• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Just ja, fick svar frÄn Seiko UK, om frakten...

Om din Grand Seiko klocka Àr under garanti, sÄ ska du som kund inte behöva stÄ för frakten till Japan.

Klockmaster i Globen valde ÀndÄ att ta ut en frakt pÄ 300 kr, eftersom de valde att skicka den till Norge först, som sedan skickade den vidare till Japan.

FÄr se hur det slutar. 300 kr Àr inte mycket pengar i detta sammanhang, men ja, om Seiko vill stÄ för frakten, sÄ fÄr de gÀrna göra det :)

Om din Grand Seiko klocka Àr under garanti, sÄ ska du som kund inte behöva stÄ för frakten till Japan.

Klockmaster i Globen valde ÀndÄ att ta ut en frakt pÄ 300 kr, eftersom de valde att skicka den till Norge först, som sedan skickade den vidare till Japan.

FÄr se hur det slutar. 300 kr Àr inte mycket pengar i detta sammanhang, men ja, om Seiko vill stÄ för frakten, sÄ fÄr de gÀrna göra det :)
du har ju redan betalat. Du ska kolla sÄnt INNAN du betalar. Det Àr inte kundens problem att generalagenturen ligger i Norge.

du har ju redan betalat. Du ska kolla sÄnt INNAN du betalar. Det Àr inte kundens problem att generalagenturen ligger i Norge.

Jag har inte betalat... men han som tog emot klockan kluddade lite i sina anteckningar att han skulle ta betalt för det, vid utlÀmningen.
Time will tell :)

Just ja... sÀljaren sa att han skulle kolla upp det. Jag tror inte att han gjorde det... :bored:

SÄdant skall ju inte fÄ förekomma. Ett globalt företag som Seiko bör vÀl ÀndÄ kunna hÄlla alla under samma paraply och dÀrmed regelverk.
Skulle ge ett mycket proffsigare och mer seriöst intryck.

SÄdant skall ju inte fÄ förekomma. Ett globalt företag som Seiko bör vÀl ÀndÄ kunna hÄlla alla under samma paraply och dÀrmed regelverk.
Skulle ge ett mycket proffsigare och seriöst intryck.

Mm, instÀmmer... kÀnns sÄ trÄkigt nÀr alla butiker kör med sina egna regler.

Mm, instÀmmer... kÀnns sÄ trÄkigt nÀr alla butiker kör med sina egna regler.
Irriterar ihjÀl mig pÄ detta. Det Àr orimligt att man som kund ska behöva kolla upp sÄdana saker hela tiden för att inte bli blÄst. Det Àr sÄdant som fÄr mig att undvika butiker till förmÄn för nÀtet. Och sedan gnÀller butikerna pÄ att internethandel tar över.

Irriterar ihjÀl mig pÄ detta. Det Àr orimligt att man som kund ska behöva kolla upp sÄdana saker hela tiden för att inte bli blÄst. Det Àr sÄdant som fÄr mig att undvika butiker till förmÄn för nÀtet. Och sedan gnÀller butikerna pÄ att internethandel tar över.

Det trÄkigaste var dock sjÀlva bemötandet. Han var fullt instÀlld pÄ att det skulle kosta, medan jag försökte lösa det genom att sÀga att Seiko förmodligen kunde stÄ för frakten.
NÀr han sedan sa att han skulle kolla upp det, sÄ sÄg jag pÄ honom att han bara sa det för att kunna avsluta samtalet.

TrÄkigt, trÄkigt.

Lite grill i sommarvĂ€rmen. ÄÀÀntligen

Bilagor

• 20150521_164250.jpg
    20150521_164250.jpg
    108.5 KB · Visningar: 87
Den hÀr Àr ny i lÄdan! En funkig 6309-5000! KlÀderna till den mÄste ju givetvis vara bund!

Tycker ni det funkar! TyvÀrr Àr det en skada pÄ tavlan vid klockan 5. Allt annat Àr i mycket bra slag!

