• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

THIS! Är man dum i huvudet om man tĂ€nker denna som beater? Vart kan jag hitta denna? Finns det nĂ„gra AD:s för seiko i Sverige, eller kör man typ uret osv? :D Seiko-rookie!
Klockmaster Hansson i GBG har ocksÄ. De har en inne, 40' papp. Jag saknar min. :(
Ringer du Klockmaster i Globen sÄ kan du sÀkert köpa pÄ distans via dem.
 
Seiko har mÄnga kultförklarade dykare. Men det Àr en sak dem saknar tycker jag. En dykare med keramisk bezel tycker jag definitivt det Àr dags för. Man kan inte annat Àn imponeras av de fÀrgnyanser man fÄr hos rolex och omega liquid metal. Men de har sitt pris. Det roliga med seiko tycker jag att man kan fÄ riktigt sjyssta klockor utan att pröjsa sÄ mkt för varumÀrket.
Och nu Àr keramiska inlÀgg pÄ vÀg att bli mer eller mindre standard, sÄ jag tycker definitivt att det Àr dags att Seiko joinar! En mm300 ceramic nÄgon?
 
Det finns ju en uppsjö med super oysters till skx007/009. Vart Àr det bÀst att köpa ifrÄn? Vilken Àr av bÀst kvalite? Strapcode?
 
Seiko har mÄnga kultförklarade dykare. Men det Àr en sak dem saknar tycker jag. En dykare med keramisk bezel tycker jag definitivt det Àr dags för. Man kan inte annat Àn imponeras av de fÀrgnyanser man fÄr hos rolex och omega liquid metal. Men de har sitt pris. Det roliga med seiko tycker jag att man kan fÄ riktigt sjyssta klockor utan att pröjsa sÄ mkt för varumÀrket.
Och nu Àr keramiska inlÀgg pÄ vÀg att bli mer eller mindre standard, sÄ jag tycker definitivt att det Àr dags att Seiko joinar! En mm300 ceramic nÄgon?

SEIKO anvÀnder en egen typ av keramiska inlÀgg pÄ sina GSar och till vissa kronografer. Hardcoated metal kallar dom det. Exakt hur processen gÄr till vet jag inte. InlÀgget finns till följande modeller: SBGX115/117, SBGA029/031. DÀrutöver finns det som sagt till vissa kronografer, bland annat i Brightz-serien. SBGE001 har safirglasinlÀgg istÀllet för keramik och SBDX001 har glasöverdragen metallvridring dÀr hela vridringen Àr ett stycke (det Àr alltsÄ inget inlÀgg). :)
 
SEIKO anvÀnder en egen typ av keramiska inlÀgg pÄ sina GSar och till vissa kronografer. Hardcoated metal kallar dom det. Exakt hur processen gÄr till vet jag inte. InlÀgget finns till följande modeller: SBGX115/117, SBGA029/031. DÀrutöver finns det som sagt till vissa kronografer, bland annat i Brightzt-serien. SBGE001 har safirglasinlÀgg istÀllet för keramik och SBDX001 har glasöverdragen metallvirdring dÀr hela vridringen Àr ett stycke (det Àr alltsÄ inget inlÀgg). :)
Jag visste att du skulle briljera! Mycket snygga inlÀgg iaf pÄ SBGX115/117. Det jag tÀnkte framförallt pÄ Àr instegsmodellerna, typ sumo och shogun, som har lite livlösa inlÀgg. Jag tycker att keramiska inlÀgg verkar dyka upp i allt billigare klockor, sÄ det kÀnns som nÀsta generation av seiko dykare borde kunna ha det Àven pÄ de billigare klockorna! Seiko har ju som sagt en förmÄga att leverera valuta för pengarna!
 
HjÀlp mig att hitta denna klocka!

ladda ned.jpg
Söker efter en ny Seiko sarb021 men det verkar omöjligt att hitta den. Vad jag förstÄr sÄ verkar modellen inte tillverkas lÀngre.
 

Bilagor

  • ladda ned.jpg
    ladda ned.jpg
    9.9 KB · Visningar: 49
Jag visste att du skulle briljera! Mycket snygga inlÀgg iaf pÄ SBGX115/117. Det jag tÀnkte framförallt pÄ Àr instegsmodellerna, typ sumo och shogun, som har lite livlösa inlÀgg. Jag tycker att keramiska inlÀgg verkar dyka upp i allt billigare klockor, sÄ det kÀnns som nÀsta generation av seiko dykare borde kunna ha det Àven pÄ de billigare klockorna! Seiko har ju som sagt en förmÄga att leverera valuta för pengarna!
Det finns ju förresten Àven billigare klockor med det inlÀgget, exempelvis SBDB009.
 
Det lÄter ju inte sÄ dumt men fÄr starta mjukt :)
Helt rÀtt! Oavsett mÀrke tycker jag man ska gÄ alla steg pÄ trappan istöllet för att hoppa in pÄ toppen sÄ man lÀr sig uppskatta skillnaderna i kvalitet. Man klarar sig vÀldigt lÄngt Àven med billiga klockor.
 
Helt rÀtt! Oavsett mÀrke tycker jag man ska gÄ alla steg pÄ trappan istöllet för att hoppa in pÄ toppen sÄ man lÀr sig uppskatta skillnaderna i kvalitet. Man klarar sig vÀldigt lÄngt Àven med billiga klockor.
LÄter som en rÀtt hÀlsosam instÀllning tycker jag. FÄr se hurvida jag lyckas hÄlla mig till dom lite billigare och prisvÀrda klockorna, ska göra ett tappert försök sÄ fÄr vi se framöver :)
 
Hej proffsen. Är SDGZ001 nĂ„t att ha? Brights chrono, lĂ€tt och hög... ungefĂ€r det jag kan förstĂ„.
 
NÄgon som har koll pÄ varför SBDX001 fortar sig sÄ pass mycket? Jag lÀste en trÄd hÀr pÄ KS om en missnöjd Àgare att klockan fortar sig 10-15? sek om dagen och ett svar som han fick var att klocka mÄste "köras" in i ca. 1-2 mÄnader och efter det gÄr den som den ska. Pratade med Globen och de nÀmnde samma sak, men kÀnde jag mig osÀker sÄ fÄr de skicka uret pÄ en koll i Japan.

Fick stÀlla om min igÄr, hade fortat sig med 4 minuter pÄ 3 veckor.

VÀnlig hÀlsning,
Bottega

Ps. sjukt sugen pÄ en Seiko 5 arab dial! omg. :bag:
 
NÄgon som har koll pÄ varför SBDX001 fortar sig sÄ pass mycket? Jag lÀste en trÄd hÀr pÄ KS om en missnöjd Àgare att klockan fortar sig 10-15? sek om dagen och ett svar som han fick var att klocka mÄste "köras" in i ca. 1-2 mÄnader och efter det gÄr den som den ska. Pratade med Globen och de nÀmnde samma sak, men kÀnde jag mig osÀker sÄ fÄr de skicka uret pÄ en koll i Japan.

Fick stÀlla om min igÄr, hade fortat sig med 4 minuter pÄ 3 veckor.

VÀnlig hÀlsning,
Bottega

Ps. sjukt sugen pÄ en Seiko 5 arab dial! omg. :bag:
Har lÀst att vissa varit dÄligt ruckade frÄn fabrik. Tycker det kÀnns överkurs att skicka den till Japan, men Optura kanske inte fÄr rucka den? TrÄkigt att behöva vara utan klockan. SÄ jÀkla svÄrt Àr det ju inte att plocka ut urverket. Den jag hade höll konstant +4spd.
 
Tillbaka
Topp