„r köpa nĂ„gra sĂ„dana.
Stiligt ritat!SÄhÀr borde den stÄ nÀr klockan Àr 13:24 och du inte Àr pÄ resande fot.
![]()
DĂ„ borde det skilja 7 timmar mellan den âvanligaâ timvisaren och gmt-visaren om du vill visa Svensk och Japansk tid eller jag kanske har missuppfattat vad problemet Ă€r?Stiligt ritat!
GMT-visaren Àr stÀlld pÄ Japansk tid.![]()
Jag hör vad du sĂ€ger och egentligen hĂ„ller jag med.DĂ„ borde det skilja 7 timmar mellan den âvanligaâ timvisaren och gmt-visaren om du vill visa Svensk och Japansk tid eller jag kanske har missuppfattat vad problemet Ă€r?
Edit: Glöm mitt svammel. Nu förstÄr jag vad problemet Àr. En sÄdan klocka hade jag lÀmnat tillbaka eller krÀvt att det ÄtgÀrdas. Det kan inte vara normalt att gmt-visaren ibland inte stÀmmer helt. Det Àr vÀl inte direkt nÄgon utav Seikos billigaste modeller heller?!
Nu Àr jag typ tio dagar sen med svar, men mÄste sÀga att den dÀr var vÀldigt fin.
Om du stÀller klockan pÄ 24:00 sÄ skall alla visare peka rakt upp, det Àr ett "bra utgÄngslÀge".Nej jag begriper det inte heller.
Jag förestÀller mig att det Àr nÄgot glapp, eller kanske marginal, i kopplingen som förbinder GMT-komplikationen med urverket som gör att den kan hamna lite ur position. Antagligen relaterat till instÀllningsfuktionen som ju Àr diskret 24-delad (vilket gör det jobbigt med Indisk tidszon bland annat som ju Àr UTC+05:30).
Men jag Àr inte urmÀstare sÄ jag svamlar mest.
SÄ lÀnge den rÀttar till sig utan ÄtgÀrd utifrÄn sÄ kan det kvitta.
Edit: ska förtydliga att det blev knas nÀr klockan stÄtt still ett par dagar och jag drog upp och stÀllde tiden. Det hÀnde inte under gÄng sÄ att sÀga.
Den fungerar tvÀrt om. Man stÀller först tiden och kan sedan justera GTM-visaren. Den hoppar dÄ en timme i taget, likt hur datumhjulet hoppar en dag i taget.Om du stÀller klockan pÄ 24:00 sÄ skall alla visare peka rakt upp, det Àr ett "bra utgÄngslÀge".
StÀll sedan in svensk tid.
Sen kan du stÀlla timvisaren (hacka) fram eller tillbaka, en timme i taget, beroende pÄ om du Àr i en annan tidszon.
GMT-visaren skall alltid visa svensk tid.
Ăr det inte sĂ„ den Ă€r byggd?
Det kÀnns omöjligt att nÄgonting skulle sjÀlvfixa sig, eftersom det handlar om kugghjul som Àr i ingrepp.
DÄ tar jag tillbaka precis alltDen fungerar tvÀrt om. Man stÀller först tiden och kan sedan justera GTM-visaren. Den hoppar dÄ en timme i taget, likt hur datumhjulet hoppar en dag i taget.
Gissninvsgis Àr det nÄgot i den mekanismen som inte Àr 100% exakt som gör att den hamnar lite fel ibland. Det tycks dock ha justerat sig sjÀlvt efter att en gÄtt ett tag.
Edit: Jag har GMT-visaren stÀlld pÄ Japansk tid.
Har fÄtt vantarna pÄ Original lÀder som passar King Seikos lite udda format pÄ spÀnnet med sina 15 mm.
![]()
![]()
Kanske en liten Àldre Seiko 7548? Brukar vara rÀtt bombsÀkra Àven med nÄgra Är pÄ nacken. Bild pÄ min gamla.Första inlÀgget hÀr, sÄ hej! Jag vill vÀldigt gÀrna ha en Seiko Turtle, tex SRPE93K1, men som inte Àr mekanisk.
Finns det nÄgon som ni kan tipsa om?
Tack för tips! Ja jag har sett den, sÄg Àven annons hÀr pÄ forumet. Men skulle gÀrna vilja ha en nyare, men det kanske inte finns nÄgot?Kanske en liten Àldre Seiko 7548? Brukar vara rÀtt bombsÀkra Àven med nÄgra Är pÄ nacken. Bild pÄ min gamla.![]()
Jag Àr inte helt hundra pÄ nÀr Seiko slutade tillverka dem men gissningsvis Àr alla frÄn 80-talet. Men det tÀnker jag inte alls Àr en nackdel, utan snarare ger lite historia till klockan. Hittar du ett fint ex sÄ Àr de vÀl nÀstintill oförstörbaraTack för tips! Ja jag har sett den, sÄg Àven annons hÀr pÄ forumet. Men skulle gÀrna vilja ha en nyare, men det kanske inte finns nÄgot?
Till perfektion fÄr jag tillÀgga. Törs man frÄga var du köpt armbandet? VÀldigt snyggt!Matchade Patinan pÄ dagens klocka med skjorta och hund!
![]()
Vad Àr det för modell ?Har fÄtt vantarna pÄ Original lÀder som passar King Seikos lite udda format pÄ spÀnnet med sina 15 mm.
![]()
![]()
Vad har den för ref nr ?Har fÄtt vantarna pÄ Original lÀder som passar King Seikos lite udda format pÄ spÀnnet med sina 15 mm.
![]()
![]()
CNS Watchbands! Det Àr deras Ostrich band, mycket prisvÀrda!Till perfektion fÄr jag tillÀgga. Törs man frÄga var du köpt armbandet? VÀldigt snyggt!