Till Seiko frĂ€lsta. Är den ok eller finns det frankenvarning! Är det frĂ„n 1977? 67 lĂ„ter för tidigt men tanke pĂ„ tavlan, eller???

Tackar pÄ förhand!

DSCF2745.JPG

DSCF2746.JPG

DSCF2747.JPG

DSCF2748.JPG

Den hÀr Àr ny i lÄdan! En funkig 6309-5000! KlÀderna till den mÄste ju givetvis vara bund!

Tycker ni det funkar! TyvÀrr Àr det en skada pÄ tavlan vid klockan 5. Allt annat Àr i mycket bra slag!

Till Seiko frĂ€lsta. Är den ok eller finns det frankenvarning! Är det frĂ„n 1977? 67 lĂ„ter för tidigt men tanke pĂ„ tavlan, eller???

Tackar pÄ förhand!

DSCF2745.JPG

DSCF2746.JPG

DSCF2747.JPG

DSCF2748.JPG

Frankenvarning pÄ den!
Borde varit en Actustavla med "ACTUS" under Seikologgan.
Urverk skulle varit ett 7019.
21 jewels och Suwa symbolen kl 6 pÄ tavlan... Modellnummer FCE592
1977 verkar vara rÀtt Är iaf...

Men Seiko spottade ur sig mÄnga modeller...

Frankenvarning pÄ den!

Stort tack klockodile! Trodde det var nÄgot skumt med den! :(

Tackar för svar!:)

Den Àr riktig frÀn den dÀr! Men har för mig att jag lÀst att du tyckte man skulle undvika 5-serien? OM det Àr sÄ, varför? :)
För att de Ă€r vĂ€ldigt grundlĂ€ggande i sin konstruktion. Byggda för att vara billiga helt enkelt. Tror det var i samband med nĂ€r nĂ„gon frĂ„gade om han skulle köpa en skx009 eller en SEIKO 5 och de kostade ungefĂ€r lila mycket. Är prisskillnaden försumbar sĂ„ bör man vĂ€lja nĂ„got annat dĂ„ man kan fĂ„ bĂ€ttre specifikationer, men för runt 1000kr Ă€r de ju kanon och för 5-600 Ă€r de ju asbilliga.

För att de Ă€r vĂ€ldigt grundlĂ€ggande i sin konstruktion. Byggda för att vara billiga helt enkelt. Tror det var i samband med nĂ€r nĂ„gon frĂ„gade om han skulle köpa en skx009 eller en SEIKO 5 och de kostade ungefĂ€r lila mycket. Är prisskillnaden försumbar sĂ„ bör man vĂ€lja nĂ„got annat dĂ„ man kan fĂ„ bĂ€ttre specifikationer, men för runt 1000kr Ă€r de ju kanon och för 5-600 Ă€r de ju asbilliga.

Ah ok! Har nÀmligen en polare som Àr ute efter nÄgot i 600-1000 kronorsklassen och han satt och kikade pÄ 5-serien men jag avrÄdde han lite för jag va osÀker.
Och hur blir kvalitén pÄ seiko nÀr man kliver upp pÄ SARX/SARB serierna?

Frankenvarning pÄ den!

Du tror inte att den kan vara ok ÀndÄ! Hitta de nÄgra pÄ nÀtet! Det finns mÄnga modeller att vÀlja mellan!

http://uhrforum.de/seiko-automatic-6309-5000-a-t53806

Ah ok! Har nÀmligen en polare som Àr ute efter nÄgot i 600-1000 kronorsklassen och han satt och kikade pÄ 5-serien men jag avrÄdde han lite för jag va osÀker.
Och hur blir kvalitén pÄ seiko nÀr man kliver upp pÄ SARX/SARB serierna?
STOR skillnad. BÀttre urverk, men framförallt mycket bÀttre detaljfinish pÄ tavla, visare, lÀnk och boett. SEIKO 5 har ju vikta lÀnkar Àven om vissa har vikta lÀnkar med dold vikning. SARB/SARX har solida. SARB/SARX har dessutom safirglas. Finns vÀl till och med SARX-modeller med superduper AR-behandling och hÄrdbehandlat stÄl (diashield).

