• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Detta fick bli det senaste inköpet frÄn Seiko. Vad tycker ni? Jag gillar den

Bilagor

• IMG_9685.jpeg
    IMG_9685.jpeg
    446.8 KB · Visningar: 2
Jag tycker att SLA043 Ă€r en av de bĂ€sta klockorna Seiko har tillverkat. Den Ă€r precis under 40 mm, sitter riktigt bra pĂ„ handleden, har ett stabilt urverk och Ă€r tillverkad i Ever-Brilliant Steel, vĂ€rldens mest korrosionsbestĂ€ndiga stĂ„l. Den har en underbar blĂ„ urtavla som skiftar i olika nyanser, och en hĂ€ftig ljusblĂ„ sekundvisare som gör det roligt att matcha med olika band, sĂ€rskilt natoband. ÄndĂ„ finns sjukdomen och spökena dĂ€r, som viskar i mitt öra att jag borde sĂ€lja klockan och testa annat. 😭

IMG_1102.jpeg
IMG_1104.jpeg
IMG_1099.jpeg
IMG_1097.jpeg
IMG_1098.jpeg
Ja det Ă€r mĂ€rkligt vad som hĂ€nder i skallen. Grymt fin. Jag gillar den grĂ„a sunburst-tavlan mer personligen och leker med tanken pĂ„ en 4:e spb143â€ŠđŸ€Šâ€â™‚ïž

Jag tycker att SLA043 Ă€r en av de bĂ€sta klockorna Seiko har tillverkat. Den Ă€r precis under 40 mm, sitter riktigt bra pĂ„ handleden, har ett stabilt urverk och Ă€r tillverkad i Ever-Brilliant Steel, vĂ€rldens mest korrosionsbestĂ€ndiga stĂ„l. Den har en underbar blĂ„ urtavla som skiftar i olika nyanser, och en hĂ€ftig ljusblĂ„ sekundvisare som gör det roligt att matcha med olika band, sĂ€rskilt natoband. ÄndĂ„ finns sjukdomen och spökena dĂ€r, som viskar i mitt öra att jag borde sĂ€lja klockan och testa annat. 😭

IMG_1102.jpeg
IMG_1104.jpeg
IMG_1099.jpeg
IMG_1097.jpeg
IMG_1098.jpeg
Gillade inte den fĂ€rgade sekundvisaren, sĂ„ blev en SLA037 för min del. Men har börjat fĂ„ samma spöken trots att det hĂ€r var min grail och g-a-r-a-n-t-e-r-a-t skulle stanna 😅
image.jpg

Haha, tycker faktiskt sekundvisaren gör hela klockan. Men alla Ă€r olika 😅 Hur Ă€r urverket pĂ„ din modell?
Haha, ja alltsÄ jag Àr otroligt svag för blÄnerade visare, men slÄr slint i mig nÀr det Àr mÄlade och inte blÄnerade..

Urverket Àr pÄ Seiko vis, inget man skriver hem om direkt. Ligger vÀl 10-20 sekunder + per dag, sÄ typ inom spec. Men high-beat flyter fram fint och Àr ljuvligt att titta pÄ iaf :D

Haha, ja alltsÄ jag Àr otroligt svag för blÄnerade visare, men slÄr slint i mig nÀr det Àr mÄlade och inte blÄnerade..

Urverket Àr pÄ Seiko vis, inget man skriver hem om direkt. Ligger vÀl 10-20 sekunder + per dag, sÄ typ inom spec. Men high-beat flyter fram fint och Àr ljuvligt att titta pÄ iaf :D
Ja, otroligt vackert med hur visaren flyter pÄ din.

Jag köpte en oanvÀnd Seiko5-dykare pÄ Blocket, den hade legat i lÄdan nÄgra Är (?)

Har anvÀnt den dagligen i ett Är men nu pÄ skidsemestern sÄ dog den. Aldrig haft minsta tendens t kondens el sÄ, inga fallskador etc. Fortfarande kÀnns den som ny till det yttre.

Vad Àr det mest sannolika?
Bara byta urverket (7S36) eller vĂ€rt be om en ”service”?
Checkat med urmakaren i FÀltöversten som gav ett kostnadsförslag pÄ 2-2500 kr för urverksbyte. Ngn som kan tipsa om alternativ urmakare, professionell el privatperson?

Bilagor

• IMG_9599.jpeg
    IMG_9599.jpeg
    492.5 KB · Visningar: 1
  • IMG_9601.jpeg
    IMG_9601.jpeg
    551.4 KB · Visningar: 1
Jag köpte en oanvÀnd Seiko5-dykare pÄ Blocket, den hade legat i lÄdan nÄgra Är (?)

Har anvÀnt den dagligen i ett Är men nu pÄ skidsemestern sÄ dog den. Aldrig haft minsta tendens t kondens el sÄ, inga fallskador etc. Fortfarande kÀnns den som ny till det yttre.

Vad Àr det mest sannolika?
Bara byta urverket (7S36) eller vĂ€rt be om en ”service”?
Checkat med urmakaren i FÀltöversten som gav ett kostnadsförslag pÄ 2-2500 kr för urverksbyte. Ngn som kan tipsa om alternativ urmakare, professionell el privatperson?
Det blir inte billigare att serva denna klocka Àn att gÄ förslaget frÄn FÀltöversten, annat Àn möjligen om du hittar nÄgon privatperson som kan tÀnka sig att göra jobbet. Du kan titta pÄ hemslöjdsdelen, vilka hÀr pÄ forumet som Àr aktiva.
Ett sÄnt urverk kan du Àven köpa privat, och sen betala nÄgon för bytet. DÄ kommer du nog allra billigast undan.

Tillbaka
Topp