SARB/SARX Àr ju klockor att behÄlla. SEIKO 5 Àr mer slit och slÀngklockor man köper för att de Àr roliga. Som att köpa SEIKO, fast pÄ skÀmt, typ. :)

Du tror inte att den kan vara ok ÀndÄ! Hitta de nÄgra pÄ nÀtet! Det finns mÄnga modeller att vÀlja mellan!

http://uhrforum.de/seiko-automatic-6309-5000-a-t53806

Du har rÀtt.
Jag hittade referenser till 6309-5000R och 6309-5001 i gammal katalog.
De ser ut som din.

Det Àr det hÀr som gör att man alltid fÄr lÀgga till ett "men Seiko spottar ju ur sig sÄ mÄnga modeller"...

SÄ jag fÄr ta tillbaka min frankenvarning :)

STOR skillnad. BÀttre urverk, men framförallt mycket bÀttre detaljfinish pÄ tavla, visare, lÀnk och boett. SEIKO 5 har ju vikta lÀnkar Àven om vissa har vikta lÀnkar med dold vikning. SARB/SARX har solida. SARB/SARX har dessutom safirglas. Finns vÀl till och med SARX-modeller med superduper AR-behandling och hÄrdbehandlat stÄl (diashield).

SARB/SARX Àr ju klockor att behÄlla. SEIKO 5 Àr mer slit och slÀngklockor man köper för att de Àr roliga. Som att köpa SEIKO, fast pÄ skÀmt, typ. :)
Tusen tack för info. Jag fÄr försöka vÀgleda han lite uppÄt i serien :)

Frankenvarning pÄ den!

Vetefan assÄ. Jag ser ju ingenting som tyder pÄ att tavlan skulle vara fejk och jag har ganska svÄrt att tro att den hör till nÄgon annan sorts boett. Jag har inte intresserat mig tillrÀckligt mycket i modellen/modellerna ovan för att kunna backa upp det jag skriver, men kan det vara sÄ att Seiko slÀppte flera varianter pÄ tavla/visare/mÀrkning? Ta t.ex. 6138-0011 som kom i olika varianter (olika marknader?). Seiko Speedtimer, med eller utan texten "5 Sports", samt Seiko Chronograph Àr de varianter jag kÀnner till.

Min egen, Seiko Chronograph:
IMGP6629kopiera-1024.jpg

Seiko 5 Sports Speedtimer (lÄnad bild):
attachment.php

Seiko Speedtimer (lÄnad bild):
attachment.php

Urverk och övrigt ang. Fixoflex klocka vÄgar jag inte lÀgga mig i... :stop:

Tackar pÄ förhand!

EDIT EDIT EDIT: Ser nu att ni sjÀlva rett ut saken. SÄ gÄr det nÀr man börjar skriva ett inlÀgg, gÄr ivÀg för att natta ungar för att sedan skriva klart... :bag:

Inge ovanligt att de har olika tavlor för olika marknader. De har ju till och med slÀppt urverk med fÀrre juveler Àn normalt i USA för att följa deras regler (eller om det var för att undvika merskatt).

Vetefan assÄ. Jag ser ju ingenting som tyder pÄ att tavlan skulle vara fejk och jag har ganska svÄrt att tro att den hör till nÄgon annan sorts boett. Jag har inte intresserat mig tillrÀckligt mycket i modellen/modellerna ovan för att kunna backa upp det jag skriver, men kan det vara sÄ att Seiko slÀppte flera varianter pÄ tavla/visare/mÀrkning? Ta t.ex. 6138-0011 som kom i olika varianter (olika marknader?). Seiko Speedtimer, med eller utan texten "5 Sports", samt Seiko Chronograph Àr de varianter jag kÀnner till.

Min egen, Seiko Chronograph:
IMGP6629kopiera-1024.jpg

Seiko 5 Sports Speedtimer (lÄnad bild):
attachment.php

Seiko Speedtimer (lÄnad bild):
attachment.php

Urverk och övrigt ang. Fixoflex klocka vÄgar jag inte lÀgga mig i... :stop:

EDIT EDIT EDIT: Ser nu att ni sjÀlva rett ut saken. SÄ gÄr det nÀr man börjar skriva ett inlÀgg, gÄr ivÀg för att natta ungar för att sedan skriva klart... :bag:

Precis som du skriver... ÅteranvĂ€ndning i mĂ„nga modeller.
Det gör det svÄrt att veta ibland...

Jag Àr lÄngt ifrÄn nÄgon expert :D

Dagens tvÄ marinmÀstare som ska fÄ följa med till huset i skÀrgÄrden över helgen :) trevlig helg seikonistas!
image.jpg

Förresten, Àr det nÄgon som vet om gummit som sitter pÄ tunan Àr svÄrt att fÄ tag i? Eftersom det Àr en modell som Àr limiterad till 300pcs skulle det vara trist att slita ut det om det sedan blir problem att ersÀtta...

Skulle tro att det Àr i princip omöjligt att fÄ tag pÄ vonbahr , men det lÀr ju hÄlla i minst 10 Är av dagligt bruk, sÄ lÄt det sitta. :)

Dagens tvÄ marinmÀstare som ska fÄ följa med till huset i skÀrgÄrden över helgen :) trevlig helg seikonistas!
image.jpg

Förresten, Àr det nÄgon som vet om gummit som sitter pÄ tunan Àr svÄrt att fÄ tag i? Eftersom det Àr en modell som Àr limiterad till 300pcs skulle det vara trist att slita ut det om det sedan blir problem att ersÀtta...

Att fÄ tag pÄ ett med den texten Àr nog kört, dock kan du nog hitta ett utan vit text. Kolla med Seiya.

Vet att de finns utan text i den nya gummiblandningen som Àr fantastisk, men de kostar huggorm. Det ligger ett pÄ K&S som Gert sÀljer. De Àldre banden i det gamla materialet Àr nog inte heller svÄrt att hitta. Hade jag varit du sÄ hade jag anvÀnt originalbandet istÀllet.

Ok, svar frÄn Klockmaster Globen:

"Vi tar ut en porto och försÀkringsavgift pÄ 300:- för att skicka klockan till agenturen i Norge. FrÄn Norge till Japan stÄr Seiko för kostnaden enligt garantivillkoren."

Synd, men samtidigt glad över att det bara rör sig om 300 kr.

SÄdÀr, nu Àr jag ocksÄ Àgare av en "riktig" klocka igen; SKX007. Försöker fÄ jubilee-lÀnken att kÀnnas bekvÀm men det verkar inte gÄ. Vet att mÄnga varnat om den men har ocksÄ lÀst en del som gillar den sÄ jag köpte den, tyvÀrr.
Kanske Àr det att jag inte Àr van vid att ha klocka pÄ mig, eller att jag har för taniga handleder och för tung och stor klocka?

Hade tÀnkt att köpa nÄgra natoband att testa med men jag skulle vilja ha nÄgot riktigt slimmat och minimalistiskt band av nÄgon typ som ÀndÄ inte fÄr klockan att se urfÄnig ut. NÄgra idéer?

Ok, svar frÄn Klockmaster Globen:

"Vi tar ut en porto och försÀkringsavgift pÄ 300:- för att skicka klockan till agenturen i Norge. FrÄn Norge till Japan stÄr Seiko för kostnaden enligt garantivillkoren."

Synd, men samtidigt glad över att det bara rör sig om 300 kr.

Jag tycker du kan lÀmna numret till din jurist och att de tar Àrendet med denne! ;)

Hur som helst Àr det riktigt kasst att de tar ut en avgift för ett garantiÀrende. DÄlig reklam för mÀrket och för butiken!

Tillbaka
Topp